Γιώργος Ζαμπέτας: Ο άγνωστος καβγάς με την Αλίκη, η φυλακή, ο Ωνάσης και ο… «Θανάσης»

γιώργος-ζαμπέτας-ο-άγνωστος-καβγάς-με

Αριστοφανικός τύπος, σατιρικός και αθυρόστομος, ο άνθρωπος που έδωσε στη λέξη «μάγκας» μία άλλη διάσταση και εκείνος που έκανε την υψηλή κοινωνία να ακούσει μπουζούκι. Αυτός ήταν ο Γιώργος Ζαμπέτας, ο δεξιοτέχνης του μπουζουκιού που έχει ένα ξεχωριστό κομμάτι στην μουσική ιστορία αυτού του τόπου, ένας σπουδαίος λαϊκός συνθέτης.

Τα τραγούδια του παραμένουν αναλλοίωτα, διαχρονικά και τραγουδιούνται ακόμη και σήμερα, ενώ οι ατάκες του όπως το «Άλααααααα» και «Η βρόχα έπεφτα στρέιτ θρου» έχουν μείνει στην ιστορία.

Ο Γιώργος Ζαμπέτας γεννήθηκε στις 25 Ιανουαρίου του 1925 στην Ακαδημία Πλάτωνος, ενώ η οικογένειά του καταγόταν από την Κύθνο. Γονείς του ήταν ο Μιχάλης Ζαμπέτας, κουρέας στο επάγγελμα και η Μαρίκα Μωραΐτη, ανηψιά γνωστού βαρύτονου της εποχής.

Από πολύ μικρή ηλικία έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για τη μουσική, αφού παράλληλα με την απασχόλησή του στο κουρείο του πατέρα του ως βοηθός, «σκάρωνε» κρυφά στο μπουζούκι τις πρώτες του μελωδίες. Οτιδήποτε στη φύση παρήγε ήχο, τον συνάρπαζε και τον βοηθούσε στις συνθέσεις του, σύμφωνα με όσα ο ίδιος εκμυστηρεύτηκε στη βιογραφία του, λίγο πριν το θάνατό του.

Το 1932, σε ηλικία μόλις 7 ετών, κέρδισε το πρώτο του βραβείο, ως μαθητής της α’ δημοτικού, παίζοντας το πρώτο του τραγούδι σε σχολικό διαγωνισμό.

Παρά τις αντιδράσεις ο μικρός Γιώργος συνέχισε με απόλυτη προσήλωση να υπηρετεί τη μεγάλη του αγάπη, ενώ η γνωριμία του το 1938 με το Βασίλη Τσιτσάνη έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της καλλιτεχνικής του προσωπικότητας.

Η μετακόμιση στο «Σίτι»και οι καντάδες στα κορίτσια

%ce%b3%ce%b9%cf%8e%cf%81%ce%b3%ce%bf%cf%82-%ce%b6%ce%b1%ce%bc%cf%80%ce%ad%cf%84%ce%b1%cf%82-%ce%bf-%ce%ac%ce%b3%ce%bd%cf%89%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%b2%ce%b3%ce%ac%cf%82-%ce%bc%ce%b50

Το 1940 η οικογένεια Ζαμπέτα μετακόμισε στο Αιγάλεω (Ιερά Οδό 309 και Σαλαμίνος 1) και από τη στιγμή εκείνη ο Ζαμπέτας απέκτησε έναν άρρηκτο δεσμό με την πόλη, της οποίας εμπνεύστηκε και χάρισε το προσωνύμιο «Σίτι», κατά τη διάρκεια μιας περιοδείας του στη Βρετανία.

Στα 1942 και κάτω από συνθήκες ανέχειας λόγω της Κατοχής, ο Ζαμπέτας δημιούργησε το πρώτο του συγκρότημα, με το οποίο τραγουδούσαν καντάδες στα κορίτσια.

