Ο Τάσος Λέκκας, η Αλεξάνδρα Μικρούτσικου κι ένας μονόφθαλμος ήρωας

ο-τάσος-λέκκας-η-αλεξάνδρα-μικρούτσικ

Την «Ιστορία ενός μονόφθαλμου», μια παράσταση για όλη την οικογένεια, παρουσιάζει η θεατρική ομάδα «The Young Quill» σε σκηνοθεσία της Αικατερίνης Παπαγεωργίου. Τη σύνθεση της μουσικής υπογράφει η Αλεξάνδρα Μικρούτσικου. Το έργο είναι βασισμένο στην ενδέκατη ραψωδία της Οδύσσειας του Ομήρου και στον “Ερωτικό Πολύφημο” του ποιητή Θεόκριτου του Συρακούσιου.

O Κύκλωπας Πολύφημος – που στην παράσταση εμφανίζεται με τη μορφή μίας γιγάντιας μαριονέτας – διηγείται στην αγαπημένη του Γαλάτεια τη συνάντηση του με τον πολυμήχανο Οδυσσέα, και όπως εμείς ακούμε την ιστορία του, ο μονόφθαλμος ήρωας την ξαναζεί όλη από την αρχή! Με αυτό τον τρόπο, μεταφερόμαστε νοερά στον κόσμο του μύθου!

«Η ιστορία ενός μονόφθαλμου» πραγματεύεται τη βία, την ύβρι, τη φιλοξενία, την απομόνωση (σημείο των καιρών λόγω της πανδημίας) και την αγάπη που μας απασχολεί αέναα. Η ελληνική μυθολογία, πρώτη ανέδειξε τα βαθιά ερωτήματα που αφορούν την ύπαρξή μας. Ο Πολύφημος, έχει περάσει στη μνήμη μας σαν ένα τέρας με αντικοινωνική συμπεριφορά αλλά δεν παύει να διαθέτει και χαρακτηριστικά του σύγχρονου ανθρώπου. Η δική του εκδοχή της ιστορίας, γοητεύει και γεννά προβληματισμούς γύρω από τις διαχρονικές έννοιες του θύτη, του θύματος και της Θείας Δίκης.

Εμείς μιλήσαμε με τον Τάσο Λέκκα που ενσαρκώνει τον πολυμήχανο Οδυσσέα και με την Αλεξάνδρα Μικρούτσικου που έχει συνθέσει την πρωτότυπη μουσική του έργου και ενσαρκώνει και έναν από τους συντρόφους του Οδυσσέα.

Τάσος Λέκκας

%ce%bf-%cf%84%ce%ac%cf%83%ce%bf%cf%82-%ce%bb%ce%ad%ce%ba%ce%ba%ce%b1%cf%82-%ce%b7-%ce%b1%ce%bb%ce%b5%ce%be%ce%ac%ce%bd%ce%b4%cf%81%ce%b1-%ce%bc%ce%b9%ce%ba%cf%81%ce%bf%cf%8d%cf%84%cf%83%ce%b9%ce%ba0
Τάσος Λέκκας

Πού αγγίζει η παράσταση αυτή το σήμερα;

Τάσος Λέκκας: Νομίζω πως όπως και η ανάγκη των προσώπων του έργου να επιβιώσουν κόντρα σε πραγματικά αντίξοες συνθήκες, έτσι και εμείς όλοι σήμερα προσπαθούμε να βγούμε αλώβητοι από μία πρωτόγνωρη και ιδιαίτερη συνθήκη. Μέσα από όλα αυτά που συμβαίνουν, ο Οδυσσέας πρέπει και θέλει να βρει τρόπο να επιβιώσει αυτός και οι σύντροφοί του όσο γίνεται πιο ανώδυνα. Κάπως έτσι και εμείς μέσα σε όλη αυτή την κατάσταση που επικρατεί πρέπει κατά την γνώμη μου να βρούμε έναν τρόπο να προχωρήσουμε μπροστά. Επίσης δεν μπορώ παρά να σχολιάσω και την αγάπη του κύκλωπα προς την Γαλάτεια. Αν μπορούσαμε όλοι να βλέπαμε αυτό το αγνό συναίσθημα, του κατά τα άλλα τρομερού κύκλωπα, ως παράδειγμα, ίσως η κοινωνία μας μπορούσε να κάνει ακόμα ένα βήμα μπροστά.

