Ο σκηνοθέτης Νίκος Καμτσής μιλά στο Infowoman: “Κάτω από αντίξοες συνθήκες είμαστε εδώ…”

Στη  σκηνή του ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟύ στήνεται ο κήπος του αποθανόντος άδοξα στρατηγού Βοινίτσεφ – Σκηνικό Μίκα Πανάγου – Νίκος Καμτσής, κοστούμια Μίκα Πανάγου – και εκεί μαζεύονται μετά από ένα βαρύ Ρωσικό χειμώνα όλα τα πρόσωπα.

Επίκεντρο ο γοητευτικός και προκλητικός επαρχιακός δάσκαλος Μιχαήλ Βασιλίεβιτς Πλατόνωφ, που τον ενσαρκώνει ο Μάξιμος Μουμούρης. Γύρω του δόκιμοι και ταλαντούχοι ηθοποιοί, βασικοί συνεργάτες και από προηγούμενες συνεργασίες του Νίκου Καμτσή και του ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟύ θα αναλάβουν τους άλλους ισάξιους ρόλους.

Πραγματικά σ΄ αυτό το έργο και ειδικά στο κείμενο που επιμελήθηκε ο σκηνοθέτης, δεν υπάρχουν πρώτοι και δεύτεροι ρόλοι. Οι επαρχιακοί αριστοκράτες όπως ο κτηματίας Πορφύρι Συμεώνοβιτς Γκλαγκόλιεβ (Δημήτρης Φραγκιογλου) που ξετυλίγουν τα πάθη τους στο κτήμα του Βοινίτσεφ και της γυναίκας του Άννας Πέτροβνα (Τζωρτζίνα Παλαιοθοδωρου), είναι όργανα μιας ορχήστρας, που αποδίδει συναρπαστικά το συμπάν του Αντον Τσέχωφ και τον απελπισμένο κόσμο της προεπαναστατικής Ρωσίας.

Εμείς με αφορμή την παράσταση, «Πλατόνωφ» μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη, Νίκο Καμτσή.

Διαβάζω στο σημείωμα πως το συγκεκριμένο έργο του Τσέχωφ ήταν στα σχέδια σας εδώ και χρόνια. Γιατί επιλέξατε να το ανεβάσετε φέτος;

Γιατί φέτος συμβαίνουν δύο πράγματα. Κατ΄αρχήν ωρίμασε μέσα μου ο ΠΛΑΤΟΝΩΦ σαν παράσταση, σαν σκηνικό γεγονός και δεύτερο υπάρχουν οι ποιοτικές συνθήκες για ένα τέτοιο εγχείρημα. Αναφέρομαι στους συνεργάτες. Είναι σημαντικό να έχεις γύρω σου ανθρώπους που μπορούν να υποστηρίξουν.

%ce%bf-%cf%83%ce%ba%ce%b7%ce%bd%ce%bf%ce%b8%ce%ad%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%bd%ce%af%ce%ba%ce%bf%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%bc%cf%84%cf%83%ce%ae%cf%82-%ce%bc%ce%b9%ce%bb%ce%ac-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-80

Και γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο έργο; Σημαίνει κάτι συγκεκριμένο για εσάς;

Ο Πλατόνωφ είναι το πρώτο θεατρικό έργο του Τσέχωφ. Αυτό για μένα έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από το να ανέβαζα ένα από τα γνωστά και πολυπαιγμένα έργα του. Τι έχει πια να πει κανείς πάνω στον ΒΥΣΣΙΝΟΚΗΠΟ η στον ΓΛΑΡΟ που δεν έχει ήδη ειπωθεί?

Ο ΠΛΑΤΟΝΩΦ είναι το πρώτο έργο του Τσέχωφ. Νεανικό και τεράστιο σε διάρκεια. Ένα ολόκληρο συμπάν. Όλοι οι κατοπινοί διάσημοι Τσεχωφικοί ήρωες και ρόλοι είναι εκεί. Αυτό και μόνο είναι πολύ ερεθιστικό. Να συναναστραφείς με ρόλους που αργότερα θα ολοκληρωθούν από τον συγγραφέα. Νομίζω ότι και για τον θεατή είναι πολύ ενδιαφέρον.

Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση

Είναι ένα έργο ποταμός. Στον κήπο της Αννας Πέτροβνα μαζεύονται φίλοι και γείτονες για να γιορτάσουν την νύχτα του μεσοκαλόκαιρου. Αιώνιοι και απογοητευμένοι επαναστάτες, καταχρεωμένοι αριστοκράτες, ξεπεσμένοι φεουδάρχες της προεπαναστατικής Ρωσίας, οι οποίοι, αφού έχασαν περιουσίες και ιδανικά σε γλέντια και κακοδιαχείριση, περιμένουν αδρανείς, φλυαρώντας και αμπελοφιλοσοφώντας. Επίκεντρο ο γοητευτικός και προκλητικός επαρχιακός δάσκαλος ΜΙΧΑΗΛ ΒΑΣΙΛΙΕΒΙΤΣ ΠΛΑΤΟΝΩΦ (που τον παίζει ο ΜΑΞΙΜΟΣ ΜΟΥΜΟΥΡΗΣ) με τον οποίο είναι ερωτευμένες όλες οι γυναίκες τις παρέας. Ευφυής και γοητευτικός, αλαζών και κυνικός ο Πλατόνωφ εισβάλλει στο μυαλό και την ψυχή όλων αδιακρίτως και ανασύρει στο φως την ανικανότητά τους να αυτενεργήσουν και εντέλει να ζήσουν. Παίζοντας μαζί τους καταδεικνύει τα πνευματικά και συναισθηματικά τους όρια, ενώ ο ίδιος αφήνεται ηδονικά στα χέρια τους να αναγνωρίσουν σε αυτόν έναν «δαίμονα» που θα τιθασεύσει το χάος του μυαλού τους.

Σχέσεις και πάθη ξετυλίγονται με θυελλώδη τρόπο διότι μετά από ένα χειμώνα που αναγκάζει τους ανθρώπους να μείνουν κλεισμένοι για 8 μήνες, με το χιόνι να σκεπάζει τα σπίτια μέχρι τις καμινάδες, τα πρόσωπα θέλουν να ζήσουν, να αναπνεύσουν, και να ερωτευτούν φυσικά, διότι ο χειμώνας θα ξανάρθει και αυτοί θα ξανακλειστούν μέσα. Έτσι το θέμα της απόδρασης είναι έντονο και τα πρόσωπα το ζουν. Μια απόδραση που την βλέπουμε αργότερα στις Τρεις αδελφές που το όνειρο τους είναι η Μόσχα, η στον Βυσσινόκηπο που η Λιούμποβα έχει αφήσει την μισή της ζωή στο Παρίσι.

Στον Πλατόνωφ υπάρχει η Αγία Πετρούπολη.

Αλλά η απόδραση είναι το ίδιο έντονη και υπαρξιακή όπως και στα άλλα μεγάλα και ολοκληρωμένα έργα του. Γιατί και στον ¨Πλατόνωφ¨ τα πρόσωπα εκφράζουν το ανικανοποίητο της ζωής τους όπως και στον Θείο Βάνια. Βιώνουν ένα τέλμα και θέλουν να αποδράσουν από αυτό και δεν τα καταφέρνουν όπως και στις Τρεις αδελφές που δεν θα πάνε ποτέ στη Μόσχα. Θα συνεχίσουν να σέρνουν την ζωή τους με τον ίδιο τρόπο που την σέρνουν ο Eστραγκόν και ο Βλαντιμίρ περιμένοντας έναν Godot που δεν θα έρθει ποτέ.

Στην αρχική του μορφή ο ΠΛΑΤΟΝΩΦ ήταν ένα κείμενο με τεράστια διάρκεια. Δικαιολογημένα δεν παίχτηκε ποτέ όσο ζούσε ο Τσέχωφ. Αλλά και μετά κάθε φορά που παιζόταν ο κάθε σκηνοθέτης έκανε πάνω στο αρχικό υλικό την δική του δραματουργική δουλειά ανάλογα με το τι ήθελε να πει. Η δική μας εκδοχή βασίζεται στην εναλλαγή του χρόνου και των εποχών και πόσο επηρεάζουν την ψυχολογία των προσώπων και τις διαθέσεις τους.

Εννιά πρόσωπα κλεισμένα στις ¨φωλιές¨ τους για έναν ολόκληρο ρωσικό χειμώνα, βγαίνουν στον ανοιξιάτικο ήλιο, αναπνέουν τις μυρωδιές μιας φύσης που ξαναγεννιέται και θέλουν να γευτούν όλες τις χαρές και τις γεύσεις μιας ζωής τελματωμένης και αδιέξοδης. Θέλουν να φάνε, να πιούν, να χορέψουν και κυρίως λυσσαλέα και απελπισμένα να ερωτευτούν. Γιατί αυτό είναι τα πρόσωπα του Τσέχωφ. Απελπισμένα. Και αν γελάμε μαζί τους, είναι για τον τρόπο που βιώνουν την απελπισία τους.

