Αν αναζητάτε κίνητρο για να υιοθετήσετε μια πιο υγιεινή διατροφική συμπεριφορά με την έναρξη του νέου έτους, μια πρόσφατη επιστημονική μελέτη δίνει έναν πολύ σοβαρό λόγο: οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά δεν επηρεάζουν μόνο τη σωματική υγεία, αλλά έχουν σημαντικές συνέπειες και στη λειτουργία του εγκεφάλου και του ανοσοποιητικού συστήματος.
Παρότι τα πολλά λιπαρά έχουν ήδη συνδεθεί με κινδύνους όπως η παχυσαρκία, ο καρκίνος του παχέος εντέρου και το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, τα νέα δεδομένα αποκαλύπτουν ότι οι επιπτώσεις τους είναι ακόμη πιο εκτεταμένες. Η ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας διαπίστωσε ότι η συχνή κατανάλωση λιπαρών τροφών μπορεί να επηρεάσει τα γονίδια που σχετίζονται με τη λειτουργία του ανοσοποιητικού, την εγκεφαλική δραστηριότητα και ακόμη και τον κίνδυνο ευαλωτότητας σε λοιμώξεις όπως η COVID-19.
Στα πειράματα, ποντίκια τράφηκαν για 24 εβδομάδες με τρεις διαφορετικές δίαιτες, στις οποίες το 40% των θερμίδων προερχόταν από λίπος. Οι ερευνητές εξέτασαν το μικροβίωμα και τις γονιδιακές αλλαγές σε τέσσερα τμήματα του εντέρου. Οι ομάδες έλαβαν αντίστοιχα: κορεσμένα λιπαρά από λάδι καρύδας, μονοακόρεστο τροποποιημένο σογιέλαιο και μη τροποποιημένο σογιέλαιο πλούσιο σε πολυακόρεστα λιπαρά. Σε σύγκριση με δίαιτα χαμηλή σε λιπαρά, όλες οι ομάδες εμφάνισαν αξιοσημείωτες αλλαγές στη γονιδιακή έκφραση.
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Scientific Reports, ανέδειξε σημαντικές διαφορές στη ρύθμιση γονιδίων που σχετίζονται με τον μεταβολισμό του λίπους και τη σύνθεση των μικροβίων του εντέρου. Παρατηρήθηκε αύξηση παθογόνων βακτηρίων όπως τα E. coli και μείωση ωφέλιμων μικροβίων όπως οι Bacteroides, τα οποία συμβάλλουν στην προστασία του οργανισμού. Ακόμη πιο ανησυχητικές ήταν οι αλλαγές σε γονίδια που ρυθμίζουν την ανοσολογική απόκριση και τη φλεγμονή — ένας συνδυασμός που μπορεί να ενισχύσει την ανάπτυξη επιβλαβών βακτηρίων.
«Παρατηρήσαμε ότι τα γονίδια που αναγνωρίζουν μολυσματικά βακτήρια δέχονται επίθεση, το ίδιο και τα γονίδια σηματοδότησης των κυτταροκινών, τα οποία ρυθμίζουν τη φλεγμονή. Aυτό σημαίνει ότι τα γονίδια του ανοσοποιητικού συστήματος του ξενιστή και δημιουργούν επίσης ένα περιβάλλον στο οποίο μπορούν να ευδοκιμήσουν τα επιβλαβή βακτήρια του εντέρου».
Παράλληλα, καταγράφηκε αύξηση δεικτών βλαστικών κυττάρων στο παχύ έντερο, κάτι που, σύμφωνα με τους ερευνητές, θα μπορούσε να αποτελεί πρώιμο παράγοντα κινδύνου για καρκινογένεση.
«Θα πίστευε κανείς ότι αυτό θεωρείται θετικό, αλλά στην πραγματικότητα μπορεί να είναι πρόδρομος του καρκίνου».
Όσον αφορά τις διαφορές μεταξύ των λιπών, το λάδι καρύδας προκάλεσε τις πιο έντονες γονιδιακές αλλαγές, ενώ το μη τροποποιημένο σογιέλαιο ακολούθησε, πιθανώς λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς του σε λινολεϊκό οξύ.
Επιπλέον, οι δίαιτες υψηλών λιπαρών επηρέασαν γονίδια που σχετίζονται με νευροδιαβιβαστές, ενισχύοντας τη θεωρία του «άξονα εντέρου–εγκεφάλου». Οι επιστήμονες ελπίζουν ότι τα αποτελέσματα αυτά θα παρακινήσουν τους ανθρώπους να περιορίσουν τις υπερλιπαρές τροφές και να εξετάσουν σοβαρά τις επιπτώσεις των διατροφικών επιλογών στην υγεία.
Μαρουσάκης: Η πρώτη εκτίμηση για τον καιρό – Έρχονται λευκά Χριστούγεννα;
Δύσκολες ώρες για την Έλενα Παπαρίζου: Εκτάκτως στο νοσοκομείο
Ένα νέο στοιχείο που αφορά τη δημόσια υγεία και την παρουσία κουνουπιών στην Ευρώπη φέρνουν…
Η ηθοποιός Μαρία Κωσνταντά γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Είναι αριστούχος απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Κρατικού…
Μια ιδιαίτερα σημαντική στιγμή για τις Ένοπλες Δυνάμεις καταγράφηκε το πρωί της Πέμπτης (4/6/2026) στη…
Ένα νέο περιστατικό ανάκλησης τροφίμου καταγράφεται στην ευρωπαϊκή αγορά, εξαιτίας προβλήματος που σχετίζεται με τη…
Αναζητάτε ιδέες για να περάσετε όμορφα το πρώτο Σαββατοκύριακο του Ιουνίου; Από φεστιβάλ και μουσικές…
Σε 24ωρη πανελλαδική απεργία προχωρούν στις 17 του μήνα οι εργαζόμενοι στον ΕΦΚΑ, διεκδικώντας σειρά…