Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης: Να δώσουμε σιωπηλά χώρο στους πενθούντες εαυτούς μας

Είναι ένας από τους ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του. Τα βήματά του στον χώρο της υποκριτικής είναι στιβαρά και μέσα σε λίγα χρόνια έχει καταφέρει να εδραιωθεί στον θεατρικό χώρο. Απόδειξη, το ότι το 2019 ήταν υποψήφιος για το βραβείο Χορν (για τον ρόλο του Ορφέα στο «Ορφέας κι Ευρυδίκη» σε σκηνοθεσία -σύνθεση κειμένου του Δημήτρη Μπογδάνου) που απονέμεται για την καλύτερη ανδρική ερμηνεία νέου ηθοποιού.

Διαβάστε επίσης: Πόσο τελικά είμαστε έτοιμοι να φάμε ζωντανό τον αθώο, τον αδύναμο;

Ο λόγος για τον Μάρκο Παπαδοκωνσταντάκη που τώρα σκηνοθετεί το «Ρόζμαρι», μία παράσταση βασισμένη στην ταινία “Tο Μωρό της Ρόζμαρι” του Ρόμαν Πολάνσκι, που θα παρουσιαστεί για 3 μόνο Streaming προβολές στις 5, 6 & 7 Μαρτίου 2021*.

Εμείς με αφορμή την παράσταση αυτή μιλήσαμε μαζί του και βέβαια μέρος της συζήτησής μας κατέλαβε το ελληνικό #metoo.

Πώς σας βρίσκουμε εν μέσω κινήματος #me too; Πόσο σας επηρεάζει ως καλλιτέχνη όλη αυτή η ατμόσφαιρα στον χώρο του θεάτρου; Εσείς γνωρίζατε όλα όσα ακούγονται σήμερα;

 Αυτό το κίνημα αποτελεί μια αντίδραση που χτυπά τις δομές και τις ηθικές αξίες πάνω στις οποίες οικοδομήθηκε η νεώτερη ιστορία του ελληνικού κράτους. Μοιάζει σαν ισχυρό καιρικό φαινόμενο που διαβρώνει τις δομές και επαναπροσδιορίζει την ανθρώπινη συνύπαρξη. Φυσικά και φέρει μαζί του έναν αέρα αισιοδοξίας παράλληλα όμως πρέπει να επιτρέψουμε στο χρόνο να φανερώσει τα πραγματικά αποτελέσματα. Η ζωή, πιστεύω, ακράδαντα ότι διέπεται από δύο δυνάμεις μια με ροπή προς το κακό και μια με ροπή προς το καλό. Όσο αναφορα στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, κατανοώ απόλυτα την φρίκη και το μίσος που πλημμυρίζει τις καρδιές όλων μας σε σχέση με τις αποτρόπαιες πράξεις με τις οποίες βρισκόμαστε αντιμέτωποι όλοι. Πιστεύω, όμως, παράλληλα πως πρέπει να κατέβουν τα ντεσιμπέλ των δικών μας φωνών και να επιτρέψουν στις φωνές των εμπλεκόμενων με τις υποθέσεις αυτές, δηλαδή των πραγματικών θυμάτων, να ακουστούν καθαρά. Ο λόγος για τον οποίο το λέω αυτό είναι ότι αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε μπροστά σ’ ένα εθνικό πένθος, στο οποίο ο καθένας από εμάς μετέχει και θεωρώ ότι πρέπει να κατανοήσουμε το πραγματικό μέγεθος της καταστροφής του χώρου του πολιτισμού, αλλά όχι μόνο. Να δώσουμε σιωπηλά χώρο στους πενθούντες εαυτούς μας να επουλώσουν τις πληγές τους. Δεν έχει καμία σημασία εάν γνωρίζαμε σε επίπεδο μυθοπλασίας και φήμης για αυτά τα γεγονότα. Σημασία έχει πως για κάποιους αποτέλεσαν εφιάλτες μιας ζωής.

Πιστεύετε πως όλο αυτό επηρεάζει την ψυχολογία του κοινού; Μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά για το θέατρο;

Το θέατρο ανά τους αιώνες αποτελεί μηχανισμό μεταφοράς ιστοριών και μύθων. Αυτοί που καλούνται να σηκώσουν τα πάθη των ρόλων, τις φριχτές ή μη, σχέσεις και δράσεις τους που αποτελούν το δράμα είναι οι ηθοποιοί. Οι θεατές παίρνουν απλά μια γεύση από αυτό. Θέλοντας να συσχετίσω την κατάσταση την οποία ζούμε με τη δουλειά μου, που είναι το θέατρο, βάζω τους ηθοποιούς στη θέση του θύτη και του θύματος και τους θεατές της τρέχουσας συνθήκης στις θέσεις των θεατών μιας παράστασης. Με αυτή την έννοια πιστέυω πως και αυτό το έργο που παίζεται στην σκηνή της ζωής, όπως λέει ο Σαίξπηρ, θα αποτελέσει μια ακόμα παράσταση για εμάς που δεν το βιώνουμε σε όλο του το είναι. Πιστέυω, επίσης, πως οι θεατές δεν θα αναχαιτιστούν από τα γεγονότα αυτά και θα συνεχίσουν να βλέπουν θέατρο γιατί απλά η τέχνη αυτή αποτελεί ανάγκη για τον ίδιο τον άνθρωπο.

