Εσύ πόσες ώρες κοιμάσαι την ημέρα; Γιατί ο ο σύντομος ύπνος οδηγεί σε σύντομη ζωή

εσύ-πόσες-ώρες-κοιμάσαι-την-ημέρα-γιατ

Ο καλός ύπνος είναι απαραίτητος για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Τα τελευταία 50 χρόνια η μέση διάρκεια ύπνου στον δυτικό κόσμο έχει μειωθεί κατά δύο ώρες (2h) περίπου και ένα μεγάλο ποσοστό των ανθρώπων κοιμάται πλέον λιγότερο από επτά ώρες (7h), που θεωρείται το ελάχιστο για να μην υπάρξουν προβλήματα υγείας από την στέρηση ύπνου.

Οφέλη καλού ύπνου

Ο ύπνος, μαζί με τη λήψη τροφής, νερού και την αναπνοή είναι βασικός βιολογικός πυλώνας της ύπαρξής μας και η μακροχρόνια στέρηση του είναι ένας σημαντικός παράγοντας κινδύνου για ένα ευρύ φάσμα παθήσεων, που περιλαμβάνει τα καρδιαγγειακά νοσήματα, τον καρκίνο, την άνοια και το ζαχαρώδη διαβήτη. Επίσης, ο ανεπαρκής ύπνος αυξάνει την όρεξη με αποτέλεσμα την αύξηση του σωματικού βάρους.

Σχετικά άρθρα: Κονδυλώματα: Ποιοι πρέπει να προσέχουν και ποια είναι η σωστή πρόληψη;

Αν συνδυάσετε όλες αυτές τις συνέπειες για την υγεία γίνεται εύκολα αντιληπτό γιατί ο σύντομος ύπνος οδηγεί σε σύντομη ζωή. Η ιδέα ότι μπορεί να κόψουμε χρόνο ύπνου για να τον αφιερώσουμε σε άλλες δραστηριότητες, είτε εργασιακές είτε αναψυχής, είναι μια πολύ-πολύ επικίνδυνη ιδέα. Η ευημερία μας και πολλές πλευρές της κοινωνικής μας ζωής πλήττονται από την έλλειψη επαρκούς ύπνου. Η έλλειψη ύπνου μπορεί να οδηγήσει, εκτός των άλλων, σε υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας με αποτέλεσμα μείωση της απόδοσης μας στην εργασία ή στις σπουδές και σοβαρά τροχαία ατυχήματα.

Ο καλός ύπνος είναι επίσης απαραίτητος για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Οι πληροφορίες που είναι απαραίτητες για την σειρά των ανοσολογικών αντιδράσεων μεταφέρονται στον οργανισμό κατά τη διάρκεια του ύπνου. Όπως όλοι γνωρίζουμε εμπειρικά, όταν ο άνθρωπος είναι άρρωστος έχει την τάση να μένει πολλές ώρες ξαπλωμένος και να κοιμάται. Για να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε ίωση -και σήμερα ειδικότερα την νόσο COVID19,- τόσο προληπτικά όσο και αν κολλήσουμε, είναι απαραίτητο να έχουμε καλής ποιότητας και επαρκή σε χρόνο ύπνο. Το ίδιο φαίνεται να ισχύει και για την απόδοση του εμβολιασμού. Η καλύτερη ποιότητα και η χρονική επάρκεια του ύπνου (τουλάχιστον 7 ώρες το 24ώρο) έχει δειχθεί ότι βοηθάει την απόδοση των εμβολίων.

Σε ορισμένους ανθρώπους το ροχαλητό συνοδεύεται από πλήρεις διακοπές της αναπνοής που διαρκούν από μερικά δευτερόλεπτα μέχρι πάνω από ένα λεπτό (βλέπε σχήμα). Κατά τη διάρκεια των διακοπών αυτών σταματάει το ροχαλητό και ξαναρχίζει πιο έντονο όταν το άτομο ξαναρχίζει να αναπνέει. Οι διακοπές αυτές της αναπνοής ονομάζονται άπνοιες και αν ένα άτομο εμφανίζει αρκετές άπνοιες θεωρείται ότι πάσχει από το σύνδρομο της άπνοιας στον ύπνο. Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα της άπνοιας στον ύπνο είναι το χρόνιο ροχαλητό με παρουσία διακοπών της αναπνοής (απνοιών) στον ύπνο, η νυχτερινή συχνουρία, οι πρωινοί πονοκέφαλοι και η υπνηλία και κόπωση την ημέρα.

