Είδαμε την “Priscilla” και τον Έλβις πίσω από τον φανταχτερό μύθο

Μέσα σε ένα διάστημα δύο ετών το σινεμά καταπιάνεται με τον Έλβις Πρίσλεϊ. Μετά το φαντασμαγορικό “Elvis” του Μπαζ Λούρμαν έρχεται  η Σοφία Κόπολα να αποκαλύψει την αθέατη πλευρά του μέσα από τα μάτια της Πρισίλα, στην ομώνυμη ταινία της.

Βασιμένη στα απομνημονεύματα της Πρισίλα με τίτλο «Elvis and me» που πρωτοκυκλοφόρησαν το 1985, η ταινία της Κόπολα επιχειρεί να ρίξει ένα λίγο περισσότερο φεμινιστικό πέπλο στο δίλημμα «μένω και τραβάω των παθών μου;» ή «Φεύγω κι αφήνω πίσω μου συντρίμμια, κι ας είσαι και ο Έλβις;».

Η υπόθεση της ταινίας

%ce%b5%ce%af%ce%b4%ce%b1%ce%bc%ce%b5-%cf%84%ce%b7%ce%bd-priscilla-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%cf%84%ce%bf%ce%bd-%ce%ad%ce%bb%ce%b2%ce%b9%cf%82-%cf%80%ce%af%cf%83%cf%89-%ce%b1%cf%80%cf%8c-%cf%840

Όταν η έφηβη Πρισίλα  Μπολιέ συναντά τον Έλβις Πρίσλεϊ σε ένα πάρτι, ένας άνδρας που είναι ήδη ένας σούπερ σταρ του ροκ εν ρολ, γίνεται κάποιος άλλος σε ιδιωτικές στιγμές. Ένας συναρπαστικός σύντροφος, ένας σύμμαχος στη μοναξιά, ένας ευάλωτος καλύτερος φίλος.

Μέσα από τα μάτια της Priscilla, η Σοφία Κόπολα αφηγείται την «σκοτεινή» πλευρά ενός μεγάλου αμερικανικού μύθου, με την μεγάλη αγάπη αλλά και τον ταραχώδη γάμο, από την εποχή που εκείνος υπηρετούσε στο στρατό μέχρι τη ζωή στο ονειρεμένο κτήμα του, την Graceland, σε αυτό το πορτρέτο της αγάπης, της φαντασίας και της φήμης.

Η κριτική μας

%ce%b5%ce%af%ce%b4%ce%b1%ce%bc%ce%b5-%cf%84%ce%b7%ce%bd-priscilla-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%cf%84%ce%bf%ce%bd-%ce%ad%ce%bb%ce%b2%ce%b9%cf%82-%cf%80%ce%af%cf%83%cf%89-%ce%b1%cf%80%cf%8c-%cf%842

Πάντα τα biopics η αλήθεια είναι, ότι με προβληματίζουν. Φοβάμαι τι είναι αυτό που θα πάω να δω: έναν ρεαλιστικό χαρακτήρα με τα ups and down του ή μία καρικατούρα; Σε αντίθεση με το πομπώδες στυλ του Μπαζ Λούρμαν και τον σαρωτικό του «Elvis» η Κόπολα «κατεβάζει ταχύτητες» και στέκεται στο μικρό, ντροπαλό κορίτσι, που γνωρίζει το σούπερ είδωλο της εποχής.

Και όχι μόνο τον γνωρίζει, εκείνος δείχνει να βρίσκει ένα απάγγιο κι απανέμι στην διακριτική παρουσία της. Δεν σκίζει τα ρούχα της και στριγγλίζει δηλαδή, όπως έκαναν όλες για τον Πρίσλεϊ.

Η «Σίλα», όπως αποκαλεί το «μωράκι» του ο Έλβις (μία διάθεση υποβάθμισης διακρίνω, αλλά το αντιπαρέρχομαι) ξετρελαίνεται από το ενδιαφέρον που της δείχνει ο άνθρωπος που εκατομμύρια γυναίκες θα ήθελαν δίπλα τους και ξεφεύγοντας μετά κόπων και βασάνων από την «στρατιωτική» οικογένειά της μετακομίζει σε μία «χρυσή» φυλακή, αυτή της Graceland. 