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’50 ο Ζαμπέτας γράφει τα πρώτα του γνήσια ρεμπέτικα τραγούδια με γνωστούς ερμηνευτές, όπως οι Πρόδρομος Τσαουσάκης («Σαν σήμερα, σαν σήμερα…»), Στέλιος Καζαντζίδης («Βαθειά στη θάλασσα θα πέσω»), Μανώλης Καναρίδης («Όταν θα λάβεις αυτό το γράμμα»), Πόλυ Πάνου («Να πας να πεις στη μάνα μου») κ.ά. Έκδηλο ήταν από τότε το ταλέντο και το εκπληκτικό του παίξιμο, ωστόσο ακόμη δεν είχε κατασταλάξει στο πασίγνωστο ιδιαίτερο στυλ, που τον καθιέρωσε σαν έναν μοναδικό «σόουμαν» στο χώρο.

Όταν «έντυσε» τον ελληνικό κινηματογράφο

Την επόμενη δεκαετία τα τραγούδια του γνωρίζουν τεράστια επιτυχία, καθώς πραγματοποιεί εμφανίσεις στα σπουδαιότερα λαϊκά κέντρα διασκέδασης, ενώ ταξιδεύει στο εξωτερικό (Ευρώπη και Αμερική) και παράλληλα συμμετέχει σε περισσότερες από 160 ταινίες του ακμάζοντα εκείνο τον καιρό ελληνικού κινηματογράφου.

Δημιουργίες του όπως «Τα δειλινά», «Τα ξημερώματα», «Δεν έχει δρόμο να διαβώ» κ.ά. παρέμειναν αξεπέραστες και τον κατατάσσουν στις υψηλότερες βαθμίδες του μουσικού στερεώματος, σύμφωνα και με δήλωση του Λευτέρη Παπαδόπουλου: «Ο Ζαμπέτας ως συνθέτης χωράει μέσα στην πρώτη δεκάδα των μεγάλων μορφών του ρεμπέτικου και λαϊκού μας τραγουδιού.  Ως μπουζουκτσής ήταν ο καλύτερος, από την άποψη του προσωπικού ήχου, αλλά σαν σόουμαν ήταν μοναδικός. Ένας καλλιτέχνης που αν είχε γεννηθεί στην Αμερική θα πρωταγωνιστούσε, πιθανότατα, στην παγκόσμια σκηνή!».

Χαρακτηριστική του ήθους του μεγάλου δημιουργού ήταν και η δήλωση του Δημήτρη Μητροπάνου, ο οποίος τον θεωρούσε δεύτερο πατέρα του: «ο Ζαμπέτας είναι ο μόνος άνθρωπος στο τραγούδι, ο οποίος με βοήθησε χωρίς να περιμένει κάτι. Με όλους τους υπόλοιπους συνεργάτες μου κάτι πήρα και κάτι έδωσα».

Η δεκαετία του ’60 ήταν η χρυσή εποχή του Ζαμπέτα. Τότε έγραψε μερικά από τα καλύτερα τραγούδια του και ανέδειξε μεγάλες λαϊκές φωνές, ανάμεσα τους τη Βίκυ Μοσχολιού και την αξέχαστη Μανταλένα. Η τελευταία υπήρξε μόνιμη παρτενέρ του στο πάλκο για περισσότερο από μια δεκαετία.

Ο καβγάς με την Αλίκη Βουγιουκλάκη

%ce%b3%ce%b9%cf%8e%cf%81%ce%b3%ce%bf%cf%82-%ce%b6%ce%b1%ce%bc%cf%80%ce%ad%cf%84%ce%b1%cf%82-%ce%bf-%ce%ac%ce%b3%ce%bd%cf%89%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%b2%ce%b3%ce%ac%cf%82-%ce%bc%ce%b52

Μία άγνωστη ιστορία από τη ζωή του σπουδαίου βιρτουόζου ήταν μία αψιμαχία με την Αλίκη Βουγιουκλάκη για ένα τραγούδι, το οποίο η εθνική μας σταρ απέρριψε.

