Είναι ικανό ένα τραγικό γεγονός να σε μεταμορφώσει σε τέρας; Πόσο εύκολο είναι από θύμα να γίνεις θύτης; Ένας δραματικός κοινωνικός μονόλογος με θέμα τον βιασμό.
Το συγκλονιστικό έργο «ΜΕΔΟΥΣΑ» των Κωνσταντίνου Παλίλη και Μαρίας Σ. Αποστολάτου που ανεβαίνει στο θέατρο Αλκμήνη, είναι επηρεασμένο απ’ την ελληνική μυθολογία καθώς και από την σύγχρονη πραγματικότητα, ενώ πραγματεύεται την γυναικεία φύση ως ένα άτομο του κοινωνικού συνόλου. Παρουσιάζει τις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει μία σύγχρονη γυναίκα, ενώ ταυτόχρονα καταδεικνύει τον οικογενειακό κύκλο, την εφηβεία και την ενηλικίωση, έτσι όπως οι άνθρωποι την αντιμετωπίζουν οδηγώντας στο συμπεράσματα για το πώς θα έπρεπε να την κατανοήσουν.
Εμείς, με αφορμή την παράσταση «ΜΕΔΟΥΣΑ» μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια Μαρία Αποστολάτου.
Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση
Η παράσταση αφορά την ιστορία μιας νεαρής κοπέλας που βιάζεται απ’ τον πατριό της απ’ τα πρώτα χρόνια της εφηβείας της, βρίσκει έμπνευση απ’ τον μύθο της Μέδουσας και μεταμορφώνει τον εαυτό της σε τέρας, για να μπορέσει να διαχειριστεί όλα αυτά που νιώθει. Αφού δεν μπορεί να εκδικηθεί τον πατριό της και μετά από μία αποτυχημένη προσπάθεια να το πει στην μαμά της, βρίσκει άντρες που έχουν τα πάντα, αλλά ψάχνουν την επιβεβαίωση σε νεαρές κοπέλες και τους εκθέτει στις οικογένειές τους, παίρνοντάς τους έτσι την σταθερότητα.
Γιατί επιλέξατε τη Μέδουσα; Τη συνδέετε με τον μύθο ότι βιάστηκε από τον Ποσειδώνα;
Ο μύθος της Μέδουσας ήταν έμπνευση τόσο για την ηρωίδα, όσο και για εμένα και τον Κωνσταντίνο που γράψαμε μαζί το κείμενο. Γενικά μας αρέσει πολύ η μυθολογία, αλλά η ιστορία την Μέδουσας μας έκανε κλικ. Διαβάζοντας το πρώτο μέρος του μύθου – όπου βιάζεται απ’ τον Ποσειδώνα μέσα στο Ναό της θεάς Αθηνάς και η θεά την μεταμορφώνει σε τέρας γιατί ατίμασαν τον ναός της – θέλαμε να δώσουμε μία σύγχρονη απεικόνιση αυτού του γεγονότος. Έτσι, δημιουργήσαμε την ιστορία της Αλίκης, μιας κοπέλας που βιάζεται απ’ τον πατριό της και αντί να τιμωρηθεί εκείνος, τιμωρείται η κοπέλα με το να το βιώνει επανειλημμένα και για να μπορέσει να επιβιώσει, μεταμορφώνει η ίδια τον εαυτό της σε «τέρας», ώστε να βρει λύτρωση μέσα απ’ τον πόνο των άλλων.
Ένα τέτοιο σοκαριστικό γεγονός, όπως ο βιασμός, μπορεί τελικά να μετατρέψει το θύμα σε θύτη; Ακόμα και σε τέρας;
Οι περισσότεροι θύτες έχουν υπάρξει θύματα στη ζωή τους. Ο πόνος που έχουν λάβει γίνεται οργή και καταλήγουν να ξεσπούν όλη αυτή την οργή πάνω σε άλλους, ώστε να νιώσουν καλύτερα. Η ηρωίδα είναι ένα τέτοιο πρόσωπό. Έχοντας βιώσει κάτι τόσο τραγικό, βρίσκει στιγμιαία λύτρωση στο να καταστρέφει άντρες. Και λέω στιγμιαία γιατί αυτό δεν της προσφέρει πραγματική λύτρωση, αλλά την κάνει να συμπεριφέρεται σαν τέρας, ενώ αυτό που έχει ανάγκη είναι να γλιτώσει απ’ τον βιαστή της και να πάρει αγάπη και στήριξη απ’ τους ανθρώπους.
Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει μία γυναίκα στη σημερινή κοινωνία;
Παρόλο που έχουν γίνει αλλαγές μέσα στα χρόνια, το να είσαι γυναίκα παραμένει δύσκολο και αυτά που θα έπρεπε να θεωρούνται δεδομένα, συνεχίζουν να μην είναι. Δεν θ’ αναφερθώ σε χώρες που ακόμα θεωρούν τις γυναίκες κατώτερα όντα, αλλά στις σύγχρονες κοινωνίες, που υποτίθεται ότι υπάρχει ισότητα. Καθημερινά, βλέπουμε ότι αυτή η ισότητα δεν υπάρχει και οι γυναίκες στερούνται απ’ τα δικαιώματα που έχουν σε ίσες απολαβές, ίση μεταχείριση και ίσες ευκαιρίες. Και αυτό δεν γίνεται μόνο απ’ τους άντρες, αλλά και από άλλες γυναίκες που αντί να προσπαθούν να αλλάξουν τα πράγματα, τα επιδεινώνουν με την κριτική τους στάση. Με όλα όσα συμβαίνουν και το πόσο λίγη εκτίμηση έχει η κοινωνία στις γυναίκες, είναι σημαντικό να μάθουμε στις νέες γενιές να φέρονται με σεβασμό κι εκτίμηση, ώστε να σταματήσει όλη αυτή η άνιση συμπεριφορά και ακόμα πιο σημαντικό να σταματήσουν να συμβαίνουν όλα αυτά τα τραγικά γεγονότα που ακούγονται.
Παρακολουθώντας την εξέλιξη του κινήματος #MeToo, πιστεύετε ότι έγιναν σημαντικά βήματα; Νιώθουν τα θύματα μεγαλύτερα ασφάλεια πλέον να μιλάνε;
Δυστυχώς υπάρχει ακόμα μεγάλος φόβος και στίγμα απέναντι στα θύματα και παρά τις προσπάθειες, υπάρχουν εκεί έξω πάρα πολλές κοπέλες και γυναίκες που βιώνουν καθημερινά τέτοια περιστατικά και όχι μόνο σιωπούν από φόβο, αλλά κανείς δεν τους δίνει σημασία και τις αφήνουν στο έλεος ή ακόμα χειρότερα τις θεωρούν ψεύτρες. Ειδικά όταν οι θύτες είναι εμφανίσιμοι άντρες, με καριέρα και δύναμη. Είναι σημαντικό, αν πέφτει στην αντίληψή μας ότι κάποιος βιώνει κάποιο είδος κακοποίησης να μιλάνε και να είμαστε με τα θύματα.
Με τον πρόσφατο νέο Ποινικό Κώδικα, αυστηροποιήθηκαν οι ποινές για τον βιασμό καθώς και για την απόπειρα βιασμού. Είναι αυτό μια μεγάλη ανακούφιση και δικαίωση για τα θύματα ή και πάλι θα υπάρξουν διάφορα “παραθυράκια’;
Όσο αυστηρά κι αν γίνουν τα πράγματα, δυστυχώς κάποιοι θα βρίσκουν τρόπο να ξεφύγουν απ’ τον νόμο. Ειδικά όταν δεν υπάρχουν μάρτυρες ή στοιχεία, πάντα είναι πιο δύσκολα τα πράγματα και ανάλογα με τη δύναμη που διαθέτει ο θύτης, υπάρχει περίπτωση να χαθεί η δικαιοσύνη. Ζούμε σε μια εποχή που τα λεφτά και η εξουσία έχουν μεγαλύτερη δύναμη απ’ τα γεγονότα και είναι πραγματικά εξωφρενικό να πρέπει ν’ αποδείξεις ότι δεν είσαι ελέφαντας. Το ιδανικό θα ήταν να μην υπήρχαν αυτά τα περιστατικά, αλλά δεν ζούμε σ’ έναν ιδανικό κόσμο και θα πρέπει να βρούμε ως κοινωνία έναν τρόπο να προστατέψουμε τους συνανθρώπους μας, αφού η ίδια μας η φύση είναι ανίκανη να ελέγξει τις ορμές και τα πάθη.
Πληροφορίες
Συντελεστές:
Κείμενο: Κωνσταντίνος Παλίλης – Μαρία Σ. Αποστολάτου
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Παλίλης
Ερμηνεία: Μαρία Σ. Αποστολάτου
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρίλια Μητρούση
Σκηνογραφία: JACOandthemagicbeans
Μουσική Επιμέλεια: Μαρίλια Μητρούση
Έκθεση Φωτογραφίας: Αννίτα Σπιθάκη
Υπεύθυνος επικοινωνίας: Αντώνης Κοκολάκης
Παραγωγή: Anelixis Productions
Οργάνωση παραγωγής: Τζένη Χρυσίδη
Στο φουαγιέ του θεάτρου φιλοξενείται η έκθεση φωτογραφίας της Αννίτας Σπιθάκη με θέμα «Σεξουαλική κακοποίηση- Μέδουσα»
Κάθε Κυριακή στις 18:30 (από 12/11/2023- 14/1/2024)
Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων:
-Γενική είσοδος: 12 ευρώ
-Φοιτητικό: 9 ευρώ
-ΑΜΕΑ, σπουδαστές και απόφοιτοι δραματικών σχολών, άνω των 65: 8 ευρώ Μόνο στο ταμείο με την επίδειξη του ανάλογου δικαιολογητικού
Προπώληση εισιτηρίων: more.com
Θέατρο Αλκμήνη
Αλκμήνης 12, Αθήνα
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2103428650
Διαβάστε επίσης
Η Γκρέτα Λυμπεροπούλου στο Infowoman.gr: “Ο αθλητισμός δε διχάζει, αντιθέτως ενώνει!’
Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του
Google News