Πώς διαχειρίζεστε την έννοια του νόστου ως Οδυσσέας στο έργο;

Τάσος Λέκκας: Η έννοια του νόστου είναι κάτι που με συγκινούσε πάντα. Δεν μπορώ να πω πως την έχω ζήσει, πόσο μάλλον στον βαθμό που την βιώνει το συγκεκριμένο πρόσωπο, παρ όλα αυτά δεν μπορώ παρά να αναρωτηθώ τι ακριβώς σημαίνει, ώστε να μπορέσω να το καταλάβω. Ο Οδυσσέας θέλει με όλη του την ψυχή να γυρίσει πίσω στην πατρίδα του. Το έχει ανάγκη. Όλοι ξέρουμε περισσότερο ή λιγότερο πώς είναι να θέλεις κάτι πάρα πολύ, είτε είναι κάποιο επαγγελματικό σου όνειρο ή κάτι πολύ ταπεινό όπως ένα απλό υλικό αντικείμενο. Με αυτή την σκέψη στο μυαλό μου, όσο ταπεινή κι αν είναι σε σχέση με το εντυπωσιακό ταξίδι και τα κατορθώματα του Οδυσσέα, όπως και εγώ θα έκανα ό,τι περνάει από τις δυνάμεις μου και θα πάλευα για να καταφέρω έναν στόχο μου έτσι και ο Οδυσσέας παλεύει κόντρα σε όλα για να ξαναδεί την πατρίδα του.

Πώς έχετε προσεγγίσει τον ρόλο του Οδυσσέα, ένα μυθικό χαρακτήρα ευρέως γνωστό;

Τάσος Λέκκας: Όπως είπα και στην προηγούμενη ερώτηση, προσπαθώ να καταλάβω. Ο Οδυσσέας είναι κι αυτός ένας άνθρωπος. Έχει ανάγκες, έχει στόχους, όνειρα και ανθρώπους που του λείπουν. Αγαπάει, νευριάζει, χαίρεται, όπως όλοι μας. Μου αρέσει να σκέφτομαι πως η δουλειά μου είναι να αναρωτηθώ ώστε να μπορέσω να καταλάβω. Το έργο (όπως κάθε καλά γραμμένο έργο ) σου δίνει ό,τι χρειάζεσαι για να καταλάβεις όσο γίνεται τον άνθρωπο που έχεις να προσεγγίσεις, από εκεί και πέρα η φαντασία είναι ένα υπέροχο και χρήσιμο εργαλείο. Μου αρέσει πολύ να σκέφτομαι ότι όλα αυτά τα πρόσωπα, ακόμα και ο μυθικός Οδυσσέας και ο τρομερός Κύκλωπας Πολύφημος, είναι άνθρωποι με ανάγκες και στόχους, όπως όλοι μας.

Τι είναι αυτό που καθιστά έναν τόσο πολυμήχανο και ευφυή ήρωα να διαπράττει συνεχώς ύβρι;

Ας μπούμε για λίγο στην θέση του. Είναι ένας άνθρωπος που μόλις έχει ξεκινήσει το ταξίδι της επιστροφής του στην πατρίδα του μετά από έναν δεκαετή πόλεμο. Το να επιστρέψει είναι αυτό που θέλει όσο τίποτα. Δυστυχώς όμως δε συμβαίνει και αναγκάζεται να μπλέκει σε όλο και δυσκολότερες καταστάσεις. Ως βασιλιάς είναι υπεύθυνος και για τους συντρόφους του, τους αγαπάει και θα έκανε ότι περνάει από το χέρι του για να τους σώσει. Ξαφνικά λοιπόν (από δικό του λάθος ίσως, ως ένας φιλοπερίεργος άνθρωπος) βρίσκονται κλεισμένοι σε μία σπηλιά με έναν ανθρωποφάγο γίγαντα που μάλιστα τρώει και κάποιους από τους συντρόφους του. Η οργή του είναι τέτοια που ακόμη και ένα μυαλό τόσο οξύ όσο του Οδυσσέα θολώνει. Πάνω απ’ όλα είναι και αυτός ένας άνθρωπος με όλα τα στραβά της ανθρώπινης φύσης , αυτό είναι για μένα το συγκλονιστικότερο χαρακτηριστικό αυτών των έργων. Όσες ηρωικές πράξεις κι αν κάνουν αυτά τα πρόσωπα, παραμένουν άνθρωποι.

Αλεξάνδρα Μικρούτσικου

%ce%bf-%cf%84%ce%ac%cf%83%ce%bf%cf%82-%ce%bb%ce%ad%ce%ba%ce%ba%ce%b1%cf%82-%ce%b7-%ce%b1%ce%bb%ce%b5%ce%be%ce%ac%ce%bd%ce%b4%cf%81%ce%b1-%ce%bc%ce%b9%ce%ba%cf%81%ce%bf%cf%8d%cf%84%cf%83%ce%b9%ce%ba2
Αλεξάνδρα Μικρούτσικου

«Η ιστορία ενός μονόφθαλμου» είναι η πρώτη σας θεατρική δουλειά: Μιλήστε μας για την εμπειρία σας αυτή που συμμετέχετε και ως συνθέτρια και ως performer.