Όλα ξεκίνησαν από την ταινία «Το κορίτσι του λούνα παρκ», η οποία επί χούντας είχε θεωρηθεί απαγορευμένη. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε δημοσίευμα του περιοδικού «Down Town», «το κορίτσι του λούνα παρκ” αρχικά είχε χαρακτηριστεί “ακατάλληλη” από τη χούντα. Η Αλίκη, ωστόσο, εκμεταλλεύτηκε την αδυναμία που της είχε η κόρη ενός υψηλόβαθμου προσώπου του δικτατορικού καθεστώτος, καταφέρνοντας τελικά να τη μετατρέψει σε “κατάλληλη”. Το αποτέλεσμα ήταν να γίνει η έκτη πιο εμπορική ταινία της χρονιάς. Για την ιστορία να αναφέρουμε πως το να χαρακτηριστεί τότε μια ταινία “ακατάλληλη”, και ειδικά της Αλίκης, ισοδυναμούσε με οικονομική καταστροφή. Στο “Κορίτσι του Λούνα Παρκ” η σταρ τσακώθηκε με τον Γιώργο Ζαμπέτα γιατί δεν της άρεσε το κομμάτι “Σταλιά σταλιά” και αρνήθηκε να το τραγουδήσει. Έκτοτε, δεν συνεργάστηκαν ποτέ ξανά οι δυο τους».

Το τραγούδι αυτό τελικά σφραγίστηκε με τη φωνή της Μαρινέλλας, στην οποία ο αξέχαστος μουσικός το έδωσε χωρίς δεύτερη σκέψη – ήταν και θυμωμένος από τον τσακωμό με τη Βουγιουκλάκη – και σημείωσε τεράστια και διαχρονική επιτυχία.

Η στροφή στη σάτιρα και  ο… Θανάσης

%ce%b3%ce%b9%cf%8e%cf%81%ce%b3%ce%bf%cf%82-%ce%b6%ce%b1%ce%bc%cf%80%ce%ad%cf%84%ce%b1%cf%82-%ce%bf-%ce%ac%ce%b3%ce%bd%cf%89%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%b2%ce%b3%ce%ac%cf%82-%ce%bc%ce%b54

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’70, όταν τα ήθη αρχίζουν να αλλάζουν, ο Ζαμπέτας κάνει στροφή στη σάτιρα υπό μορφή σόου, με τις γνωστές του επιτυχίες «Ο Θανάσης», «Ο πενηντάρης», «Μάλιστα κύριε» κλπ. να δημιουργούν και πάλι αίσθηση στο κοινό.

Πολλοί αναρωτήθηκαν τότε, αλλά και αργότερα ποιος ήταν αυτός ο «Θανάσης». Κάποιοι νόμισαν, ότι ήταν ένας θαμώνας που σύχναζε στο μαγαζί, όπου εμφανιζόταν ο Ζαμπέτας. Όμως, η ιστορία είναι λίγο διαφορετική.

Το 1972 ο Γιώργος Ζαμπέτας επιστρέφει από μια μεγάλη περιοδεία στην Αμερική. Με την επιστροφή του μαθαίνει τα κακά μαντάτα. Ο καλός του φίλος , ο μεταφραστής Μπάμπης Βασιλειάδης ή «Τσάντας» -που έχει γράψει το «Ο πιο καλός ο μαθητής»- είχε φύγει από τη ζωή. Ήταν εκείνος που του είχε πει μια ιστορία για κάποιον Θανάση.

Ο Ζαμπέτας πηγαίνει να συλληπηθεί τη χήρα του Βασιλειάδη. Εκείνη, όπως εξιστορεί ο ίδιος ο Ζαμπέτας, του έδωσε ένα χαρτάκι με στίχους. Ήταν οι στίχοι του «που’σαι Θανάση». Ήταν η τελευταία επιθυμία του στιχουργού να γίνει τραγούδι. Ο Γιώργος Ζαμπέτας «έντυσε» τους στίχους με τη μουσική που όλοι γνωρίζουμε μέχρι σήμερα.

