Πώς τα drones μπορούν να υποστηρίξουν το σύστημα υγείας της Ευρώπης πετώντας σε πολύ χαμηλό ύψος

Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη (drones) αποτελούν, μεταξύ άλλων, μια βιώσιμη λύση για επείγουσες και αξιόπιστες μεταφορές στον ιατρικό τομέα. Το SAFIR-Med είναι ένα καινοτόμο ευρωπαϊκό έργο που θα επιδείξει πως τα drones μπορούν να υποστηρίξουν το σύστημα υγείας της Ευρώπης πετώντας σε πολύ χαμηλό ύψος (400 πόδια πάνω από την στάθμη της θάλασσας) στον εναέριο αστικό χώρο. Ο εναέριος αστικός χώρος και το σύνολο των υπηρεσιών που υποστηρίζουν την ασφαλή και αποτελεσματική ταυτόχρονη λειτουργία μεγάλου αριθμού drone σε αυτόν, ονομάζονται U-space. Στόχος του έργου είναι να επιταχυνθεί η υιοθέτηση των drones στο σύστημα υγείας με έναν ασφαλή, βιώσιμο αλλά και κοινωνικά αποδεκτό τρόπο, στο περίπλοκο περιβάλλον των πόλεων που είναι γεμάτο «εμπόδια» – πολυκατοικίες, γερανούς, πολιτιστικά μνημεία, καλώδια, άλλα αεροσκάφη, κοκ. Οι προηγμένες υπηρεσίες U-Space που θα δοκιμαστούν κατά τη διάρκεια των επιχειρησιακών ασκήσεων του έργου είναι:

• η δυνατότητα εντοπισμού και αποφυγής εμποδίων

• η δυναμική γεωγραφική προσαρμογή

• η τήρηση κανόνων προτεραιότητας εναέριας κυκλοφορίας

Κατά την διάρκεια του SAFIR-Med θα πραγματοποιηθούν επιχειρησιακές ασκήσεις μεταφοράς ιατρικού προσωπικού και υλικών με drones σε αστικό περιβάλλον (από πόλη σε πόλη και μέσα στην ίδια πόλη).

Οι πτήσεις θα πραγματοποιηθούν από πέντε καινοτόμες πλατφόρμες drone: ένα επιβατικό ηλεκτροκίνητο drone (χωρίς πιλότο), ένα ηλεκτρικό drone κάθετης απογείωσης με καύσιμο υδρογόνου, ένα drone ανάνηψης με αυτόματο εξωτερικό απινιδωτή, ενα οκτακόπτερο drone για μεταφορά ιατρικού υλικού και ένα ηλεκτρικό drone κάθετης απογείωσης με αναδιπλούμενες πτέρυγες για μεγαλύτερη ενεργειακή αποδοτικότητα. Κατά τη διάρκεια των ασκήσεων οι πτήσεις drone θα συνδυαστούν με πτήσεις επανδρωμένων οχημάτων (αεροπλάνων, ελικοπτέρων) στον ίδιο εναέριο χώρο. Τα αποτελέσματα των επιχειρησιακών ασκήσεων θα εμπλουτιστούν περαιτέρω με δεδομένα που θα προκύψουν από προσομοιώσεις μεγάλης κλίμακας, προκειμένου να αξιολογηθεί η μέγιστη χωρητικότητα του εναέριου χώρου των πόλεων όπου θα πραγματοποιηθούν οι ασκήσεις.

Σχετικά άρθρα: VACCELERATE: Η Ελλάδα στην πρώτη γραμμή των κλινικών μελετών για τα εμβόλια COVID-19

Οι επιδείξεις

Οι επιδείξεις θα πραγματοποιηθούν σε συνεργασία με νοσοκομεία στις πόλεις της Αμβέρσας (Βέλγιο), του Άαχεν (Γερμανία), του Χέερλεν (Ολλανδία) και του Μάαστριχτ (Ολλανδία), με διασυνοριακή συνεργασία των υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας των τριών χωρών της περιοχής MAHHL που χαρακτηρίζεται από την ιδιαιτερότητα του τριεθνούς αστικού τοπίου. Τα αποτελέσματα του έργου θα επικυρωθούν περαιτέρω με προσομοίωση επιχειρησιακών ασκήσεων στην Αθήνα (Ελλάδα) και στην Πράγα (Τσεχία). Πριν από τις επιδείξεις σε επιχειρησιακό περιβάλλον θα πραγματοποιηθεί άσκηση de-risking για να εξαλειφθεί κάθε ρίσκο πριν από πτήση πάνω από κατοικημένες περιοχές. Η άσκηση de-risking θα γίνει σε έναν ειδικά σχεδιασμένο χώρο δοκιμών στο Βέλγιο (DronePort). Μεγάλη έμφαση θα δοθεί στις πτήσεις BVLOS (Beyond visual line of sight) δηλαδή πτήσεις χωρίς οπτική επαφή με το όχημα.