Αλεξάνδρα Μικρούτσικου: Ναι είναι η πρώτη μου δουλειά στην Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια στην Αγγλία είχα την τύχη να δουλέψω με καταπληκτικούς καλλιτέχνες και γράφοντας και παίζοντας μουσική. Η πρόταση εδώ ήρθε από φίλους, από νέους ανθρώπους κι αυτό δημιούργησε ένα παρεΐστικο κλίμα. Μεγάλωσα παρακολουθώντας πρόβες, βλέποντας το ξεκίνημα μιας παράστασης από το μηδέν. Αγαπούσα πολύ αυτή τη διαδικασία. Να μοιράζεσαι ένα κοινό όραμα. Στην αρχή έκανα τη μουσική και στη συνέχεια μου ζήτησαν να είμαι και πάνω στη σκηνή. Έτσι η πρώτη μου εμπειρία θα είναι χορταστική. Φυσικά οι συνθήκες που ζούμε και δουλεύουμε όλοι δεν είναι κανονικές. Και σίγουρα για τους ανθρώπους του θεάτρου. Γιατί δεν είναι εύκολο να δουλεύεις σε συνθήκες αποστείρωσης. Ονειρεύομαι λοιπόν μια κανονικότητα σύντομα. Ονειρεύομαι το θέατρο όπως το θυμάμαι. Δίνω, μοιράζομαι, αγκαλιάζω. Μου αρέσει που λέμε την παράσταση μας πρόταση για ολη την οικογένεια. Πιστεύω πως από μικρά τα παιδιά πρέπει να βλέπουν για να μαθαίνουν και να κρίνουν. Άλλωστε το τι θα πάρει ο καθένας φεύγοντας είναι προσωπική υπόθεση.

Συνθέσατε τη μουσική της που θα ερμηνεύεται ζωντανά από ηθοποιούς και αποτελεί μέρος της εξέλιξης της πορείας του έργου. Πώς θα περιγράφατε αυτή σας την εμπειρία;

Αλεξάνδρα Μικρούτσικου: Θεωρώ πως είναι πολύ σημαντικό να εξετάζουμε τη μουσική ως μία δεύτερη αφηγηματική ροή. Το θέατρο είναι μία πολυδιάστατη συνθήκη και μία μουσικοθεατρική παράσταση δεν είναι απλά μια παράσταση με πολλή μουσική. Είναι αδιάρρηκτη η σχέση μεταξύ των δύο. ‘Οπως σε μια παράσταση οι χαρακτήρες μπορούν να πάρουν μορφή από το κείμενο και από την εκάστοτε σκηνοθετική οδηγία, σε μία μουσικοθεατρική παράσταση ορίζονται και από την μουσική και στη συγκεκριμένη περίπτωση μιλάμε για μία τέτοια συνθήκη.

Πώς έχει επηρεάσει τη μουσική σας πορεία ο πατέρας σας

Αλεξάνδρα Μικρούτσικου: Tην έχει επηρεάσει απόλυτα. Ο πατέρας μου ήταν και θα είναι ο μεγαλύτερος μου δάσκαλος, ένα ολόκληρο σύμπαν μόνος του. Μου έδωσε το έναυσμα να μπω με δύναμη μέσα στη μουσική και να ξεπεράσω τα όριά μου. Από εκείνον κατάλαβα τι θα πει πραγματική μελέτη. Όσο ζούσα μακριά με έπαιρνε τηλέφωνο καθημερινά να μου θυμίσει να μην ξεχάσω να πάω στην τάδε συναυλία και να μην ξεχάσω να μελετήσω τα κουαρτέτα εγχόρδων του Σοστακόβιτς ή κάποια sequenza του Λουτσιάνο Μπέριο. Και κάθε μέρα διαβάζοντας παρτιτούρες του, σημειώσεις του, μελετώντας το έργο του, παίρνω και κάτι παραπάνω.