Ο Έλβις βρίσκεται στο σημείο αυτό της καριέρας του, που δεν του έχει «καθίσει» κανένα καλό τραγούδι, ενώ αναλώνεται σε διάφορες ταινίες. Στο περιβάλλον του διάφοροι ας μας επιτραπεί η έκφραση «κολαούζοι», που πίνουν μαζί του, τζογάρουν, επιδίδονται σε κάθε είδους τρέλα της εποχής, με την Πρισίλα να παραμένει ήσυχη, να υπομένει όλα όσα της υποδεικνύει εκείνος: «να τελειώσεις πρώτα το σχολείο», «δεν θα φορέσεις εμπριμέ, σου πάνε τα μονόχρωμα», «βάψε τα μαλλιά σου μαύρα γιατί πάνε με αυτό το μακιγιάζ στα μάτια σου» και δεν συμμαζεύεται. 

Στωικά υπομένει όλα αυτά συν τις εκρήξεις του από «τα νεύρα που είχε κληρονομήσει από τη μητέρα του» και της πετά τηλέφωνα στο δόξα πατρί, ενώ της ζητά συγγνώμη σχεδόν ταυτόχρονα ή τις στιγμές που της δίνει υπνωτικά και κάνει δύο μέρες να ξυπνήσει. Για να μην πούμε για το σεξουαλικό κομμάτι, αφού εκείνη είναι που τρελαίνεται για εκείνον, ενώ ο ίδιος τη «χειραγωγεί» και κρίνει πότε είναι η σωστή στιγμή, ακόμη και όταν είχε ήδη ενηλικιωθεί. 

%ce%b5%ce%af%ce%b4%ce%b1%ce%bc%ce%b5-%cf%84%ce%b7%ce%bd-priscilla-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%cf%84%ce%bf%ce%bd-%ce%ad%ce%bb%ce%b2%ce%b9%cf%82-%cf%80%ce%af%cf%83%cf%89-%ce%b1%cf%80%cf%8c-%cf%844

Η Πρισίλα κάνει τον όνειρό της πραγματικότητα. Παντρεύονται, ενώ συνεχίζει να «δέχεται» όλα όσα ακούγονται για εκείνον, τις όποιες σχέσεις με συμπρωταγωνίστριές του – χαρακτηριστικό παράδειγμα η Νάνσι Σινάτρα- και τα δέχεται γιατί «αυτά θα συμβαίνουν, είμαι ο Έλβις, τι δεν καταλαβαίνεις;». Μέχρι που στα 24 της από άβγαλτο κοριτσάκι γίνεται γυναίκα και εγκαταλείπει την ονειρική Graceland ως νεαρή μητέρα, έτοιμη να κοιτάξει το μέλλον της. Τα καταφέρνει, βρίσκει το κουράγιο να τα αφήσει όλα αυτά πίσω της. Τη φήμη, τη λάμψη, τον Έλβις, την Γκρέισλαντ, με ένα παιδί στην αγκαλιά της της. Όσο κι αν «θα τον αγαπά για πάντα», όπως υποδηλώνει και το “I will always love you” στην τελευταία σκηνή.

Με τον δικό της αριστοτεχνικό τρόπο η Κόπολα ρίχνει τον προβολέα στη νεαρή γυναίκα, όπου προσπαθεί να βρει το δικό της πάτημα μέσα από τον δρόμο της ενηλικίωσης, να αναδυθεί από έναν κόσμο, τόσο λαμπερό, όσο και βαθιά μοναχικό, που όλοι της λένε και της επιβάλλουν τι θα κάνει: από την αυστηρή οικογένειά της («τι θέλει από ένα μικρό κορίτσι σαν εσένα; Τόσες μπορεί να βρει στην ηλικία του»), τον Έλβις με τα όσα προαναφέραμε, ακόμη και τον πεθερό της, που τη διώχνει από το «γραφείο αλληλογραφίας» για να μην απασχολεί τις κοπέλες που κάνουν τη δουλειά τους απαντώντας στα χιλιάδες γράμματα. 

Δεν θα λέγαμε, ότι είναι μία κατάστηθη μαχαιριά κι ένα «κατηγορώ» απέναντι στον Έλβις, αντιθέτως τον προσεγγίζει με περισσή τρυφερότητα και βαθιά, ειλικρινή αγάπη. Και που κι εκείνη, εδώ που τα λέμε τον χρησιμοποιεί -ίσως η μοναδική στιγμή που το κάνει- για να περάσει τις εξετάσεις της.

Η σκηνοθετική προσέγγιση της Κόπολα γυρίζει ένα κλειδί: αυτό της απόφασης να ξεφύγεις από έναν δήθεν κόσμο, όμορφο κι αγγελικά πλασμένο, όπου ασφυκτιάς και τη δύναμη που χρειάζεται να το κάνεις.

