Η Βαρβάρα Δούκα στο Infowoman.gr: “Τα ΔΗΠΕΘΕ κινδυνεύουν από εκφυλισμό και φαινόμενα παρεμβατικότητας”

η-βαρβάρα-δούκα-στο-infowoman-gr-τα-δηπεθε-κινδ

Η Βαρβάρα Δούκα, είναι σκηνοθέτις και Καλλιτεχνική Διευθύντρια του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κέρκυρας. Μέσα σε αυτά τα δύο χρόνια “σιωπής”, λόγω της πανδημίας, το ΔΗΠΕΘΕ κατάφερε να δημιουργήσει έναν νέο φιλόξενο χώρο για τις παραστάσεις και τις δράσεις του. Πρόκειται για το πανέμορφο μικρό θεατρικό χώρο, 80 θέσεων στο studio του Δημοτικού Θεάτρου, ενώ η επιστροφή στα θεατρικά δρώμενα γίνεται με την πικρή αλλά πάντα επίκαιρη κωμωδία, «Ο Τραπεζίτης» των Ισπανών Ιγνάθιο Δελ Μοράλ και Ερνέστο Καμπαγιέρο

Εμείς, μιλήσαμε με την Βαρβάρα Δούκα για το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας, για τη θεατρική επιστροφή, αλλά και για το πώς είναι να ζεις σε έναν πανέμορφο τόπο, με βαριά πολιτιστική κληρονομιά, όπως η Κέρκυρα.

– Μετά από δύο χρόνια “σιωπής” το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας επιστρέφει. Πώς είναι αυτή η επιστροφή και πώς ήταν η περίοδος της σιωπής;

Η αλήθεια είναι πως αυτή η ‘σιωπή’ υπήρξε μάλλον εκκωφαντική, γιατί εκτός από το ότι καταφέραμε να ολοκληρώσουμε έναν πανέμορφο μικρό θεατρικό χώρο, 80 θέσεων στο studio του Δημοτικού Θεάτρου, είχαμε αρκετό χρόνο για περισυλλογή, σχεδιασμό και διεθνείς επαφές.

Επ’ ευκαιρία του επετειακού έτους 2021, το ΔΗΠΕΘΕΚ οργάνωσε μία διεθνή συζήτηση καλλιτεχνών, με θέμα την ‘ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ως ΕΠΙΘΥΜΙΑ’. Πήραν μέρος, ο ριζοσπαστικός σκηνοθέτης Milo Rau, οι πρωτοπόροι για τις site-specific παραστάσεις τους, Massimo Furlan & Claire de Ribaupierre, το νέο τρομερό παιδί του παγκόσμιου θεάτρου από τη Βραζιλία, Leo Moreira, ο Γάλλος (αλγερινής καταγωγής) χορογράφος Αbou Lagraa (La Baraka/Chapelle Sainte-Marie)και ο Darko Lukic, σημαντικός δραματουργός και θεωρητικός από την Κροατία.

Με κείμενα που γράφτηκαν ειδικά για το ΔΗΠΕΘΕΚ για το συγκεκριμένο project παρέμβηκαν: ο εμβληματικός Βρετανός συγγραφέας Howard Barker , και ο δραματουργός και συγγραφέας Pablo Gisbert συνιδρυτής της ομάδας των τρομερών παιδιών, El Conde de Torrefiel, από την Ισπανία. (https://dipethek.gr/online/) – (dipethek.gr/eptanisa/)

Αν δεν είχαμε Πανδημία, που θα βρίσκαμε τόσους ενεργούς καλλιτέχνες διαθέσιμους για αλληλοτροφοδότηση , προβληματισμό, και σχεδιασμό επόμενων πλάνων;

%ce%b7-%ce%b2%ce%b1%cf%81%ce%b2%ce%ac%cf%81%ce%b1-%ce%b4%ce%bf%cf%8d%ce%ba%ce%b1-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-gr-%cf%84%ce%b1-%ce%b4%ce%b7%cf%80%ce%b5%ce%b8%ce%b5-%ce%ba%ce%b9%ce%bd%ce%b40Βαρβάρα Δούκα: Ο θεσμός των ΔΗΠΕΘΕ κινδυνεύει από εκφυλισμό, και φαινόμενα παρεμβατικότητας

– Επιλέξατε για την επιστροφή σας στα θεατρικά δρώμενα μία κωμωδία με επίκαιρο θέμα. Τι προσδοκάτε να μεταφέρετε μέσω αυτής στο κοινό; Πόσο μας έλειψε το γέλιο τα τελευταία δύο χρόνια και πώς καταφέρνει το θέατρο να τροφοδοτήσει την ψυχή;

Πραγματικά, είναι ανακουφιστικό ακόμα και για μας στην πρόβα, να αντιμετωπίζουμε μια κωμωδία, ακόμα και με τόσο απρόβλεπτο και ίσως πικρό τέλος…. Γιατί ‘Ο ΤΡΑΠΕΖΙΤΗΣ’ δεν είναι ένα απλό έργο, και ενώ η οικονομική κρίση, είναι ακόμα εδώ, το 2015 που γράφτηκε το έργο, φαντάζει τόσο μακρινό, σα χρονολογία, μετά από την έλευση και της Πανδημίας… Το έργο θίγει όχι μόνο την αδυναμία των ατόμων να ελέγξουν το πεπρωμένο τους, εντοπίζει το πιο επίκαιρο ζήτημα της εποχής που διανύουμε: ’τι είναι αληθινό, και τι ψεύτικο’, στο κόσμο που μοιάζει να κυβερνιέται από το Διαδίκτυο και τα fake news.

