Η Αλεξάνδρα Χαραλαμπίδου στο Infowoman.gr: «Φταίμε, όταν θεωρούμε ότι μία γυναίκα απέτυχε γιατί δεν έκανε παιδιά»

Τι κάνει μια γυναίκα μάνα; Τι γίνεται όταν της θίγεται το μητρικό της φίλτρο; Πως επηρεάζεται από τη δική της μητέρα; Πως αντιδρά στην βία σε ένα παιδί ακόμη κι αν δεν είναι δικό της; Ακόμη κι αν δεν έχει γεννηθεί; Πως καθορίζουν τη ζωή της τα κοινωνικά στερεότυπα;

Τρεις διαφορετικές γυναίκες. Τρεις διαφορετικές εξομολογήσεις. Τρεις διαφορετικές οπτικές. 

Κατά βάθος μια γυναίκα. Η γυναίκα που στον πυρήνα της είναι μάνα. Ανεξάρτητα αν κοινωνικά είναι. Το μητρικό φίλτρο που μας συνδέει όλες ανεξάρτητα από την επιλογή να γίνουμε μάνες. Ανεξάρτητα από την αποδοχή ή όχι του να μπορούμε βιολογικά να τεκνοποιήσουμε. 

Η Αλεξάνδρα Χαραλαμπίδου μιλά στο Infowoman.gr για την Ήρα, τη Μαρία και τη Χαρούλα, τρεις ηρωίδες που ερμηνεύει στο θέατρο Αλκμήνη στην παράσταση «Γυναίκες στο ντιβάνι», που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Βούλας Αργυροπούλου και σχολιάζει την αντιμετώπιση των γυναικών εν έτει 2024.

Ποιο ήταν το πρώτο συναίσθημα και ποια η πρώτη σας σκέψη διαβάζοντας το βιβλίο της Βούλας Αργυροπούλου;

Φόβος! Φοβήθηκα που αυτές οι γυναίκες είναι γύρω μας , ζουν ανάμεσα μας και αντιμετωπίζουν καταστάσεις που στην σημερινή εποχή θα έπρεπε να έχουν εκλείψει, αν θέλουμε να λέμε ότι είμαστε μια κοινωνία που έχει προχωρήσει! Σχεδόν αυτόματα ένιωσα την ανάγκη να τις βοηθήσω με τον τρόπο μου να βγουν μπροστά! Να γίνουν “ορατές”!

Το βιβλίο πραγματεύεται τις εξομολογήσεις 24 γυναικών στο ντιβάνι ενός ψυχολόγου. Γιατί επιλέξατε την Ήρα, τη Μαρία και τη Χαρούλα;

Η αλήθεια είναι ότι και οι 24 είναι συγκλονιστικές! Πιστέψτε με, περάσαμε πολύ δύσκολα μέχρι να κάνουμε την τελική επιλογή. Επειδή καλύπτουν ένα μεγάλο φάσμα παθογενειων, εστιάσαμε πρώτα σε έναν πυρήνα, συγκεκριμένα στην μητρότητα, και επιλέξαμε ηρωίδες που το φωτίζουν από όλες τις πλευρές.

Πόσα χωρίζουν και πόσα ενώνουν τις τρεις αυτές ηρωίδες;

Η Ήρα, η Χαρούλα και η Μαρία είναι τρεις γυναίκες που έχουν διαφορετικές προσλαμβάνουσες, ζούνε σε διαφορετικά χρονικά πλαίσια, έχουν διαφορετικό μορφωτικό επίπεδο και κοινωνική θέση. Στην βάση τους όμως τους ενώνει το μητρικό ένστικτο που είναι ανεξάρτητο από την τεκνοποίηση είτε την επιλέγει μια γυναίκα είτε όχι. Είτε μπορεί βιολογικά είτε όχι να τεκνοποιήσει. Είτε έχει αποδεχτεί την προοπτική να κάνει δικό της παιδί είτε όχι. Το μητρικό ένστικτο είναι ανεξάρτητο, ζωώδες και πάνω από όλα τα κοινωνικά πλαίσια και πρέπει.