Στα συν της ταινίας η φωτογραφία, που σε μεταφέρει μοναδικά στην εποχή, ενώ ο χαμηλός φωτισμός, ίσα που διακρίνεις πολλές φορές τις φιγούρες βοηθά στην ανάδειξη αυτής της αθέατης πλευράς του εντυπωσιακού Έλβις, όπως ακριβώς σε αυτό συμβάλλει και η χαμηλή μουσική. 

Εξαιρετική στο ρόλο της Πρισίλα Cailee Spaeny, η οποία βραβεύτηκε στη Βενετία για την ερμηνεία της ως Priscilla, ενώ ήταν υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα Α’ Γυναικείου Ρόλου, βραβείο που έχασε από την Λίλι Γκλάντστοουν για την ταινία «Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού».

Στον ρόλο του Έλβις,  ο Jacob Elordi, το ύψος του οποίου πραγματικά τον κάνει να μοιάζει έως και τρομακτικός μπροστά στην petite «Σίλα». Να σας πω την αλήθεια μου αρχικά νόμιζα ότι ήταν σκηνοθετικό τρικ για να φαίνεται το «μεγαλείο» του ειδώλου Έλβις προς την αγνή και άδολη μικρή Πρισίλα, αλλά όντως ο Ελόρντι είναι 1,96. Αν και σε έναν ρόλο που θα μπορούσε να δώσει ρεσιτάλ, αναλώνεται σε μία πιο ποζεράδικη ερμηνεία.

Όχι άλλο spoiler, η ταινία κάνει πρεμιέρα στις ελληνικές αίθουσες την Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου.

Δείτε το τρέιλερ:

Διαβάστε επίσης:

Ο γρίφος του Μπάκιγχαμ: Θα αναλάβει τα καθήκοντα του Καρόλου ο Γουίλιαμ;

Θοδωρής Αθερίδης, Γιάννης Μπουτάρης και Μαρία Ελένη Λυκουρέζου μιλούν για όσα βίωσαν ως αλκοολικοί

Σχετικά Άρθρα
Είδαμε την ταινία "Εισιτήριο για τον Παράδεισο" με Ρόμπερτς - Κλούνεϊ και θυμηθήκαμε τα νιάτα μας
Είδαμε την ταινία “Εισιτήριο για τον Παράδεισο” με Ρόμπερτς – Κλούνεϊ και θυμηθήκαμε τα νιάτα μας
Είδαμε τη Σμύρνη μου Αγαπημένη: Τα συν και τα πλην της πιο ακριβής παραγωγής στον ελληνικό κινηματογράφο
Είδαμε τη Σμύρνη μου Αγαπημένη: Τα συν και τα πλην της πιο ακριβής παραγωγής στον ελληνικό κινηματογράφο
%ce%b5%ce%af%ce%b4%ce%b1%ce%bc%ce%b5-%cf%84%ce%bf-%cf%83%cf%85%ce%b3%ce%ba%ce%bb%ce%bf%ce%bd%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%ba%cf%8c-the-father-%ce%bc%ce%b5-%cf%84%ce%bf%ce%bd-%ce%ac%ce%bd0
Είδαμε το συγκλονιστικό «The Father» με τον Άντονι Χόπκινς και την Ολίβια Κόλμαν- Από σήμερα στις αίθουσες
%ce%b5%ce%af%ce%b4%ce%b1%ce%bc%ce%b5-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%cf%84%ce%b1%ce%b9%ce%bd%ce%af%ce%b1-ammonite-%ce%b3%ce%bf%cf%85%ce%af%ce%bd%cf%83%ce%bb%ce%b5%cf%84-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%cf%810
Είδαμε την ταινία «Ammonite»: Γουίνσλετ και Ρόναν βυθίζονται στην κρυφή τους επιθυμία
%ce%b5%ce%af%ce%b4%ce%b1%ce%bc%ce%b5-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%cf%80%ce%bf%ce%bb%cf%85%cf%83%cf%85%ce%b6%ce%b7%cf%84%ce%b7%ce%bc%ce%ad%ce%bd%ce%b7-%ce%bc%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%ac%ce%bc-%ce%ba%ce%bb0
Είδαμε την πολυσυζητημένη «Μαντάμ Κλοντ»- Ζουμάροντας στη ζωή της παριζιάνας βασίλισσας της πορνείας
%ce%b5%ce%af%ce%b4%ce%b1%ce%bc%ce%b5-%cf%84%ce%bf%cf%85%cf%82-%cf%80%ce%b1%cf%81%cf%8c%ce%bd%cf%84%ce%b5%cf%82-%cf%84%ce%bf-%cf%83%cf%85%ce%b3%ce%ba%ce%bb%ce%bf%ce%bd%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%ba0
Είδαμε τους Παρόντες- Το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ του Γιώργου Αυγερόπουλου για την πανδημία

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του