%ce%bc%ce%ac%cf%81%ce%ba%ce%bf%cf%82-%cf%80%ce%b1%cf%80%ce%b1%ce%b4%ce%bf%ce%ba%cf%89%ce%bd%cf%83%cf%84%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%ac%ce%ba%ce%b7%cf%82-%ce%bd%ce%b1-%ce%b4%cf%8e%cf%83%ce%bf%cf%85%ce%bc0

Τι σας ώθησε να ανεβάσετε τη Ρόζμαρι; Πώς συνδέεται η παράσταση αυτή με το σήμερα;

Το έργο αυτό ήταν ανάθεση από την Ευθαλία Παπακώστα σε εμένα όσον αφορά στη σκηνοθεσία του. Οπότε θα πω κυρίως πως η ώθηση για να το ανεβάσω προήλθε από την αγάπη μου για την ομάδα του θιάσου περισσότερο από την αγάπη μου για το ίδιο το έργο. Φυσικά, στην πορεία ανακαλύψαμε, όλοι μαζί, πως το έργο αυτό θέτει μεγάλα ερωτήματα και αφήνει στην άκρη τις απαντήσεις. Μια γυναίκα, η Ρόζμαρι, κυοφορεί έναν σπόρο. Ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο; Τη γέννηση ενός νέου Θεού; Μιας νέας τάξης πραγμάτων; Ή τον οιωνό μιας βιβλικής καταστροφής; Το καίριο, όμως, και διαχρονικό ζήτημα που φέρνει σε πρώτη επαφή με το κοινό η ιστορία της Ροζμαρι Γουντχάουζ , είναι ο τροπος με τον οποίο επιλέγουμε να συνδιαλαγούμε ως ανθρώπινα και κοινωνικά όντα.

Τι σημαίνει «θέατρο σε μονό πλάνο» και τι το ιδιαίτερο έχει η παράσταση που θα δούμε σε Streaming προβολές; Λόγω αυτού έχει αλλάξει και ο τρόπος που σκηνοθετείτε/ γίνονται οι πρόβες;

 Η παράσταση αυτή σμιλεύτηκε μέσα σ ένα διαμέρισμα και όχι στη σκηνή ενός θεάτρου. Η αρχική μας πρόθεση ήταν να παίξει στη σκηνή του θεάτρου Bios, όπως και έγινε. Συζητούσαμε, όμως από το Δεκέμβρη του 2019 το ενδεχόμενο κινηματογράφησης της μέσα σε αυτό το διαμέρισμα. Η πανδημία ήρθε, θα λέγαμε, σα μια οργανική επιβεβαίωση των προθέσεων μας. Ο λόγος, δέ που η παράσταση γυρίστηκε σ ένα μονοπλάνο ξεκίνησε από τον τρόπο με τον οποίο καθοδηγουσα τους ηθοποιούς. Άλλοτε βρισκόμουν πολύ κοντά τους δίνοντάς τους οδηγίες , άλλοτε απομακρυνόμουν από αυτούς για να δω τη συνολική εικόνα και πολλές φορές κυκλοφορούσα ανάμεσα σε αυτό που συνέβαινε, διαγράφοντας μια πορεία ανάμεσα στους ρόλους. Αυτό κάνει με τη σειρά του και ο κάμεραμαν, ως ζωντανός συνομιλητής με την ίδια την παράσταση. Οραματίστηκα πως αυτό που μου συνέβη ως σκηνοθέτη αλλά παράλληλα και θεατή του ίδιου του δρώμενου, θα ήθελα να συμβεί σε αυτούς που θα το παρακολουθήσουν μέσα από μία οθόνη. Να τους μεταφέρω και να τους ταξιδέψω στο δράμα διαγράφοντας μία πορεία στο διαμέρισμα της Ρόζμαρι και μια άυλη πορεία σε αυτά που συμβαίνουν μέσα της.