Το χούφτωμα στη Μπριζίτ Μπαρντό, τη Λόρεν, την Γκρέις και η επιθυμία του Ωνάση

Η κόρη του Γιώργου Ζαμπέτα, Κατερίνα, περιγράφει στην αυτοβιογραφία του την εμπειρία που είχε ο πατέρας της κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ των Καννών στο οποίο είχε πάει με τον Μάνο Χατζιδάκι για την ταινία «Ποτέ την Κυριακή».

«Όλοι οι μεγιστάνες της τέχνης, της μόδας, του σινεμά και του θεάτρου, Ιμπέρια Αρτζεντίνα από Ισπανία, η Γκρέις Κέλι του Μονακό, ο Ρενιέ, η Τζίνα Λολομπριγκίτα, η Σοφία Λόρεν. Κάτι γούνες, κάτι πράγματα! Να δεις χρυσαφικό, να δεις διαμαντικό! Όλες οι Μπριζίτ Μπαρντό, οι Μονρόε και οι Βουγιουκλάκες της εποχής ήταν μαζεμένες εκεί. Τις φούχτωσα όλες. Και όχι μόνο τις φούχτωσα μου κολλάγανε κιόλας», έλεγε.

Η κόρη του, επίσης, είχε κάνει άλλη μία μεγάλη αποκάλυψη και για έναν τακτικό θαμώνα στα μαγαζιά, όπου έπαιζε ο πατέρας της. Και δεν ήταν άλλος από τον Έλληνα μεγιστάνα, Αριστοτέλη Ωνάση.

Όταν έχασε το γιο του Αλέξανδρο και τον είχε άταφο στον Σκορπιό, ο Ωνάσης κάλεσε τον Ζαμπέτα στο νησί. Ήθελε με την βοήθεια του μπουζουκιού του να ξεπεράσει τον πόνο του. Ο πατέρας μου μας φώναξε για να μας πει με τη συμφωνία να μην το μαρτυρήσουμε πουθενά. Τον θυμάμαι να λέει χαρακτηριστικά: «Μη σας ξεφύγει τίποτα, τα γνωστά… Τουμπί ψιλοκομμένο”».

Μπήκε φυλακή μετά από καταγγελία της μέλλουσας πεθεράς του

Ο Ζαμπέτας γνώρισε τη γυναίκα του Αργυρώ, το 1945, όταν εκείνη ήταν ακόμα ακόμα ανήλικη, δηλαδή 15 ετών. Η Αργυρώ ήταν φίλη με τις αδερφές του Ζαμπέτα καθώς μένανε στην ίδια γειτονιά.

Ήταν τόσο όμορφη που δεν μπόρεσε να της αντισταθεί, παρά μάλιστα το γεγονός ότι τότε είχε δεσμό με μια άλλη γυναίκα, οκτώ χρόνια μεγαλύτερή του. Την Ευρυδίκη. Ο Ζαμπέτας φλέρταρε την μικρή Αργυρώ έντονα. Όμως, η μητέρα της μόλις κατάλαβε τι συνέβαινε, δυσανασχετούσε, καθότι δεν ήθελε η κόρη της να σχετίζεται με άνθρωπο της νύχτας.

«Πάλι μ’ αυτόν τον αλήτη γυρίζεις; Μ΄ αυτόν που κάνει παρέα με όλους τους χασικλήδες; Χαΐρι και προκοπή δε θα δεις από δαύτονε!», έλεγε σχεδόν κάθε μέρα η Κατίνα στην Αργυρώ. Το κακό δεν άργησε να συμβεί.