Συντελεστές:

Θεατρική μεταφορά: Ομάδα The Young Quill

Σκηνοθεσία: Αικατερίνη Παπαγεωργίου

Εικαστική εγκατάσταση & Ενδυματολογική επιμέλεια: Αλέγια Παπαγεωργίου

Σύνθεση μουσικής: Αλεξάνδρα Μικρούτσικου

Χορογραφία: Χρυσηίς Λιατζιβίρη

Σχεδιασμός φωτισμού: Κωστής Μουσικός

Ερμηνεύουν: Χριστίνα Κωστέα (Κύκλωπας), Τάσος Λέκκας (Οδυσσέας), Κώστας Κουτρούλης (Σύντροφος Α), Τρύφωνας Ζάχαρης (Σύντροφος Β), Άγγελος Αγγέλου (σολίστ λαούτου & Σύντροφος Γ), Αλεξάνδρα Μικρούτσικου (ακορντεόν & Σύντροφος Δ)

Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή

Γραφιστικός σχεδιασμός: Σεβαστιάνα Κωνστάκη/studioasevia

Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά

Κρατήσεις μέσω Viva.gr, στο 6979111412 & στα ταμεία των θεάτρων

Στάσεις περιοδείας:

Αιδηψός, 17 Ιουλίου, «Βράχος του Ηρακλή»

Αργυρούπολη, 20 Ιουλίου, «Αλόμα» θερινός κινηματογράφος

Κολωνός, 21 Ιουλίου, Θέατρο Κολωνού

Χαλκίδα, 23 Ιουλίου, Θέατρο «Αυλιδείας Αρτέμιδας»

Γαλάτσι, 26 Ιουλίου, Σινέ-Γαλάτσι, Άλσος Βείκου

Σάμος, 1 Αυγούστου, Αρχαίο θέατρο Πυθαγορείου

Κως, 13 Αυγούστου, Ρωμαϊκό Ωδείο

Νέα Μάκρη, 19 Αυγούστου, Αμφιθέατρο Πολιτιστικού και Αθλητικού Κέντρου Νέας Μάκρης

Δήμος Αχαρνών, 26 και 27 Αυγούστου

Χάλκη (Δωδεκάνησα), 4 Σεπτεμβρίου

Μύκονος, 7 Σεπτεμβρίου

Βριλήσσια, 8 Σεπτεμβρίου, Θέατρο Νταμάρι – «Αλίκη Βουγιουκλάκη»

Άμφισσα, 11 Σεπτεμβρίου

Σύλλογος Αθηναίων, 18 Σεπτεμβρίου

Άγιοι Ανάργυροι – Καματερό, 18 Οκτωβρίου, Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού αίθουσα «Μαρία – Έλενα»

Διαβάστε επίσης

Ιωάννα Πηλιχού, ποια ηρωίδα του ’21 θα ήθελες να είσαι;

Νικολέτα Κοτσαηλίδου: «Η εξωτερική εμφάνιση με δυσκόλεψε όχι μόνο στο θέατρο, αλλά και στη ζωή»

Σχετικά Άρθρα
Κάποτε στο Βόσπορο: Η sold out παράσταση επιστρέφει στο Θέατρο Βεάκη
Κάποτε στο Βόσπορο: Η sold out παράσταση επιστρέφει στο Θέατρο Βεάκη
Ο mπάτλερ: Έρχεται στο Χυτήριο η παράσταση για τους φαν του αυθεντικού βωβού κινηματογράφου
Ο mπάτλερ: Έρχεται στο Χυτήριο η παράσταση για τους φαν του αυθεντικού βωβού κινηματογράφου
Οι "Μπαμπάδες με ρούμι" έρχονται στο Ανοιχτό θέατρο «Μίκης Θεοδωράκης» Αγ.Ι. Ρέντη
Οι “Μπαμπάδες με ρούμι” έρχονται στο Ανοιχτό θέατρο «Μίκης Θεοδωράκης» Αγ.Ι. Ρέντη
Ο «Οθέλλος» με τον Γιάννη Μπέζο στο Κατράκειο θέατρο Νίκαιας
Ο «Οθέλλος» με τον Γιάννη Μπέζο στο Κατράκειο θέατρο Νίκαιας
Βλέπουμε την υπέροχη παράσταση «Νικήρατος… ο δρόμος για την Ελευθερία» και βοηθάμε ένα παιδί να πραγματοποιήσει την ευχή του
Βλέπουμε την υπέροχη παράσταση «Νικήρατος… ο δρόμος για την Ελευθερία» και βοηθάμε ένα παιδί να πραγματοποιήσει την ευχή του
Ανοίγει η αυλαία του Φεστιβάλ Κολωνού - Τα έσοδα στους πληγέντες από τις πυρκαγιές
Ανοίγει η αυλαία του Φεστιβάλ Κολωνού – Τα έσοδα στους πληγέντες από τις πυρκαγιές

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του