«Αισθησιασμός θανάτου»: Η νεκροκεφαλή του Νταλί με τα 7 μοντέλα που προκάλεσε αίσθηση

αισθησιασμός-θανάτου-η-νεκροκεφαλ

Ήταν ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους του 20ού αιώνα και συνδέθηκε με το καλλιτεχνικό κίνημα του σουρεαλισμού. Μία πολύ εκκεντρική φυσιογνωμία της που άφησε το προσωπικό του στίγμα στην παγκόσμια Τέχνη και χαρακτηρίστηκε ως μία καλλιτεχνική ιδιοφυΐα.

Ο Σαλβαδόρ Νταλί γεννήθηκε στις 11 Μαΐου 1904 στο Φιγκέρες της Ισπανίας και ανήκε σε μια οικονομικά ευκατάστατη οικογένεια.

Δεν ήταν απλά ένας ταλαντούχος ζωγράφος, αλλά μια ιδιαίτερη φυσιογνωμία. Στη διάρκεια της ζωή του ήρθε σε επαφή με σημαντικούς καλλιτέχνες, ποιητές και σκηνοθέτες. Νάρκισσος και φιλάργυρος, όπως τον έχουν χαρακτηρίσει, όπου και αν πήγαινε δεν περνούσε απαρατήρητος.

Προκαλούσε με την ιδιόρρυθμη συμπεριφορά του και παράλληλα με τον άστατο βίο του, ενώ η ζωή του συνδέθηκε με ερωτικά σκάνδαλα και φήμες σχετικά με τις σεξουαλικές του προτιμήσεις.

Ιδιοφυής και πολυδιάστατος, ο Νταλί εκτός από τη ζωγραφική, ασχολήθηκε με τη γλυπτική, την σκηνογραφία και τον κινηματογράφο, αρκεί να θυμηθεί κανείς τον εμβληματικό «Ανδαλουσιανό Σκύλο» σε σκηνοθεσία του Λουί Μπουνιουέλ, αλλά και την μικρού μήκους ταινία με τίτλο «Destino», μία συνεργασία του με την Disney.

Από την σουερεάλ προσωπικότητα του Νταλί, ωστόσ, δεν ξέφυγε ούτε η φωτογραφία. Οι προκλητικές και αλλόκοτες λήψεις του ήταν «βούτυρο στο ψωμί» του.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’40, γνωρίστηκε με τον Αμερικανό φωτογράφο, Φίλιπ Χάλσμαν και μαζί δημιούργησαν μια σειρά από σουρεαλιστικές φωτογραφίες.

Ο «Αισθησιασμός Θανάτου» που προκάλεσε σάλο

%ce%b1%ce%b9%cf%83%ce%b8%ce%b7%cf%83%ce%b9%ce%b1%cf%83%ce%bc%cf%8c%cf%82-%ce%b8%ce%b1%ce%bd%ce%ac%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%b7-%ce%bd%ce%b5%ce%ba%cf%81%ce%bf%ce%ba%ce%b5%cf%86%ce%b1%ce%bb0

Ο «Αισθησιασμός Θανάτου» ή διαφορετικά «Voluptas Mors» είναι το πιο αμφιλεγόμενo και άρτια σχεδιασμένo έργο τους. Είναι εμπνευσμένο από το λατινικό «Voluptas» που σημαίνει αισθησιασμός και σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία ήταν το παιδί του θεού Έρωτα και της Ψυχής.

Το θέμα εμπνεύστηκε ο Νταλί και ανέλαβε να το οπτικοποιήσει ο Χάλσμαν. Η φωτογραφία τραβήχτηκε το 1951 και υλοποιήθηκε με την αυστηρή επίβλεψη του Νταλί Χρειάστηκαν πάνω από τρεις ώρες και συνολικά 28 προσπάθειες για να στήσουν τα μοντέλα ώστε να παραπέμπουν σε νεκροκεφαλή.

Ο Νταλί στάθηκε αριστερά της φωτογραφίας και πόζαρε με το τρελό του ύφος. Η πολύωρη διαδικασία τους δικαίωσε, αφού το αποτέλεσμα ήταν πετυχημένο.