Η δραματουργική επεξεργασία φέρει την δική σας υπογραφή. Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για στην εξέλιξη και την ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας;

Να ξεχάσεις ποια είσαι εσύ! Ποια είναι τα δικά σου πρέπει και ποιο είναι το δικό σου σύστημα αξιών. Να μην τις κρίνεις! Να τις αντιμετωπίσεις αγνά και χωρίς προσωπικές προκαταλήψεις. Και φυσικά στην δική μου συνθήκη, όντας η ηθοποιός που θα τις ενσαρκώσει να αγνοήσω τις “ευκολίες” μου!

Τι είναι για εσάς η μητρότητα; Υπάρχει το αποκαλούμενο «μητρικό ένστικτο» ή είναι μύθος;

Για μένα όπως είπα και προηγουμένως το μητρικό ένστικτο είναι ανεξάρτητο και πάνω από την βιολογική ύπαρξη παιδιών, είτε επιλέγει μια γυναίκα να κάνει, είτε μπορεί βιολογικά. Είναι αγάπη. Μια πολύ δυνατή και διαφορετική αγάπη που δεν μπαίνει σε πλαίσια. Έχω δύο υπέροχα παιδιά και είμαι πολύ τυχερή να το βλέπω αυτό γύρω μου γιατί έχω γυναίκες στην ζωή μου που δεν έχουν παιδιά, αλλά συμπεριφέρονται σαν μάνες.

Θεωρείτε, ότι ακόμη και στη σύγχρονη εποχή, μία γυναίκα που δεν έχει παιδί, αντιμετωπίζεται στερεοτυπικά; Και σε ποιο βαθμό;

Εμείς είμαστε η κοινωνία που ζούμε. Δυστυχώς έχουμε ευθύνη για όλα τα κακώς κείμενα που μας ενοχλούν. Όταν λοιπόν, θεωρούμε ότι μία γυναίκα δεν έχει επιτύχει στην ζωή της, γιατί δεν έκανε παιδιά αλλά έχει μια αξιοζήλευτη καριέρα, φταίμε. Όταν βρισκόμαστε σε οικογενειακά και μη τραπέζια και επιτρέπουμε να γίνεται η ερώτηση: Παιδάκι πότε θα κάνεις;, φταίμε και επιβεβαιώνουμε αυτή τη ψυχολογική πίεση που υφίσταται ακόμα η σύγχρονη γυναίκα. Όταν μια γυναίκα οδηγείται στην κατάψυξη ωαρίων και η πρώτη μας σκέψη είναι ότι αυτή καθυστέρησε από δική της επιλογή, χωρίς να αναλογιστούμε τις συγκυρίες που την οδήγησαν σε μια τέτοια απόφαση και που μπορεί να αφορούν και την ύπαρξη του λάθους μέχρι τώρα συντρόφου ή την παντελή απουσία του, επίσης ρίχνουμε το ψυχολογικό βάρος στην γυναίκα και κάνουμε την πίεση αφόρητη.

Πόσο καθορίζει την ιδιοσυγκρασία, τις επιλογές μίας γυναίκας η σχέση με τη μητέρα της;

Χαίρομαι που μου κάνετε αυτή την ερώτηση γιατί μου δίνεται την ευκαιρία να σας πω ότι εξαιτίας αυτής ακριβώς της καθοριστικής σχέσης μιας γυναίκας με μια άλλη γυναίκα, η παράσταση δεν είναι μια γυναικεία παράσταση. Φωτίζοντας αυτήν ακριβώς την πολύ ιδιαίτερη σχέση, καταλαβαίνουμε ότι τελικά οι επιλογές ζωής που κάνουμε δεν έχουν να κάνουν τόσο με το φύλο, αλλά πρώτα απ’όλα με τα ένστικτα και με τις αξίες που θίγονται, ανεξάρτητα από το φύλο του θύτη. Για μια γυναίκα, το πρώτο της γυναικείο πρότυπο είναι η μάνα της. Αυτό δεν αλλάζει. Μπορεί να αλλάξει το τι πρότυπο θέλει μια γυναίκα να είναι.

