Β. Σταυροπούλου: “Για να βοηθήσουμε κάποιον να αγκαλιάσει τη διαφορετικότητα του, θα πρέπει να είμαστε εμείς το παράδειγμα”

Η αλήθεια είναι πως εν έτη 2021 δεν είναι εύκολο να είσαι παιδί, πόσω μάλλον έφηβος. Τα ερεθίσματα που λαμβάνουν είναι πολλά και από διαφορετικές κατευθύνσεις και πηγές, προκαλώντας τους άγχος, σύγχυση, ακόμα και υπαρξιακές ανησυχίες. Το Infowoman.gr μίλησε με την κα. Βασιλένα Σταυροπούλου, – ειδική παιδαγωγός & συστημική ψυχοθεραπεύτρια (tr)-, η οποία μας εξηγεί μεταξύ άλλων, πώς η ψυχοθεραπεία μπορεί να λειτουργήσει λυτρωτικά” στα παιδιά και στους έφηβους, αν τα social media παίζουν αρνητικό ρόλο και κατά πόσο οι σημερινοί γονείς βοηθούν τα παιδιά σε αυτό το κομμάτι.%ce%b2-%cf%83%cf%84%ce%b1%cf%85%cf%81%ce%bf%cf%80%ce%bf%cf%8d%ce%bb%ce%bf%cf%85-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%ce%bd%ce%b1-%ce%b2%ce%bf%ce%b7%ce%b8%ce%ae%cf%83%ce%bf%cf%85%ce%bc%ce%b5-%ce%ba%ce%ac0

Η εμπνευστής και δημιουργός ενός εκπαιδευτικού ιδρύματος που όμοιό του δεν έχετε ξανασυναντήσει, αφού δεν καινοτομεί μόνο στις μεθόδους που χρησιμοποιεί για τη διδασκαλία Αγγλικών, αλλά και στην εξατομίκευση της γνώσης, με έμφαση στα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, τονίζει επίσης ότι κάθε μαθητής έχει το δυναμικό να “ανθίσει” υπό συγκεκριμένη εκπαιδευτική καθοδήγηση.

Πώς ξεκίνησε η ιδέα του The English School και τι ήταν αυτό που σας ώθησε στη δημιουργία του;

Η ιδέα για τη δημιουργία του the English School μετρούσε πολλά χρόνια πριν την υλοποίηση της. Είχα εργαστεί για μια δεκαετία περίπου ως ειδική παιδαγωγός με παιδιά και εφήβους που ενώ το εκπαιδευτικό δυναμικό τους ήταν επαρκές, δεν τους δινόταν η ευκαιρία να το αξιοποιήσουν. Όχι απαραίτητα επειδή δεν υπήρχε η πρόθεση γι αυτό, αλλά κυρίως λόγω της ακαμψίας από την οποία διακατέχονται τα εκπαιδευτικά συστήματα. Άμεση απάντηση σε αυτό δεν υπήρχε, ωστόσο εστιάζοντας και αναδεικνύοντας την πρόθεση για αλλαγή, γίνονται θαύματα. Έτσι, δημιουργήθηκε το The English School, ως μια προσπάθεια να δοθεί αξία στο ταξίδι της μάθησης, όσο γρήγορα ή αργά κι αν φτάνει κάποιος σε αυτή. Για εμένα δεν ήταν στόχος το “διαφορετικό”, εξάλλου αποφεύγω τις ταμπέλες, αλλά το αυτονόητο. Και είναι αυτονόητο να σεβόμαστε τους ρυθμούς και τρόπους μάθησης του κάθε ατόμου.

Πείτε μας λίγα λόγια για το The English School και πώς λειτουργεί στο εκπαιδευτικό κομμάτι

Λειτουργεί ολιστικά. Τόσο στο τμήμα Αγγλικής Γλώσσας, όσο και σε αυτό της Ειδικής Αγωγής/Ψυχοθεραπείας, ο μαθητής διδάσκεται δεξιότητες. Μαθαίνει να είναι αυτόνομος, να αναρωτιέται, να αμφισβητεί και κυρίως, να επικοινωνεί ορθά με το περιβάλλον του. Αυτό δε σημαίνει πως αποκλείουμε τη “θεωρία”, στόχος μας είναι η ποιοτική γνώση, αυτό που ξέρεις να μπορείς και να το χρησιμοποιήσεις, να το διευρύνεις, οι λεγόμενες μεταγνωστικές ικανότητες. Υπάρχει δυσκολία σε αυτό το ταξίδι, και από την πλευρά του εκπαιδευτικού και από εκείνη του μαθητή, στο τέλος της ημέρας όμως επιθυμούμε να έχουμε αναπτύξει δεξιότητες στο παρόν για να πετύχουμε στόχους στο μέλλον.