%ce%bf-%cf%83%ce%ba%ce%b7%ce%bd%ce%bf%ce%b8%ce%ad%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%bd%ce%af%ce%ba%ce%bf%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%bc%cf%84%cf%83%ce%ae%cf%82-%ce%bc%ce%b9%ce%bb%ce%ac-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-82

Στην παράσταση, οι ηθοποιοί έχουν ισάξιους ρόλους. Είναι μια αρχή σας αυτή; Να υπάρχει δηλαδή κατά κάποιο τρόπο, μια “ισότητα” πάνω στη σκηνή; Ή είναι η δομή τέτοια του έργου να υπάρχουν ισάξιοι ρόλοι;

Και τα δύο συμβαίνουν στο ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟύ. Οι ρόλοι στα έργα του Τσέχωφ είναι όλοι σημαντικοί. Σχηματίζουν μια ανθρωπογεωγραφία που εκπέμπει σημασίες. Μια μικροκοινωνία που είναι αντιπροσωπευτική μιας ευρύτερης σύνθεσης. Ο κήπος της Αννας Πέτροβνα στον Πλατόνωφ όπως και ο κήπος της Λιούμπωβ Αντρέγιεβνα στον Βυσσινόκηπο και κάθε Τσεχωφικός κήπος δεν εκφράζει τίποτα άλλο από το αδιέξοδο και την απελπισία που επικρατούσε στην Τσαρική Ρωσία πριν από την αποτυχημένη επανάσταση του 1905.

Είναι όμως πράγματι και μία αρχή μου. Στο Τόπος Αλλού προσπαθούμε να λειτουργήσουμε με όρους συνόλου. Άλλες φορές πετυχαίνει το πείραμα και άλλες όχι. Διότι πραγματικά στις σημερινές συνθήκες περί πειράματος πρόκειται.

Το θέατρο Τόπος Αλλού έχει εξελιχθεί σε έναν από τους σημαντικότερους θεατρικούς χώρους. Ήταν δύσκολη η διαδρομή μέχρι την αναγνώριση; Έχετε στήριξη από την Πολιτεία;

Χαίρομαι που το λέτε γιατί αυτός ήταν ένας από τους στόχους από την πρώτη στιγμή. Να γίνει ένας χώρος που να εκπέμπει ένα συγκεκριμένο θεατρικό, αισθητικό και ιδεολογικό σήμα. Ήταν δύσκολη πράγματι διαδρομή και είμαι περήφανος που δεν σταματήσαμε στη μέση. Κάτω από αντίξοες συνθήκες είμαστε εδώ στην γωνία Κεφαλληνίας και Κυκλάδων με όλες τις μηχανές αναμμένες και «παράγουμε». Ξεκινήσαμε το 2000 και φέτος κλείνουμε 23 χρόνια. Έχουμε κάνει πάνω από 35 παραστάσεις χωρίς να υπολογίζω την πορεία της παιδικής σκηνής, του ΑΕΡΟΠΛΟΙΟΥ που προηγείται κατά 15 χρόνια. Περάσαμε όπως είπα οικονομικές κρίσεις, βίαια κλεισίματα με τον COVID και δεν είμαστε από τα αγαπημένα παιδιά των ΜΜΕ.

Παρ΄ όλα αυτά συνεχίζουμε και ελπίζω ότι θα συνεχίσουμε και στο μέλλον.

%ce%bf-%cf%83%ce%ba%ce%b7%ce%bd%ce%bf%ce%b8%ce%ad%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%bd%ce%af%ce%ba%ce%bf%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%bc%cf%84%cf%83%ce%ae%cf%82-%ce%bc%ce%b9%ce%bb%ce%ac-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-84

Τηλεόραση παρακολουθείτε; Τα τελευταία χρόνια πολλοί θεατρικοί ηθοποιοί συμμετέχουν σε σειρές. Πώς το βλέπετε αυτό;

Πολύ λίγο και εντελώς συμπωματικά. Είναι καλό που παίζουν οι ηθοποιοί. Δεν μπορεί να είναι κακό όταν βρίσκουν δουλειά. Ιδιαίτερα μετά από μια 10ετή οικονομική κρίση και ένα εγκλεισμό λόγω πανδημίας. Ήταν κάτι σαν τον Ρωσικό χειμώνα και αυτό, μόνο που κράτησε πολύ.

