Η εύθραστη και συγχρόνως ισχυρή ερμηνεία που επιφυλάσσει η Ευτυχία Μητρίτσα σε όποιο τραγούδι φθάνει στιις φωνητικές της χορδές, δεν θα αρκούσε από μόνη της για να την αναδείξει σε μια σημαντική καλλιτέχνιδα της γενιάς της.
Ο συνδυασμός του ταλέντου της με το από φυσικού της star quality, αλλά και την διαυγή, πολιτικοποιμένη και ανθρωπινή (ναι, ο τόνος στην λήγουσα!) σκέψη της είναι αυτός που θα οδηγήσει την Μητρίτσα κι άλλο μακριά, κι ακόμα πιο ψηλά.
Η συνομιλία μαζί της σκέτη απόλαυση.
Ο λόγος σε εκείνη, στην Ευτυχία…
Ποια είναι η μεγαλύτερη αλλαγή που έκανες στη ζωή σου και σου βγήκε σε καλό;
Δεν μπορώ να ονομάσω μια αλλαγή τόσο ξεκάθαρη, που να έγινε με μια στιγμιαία απόφαση.
Γενικά ό,τι μου συμβαίνει προσπαθώ να το κάνω εργαλείο για να έρχομαι σε επαφή με κάτι
αυθεντικό, δικό μου. Κοιτάζοντας πίσω υπάρχουν δύο κομβικά γεγονότα, που έσκασαν κάπως
βίαια και έφεραν σε κάποια φάση τα πάνω κάτω. Αυτά ήταν η διάλυση μιας σημαντικής
μακροχρόνιας σχέσης και ο πρόωρος χαμός της μητέρας μου. Είχαν και τα δύο σχέση με την
απώλεια, όχι όμως μόνο των συγκεκριμένων προσώπων, αλλά και ενός μεγάλου μέρους του
εαυτού μου και της ζωής μου.
Ξαφνικά έπρεπε να με ψάξω μέσα στο χάος, να απαντήσω στο ποια θέλω να είμαι, τι έχει πια σημασία, ποιά βήματα να ακολουθήσω. Παρά το αρχικό σοκ, πολύ πιο σύντομα από ό,τι φανταζόμουν, μπόρεσα να πατήσω στα πόδια μου, να ανακτήσω, αλλά και να εκτιμήσω πολύ τις δυνάμεις μου. Η αλλαγή αυτή με έκανε να μη φοβάμαι τις κρίσεις και να τις βλέπω σαν ευκαιρία για κάτι καλύτερο. Απέκτησα νομίζω ένα ισχυρότερο ένστικτο για τους ανθρώπους και τα πράγματα που επιλέγω να κάνω και ουσιαστικά βρήκα μια νέα “φωνή”, την πιο δική μου.
Αυτό νομίζω πως αποτυπώνεται και σε ό,τι έχω γράψει ή τραγουδήσει κατόπιν.
Ποια είναι η πιο “unpopular opinion” που έχεις;
Δε βρίσκω καθόλου διασκεδαστικά τα λεγόμενα “διασκεδαστικά” προγράμματα και το γλέντι
για το γλέντι. Μου δημιουργούν θλίψη και βαρεμάρα.
Θέλω η μουσική εμπειρία να μην είναι μόνο
εκτόνωση, αλλά να προσφέρει ψυχική ανατροφοδότηση και να δίνει χώρο όχι μόνο στη χαρά,
αλλά και στη σιωπή, στο χιούμορ, στη συγκίνηση.

Ποιο είναι το πιο “γυναικείο” χαρακτηριστικό σου που αγαπάς περισσότερο;
Η ανάγκη μου να προσφέρω και να δημιουργώ συνθήκες “φροντίδας”. Φροντίδα είναι η
καλή τροφή, είναι το δεκτικό περιβάλλον, η εμψυχωτική κουβέντα, η ώθηση που δίνεις στον άλλο,
ώστε να νιώσει αποδοχή, αγάπη, αξιοπρέπεια.
Ζούμε,από τότε τουλάχιστον που θυμάμαι τον εαυτό μου, μια από τις πιο σκληρές κοινωνικές και πολιτικές μεταβάσεις προς ένα δυστοπικό, φοβάμαι, κοντινό μέλλον.
Οικογένειες στον αυτόματο πιλότο, νεανική βία και εγκληματικότητα, άκρατος καπιταλισμός, γενοκτονίες, αποσυναισθηματοποίηση της μάζας, φτωχοποίηση της μεσαίας τάξης και ακραία χειραγώγηση.Πιστεύω πως η έννοια της φροντίδας που είναι άμεσα συνυφασμένη κατά τη γνώμη μου και κατά την άποψη ενός αγαπημένου μου συγγραφέα, του Μισέλ Ουελμπέκ, με τη γυναικεία φύση, κινδυνεύει σταδιακά να εκλείψει. Γιατί η εποχή προβάλλει το έτοιμο, το εύκολο, το γρήγορο, το εικονικό.
