«Πεπτωκώς Άγγελος»: Η επιθυμία της αντεκδίκησης σε έναν σοκαριστικό πίνακα (εικόνες)

Αποτελεί ένα από τα πιο εντυπωσιακά έργα τέχνης που έχουν φιλοτεχνηθεί ποτέ. Μία γυμνή φιγούρα με φτερά στην πλάτη προσπαθεί να προστατεύσει το πρόσωπό του πίσω από τα λυγισμένα χέρια του.

Τα φρύδια του σμίγουν γύρω από τα κόκκινα μάτια του, από τα οποία κυλά ένα δάκρυ θυμού. Το μυώδες σώμα του είναι αψεγάδιαστο. 

Από την στάση του μοιάζει να είναι σε ανάπαυση, όμως όλοι οι μύες του κορμιού του τεντώνονται από δυνητική ενέργεια. Διωγμένος από τον Παράδεισο, αυτή είναι η στιγμή προτού υψώσει ξανά το ανάστημά του.

Παρόλο που  κρύβει την έκφραση του προσώπου του, μέσα από τα μάτια του εκφράζονται όλα του τα συναισθήματα. Σε αυτά διαγράφεται ξεκάθαρα η επιθυμία εκδίκησης και ο θυμός. Διατηρεί την περηφάνεια του, αλλά σκέφτεται μόνο την αντεκδίκηση.

Είναι ο Πεπτωκώς Άγγελος, ένας από τους πλέον εμβληματικούς πίνακες που φιλοτέχνησε το 1847 ο 24χρονος τότε ζωγράφος, Αλεξάντρ Καμπανέλ.

Ο Καμπανέλ ήταν ένας από τους ζωγράφους που δημιούργησαν έργα με ιστορικά, κλασικά και θρησκευτικά θέματα, στο ρεύμα του ακαδημαϊσμού, ενώ θεωρούνταν μία καλλιτεχνική ιδιοφυΐα. Εισήλθε στην École des Beaux-Arts στο Παρίσι σε ηλικία 17 ετών.

Σπούδασε με τον Φρανσουά-Εντουάρ Πικό και εισήλθε στο Σαλόν του Παρισιού (η επίσημη έκθεση ζωγραφικής της Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Παρισιού) για πρώτη φορά το 1844 και κέρδισε την υποτροφία Prix de Rome το 1845 , στα 22 του.

Η «επανάσταση» με τον Πεπτωκότα Άγγελο

%cf%80%ce%b5%cf%80%cf%84%cf%89%ce%ba%cf%8e%cf%82-%ce%ac%ce%b3%ce%b3%ce%b5%ce%bb%ce%bf%cf%82-%ce%b7-%ce%b5%cf%80%ce%b9%ce%b8%cf%85%ce%bc%ce%af%ce%b1-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%b1%ce%bd%cf%840

Τα πρώτα έργα του ήταν στο πνεύμα της εποχής και εστίαζαν σε θρησκευτικά θέματα. Τα βραβεία με τα οποία τιμήθηκε αφορούσαν πίνακες όπως ο Χριστός μπροστά στον Πόντιο Πιλάτο, ενώ στο Σαλόν είχε ζωγραφίσει το Χριστό στο Όρος των Ελαιών. Όμως, αυτοί οι πίνακες παρά το γεγονός, ότι ήταν άψογοι τεχνικά δεν είχαν συναίσθημα και φαινόταν λίγο να κινείται εκ του ασφαλούς.

Ήταν το 1846, όταν ο Καμπανέλ αποφάσισε να αλλάξει λίγο τακτική. Με έμπνευση από το αρχαίο ελληνικό θέατρο, ζωγράφισε ένα μεγάλης κλίμακας γυμνό του Ορέστη και οι κριτές της Ακαδημίας… το μίσησαν, χαρακτηρίζοντάς το μία «υπερμεγέθη και άστοχη σύνθεση».

Και τότε συνέλαβε μία ιδέα επηρεασμένος από τον το επικό ποίημα του John Milton “Paradise Lost” (1667) με τους πέντε έκπτωτους αγγέλους, αρχηγός των οποίων υπήρξε ο Εωσφόρος. 

Μετά την πρώτη απόρριψη από το Σαλόν, ο Καμπανέλ φιλοτέχνησε τον Πεπτωκότα Άγγελο. Εάν στόχευε να προκαλέσει ένα δράμα το πέτυχε. Ο πίνακας σόκαρε τους κριτές της έκθεσης, όπου υποβλήθηκε, καθώς ποτέ κανείς μαθητής δεν είχε υποβάλει πίνακα που να απεικονίζει τον Διάβολο.