Γύρω από ποιους νοηματικούς άξονες κινείται η παράσταση και ποιος είναι ο στόχος σας;

 Όπως είπα και παραπάνω ο βασικός στόχος του έργου είναι να ερευνήσει το βάναυσο τρόπο συνδιαλλαγής μας και να ταξιδέψει στο εσώτερο τοπίο του θύματος και του θύτη. Με αυτό ως βάση προκύπτουν δύο εξίσου σημαντικοί νοηματικοί άξονες. Ο ένας κινείται στην αιώνια πάλη του καλού με το κακό, του Θεού με τον σατανά και ο άλλος στην πάλη του ανθρώπου μεταξύ ύπαρξης και ανυπαρξίας. Ένα σημαντικό ζήτημα που βρίσκεται στην κορυφή του παγόβουνου που ονομάζεται έργο, είναι η ερώτηση στην οποία θα κληθούμε όλοι, ο καθένας προσωπικά, να απαντήσουμε. Γιατί επιτρέπουμε στους ισχυρούς αυτού του κόσμου να καταβαραθρώνουν ποικιλοτρόπως τους ανίσχυρους.

Ποιος είναι ο μεγαλύτερος φόβος σας ποιος είναι; Είστε αισιόδοξος για το μέλλον;

Ο μεγαλύτερος φόβος μου είναι το απαισιόδοξο μέλλον. Εγώ προσπαθώ να παραμείνω αισιόδοξος. Δουλευω πολύ με τον εαυτό μου για αυτο.

Τι θα συμβουλεύατε τώρα έναν νέο άνθρωπο που θέλει να ασχοληθεί με την υποκριτική;

Όπως με συμβούλευσε και εμένα ένας άνθρωπος του θεάτρου που δε με γνώριζε όταν του έκανα αυτή την ερώτηση ο Θύμιος Καρακατσάνης. Μου απάντησε να μην το σκέφτομαι να το ακολουθήσω. Αυτός που το θέλει θα το κάνει ο κόσμος να χαλάσει.

Μελλοντικά σχέδια; 

Οταν μας το επιτρέψει η πανδημία θα βρίσκομαι στο θέατρο Καρέζη, στο έργο ”Αγώνας νέγρου και σκύλων”, του Μπερναρντ Μαρί Κολτέζ σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σωτηρίου. Με μεγάλη χαρά πρόσφατα ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα της μεγάλου μήκους ταινίας του Δημήτρη Αθανίτη ” Μήδεια”, έχοντας στις πλάτες μου το ρόλο του Ιάσονα. Την αναμένουμε στις κινηματογραφικές αίθουσες. Είναι τιμή μου αυτές οι δύο δουλειές.

*ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

ONLINE ΠΡΟΒΟΛΗ – VIDEO ON DEMAND

ΔΙΑΘΕΣΙΜΗ ΑΠΟ 5 ΕΩΣ 7 ΜΑΡΤΙΟΥ 2021

ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ: 8€ (με δυνατότητα παρακολούθησης της παράστασης online οποιαδήποτε στιγμή μέσα στο τριήμερο 5, 6 ΚΑΙ 7 Μαρτίου 2021 και για διάστημα 4 ωρών από την έναρξη της προβολής).

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Online: https://www.viva.gr/tickets/theater/streaming/rozmari/

Σχετικά Άρθρα
Ο Χρήστος Λιακόπουλος στο Infowoman: «Ο μεγαλύτερος δυνάστης μας είναι ο ίδιος μας ο εαυτός»
Ο Χρήστος Λιακόπουλος στο Infowoman: «Ο μεγαλύτερος δυνάστης μας είναι ο ίδιος μας ο εαυτός»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Η Ελένη Καρακούλη στο Infowoman: «Δεν υπάρχουν οδηγίες χρήσης στη ζωή, στη σχέση, στον έρωτα»
Η Έλενα Καρακούλη στο Infowoman: «Δεν υπάρχουν οδηγίες χρήσης στη ζωή, στη σχέση, στον έρωτα»
Λωξάντρα Λούκας: Ποια είναι η πρώτη ηθοποιός με σύνδρομο Down που είδαμε στον "Γιατρό" και μας συγκίνησε
Λωξάντρα Λούκας: Ποια είναι η ταλαντούχα ηθοποιός με σύνδρομο Down
Η Μάγδα Μαυρογιάννη στο Infowoman: «Η μουσική είναι το δυνατό μου κίνητρο, ενεργοποιεί την φαντασία μου»
Η Μάγδα Μαυρογιάννη στο Infowoman: «Η μουσική είναι το δυνατό μου κίνητρο, ενεργοποιεί την φαντασία μου»
Η Annick Brofman στο Infowoman: «Όλα μπορούν να θεραπευτούν»
Η Annick Brofman στο Infowoman: «Όλα μπορούν να θεραπευτούν»

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του