%ce%b7-%ce%b2%ce%b1%cf%81%ce%b2%ce%ac%cf%81%ce%b1-%ce%b4%ce%bf%cf%8d%ce%ba%ce%b1-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-gr-%cf%84%ce%b1-%ce%b4%ce%b7%cf%80%ce%b5%ce%b8%ce%b5-%ce%ba%ce%b9%ce%bd%ce%b42

– Τα ΔΗΠΕΘΕ στηρίχτηκαν οικονομικά από την πολιτεία στην πανδημία;

Υπήρξε διπλασιασμός της επιχορήγησης και άμεση στήριξη από το ΥΠΠΟΑ. Ο θεσμός όμως των ΔΗΠΕΘΕ θέλει φροντίδα στο σύνολο του, και άμεση επικαιροποίηση των αναγκών του κάθε ΔΗΠΕΘΕ ξεχωριστά, όπως και αλλαγή του διοικητικού πλαισίου. Είναι ένας θεσμός άκρως απαραίτητος, που χρειάζεται δημόσια διαβούλευση πλέον για να ανανεωθεί. Κινδυνεύει από εκφυλισμό, και φαινόμενα παρεμβατικότητας από τοπικούς άρχοντες στην νομιμότητα των επιλογών καλλιτεχνικού διευθυντή και παρέμβαση στη διοίκηση.

Επίσης πρέπει να βρεθεί λύση απαλλαγής των ΔΗΠΕΘΕ από τον εγκλωβισμό τους σε Κοινωφελείς Επιχειρήσεις που υπάγονται στο ίδιο λογιστικό καθεστώς με τους Δήμους, γιατί έτσι εμποδίζονται σε ένα σωρό ζητήματα, από τις προσλήψεις καλλιτεχνικού και τεχνικού προσωπικού, ως το ενοίκιο κατοικιών για καλλιτέχνες!

%ce%b7-%ce%b2%ce%b1%cf%81%ce%b2%ce%ac%cf%81%ce%b1-%ce%b4%ce%bf%cf%8d%ce%ba%ce%b1-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-gr-%cf%84%ce%b1-%ce%b4%ce%b7%cf%80%ce%b5%ce%b8%ce%b5-%ce%ba%ce%b9%ce%bd%ce%b44

Βαρβάρα Δούκα: Η Κέρκυρα δεν αποτελεί μια οποιαδήποτε άλλη περίπτωση ελληνικής επαρχίας

– Κυρία Δούκα, έχετε την τύχη να ζείτε σε έναν πανέμορφο τόπο, με βαριά πολιτιστική κληρονομιά, μακριά από την “άγρια” καθημερινότητα της πρωτεύουσας. Βοηθά αυτό στην έμπνευση για δημιουργία; Έχει προοπτικές η ζωή του καλλιτέχνη στην επαρχία;

Η αλήθεια είναι ότι η Κέρκυρα, και λόγω θέσης, αλλά και για ιστορικούς λόγους, δεν αποτελεί μια οποιαδήποτε άλλη περίπτωση ελληνικής επαρχίας. Αυτή βέβαια η πολιτιστική κληρονομιά όπως λέτε, ειδικά στο θέμα της μουσικής, των φιλαρμονικών και του παραδοσιακού πολιτισμού, μπορεί να γίνει τροχοπέδη για κάτι πιο σύγχρονο, κάτι πιο πρωτοποριακό ή που δεν ταιριάζει με το περιβάλλον, και ειδικά τη γοητευτική, όσο και ‘βαρύγδουπη’ παλιά Πόλη-Μνημείο της Ουνέσκο.

Τα επίπεδα όμως πνευματικότητας, ιστορίας και ιστοριών γενικότερα που δεν είναι τόσο γνωστές, όπως π.χ. των Εβραίων, του εργοστασιακού Μαντουκιού, της Βόρειας και Νότιας Κέρκυρας, αλλά και άλλοι ‘μυστικοί’ αρχαιολογικοί χώροι, η σύγχρονη ποίηση, η σύγχρονη μουσική, και οι νέοι καλλιτέχνες που ζουν στο νησί, είναι πάντα μια πρόκληση για νέα δημιουργία. Μη ξεχνάμε ότι στο νησί υπάρχουν, τμήματα Τεχνών Ηχου και Εικόνας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, φοιτητικές θεατρικές ομάδες, έρευνα για την performance και τη χρήση τεχνολογίας στη σύγχρονη παραστασιμότητα, οπότε θεωρώ μεγάλη κατάκτηση τη συμμετοχή των νέων φοιτητών στο Φεστιβάλ ΠΟΛΗ-Σκηνή, κάθε Μάιο, όπως και την υπογραφή 2 μνημονίων με το ΔΗΠΕΘΕ, το ένα με το Τμήμα Κινηματογράφου του Ιονίου Πανεπιστημίου και το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας και το άλλο με το τμήμα της performance.