Ήταν μια μοιραία βραδιά που είχανε βγει σα ζευγάρι. Είχαν πάει σε ένα κουτουκάκι και είχαν πιει. Μες τη θολούρα του κρασιού και του ερωτικού του πόθου, ο Ζαμπέτας κοιμήθηκε με την Αργυρώ ενώ αυτή ήταν ακόμη ανήλικη. Μόλις η μέλλουσα πεθερά του, έμαθε ότι είχαν συνευρεθεί ερωτικά, λέγεται ότι είπε στην κόρη της: «Σε ατίμασε; Κόρη ανήλικη; Θα σε παντρευτεί αμέσως, ακούς; Αμέσως!…». Η Κατίνα όμως δεν έμεινε μόνο εκεί, καθώς στη συνέχεια τον κατήγγειλε στο διοικητή του, αφού τότε υπηρετούσε στην Αεροπορία. Αποτέλεσμα ήταν ο Ζαμπέτας να τιμωρηθεί με τέσσερις μήνες φυλακή…

Η παρακμή της σατιρικής σκηνής και τα προβλήματα στις συνεργασίες

%ce%b3%ce%b9%cf%8e%cf%81%ce%b3%ce%bf%cf%82-%ce%b6%ce%b1%ce%bc%cf%80%ce%ad%cf%84%ce%b1%cf%82-%ce%bf-%ce%ac%ce%b3%ce%bd%cf%89%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%b2%ce%b3%ce%ac%cf%82-%ce%bc%ce%b56

Τα χρόνια του ’80 αρχίζει ο Ζαμπέτας άρχισε να αντιμετωπίζει προβλήματα στις συνεργασίες του, αφού η εποχή δεν αναγνωρίζει πια τις αξίες του παρελθόντος. Ωστόσο από το 1990 και μετά οι δισκογραφικές εταιρείες και τα Μ.Μ.Ε. «ανακαλύπτουν» ξανά τα τραγούδια του, τα οποία γνωρίζουν νέα άνθηση και επανακάμπτουν στις προτιμήσεις των ακροατών.

Δυστυχώς ο ίδιος πλέον δεν βρίσκεται μόνο στη δύση της καριέρας, αλλά και της ζωής του. Σύμφωνα με μαρτυρία της κόρης του Κατερίνας σε συνέντευξή της το 2017, λίγοι μόνο του συμπαραστέκονται. Ανάμεσα τους ο Μητσιάς, ο Ξενοφών Φιλέρης, η Μάρθα Βούρτση και η Μανταλένα.

Στις αρχές του 1992 δεν ένιωθε καλά και πονούσαν τα κόκκαλά του. Όταν η κατάσταση επιδεινώθηκε μπήκε στο νοσοκομείο με τη διάγνωση του καρκίνου στα οστά σε προχωρημένη κατάσταση. Άφησε την τελευταία του πνοή από καρκίνο στο νοσοκομείο «Σωτηρία» στις 10 Μαρτίου 1992, σε ηλικία 67 ετών.

Ο Δήμος Αιγάλεω τίμησε δις εν ζωή το μεγάλο συνθέτη σε εκδηλώσεις που διοργάνωσε τον Απρίλιο του 1988 και το Σεπτέμβριο του 1990, ενώ και μια πλατεία της πόλης πλησίον του σπιτιού του φέρει το όνομά του.

Ο Γιώργος Ζαμπέτας παντρεύτηκε το 1952 την Αργυρώ, την οποία είχε γνωρίσει στα 15 της. Μαζί της απέκτησε δύο κόρες, τη Μαρίκα το 1953 και την Κατερίνα το 1954, καθώς και ένα γιο, τον Μιχάλη το 1956.

Κατά τραγική σύμπτωση ο Μιχάλης απεβίωσε την ίδια ημερομηνία (10 Μαρτίου) με τον πατέρα του, το 2008, από καρκίνο. Ενδιάμεσα είχαν πεθάνει ήδη η σύζυγος του Ζαμπέτα, Αργυρώ, καθώς και η μεγάλη του κόρη, Μαρίκα.