Εν όψει της Ημέρας της Γυναίκας σε λίγες ημέρες, θα θέλαμε ένα μήνυμα από εσάς

Ο άνθρωπος είτε είναι γυναίκα είτε άντρας είναι ένα μαγικό όν. Αυτό το θυμίζω στον εαυτό μου κάθε μέρα. Και στην γυναίκα που επιλέγω να είμαι, γιατί η ζωή είναι επιλογή, λέω καθημερινά ” Να αγαπάς το ότι είσαι διαφορετική, να αγαπάς και στους άλλους ότι είναι διαφορετικοί. Να επιζητάς την ισότητα και όχι την εξομοίωση. Τους έχουμε όλους ανάγκη. Αυτό είναι το γοητευτικό!” Θα τολμήσω να το απευθύνω σε όλες τις γυναίκες…σε όλους τους ανθρώπους.

«Γυναίκες στο ντιβάνι»

Ημέρες & ώρες παραστάσεων

Δευτέρα στις 18:30 & Τρίτη στις 21:00 

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων

Γενική είσοδος :13€

Μειωμένο: 9€

Ατέλειες: 5€

 Προπώληση εισιτηρίων : MORE.COM 

https://shorturl.at/brGJ0

Τηλέφωνο κρατήσεων: 210 3428650

Θέατρο Αλκμήνη

Secret Room 

Αλκμήνης 8-12, Γκάζι

Σταθμός ΜΕΤΡΟ Κεραμεικός 

Τηλέφωνο: 210 3428650

Σχετικά Άρθρα
Η Αγγελική Τουμπανάκη στο Infowoman: «Μέσω της καλλιτεχνικής έκφρασης καταρρίπτουμε στερεότυπα και αγκυλώσεις»
Η Αγγελική Τουμπανάκη στο Infowoman: «Μέσω της καλλιτεχνικής έκφρασης καταρρίπτουμε στερεότυπα και αγκυλώσεις»
%cf%84%ce%b5%ce%bb%ce%b5%cf%84%ce%ae-%ce%b1%cf%86%ce%ae%cf%82-%cf%80%ce%bf%ce%b9%ce%b1-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b9-%ce%b7-%ce%ba%ce%bf%cf%81%cf%85%cf%86%ce%b1%ce%af%ce%b1-%cf%84%cf%81%ce%b1%ce%b30
Τελετή Αφής: Ποια είναι η κορυφαία τραγουδίστρια της όπερας που ερμήνευσε τον Ολυμπιακο Ύμνο
Μαρία Δαμασιώτη, υπάρχει δεύτερη ευκαιρία στον έρωτα;
Μαρία Δαμασιώτη, υπάρχει δεύτερη ευκαιρία στον έρωτα;
Σοφία Φυτιάνου, υπάρχει τρόπος να ρίξουμε «Πίσσα και Πούπουλα» στον παραλογισμό των ανθρώπινων σχέσεων;
Σοφία Φυτιάνου, υπάρχει τρόπος να ρίξουμε «Πίσσα και Πούπουλα» στον παραλογισμό των ανθρώπινων σχέσεων;
Η Ζαχαρούλα Χρόνη σκηνοθετεί την πιο ανατριχιαστικά επίκαιρη παράσταση και αποκαλύπτεται στο Infowoman
Η Ζαχαρούλα Χρόνη σκηνοθετεί την πιο ανατριχιαστικά επίκαιρη παράσταση και αποκαλύπτεται στο Infowoman
Αναστασία Κουμίδου, γιατί να ασχοληθούμε σήμερα με έναν εγκληματία πολέμου σαν τον Mengele;
Αναστασία Κουμίδου, γιατί να ασχοληθούμε σήμερα με έναν εγκληματία πολέμου σαν τον Mengele;

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του