Στο έργο υπάρχει ελληνοκυπριακή συμμετοχή μέσω δύο εταίρων, του ελληνικού Ινστιτούτου Hellenic U-Space Institute και της κυπριακής εταιρείας Future Needs Management Consulting Ltd. Το Ινστιτούτο Hellenic U-Space Institute έχει ως στόχο την εξασφάλιση ασφαλούς ενσωμάτωσης και λειτουργίας αυτόνομων και μη ηλεκτρικών αεροσκαφών κάθετης απογείωσης σε αστική κλίμακα. Ο ρόλος του Ινστιτούτου στο πρόγραμμα είναι να ερευνήσει την εφαρμογή των αεροπορικών προτύπων Part 21 της EASA στις απαιτήσεις απόδοσης εναέριων οχημάτων σε περιβάλλον U-Space.

Από την μελέτη θα προκύψουν συστάσεις προς χειριστές και κατασκευαστές drone καθώς και προς οργανισμούς υπεύθυνους για συστήματα διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας σχετικά με θέματα ασφάλειας πτήσης. Η εταιρεία Future Needs Management Consulting Ltd κατέχει τεχνογνωσία στην αξιολόγηση των κοινωνικών και οικονομικών επιπτώσεων που προέρχονται από την εξέλιξη των τεχνολογιών και ειδικεύεται στην βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη (user experience design) σε προϊόντα καινοτομίας. Στο έργο SAFIR-Med η Future Needs Management Consulting εστιάζει στην αξιολόγηση του κοινωνικοοικονομικού αντίκτυπου της αστικής εναέριας κινητικότητας και στην ομαλή ενσωμάτωση αυτής στα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας των πόλεων της Ευρώπης.

Περαιτέρω, η Future Needs Management Consulting συμμετέχει σε εργασίες σχετικές με την αξιολόγηση της εμπειρίας των χρηστών κατά τη διάρκεια των ασκήσεων επίδειξης, ενώ έχει αναλάβει επίσης τις επικοινωνιακές δραστηριότητες  του έργου και την ευθύνη για την διασφάλιση προστασίας προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων.

Τα αποτελέσματα του έργου θα επιτρέψουν στις Ευρωπαϊκές πόλεις να μάθουν περισσότερα για:

• το ρόλο τους στη διαχείριση του U-Space

• τις σχετικές νομοθετικές αλλαγές σε Ευρωπαϊκό επίπεδο

• τον τρόπο ενσωμάτωσης της αστικής εναέριας κινητικότητας στα σχέδια αστικής ανάπτυξης

• την χρήση νέων τεχνολογιών προς όφελος των πολιτών τους.

Το έργο SAFIR-Med είναι μέρος της πρωτοβουλίας της ευρωπαϊκής επιτροπής για την ασφαλή ενσωμάτωση των drones στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο. Το έργο ξεκίνησε την 1η Δεκεμβρίου 2020 και θα διαρκέσει για 2 χρόνια. Η κοινοπραξία που υλοποιεί το έργο αποτελείται από τους εταίρους: Helicus, Future Needs Management Consulting, Skeyes, Unifly, AgentFly Technologies, Hellenic U-Space Institute, SkeyDrone, Droniq, NSX, INVOLI, RWTH Aachen University, flyXDrive , TUDelft, HyFly, SABCA, EHang, City of Aachen.

Τους επόμενους μήνες, νέα, δημοσιεύσεις και αποτελέσματα του έργου θα είναι διαθέσιμα στην επίσημη ιστοσελίδα του έργου στη διεύθυνση https://www.safir-med.eu/ . και θα κοινοποιούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του έργου στο LinkedIn https://www.linkedin.com/company/safir-med-project και στο Twitter @SAFIRmedEU. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το U-Space, μπορείτε να επισκεφθείτε τη διεύθυνση www.sesarju.eu/uspace .

Το έργο έχει λάβει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας «Ορίζοντας 2020» της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο της συμφωνίας επιχορήγησης υπ’ αριθμ. 101017701 υπό την θεματική ενότητα “SESAR-VLD2-03-2020: U-space capabilities and services to enable Urban Air Mobility”.

Σχετικά Άρθρα
Δρ. Λευτέρης Παπανικολάου: Στην LP Clinic χτυπάει η καρδιά των μεταμοσχεύσεων μαλλιών!
Δρ. Λευτέρης Παπανικολάου: Στην LP Clinic χτυπάει η καρδιά των μεταμοσχεύσεων μαλλιών!
Προκαλεί ο ιός των κονδυλωμάτων πρόβλημα στην καρδιά;
Προκαλεί ο ιός των κονδυλωμάτων πρόβλημα στην καρδιά;
Δωρεάν webinar «Φάκελοι Υγείας»: 'Υπνος και Καρδιά
Δωρεάν webinar «Φάκελοι Υγείας»: ‘Υπνος και Καρδιά
Ένωση Πνευμονολόγων Ελλάδας: SOS λόγω της μεγάλης συγκέντρωσης σκόνης στην ατμόσφαιρα
Ένωση Πνευμονολόγων Ελλάδας: SOS λόγω της μεγάλης συγκέντρωσης σκόνης στην ατμόσφαιρα
2ο Συνέδριο Ασθενών: Ο καρκίνος του μαστού στην Ελλάδα σήμερα
2ο Συνέδριο Ασθενών: Ο καρκίνος του μαστού στην Ελλάδα σήμερα
Δωρεάν πρόγραμμα εξετάσεων για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας - Πότε ξεκινά
Δωρεάν πρόγραμμα εξετάσεων για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας – Πότε ξεκινά

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του