Έχετε σκεφτεί το επόμενο έργο που θα ανεβάσετε;

Είμαστε στον Νοέμβριο και ο Πλατόνωφ ακόμη «μαγειρεύεται». Αφήστε να βγει να δούμε τι γεύση έχει και μετά θα σκεφτούμε το επόμενο βήμα. Υπάρχουν κάποιες σκέψεις αλλά οι αποφάσεις παίρνονται περίπου τον Ιανουάριο.

%ce%bf-%cf%83%ce%ba%ce%b7%ce%bd%ce%bf%ce%b8%ce%ad%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%bd%ce%af%ce%ba%ce%bf%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%bc%cf%84%cf%83%ce%ae%cf%82-%ce%bc%ce%b9%ce%bb%ce%ac-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-86

Πληροφορίες παράστασης

Η διανομή έχει συμπληρωθεί και εκτός από τον Μάξιμο Μουμούρη, τον Δημήτρη Φραγκιογλου και την Τζωρτζίνα Παλαιοθοδωρου, που αναφέραμε θα είναι οι : Θοδωρής Ελευθεριάδης, Λαμπρινή Θάνου, Γιάννης Ζέρβας, Ιωάννα Μυλωνά, Μαριάνθη Φωτάκη, ενώ ο σκηνοθέτης Νίκος Καμτσής θα παίξει τον ρόλο του γιατρού Νικολάι Τριλέσκι.

Πρωτότυπη Μουσική Κώστας Χαριτάτος

Κίνηση Κάλλια Θεοδοσιάδη

Φωτισμοί Γιάννης Ζέρβας

Βοηθός Σκηνοθέτη Χρύσα Νταούλη

Φωτογραφίες Γιώργος Κρίκος

Social Media Sunfollower Socials

Υπεύθυνος επικοινωνίας: Αντώνης Κοκολάκης

Παρασκευή στις 20:30

Σάββατο στις 20:30

Κυριακή στις 20:30

Προπώληση εισιτηρίων more.com

Διάρκεια παράστασης: 1 ώρα και 45 λεπτά

Θέατρο ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟΥ

Κεφαλληνίας 17 11361, ΑΘΗΝΑ

τηλ 210 8656004

Διαβάστε επίσης

Η Ζωή Κουσάνα στο Infowoman.gr: “Οι ομάδες κάνουν το θαύμα”

Η Κατερίνα Μπιλάλη στο Infowoman.gr: “Έπρεπε να περάσουν πολλά χρόνια από τον εμφύλιο για μπορέσουμε να μιλήσουμε ενωτικά”

Σχετικά Άρθρα
Η Πηνελόπη Μωρούτ στο Infowoman: «Ποιος είπε ότι είναι εύκολο να κουβαλάμε μέσα μας τις εμπειρίες, τα τραύματα, τις πληγές μας;»
Η Πηνελόπη Μωρούτ στο Infowoman: «Ποιος είπε ότι είναι εύκολο να κουβαλάμε μέσα μας τις εμπειρίες, τα τραύματα, τις πληγές μας;»
O "Big Father" Νίκος Παντελίδης στο Infowoman: «Άλλοτε στρεφόμαστε εναντίον μας, άλλοτε ορμάμε στον άλλο»
O “Big Father” Νίκος Παντελίδης στο Infowoman: «Άλλοτε στρεφόμαστε εναντίον μας, άλλοτε ορμάμε στον άλλο»
Λίνα Πάτσιου, γίνονται σήμερα τόσο μεγάλες θυσίες για έναν έρωτα; 
Λίνα Πάτσιου, γίνονται σήμερα τόσο μεγάλες θυσίες για έναν έρωτα; 
Η Βένια Σταυροπούλου στο Infowoman: «Πρέπει να βρούμε πώς θα "πατήσουμε" το σανίδι της ζωής για να μην μας πατήσουν!»
Η Βένια Σταυροπούλου στο Infowoman: «Πρέπει να βρούμε πώς θα “πατήσουμε” το σανίδι της ζωής για να μην μας πατήσουν!»
Η Μαριλένα Καβάζη στο Infowoman: «Οι αρουραίοι είναι όλα αυτά μέσα μας που δεν μας αρέσουν»
Η Μαριλένα Καβάζη στο Infowoman: «Οι αρουραίοι είναι όλα αυτά μέσα μας που δεν μας αρέσουν»
Η Κατερίνα Αδαμάρα και η Γιώλικα Πουλοπούλου μιλούν στο Infowoman και μας συστήνουν τις ΜΑΡΙΚΕΣ
Η Κατερίνα Αδαμάρα και η Γιώλικα Πουλοπούλου μιλούν στο Infowoman και μας συστήνουν τις ΜΑΡΙΚΕΣ

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του