%ce%b7-%ce%b2%ce%b1%cf%81%ce%b2%ce%ac%cf%81%ce%b1-%ce%b4%ce%bf%cf%8d%ce%ba%ce%b1-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-gr-%cf%84%ce%b1-%ce%b4%ce%b7%cf%80%ce%b5%ce%b8%ce%b5-%ce%ba%ce%b9%ce%bd%ce%b46

– Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Ο στόχος μου είναι να μπορέσει το ΔΗΠΕΘΕΚ να συνεχίσει την εξωστρεφή πορεία του, που στηρίχτηκε στην πληθώρα Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων που ολοκλήρωσε έως πρόσφατα, αλλά σε νέα καλλιτεχνική βάση, που θα τονίσει τις ουσιαστικές διεθνείς συμπαραγωγές, και θα δώσει αθροιστικό όφελος όχι μόνο στη σύγχρονη καλλιτεχνική αναζήτηση σε τοπικό επίπεδο, αλλά και σε πανελλήνιο. Αρχή θα γίνει με το διεθνές εργαστήριο αρχαίου δράματος που θα ξεκινήσει το καλοκαίρι, (25 Ιουνίου – 3 Ιουλίου) , και ελπίζουμε ότι θα οδηγήσει σε έναν γόνιμο διεθνή διάλογο, που θα αποτυπωθεί σε μία ευρύτερη παραγωγή.

Διαβάστε επίσης

Ο Χρήστος Λύγκας στο Infowoman.gr: “Τη Μοναξιά ίσως μπορείς να την ξεγελάσεις αλλά να τη νικήσεις ….Ποτέ!”

Ο Κωνσταντίνος Πεσλής στο Infowoman.gr: “Δυστυχώς, τα σόσιαλ έχουν θρυμματίσει τη μαγεία του φλερτ”

Η θεατρική ομάδα Loxodox στο Infowoman.gr: Ο καλλιτέχνης πρέπει να είναι ηθικός με τους ανθρώπους κοντά του

Σχετικά Άρθρα
Η Αγοραστή Αρβανίτη μιλά στο Infowoman.gr κι εξηγεί γιατί δεν αφήνει να την κυνηγούν τα στερεότυπα
Η Αγοραστή Αρβανίτη μιλά στο Infowoman.gr κι εξηγεί γιατί δεν αφήνει να την κυνηγούν τα στερεότυπα
%ce%b7-%cf%83%ce%ba%ce%b7%ce%bd%ce%bf%ce%b8%ce%ad%cf%84%ce%b9%cf%82-%ce%b3%ce%b5%cf%89%cf%81%ce%b3%ce%af%ce%b1-%ce%b1%ce%bd%ce%b4%cf%81%ce%ad%ce%bf%cf%85-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-gr-%cf%84%ce%b70
Η σκηνοθέτις Γεωργία Ανδρέου στο Infowoman.gr: Τη δυστυχία μας τη φτιάχνουμε μόνοι μας, όπως και την ευτυχία μας
Η Δήμητρα Ιωάννου στο Infowoman.gr: Στους φίλους που έχουν θέματα άγχους συστήνω πάντα ένα καλό βιβλίο
Η Δήμητρα Ιωάννου στο Infowoman.gr: Στους φίλους που έχουν θέματα άγχους συστήνω πάντα ένα καλό βιβλίο
Η Δρ Νάνσυ Μαλλέρου εξηγεί στο Infowoman.gr πώς μπορείς να ζήσεις χωρίς ενοχές και να αγαπήσεις εσένα!
Η Δρ Νάνσυ Μαλλέρου εξηγεί στο Infowoman.gr πώς μπορείς να ζήσεις χωρίς ενοχές και να αγαπήσεις εσένα!
"Χορέψτε μην ντρέπεστε.. Χορέψτε γιατί χανόμαστε..." - Οι διοργανωτές του Dare Dance Festival μιλάνε στο Infowoman.gr
“Χορέψτε μην ντρέπεστε.. Χορέψτε γιατί χανόμαστε…” – Οι διοργανωτές του Dare Dance Festival μιλάνε στο Infowoman.gr
Η Αιμιλία Υψηλάντη μιλά στο Infowoman.gr: Μια κατάκτηση της εποχής μας είναι ότι τα θέματα της ψυχικής υγείας δεν είναι ταμπού πια
Η Αιμιλία Υψηλάντη στο Infowoman.gr: Μια κατάκτηση της εποχής μας είναι ότι τα θέματα της ψυχικής υγείας δεν είναι ταμπού πια

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του