Ποια είναι η άσκηση που σε μόλις 5 λεπτά θα σου ρίξει την πίεση;

ποια-είναι-η-άσκηση-που-σε-μόλις-5-λεπτά

Φυσικά, υπάρχουν φάρμακα για τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, καθώς και παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής, στη διατροφή, στα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας για τη βελτίωση της καρδιαγγειακής υγείας. Υπάρχει όμως και μία αναπνευστική άσκηση που σε μόλις 5 λεπτά  υπόσχεται να ρίξει την πίεση και να βελτιώσει την αερόβια κατάστασή μας.

Το 2019, το 22% των ανθρώπων ηλικίας 15 ετών και άνω στην Ε.Ε, ανέφερε ότι έχει υψηλή αρτηριακή πίεση, με το ποσοστό των γυναικών να είναι ελαφρώς μεγαλύτερο από αυτό των ανδρών (23% έναντι 21%). Όσον αφορά τις χώρες, τα υψηλότερα ποσοστά υπέρτασης καταγράφηκαν στην Κροατία, τη Λετονία και την Ουγγαρία, ενώ τα χαμηλότερα στην Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο, τη Ρουμανία και την Ολλανδία.

Ωστόσο, όπως λέει ο Daniel Craighead, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Φυσιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο Boulder, τα φάρμακα μπορούν να προκαλέσουν παρενέργειες και στην πραγματική ζωή οι παρεμβάσεις απαιτούν χρόνο και κόπο. Μπορεί, επίσης να απαιτούν αρκετά χρήματα ή να μην είναι προσβάσιμες.

Μια απλή αναπνευστική άσκηση αρκεί

Υπάρχει, όμως, μια αναπνευστική άσκηση, που μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του προβλήματος της υπέρτασης. Η άσκηση αυτή ονομάζεται εξάσκηση αναπνευστικών μυών (IMST: inspiratory muscle strength training) και, στην ουσία, ο ασθενής εισπνέει έντονα μέσα από μία φορητή συσκευή (κυκλοφορούν αρκετές στην αγορά), η οποία δημιουργεί αντίσταση. Είναι σαν να προσπαθούμε να ρουφήξουμε δυνατά μέσα από έναν σωλήνα, ο οποίος όμως «ρουφάει» αέρα ταυτόχρονα με εμάς.

%cf%80%ce%bf%ce%b9%ce%b1-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b9-%ce%b7-%ce%ac%cf%83%ce%ba%ce%b7%cf%83%ce%b7-%cf%80%ce%bf%cf%85-%cf%83%ce%b5-%ce%bc%cf%8c%ce%bb%ce%b9%cf%82-5-%ce%bb%ce%b5%cf%80%cf%84%ce%ac0

Μια άσκηση που βοηθάει πολύ

Το 2021, δημοσιεύτηκαν στο Περιοδικό της Αμερικανικής Καρδιολογικής Ένωσης τα αποτελέσματα έρευνας, σύμφωνα με τα οποία ο χειρισμός IMST μπορεί να βοηθήσει τους ενήλικες στη μάχη ενάντια στις καρδιαγγειακές νόσους.

Η παραπάνω έρευνα περιελάμβανε 36 υγιείς ενήλικες, ηλικίας 50 εώς 79 ετών, με συστολική αρτηριακή πίεση πάνω από το φυσιολογικό. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και για 6 εβδομάδες χρησιμοποιούσαν την ειδική αυτή συσκευή για να εκτελούν την αναπνευστική άσκηση. Πιο συγκεκριμένα, εκτελούσαν 30 αναπνοές (χρειάζονται περίπου 5 λεπτά) 6 μέρες την εβδομάδα. Η μία ομάδα έκανε την άσκηση ενδυνάμωσης χρησιμοποιώντας το μηχάνημα σε υψηλή αντίσταση, ενώ η δεύτερη (ομάδα ελέγχου) έκανε την άσκηση με χαμηλή αντίσταση.

Μετά από 6 εβδομάδες, τα άτομα της πρώτης ομάδας μείωσαν τη συστολική τους πίεση μέχρι και 9 μονάδες κατά μέσο όρο, μια μείωση που συνήθως επιτυγχάνεται περπατώντας 5 μέρες την εβδομάδα για τριάντα λεπτά κάθε φορά. Η ίδια μείωση παρατηρείται και με τη λήψη ορισμένων αντιυπερτασικών φαρμάκων. Μάλιστα, ακόμα και 6 εβδομάδες μετά την ολοκλήρωση της πρακτικής, τα περισσότερα θετικά αποτελέσματα είχαν διατηρηθεί.

Η ομάδα της υψηλής αντίστασης είχε, επίσης, βελτιώσει κατά 45% την αγγειακή ενδοθηλιακή λειτουργία και είχε αυξήσει τα επίπεδα νιτρικού οξειδίου (σημαντικό για τη διαστολή των αρτηριών και την πρόληψη της συσσώρευσης πλάκας), τα οποίο μειώνονται καθώς μεγαλώνουμε. Τέλος, οι δείκτες φλεγμονής και οξειδωτικού στρες, που μπορούν να ενισχύσουν τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής, ήταν χαμηλότεροι, αφού οι συμμετέχοντες είχαν ολοκληρώσει τις έξι εβδομάδες.