Ποια είναι η δική σου ιεροτελεστία περιποίησης; Με ποιους τρόπους φροντίζεις τον εαυτό σου;
Φροντίζω να ενυδατώνω τον οργανισμό μου, ανάγκη που είναι πολύ σημαντική και για την
υγεία της φωνής. Και φυσικά παλεύω να κρατάω με συνέπεια μια καθημερινή ρουτίνα γυμναστικής,
με 30’ γιόγκα και αρκετό περπάτημα με το σκυλί μου.Γενικά αυτό που λέμε self care δεν είναι μόνο
μόδα. Είναι μια ουσιαστικά βοηθητική πρακτική που σε βάζει σε ένα διάλογο με το σώμα σου και
τις πραγματικές του ανάγκες.
Τι θεωρείς αληθινή ομορφιά;
Η αληθινή ομορφιά έρχεται με την αυτοπραγμάτωση, την αυτογνωσία, την ικανότητα να
ξεμπλοκάρεις πιθανά κρατήματα: την ανασφάλεια, την καταπίεση, τα φορεμένα πρότυπα.
Ο κάθε άνθρωπος διαθέτει το δικό του δυναμικό και όταν βρίσκει ένα δρόμο προσωπικό στο να του δώσει
φωνή και να το κάνει δημιουργία, με ό,τι μπορεί να χωράει αυτή η έννοια μέσα της, τότε βρίσκει την
πιο όμορφη εκδοχή του, την αλήθεια του. Κι αυτό είναι κάτι που κάνει μπαμ.
Υπάρχει φιλία ανάμεσα σε άντρα και γυναίκα;
Φυσικά και υπάρχει. Έχω αρκετούς άνδρες φίλους. Αλλά πιστεύω και μέσα στη φιλία
υπάρχει ένα ερωτικό στοιχείο, με την έννοια του θαυμασμού και της αφύπνισης ή της διεκδίκησης,
το οποίο είναι πολύ υγιές και κρατάει τις σχέσεις ζωντανές και ενδιαφέρουσες.
Ποιο είναι ένα στερεότυπο που θέλεις να δεις να καταρρίπτεται;
Δεν μπορώ εύκολα να απομονώσω μόνο ένα, είναι πολλά τα στερεότυπα, τα οποία έχουμε
να παλέψουμε. Θέλω να βλέπω περισσότερες γυναίκες σε κρίσιμες θέσεις εξουσίας, όχι δήθεν για
την ποσόστωση. Περισσότερες γυναίκες επάνω στη σκηνή, που να αμείβονται και ισάξια με τους
άνδρες. Αυτό το αίτημα ισχύει γενικά για όλα τα επαγγέλματα.
Θέλω να βλέπω, επίσης, άνδρες περισσότερο αυτάρκεις και εξίσου φροντιστικούς και με πραγματική συναίσθηση του ρόλου που αναλαμβάνουν μέσα στο γονεϊκό και συντροφικό σχήμα που επιλέγουν να δημιουργήσουν.
Υπήρξε γυναίκα που σε βοήθησε να πιστέψεις περισσότερο στον εαυτό σου;
Η πίστη στον εαυτό μας είναι κάτι που αναγκαστικά πηγάζει από μέσα μας. Ακόμα και αν η
συμπαράσταση και ο θαυμασμός των άλλων είναι παρών, όταν το ίδιο το πρόσωπο δεν είναι σε
θέση να αποδεχτεί και να αγαπήσει τον εαυτό του, τότε τα λόγια των τρίτων έχουν έναν
περιστασιακό αντίκτυπο.
Έχουν υπάρξει και υπάρχουν και σήμερα στη ζωή μου σχέσεις γυναικείες, φιλικές και επαγγελματικές, από τις οποίες εισπράττω αποδοχή, εκτίμηση και αγάπη και νιώθω μεγάλη ευγνωμοσύνη γι’ αυτό. Θεωρώ τη γυναικεία αλληλεγγύη μεγάλο δώρο και όπλο επιβίωσης. Όμως πάλι το τελικό φίλτρο, αυτό που μπορεί να δώσει διάρκεια στο αίσθημα της πίστης, διαμορφώνεται με προσωπική δουλειά και γι’ αυτό πιστεύω πολύ στην ψυχοθεραπεία.