Ας θυμηθούμε μερικά από τα πιο γνωστά τραγούδια του:

Σταλιά σταλιά – Μαρινέλλα

Τα δειλινά – Βίκυ Μοσχολιού

Ο πιο καλός ο μαθητής – Γιώργος Ζαμπέτας

Θεσσαλονίκη – Δημήτρης Μητροπάνος

Χίλια περιστέρια – Γιώργος Ζαμπέτας

Πού’ σαι Θανάση – Γιώργος Ζαμπέτας

Τι γλυκό να σ’ αγαπούν – Χάρις Αλεξίου

Δεν έχει δρόμο να διαβώ – Πάνος Τζανετής

Μάλιστα κύριε – Γιώργος Ζαμπέτας

Ήρθα κι απόψε στα σκαλοπάτια σου  – Γιώργος Νταλάρας

Λούνα παρκ – Αλίκη Βουγιουκλάκη

Ο αράπης – Γιώργος Ζαμπέτας

Διαβάστε επίσης:

«Mικροί κεραμίστες εν δράσει»: Μία δράση για τα παιδιά που θα τα “ταξιδέψει” στον κόσμο της κεραμικής τέχνης

«Τα παπούτσια του Δούναβη»: Περπατώντας δίπλα στο πιο συγκλονιστικό μνημείο μίας μακάβριας «χορογραφίας»

«Τι σήμερα, τι αύριο, τι τώρα»: Όταν ο Τσιτσάνης ανακοίνωσε στην Μαρίκα Νίνου ότι χωρίζουν

Σχετικά Άρθρα
%ce%b1%ce%b9%cf%83%ce%b8%ce%b7%cf%83%ce%b9%ce%b1%cf%83%ce%bc%cf%8c%cf%82-%ce%b8%ce%b1%ce%bd%ce%ac%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%b7-%ce%bd%ce%b5%ce%ba%cf%81%ce%bf%ce%ba%ce%b5%cf%86%ce%b1%ce%bb0
«Αισθησιασμός θανάτου»: Η νεκροκεφαλή του Νταλί με τα 7 μοντέλα που προκάλεσε αίσθηση
merkins-%ce%b7-%cf%83%cf%85%ce%bd%ce%b1%cf%81%cf%80%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%81%ce%af%ce%b1-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%b7%ce%b2%ce%b9%ce%ba%ce%ae%cf%82-%cf%80%ce%b50
Merkins: Η συναρπαστική ιστορία της ηβικής περούκας – Από τις ιερόδουλες το 15ου αιώνα ως το Χόλιγουντ
David Bowie: Ο Ziggy Stardust που έζησε σε μία ζωή όσα άλλοι θα ζούσαν σε πέντε
David Bowie: Ο Ziggy Stardust που έζησε σε μία ζωή όσα άλλοι θα ζούσαν σε πέντε
Ξεχάστε τον «Τζάκ» και τη «Ρόουζ»: Αυτά ήταν τα πραγματικά love story του «Τιτανικού»
Ξεχάστε τον «Τζακ» και τη «Ρόουζ»: Αυτά ήταν τα πραγματικά love story του «Τιτανικού»
«Αρχίζει το ματς»: Όταν ο Λουκιανός Κηλαηδόνης έκανε τραγούδι την «φωνή» του ελληνικού ποδοσφαίρου
«Αρχίζει το ματς»: Όταν ο Λουκιανός Κηλαηδόνης έκανε τραγούδι την «φωνή» του ελληνικού ποδοσφαίρου
%ce%b7-%ce%bd%cf%8d%cf%87%cf%84%ce%b1-%cf%80%ce%bf%cf%85-%cf%83%ce%ba%cf%8c%cf%84%cf%89%cf%83%ce%b1%ce%bd-%cf%84%ce%bf%ce%bd-%cf%84%ce%b6%ce%bf%ce%bd-%ce%bb%ce%ad%ce%bd%ce%bf%ce%bd-%ce%bf%ce%b90
Η νύχτα που σκότωσαν τον Τζον Λένον: Οι δραματικές στιγμές πριν από το τέλος του θρύλου των Beatles

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του