Η σύνδεση της γυναίκας και του θανάτου είναι αγαπημένο μοτίβο του Νταλί που το έχει επαναλάβει σε πολλούς πίνακες ζωγραφικής. Οι φωτογραφίες των δύο συνεργατών δημοσιεύτηκαν το 1954 σε μία συλλογή με το όνομα «Το μουστάκι του Νταλί».

Η ανθρώπινη νεκροκεφαλή προκάλεσε ανάμεικτα συναισθήματα και επικρίσεις από φεμινιστικές οργανώσεις. Άλλωστε, αυτός ήταν ο σκοπός του διάσημου ζωγράφου.

Μία ζωή σουρεάλ, όπως η τέχνη του

Και όπως ακριβώς και η τέχνη του, έτσι και η ζωή του ήταν γεμάτη… σουρεαλισμό. Ας δούμε μερικές πτυχές της, που ίσως πολλοί δεν γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Salvador Dalí (@salvadordali_arty)

Τον είχαν κάνει να πιστεύει ότι ήταν μετεμψύχωση του αδελφού του

Τα περίεργα της ζωής του Νταλί άρχισαν πολύ γρήγορα. Ο Νταλί είχε έναν μεγαλύτερο αδελφό, που ονομαζόταν επίσης Σαλβαδόρ, είχε γεννηθεί μόλις εννέα μήνες πριν από εκείνον, αλλά πέθανε πολύ γρήγορα. Κάποτε οι γονείς του ζωγράφου τον πήγαν στον τάφο του αδελφού του και του είπαν ότι ήταν μετεμψύχωσή του.

Αυτό είναι ένας «αξιόλογος» τρόπος για να κάνει κανείς άνω κάτω το μυαλό του παιδιού του και ο Νταλί «κουβαλούσε» αυτήν την πεποίθηση σε όλη του τη ζωή.

Παραλίγο να σκοτώσει τον φίλο του

Ο Νταλί μπορούσε να είναι ένα μεγάλο «κάθαρμα», όταν το ήθελε και αυτή του η προσωπικότητα άρχισε να ξεδιπλώνεται σε νεαρή ηλικία. Είχε ένα είδος μαζοχισμού στον πόνο και τού άρεσε να πέφτει από μόνος του στις σκάλες χωρίς κανέναν απολύτως λόγο. Επίσης, του άρεσε να προκαλεί πόνο και στους άλλους. Ένα χαρακτηριστικό περιστατικό ήταν όταν έσπρωξε τον φίλο του από μία ψηλή γέφυρα πάνω σε βράχους.

Ο φίλος του τραυματίστηκε σοβαρά, όμως ο Νταλί έδειξε να έχει τύψεις και απλά χαμογελούσε στη μητέρα του φίλου του. Μάλιστα, φαινόταν να νιώθει αρκετά άνετα, όταν ενώ καθόταν δίπλα του έτρωγε κεράσια, την ώρα που ο φίλος του είχε χάσει αρκετό αίμα.

Πούλησε ψεύτικες τρίχες στη Γιόκο Όνο για να αποφύγει τα… μάγια!

Τα περίεργα, λένε, ότι έλκουν τα περίεργα και ο Νταλί βρήκε τον… όμοιό του στην σύζυγο του Τζον Λένον, Γιόκο Όνο. Η Όνο είχε ζητήσει από τον ζωγράφο να της στείλει λίγες τρίχες από το περίφημο μουστάκι του, σήμα κατατεθέν του σουρρεαλιστή καλλιτέχνη. Ωστόσο, εκείνος δεν ένιωσε και πολύ άνετα με αυτό. Μάλιστα, είχε προσφέρει και 10.000 δολάρια τότε για αυτήν την τούφα. Ο Νταλί, όμως, και πάλι δεν ήθελε να της στείλει κανονικές τρίχες και αντ’ αυτού της έστειλε ένα μάτσο γρασίδι που έμοιαζαν με τρίχες. Ο λόγος της άρνησής του; Είχε βάσιμες υποψίες ότι η Γιόκο Όνο θα τα χρησιμοποιούσε για… μαγεία και ήθελε να την παραπλανήσει.