%ce%b2-%cf%83%cf%84%ce%b1%cf%85%cf%81%ce%bf%cf%80%ce%bf%cf%8d%ce%bb%ce%bf%cf%85-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%ce%bd%ce%b1-%ce%b2%ce%bf%ce%b7%ce%b8%ce%ae%cf%83%ce%bf%cf%85%ce%bc%ce%b5-%ce%ba%ce%ac2

Πόσο εύκολη ή δύσκολη είναι η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας για ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες;

Συχνά με ρωτούν πως συνδέεται η Αγγλική Γλώσσα με την Ειδική Αγωγή. Επειδή η Αγγλική χαρακτηρίζεται ως φωνολογικά αδιαφανής γλώσσα, που σημαίνει ότι άλλα διαβάζουμε και άλλα γράφουμε, είναι δύσκολη στην εκμάθηση για άτομα με μαθησιακές ιδιαιτερότητες, ταυτόχρονα όμως απαραίτητη. Επιστημονικά λοιπόν είναι μια “δύσκολη” γλώσσα για αυτά τα άτομα συγκριτικά με μια φωνολογικά διαφανή όπως τα Ισπανικά, γι αυτο και εστιάζουμε στους πως γίνεται η εκμάθηση της. Αυτός είναι ο ρόλος της Ειδικής Αγωγής, να αξιολογηθεί η εκπαιδευτική ανάγκη του μαθητή και να εισαχθεί ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης με αντίστοιχους βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους.

Το The English School πώς βοηθά ένα παιδί να «αγκαλιάσει» τη διαφορετικότητά του;

Με το να μην τη θεωρεί εμπόδιο. Μιλάμε για διαφορετικότητα, συχνά όταν δεν είμαστε εξοικειωμένοι με το διαφορετικό. Δεδομένου ότι ζούμε και κοινωνικοποιούμαστε σε ανομοιόμορφα συστήματα, για μένα η έννοια της συμπερίληψης είναι σημαντική στην εκπαιδευτική πορεία. Όταν αντιμετωπίζουμε τη διαφορετικότητα ως “δυσκολία”, απευθείας κάνουμε σαφή διάκριση και αποκλείουμε, άθελα μας πολλές φορές. Για να βοηθήσουμε κάποιον να αγκαλιάσει τη διαφορετικότητα του, θα πρέπει να είμαστε εμείς το παράδειγμα, είτε ως γονείς είτε ως εκπαιδευτικοί, για να προωθηθεί μια κουλτούρα αποδοχής και σεβασμού προς όλους. Τα παιδιά φέρουν τις απόψεις των γονέων και δασκάλων τους στο πίσω μέρος του μυαλού τους ακόμα και ως ενήλικες, κάτι που φανερώνει τη συμβολή των δυο αυτών παραγόντων στη ζωή ενός ανθρώπου. Αν σταθούμε επικριτικά απέναντι στην ανάγκη ενός παιδιού να μάθει και να εκφραστεί διαφορετικά, θρέφουμε την αδιαλλαξία, τις φοβίες και κυρίως, του στερούμε την υγιή εξέλιξη.

%ce%b2-%cf%83%cf%84%ce%b1%cf%85%cf%81%ce%bf%cf%80%ce%bf%cf%8d%ce%bb%ce%bf%cf%85-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%ce%bd%ce%b1-%ce%b2%ce%bf%ce%b7%ce%b8%ce%ae%cf%83%ce%bf%cf%85%ce%bc%ce%b5-%ce%ba%ce%ac4

Μιλήστε μας λίγο για το κομμάτι της ψυχοθεραπείας. Πόσο απαραίτητη και σημαντική είναι για τα παιδιά και τους έφηβους της σημερινής εποχής;

Δεν είναι εύκολο να είσαι παιδί εν έτη 2021, πόσω μάλλον έφηβος. Τα ερεθίσματα που λαμβάνουν είναι πάμπολα, από διαφορετικές πηγές, δημιουργώντας προκλήσεις, φοβίες, σύγχυση, υπαρξιακές ανησυχίες και φυσικά, προσδοκίες και απαιτήσεις. Η ψυχοθεραπεία μπορεί να λειτουργήσει λυτρωτικά καθώς βοηθά το άτομο να εξερευνήσει τον εαυτό του/της, να συναναστρέφεται πιο στενά και ουσιαστικά με τους άλλους και να θέτει στόχους ώστε να ζει τη ζωή του ελεύθερα.

Οι γονείς είναι υποστηρικτικοί στο κομμάτι της ψυχοθεραπείας ή το βλέπουν κάτι σαν ταμπού;

Η “νέα γενιά” γονέων είναι πιο ενημερωμένη από ποτέ και αρκετά εξοικειωμένη με την ψυχοθεραπεία και τα οφέλη της. Θα έλεγα πως δεν αποτελεί ταμπού η αναζήτηση ειδικού τόσο, όσο το να γνωστοποιηθεί αυτό στον περίγυρο τους. Γύρω λοιπόν από ένα αίτημα για ψυχοθεραπεία παιδιού που διαμορφώνεται από τους γονείς, υπάρχουν ενοχές για τη δική τους εμπλοκή σε αυτό, ανησυχίες, φόβος για το μέλλον. Εάν κατανοηθεί πως ένα σύμπτωμα δεν είναι ατομικό πρόβλημα αλλά ένδειξη δυσλειτουργίας ανάμεσα στα πρόσωπα της οικογένειας, τότε αξιοποιούνται καλύτερα οι εφεδρείες και συμβάλλουν οι ίδιοι στην αλλαγή μοτίβων που διατηρούν και ενισχύουν το σύμπτωμα του παιδιού.