Υπήρξε μια ιστορική συμμετοχή που αρχικά άφησε άναυδους και στην συνέχεια δυσαρέστησε τους κριτές. Θεωρήθηκε, μάλιστα, μεταξύ άλλων, ότι ήταν “υπερβολικά στο στυλ του Ρομαντισμού” σε σχέση με αυτό που επιθυμούσαν.

«Αυτή ήταν η ανταμοιβή μου για όλο τον κόπο, στον οποίο υπέβαλα τον εαυτό μου, για να μην καταθέσω ένα μέτριο έργο τέχνης…», είχε γράψει ο Καμπανέλ σε γράμμα του στον φίλο του Alfred Bruyas.

Ωστόσο, εξελέγη στην κριτική  επιτροπή του Σαλόν και οι μαθητές του θα μπορούσαν να υπολογιστούν σε πάνω από 100. Μέσω αυτών ο Καμπανέλ έκανε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο καλλιτέχνη της γενιάς του για το σχηματισμό του χαρακτήρα της Μπελ Επόκ στη γαλλική ζωγραφική.

Η άρνησή του μαζί με τον Ουιλιάμ-Αντόλφ Μπουγκερώ να επιτρέψει στον ιμπρεσιονιστή ζωγράφο Εντουάρ Μανέ και άλλους ζωγράφους να εκθέσουν τα έργα τους στο Σαλόνι του 1863 οδήγησε στην ίδρυση του “Σαλονιού της άρνησης”.

Μάλιστα, υπήρξε και ο προσωπικός ζωγράφος του Ναπολέοντα του Γ’ ανιψιού του στρατηγού της Γαλλικής Επανάστασης, Ναπολέοντα Βοναπάρτη Α’.

Όσο για τον πίνακα «Πεπτωκώς Άγγελος» σήμερα φυλάσσεται και εκτίθεται στο Μουσείο Fabre στην Γαλλία.

Διαβάστε επίσης:

«Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο»: Η άγνωστη ιστορία του σκίτσου του Πικάσο για τον Νίκο Μπελογιάννη

Μαντουμπάλα: Η τραγική μοίρα της καλλονής που «ύμνησε» η φωνή του Στέλιου Καζαντζίδη

5 πρωταπριλιάτικες φάρσες που έγιναν πιστευτές από τον κόσμο κι έγραψαν ιστορία

Σχετικά Άρθρα
Ελένη Ταπτά: Ατομική έκθεση ζωγραφικής στην Amalias 36
Ελένη Ταπτά: Ατομική έκθεση ζωγραφικής στην Amalias 36
«Σημείο φυγής… στο κόκκινο»: Η έκθεση της Άννας Τσαπάρα θα σας ταξιδέψει
«Σημείο φυγής… στο κόκκινο»: Η έκθεση της Άννας Τσαπάρα θα σας ταξιδέψει
%ce%ad%ce%ba%ce%b8%ce%b5%cf%83%ce%b7-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%80%cf%81%cf%89%cf%84%ce%bf%cf%80%cf%8c%cf%81%ce%b5%cf%82-%ce%b3%cf%85%ce%bd%ce%b1%ce%af%ce%ba%ce%b5%cf%82-%cf%86%cf%89%cf%84%ce%bf%ce%b30
Έκθεση για πρωτοπόρες γυναίκες φωτογράφους στο Λονδίνο
Φρανσουάζ Ζιλό: Η μοναδική γυναίκα ξέφυγε από τη σκιά του Πικάσο παίρνει τη θέση που της αξίζει
Φρανσουάζ Ζιλό: Η μοναδική γυναίκα που ξέφυγε από τη σκιά του Πικάσο παίρνει τη θέση που της αξίζει
«Ανάμεσα»: Η Αλεξάνδρα Μπαρή παρουσιάζει την τέταρτη ατομική της έκθεση στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
«Ανάμεσα»: Η Αλεξάνδρα Μπαρή παρουσιάζει την τέταρτη ατομική της έκθεση στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Μελίνα Μερκούρη - Μάνος Χατζιδάκις σε ένα βίντεο όπου τα λόγια περιττεύουν
Μελίνα Μερκούρη – Μάνος Χατζιδάκις σε ένα βίντεο όπου τα λόγια περιττεύουν

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του