Συμβάλλει στη βελτίωση της φυσικής κατάστασης

Έναν χρόνο μετά, η ίδια ομάδα ερευνητών εξέτασε πώς η ίδια αναπνευστική άσκηση, η IMST υψηλής αντίστασης, μπορεί να βοηθήσει ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας να διατηρήσουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Τα συμπεράσματά τους παρουσιάστηκαν στην ετήσια συνάντηση της Αμερικανικής Φυσιολογικής Εταιρείας στο Experimental Biology 2022.

«Η ανάπτυξη νέων μορφών σωματικής προπόνησης, οι οποίες βοηθούν στην τήρηση ενός σταθερού προγράμματος και βελτιώνουν τη σωματική λειτουργία είναι το κλειδί στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης χρόνιων παθήσεων, που συνδέονται με το πέρασμα του χρόνου», εξηγεί η επικεφαλής ερευνήτρια Kaitlin Freeberg.

Οι επιστήμονες χώρισαν 35 ενήλικες (50 ετών και άνω) σε μια ομάδα υψηλής αντίστασης και σε μια ομάδα χαμηλής αντίστασης. Όλοι έπρεπε να εκτελούν 30 αναπνοές καθημερινά για 6 εβδομάδες. Μετά την ολοκλήρωση της περιόδου, η ομάδα υψηλής αντίστασης παρουσίασε βελτίωση 12% σε ένα τεστ αντοχής σε διάδρομο, ενώ η ομάδα χαμηλής αντίστασης δεν παρουσίασε καμία αλλαγή.

«Αυτά τα προκαταρκτικά ευρήματα υποδεικνύουν ότι το IMST υψηλής αντίστασης για 5 λεπτά την ημέρα είναι ένας πολλά υποσχόμενος τρόπος σωματικής προπόνησης, που αυξάνει την ανοχή στην άσκηση και ρυθμίζει τις μεταβολικές οδούς σε ενήλικες μέσης και μεγαλύτερης ηλικίας», έγραψε η Freeberg.

Παρ’ όλα αυτά, οι ερευνητές επισημαίνουν ότι η συγκεκριμένη αναπνευστική άσκηση δεν πρέπει να αντικαταστήσει τη σωματική δραστηριότητα, αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί συμπληρωματικά. Επίσης, αν και η μέθοδος θεωρείται ασφαλής, συστήνουν να συμβουλευτούμε τον γιατρό μας πριν ξεκινήσουμε.

Πηγή: ow.gr

ΔΙαβάστε επίσης

Αυτό είναι το προϊόν μακιγιάζ που δεν πρέπει να λείπει φέτος το καλοκαίρι από το νεσεσέρ σου

Τέλος οι δικαιολογίες! Πώς θα απαλλαγείτε από τα κιλά του πασχαλινού τραπεζιού

Η Ελεωνόρα Ζουγανέλη έψαλε το “Χριστός Ανέστη”, αλλά κάποιοι την κατηγόρησαν για… ασέβεια – “Θα πέσει φωτιά κ θα μας κάψει”

Σχετικά Άρθρα
Το πρώτο κρούσμα της υποπαραλλαγής BA.5 του κορονοϊού επιβεβαιώθηκε σην Ελλάδα
Το πρώτο κρούσμα της υποπαραλλαγής BA.5 του κορονοϊού επιβεβαιώθηκε σην Ελλάδα
Τι φοβίζει τους ειδικούς ενώ αυξάνονται τα κρούσματα της «ευλογιάς των πιθήκων» σε Β. Αμερική και Ευρώπη
Τι φοβίζει τους ειδικούς ενώ αυξάνονται τα κρούσματα της «ευλογιάς των πιθήκων» σε Β. Αμερική και Ευρώπη
Αυτά είναι τα δύο νοσήματα που θα προσβάλλουν πολλούς Έλληνες τα επόμενα χρόνια!
Αυτά είναι τα δύο νοσήματα που θα προσβάλλουν πολλούς Έλληνες τα επόμενα χρόνια!
Γ. Μαγιορκίνης για «ευλογιά των πιθήκων»: Πόσο ανησυχούμε και τι ρόλο παίζουν οι σεξουαλικές επαφές
Γ. Μαγιορκίνης για «ευλογιά των πιθήκων»: Πόσο ανησυχούμε και τι ρόλο παίζουν οι σεξουαλικές επαφές
«Ενημέρωση, Πρόληψη και Έγκαιρη Διάγνωση του καρκίνου του μαστού. Πλεονεκτήματα» - Με επιτυχία στέφθηκε η Ενημερωτική Ημερίδα
«Ενημέρωση, Πρόληψη και Έγκαιρη Διάγνωση του καρκίνου του μαστού. Πλεονεκτήματα» – Με επιτυχία στέφθηκε η Ενημερωτική Ημερίδα
Δείτε τι θα ανακοινωθεί σε λίγο για τη χρήση της μάσκας - Πού θα τη φοράμε και το καλοκαίρι και σε ποια μέρη θα την πετάξουμε
Δείτε τι θα ανακοινωθεί σε λίγο για τη χρήση της μάσκας – Πού θα τη φοράμε και το καλοκαίρι και σε ποια μέρη θα την πετάξουμε

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του