%ce%b2-%cf%83%cf%84%ce%b1%cf%85%cf%81%ce%bf%cf%80%ce%bf%cf%8d%ce%bb%ce%bf%cf%85-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%ce%bd%ce%b1-%ce%b2%ce%bf%ce%b7%ce%b8%ce%ae%cf%83%ce%bf%cf%85%ce%bc%ce%b5-%ce%ba%ce%ac6

Τα social media πόσο αρνητικά επηρεάζουν τα νέα παιδιά; Τα τελευταία χρόνια έχουμε τις influencers στο Instagram, πιστεύετε πως “παγιδεύουν” τα νεαρά κορίτσια σε λάθος πρότυπα και κατευθύνσεις για το τι θέλουν να κάνουν στη ζωή τους;

Είναι δύσκολο να απαντήσει κανείς σε αυτό, φταίει το μέσο ή ο χρήστης; Τα social media βρίσκουν πρόσφορο έδαφος αρνητικής επιρροής, ακριβώς επειδή ζούμε στην εποχή της πλασματικής τελειότητας. Καλούμαστε να γίνουμε αποδεκτοί με γνώμονα την ύλη και τις επικρατούσες κοινωνικές τάσεις. Ιδιαίτερα οι έφηβοι, μετρούν πλέον την αξία τους αναλογικά με likes, τα σχόλια ή τις αντιδράσεις που λαμβάνουν. Δεν

παγιδεύουν οι “influencers” τα κορίτσια σε λάθος πρότυπα, αλλά η κουλτούρα του εύκολου και εφήμερου, της κατανάλωσης, της προβολής και υπερβολής, που καλλιεργείται ήδη από την παιδική ηλικία. Δεν έχουν περισσότερο μερίδιο ευθύνης οι influencers από εμάς, και την παιδεία που θέλουμε να προάγουμε. Άλλωστε, πάντα υπάρχουν θετικά ερεθίσματα, αρκεί να επιθυμούμε να τα επιλέξουμε.

Τα social media, πάλι, και ο μεγάλος όγκος πληροφοριών και εικόνων του διαδικτύου πώς μπορούν να επιδράσουν σε ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες;

Οι μαθητές με συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες έχουν ανάγκη από συνεχή ενίσχυση και ανατροφοδότηση. Έχει αποδειχθεί πως ο εγκέφαλος αυτών των παιδιών λειτουργεί καλύτερα σε ένα πολυαισθητηριακό περιβάλλον με εικόνες, φωτογραφίες, ήχους και γραφικά, οπότε οι νέες τεχνολογίες είναι αρκετά βοηθητικές όσον αφορά τη μάθηση. Τα social media, ωστόσο, δημιουργούν προσδοκίες εικονικής τελειότητας, στις οποίες ένα παιδί που διαφέρει αδυνατεί να ανταποκριθεί. Αυτό μπορεί να αποτελέσει πλήγμα για την αυτοεικόνα τους, κυρίως αν το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον συντηρεί αυτές τις προσδοκίες, με αποτέλεσμα να παγιώνονται στο μυαλό των παιδιών, με ιδιαιτερότητες ή μη.

Πληροφορίες

The English School

site: theenglishschoolsv.com

Λεωφ. Μεγάλου Αλεξάνδρου 69, Αιγάλεω

Τηλ.: 21 0561 7561

Σχετικά Άρθρα
Ο Χρήστος Λιακόπουλος στο Infowoman: «Ο μεγαλύτερος δυνάστης μας είναι ο ίδιος μας ο εαυτός»
Ο Χρήστος Λιακόπουλος στο Infowoman: «Ο μεγαλύτερος δυνάστης μας είναι ο ίδιος μας ο εαυτός»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Η Ελένη Καρακούλη στο Infowoman: «Δεν υπάρχουν οδηγίες χρήσης στη ζωή, στη σχέση, στον έρωτα»
Η Έλενα Καρακούλη στο Infowoman: «Δεν υπάρχουν οδηγίες χρήσης στη ζωή, στη σχέση, στον έρωτα»
Λωξάντρα Λούκας: Ποια είναι η πρώτη ηθοποιός με σύνδρομο Down που είδαμε στον "Γιατρό" και μας συγκίνησε
Λωξάντρα Λούκας: Ποια είναι η ταλαντούχα ηθοποιός με σύνδρομο Down
Η Μάγδα Μαυρογιάννη στο Infowoman: «Η μουσική είναι το δυνατό μου κίνητρο, ενεργοποιεί την φαντασία μου»
Η Μάγδα Μαυρογιάννη στο Infowoman: «Η μουσική είναι το δυνατό μου κίνητρο, ενεργοποιεί την φαντασία μου»
Η Annick Brofman στο Infowoman: «Όλα μπορούν να θεραπευτούν»
Η Annick Brofman στο Infowoman: «Όλα μπορούν να θεραπευτούν»

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του