Αν μπορούσες να στείλεις ένα μήνυμα σε κάθε κορίτσι που μεγαλώνει σήμερα, τι θα ήταν;
Αυτό που μου έρχεται πρώτο σα σκέψη, είναι μάλλον ενδεικτικό του χάσματος που σιγά
σιγά η γενιά μου νομίζω πως αισθάνεται απέναντι στα σημερινά εφηβάκια. Γι’ αυτό εντελώς
αυθόρμητα θα συμβούλευα, λιγότερο tik tok και περισσότερο παιχνίδι και συναναστροφή στο
δρόμο.
Ζωντανά συναισθήματα, αληθινές εμπειρίες, ειλικρινείς σχέσεις και να μη φοβούνται να
διεκδικούν τα μικρά και τα μεγάλα τους όνειρα. Να οραματίζονται έναν κόσμο με ισχυρότερο το
αποτύπωμα της γυναικείας παρουσίας τους και να συνεχίσουν να αγωνίζονται για την ορατότητα
και την προστασία όλων των αδύναμων φωνών την κοινωνίας.
Πόσο “εύκολο” είναι για έναν άντρα να είναι φεμινιστής;
Σίγουρα το οικογενειακό περιβάλλον ενός αγοριού και τα πρότυπα του παίζουν πολύ
μεγάλο ρόλο στις αξίες και τη συμπεριφορά που θα υιοθετήσει ως ενήλικας άνδρας. Αν συγκρίνω
τη γενιά των γονιών μου με τη δική μου, έχουν γίνει πολλά εξελικτικά βήματα, όσον αφορά την
ισότητα. Νομίζω όμως πως και οι γυναίκες – και ακόμα περισσότερο όσες είναι μητέρες –
χρειαζόμαστε κάποια μεγαλύτερη αφύπνιση, ώστε να προσδιορίσουμε τα βαρίδια και τα
στερεότυπα που κι εμείς πολλές φορές συντηρούμε και αναπαράγουμε. Συχνά δυσκολευόμαστε να
αναγνωρίσουμε τι είναι επιλογή μας και τι όχι.
Αν δεν χρειαζόμασταν ως κοινωνία πραγματικά πολλή δουλειά ακόμα, τότε δε θα υπήρχε λόγος να το συζητάμε.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, θα έλεγα πως ένας άνδρας φεμινιστής πιστεύω πως μπορεί να αγαπήσει και να αγαπηθεί πολύ πιο βαθειά, γιατί αγάπη χωρίς ενσυναίσθηση και ισότιμη αποδοχή για τον άλλον είναι ρούχο κενό.Ίσως αυτό θα αντέτεινα ως ένα ισχυρό, αν και αρκετά ρομαντικό κίνητρο, απέναντι σε όσους
αντιστέκονται ακόμα.
Εάν γινόσουν άντρας για μια ημέρα τι θα ήθελες να κάνεις;
Θα ήθελα να δώσω απαντήσεις στα προβλήματα φίλων μου αντρών για το πώς σκέφτονται
οι γυναίκες και αντίστοιχα, μετά, να εξηγήσω κάποια από τα μυστήρια του τρόπου σκέψης των
ανδρών, στις γυναίκες.
Να γίνω ένα τζίνι που θα φέρει μεγαλύτερη αρμονία και κατανόηση στις σχέσεις των φύλων.
Info:
Η Ευτυχία Μητρίτσα θα παρουσιάσει στη σκηνή του Theatre of the NΟ, την Πέπμτη 27 Νοεμβρίου,
τη μουσική παράσταση “Το Πρώτο βλέμμα” , βασισμένη στα τραγούδια του ομώνυμου album της,
που είναι εμπνευσμένα από γυναικεία αρχετυπικά πρόσωπα, όπως η Ηλέκτρα, η Εύα, η Χτισμένη
κ.α. καθώς και αντίστοιχα τραγούδια με γυναικεία ταυτότητα από το ρεμπέτικο και το έργο
σπουδαίων ελλήνων συνθετών.
Συνεχίζει μέσα στο φθινόπωρο τις εμφανίσεις της εκτός Αθήνας παρέα με τον κιθαρίστα Βασίλη
Κετεντζόγλου, ενώ στις 27 Οκτωβρίου θα συμμετέχει σε ένα αφιέρωμα στα τραγούδια της Σωτηρίας
Μπέλλου, στο Οινοποιείο Διγενάκης, στο Ηράκλειο Κρήτης, παρέα με τη Μαρία Κώττη.
Δείτε επίσης:
Η σεφ Αγάπη Μιχελή απαντά στο ερωτηματολόγιο του Infowoman





















Google News