Υπνική άπνοια

Οι ελαφρότερες περιπτώσεις υπνικής άπνοιας αντιμετωπίζονται με απώλεια βάρους, με αποφυγή καπνίσματος, αποφυγή χρήσης οινοπνευματωδών ποτών πριν τον ύπνο και αποφυγή χρήσης ηρεμιστικών και υπνωτικών. Αν οι άπνοιες είναι πολλές η πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση είναι να φοράει ο ασθενής στη μύτη – όταν κοιμάται – μια μικρή πλαστική μάσκα που διοχετεύει ένα ρεύμα αέρα που παράγεται από μια συσκευή που ονομάζεται συσκευή CPAP (προφέρεται ΣΙΠΑΠ). Ο αέρας αυτός βοηθά τον ασθενή να αναπνέει ικανοποιητικά και συνήθως λύνει το πρόβλημα. Ορισμένοι ασθενείς μπορούν να αντιμετωπιστούν με ειδικά ορθοδοντικά μέσα ή με χειρουργικές επεμβάσεις.

Μερικά πιθανά αποτελέσματα της υπνικής άπνοιας, στην περίπτωση που δεν αντιμετωπιστεί, είναι η αρτηριακή υπέρταση, το καρδιακό επεισόδιο, η καρδιακή ανεπάρκεια, το αγγειακό εγκεφαλικό, η κατάθλιψη και ο σακχαρώδης διαβήτης.

Η υποψία της αποφρακτικής υπνικής άπνοιας μπορεί να διαπιστωθεί εύκολα και γρήγορα (5 λεπτά) αν συμπληρωθεί ένα ειδικό ερωτηματολόγιο 8 ερωτήσεων που λέγεται ερωτηματολόγιο STOP BANG.

  • Συντονιστές της Επιστημονικής Ομάδας «Μελέτη Διαταραχών Αναπνοής στον Ύπνο» της ΕΠΕ

    Βαγιάκης Εμμανουήλ και Λάμπρου Καλλιρόη

Σχετικά Άρθρα
%ce%bc%ce%b1%ce%b3%ce%b9%ce%bf%cf%81%ce%ba%ce%af%ce%bd%ce%b7%cf%82-%ce%b5%cf%85%cf%87%ce%ac%cf%81%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%b7-%ce%ad%ce%ba%cf%80%ce%bb%ce%b7%ce%be%ce%b7-%cf%84%ce%b1-%cf%83%ce%b70
Μαγιορκίνης: “Ευχάριστη έκπληξη τα σημερινά κρούσματα – Πού οφείλεται”
%cf%83%ce%b7%ce%bc%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%b2%ce%b5%ce%bb%cf%84%ce%af%cf%89%cf%83%ce%b7-%cf%84%cf%89%ce%bd-%ce%ba%cf%85%cf%81%ce%b9%ce%bf%cf%84%ce%ad%cf%81%cf%89%ce%bd-%cf%83%cf%850
Σημαντική βελτίωση των κυριοτέρων συμπτωμάτων αιδοιοκολπίτιδας σε 4 ημέρες, χωρίς αντιμικροβιακή αγωγή
Ο καθηγητής Γενετικής του Πανεπιστημίου της Γενεύης Εμμανουήλ Δερμιτζάκης στη Βιοϊατρική
%ce%b5%ce%ba%cf%80%ce%b1-%ce%b5%cf%80%ce%b1%ce%bd%ce%b1%ce%bc%cf%8c%ce%bb%cf%85%ce%bd%cf%83%ce%b7-%ce%bc%ce%b5%cf%84%ce%ac-%ce%b1%cf%80%cf%8c-%ce%bb%ce%bf%ce%af%ce%bc%cf%89%ce%be%ce%b7-covid0
ΕΚΠΑ: Επαναμόλυνση μετά από λοίμωξη covid – Πόσο διαρκούν τα αντισώματα;
%ce%b5%cf%85%cf%81%cf%89%cf%80%ce%b1%cf%8a%ce%ba%cf%8c%cf%82-%ce%bf%cf%81%ce%b3%ce%b1%ce%bd%ce%b9%cf%83%ce%bc%cf%8c%cf%82-%cf%86%ce%b1%cf%81%ce%bc%ce%ac%ce%ba%ce%bf%cf%85-%cf%84%ce%b9-%ce%b1%cf%800
Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκου: Τι αποφάσισε για το εμβόλιο της AstraZeneca
%ce%bc%ce%b5%ce%b3%ce%ac%ce%bb%ce%b7-%ce%b1%ce%bd%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%ac%cf%84%cf%89%cf%83%ce%b7-%cf%83%cf%84%ce%b1-%cf%86%ce%b1%cf%81%ce%bc%ce%b1%ce%ba%ce%b5%ce%af%ce%b1-%ce%b1%cf%80%cf%8c-%cf%840
Μεγάλη αναστάτωση στα φαρμακεία από τις παραδόσεις των self tests

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του