Είχε ένα είδος βίτσιου με τον Χίτλερ

Ο Φράνκο δεν ήτα ο μόνος δικτάτορας που είχε κερδίσει την προσοχή του Νταλί. Είχε ένα «βίτσιο» και με τον Αδόλφο Χίτλερ. Ισχυριζόταν ότι ο Ναζί δικτάτορας τον «άναβε» και ότι τον ονειρευόταν με τον ίδιο τρόπο που οι άντρες ονειρεύονται τις γυναίκες.

Ο Νταλί πολλές φορές έλεγε διάφορα για να σοκάρει και να προκαλεί «ντόρο», ωστόσο ο ίδιος δεν φαινόταν να έχει ιδιαίτερο πρόβλημα με όσα έκανε ο Χίτλερ στη Γερμανία.

Λόγω της διαφαινόμενης στήριξής του στον φασισμό είχε εκδιωχθεί από το Κίνημα των Σουρρεαλιστών. . Το πώς κάποιος θα μπορούσε να κάνει μία τέτοια κίνηση, είναι δύσκολο να το σκεφτεί κανείς, ωστόσο οι συνάδελφοί του ανησυχούσαν αρκετά για τον θαυμασμό του Νταλί για τον Φράνκο, αλλά και το «φετίχ» με τον Χίτλερ.

Ο ίδιος πάντως, ουδέποτε είχε εκφράσει επισήμως τα πολιτικά του πιστεύω, αφήνοντας… ερωτηματικά ως προς τις πεποιθήσεις του, ενώ είχε αρνηθεί ότι ήταν ναζιστής και φασίστας.

Είχε προσκαλέσει τη Σερ σε όργια

Είναι εντυπωσιακό ότι η τόσο αλλόκοτη συμπεριφορά του Νταλί δεν ήταν σεξουαλική, αλλά δεν σημαίνει ότι δεν είχε βίτσια. Μαζί με τη σύζυγό του, Γκαλά, τους άρεσε να διοργανώνουν όργια, κάτι που έκαναν τακτικά και μάλιστα προσκαλούσαν διασημότητες και καλλιτέχνες. Για παράδειγμα, η Σερ είχε προσκληθεί σε ένα από αυτά, εν αγνοία της. Η τραγουδίστρια ενημερώθηκε για το τι επρόκειτο, μάλλον τον «άδειασε».

Έκλεψε τη γυναίκα του φίλου του

Η ερωτική ζωή του Νταλί παραήταν αμφιλεγόμενη. Είχε «δαγκώσει» άγρια τη λαμαρίνα με τη Ρωσίδα Έλενα Ιβάνοβνα Ντιακόνοβα, την γνωστή ως Γκαλά. Οι δυο τους στην αρχή είχαν ένα παθιασμένο ερωτικό ειδύλλιο, όμως υπήρχε ένα πρόβλημα: η Γκαλά ήταν παντρεμένη με τον καλύτερο φίλο του Νταλί, τον συγγραφέα και ποιητή Πολ Ελυάρ.

Η Γκαλά ήταν δέκα χρόνια μεγαλύτερη από τον Νταλί, ωστόσο αυτό δεν τον εμπόδισε από το να την κλέψει μέσα από τα χέρια του φίλου του. Το πιο παράξενο ήταν ότι τον Ελυάρ δεν φάνηκε να τον πειράζει και ιδιαίτερα, καθώς παρέμεινε στενός φίλος του Νταλί και της Γκαλά, και μετά.

Η Γκαλά υπήρξε η μούσα του και στις αρχές της δεκαετίας του ‘30, ο Νταλί άρχισε να υπογράφει τους πίνακές του με τα ονόματα και των δύο, καθώς όπως έλεγε «κυρίως με το αίμα σου, Γκαλά, βάφω τους πίνακές μου».

«Στιλβώνω την Γκαλά ώστε να λάμψει, να είναι όσο ευτυχέστερη γίνεται, και νοιάζομαι για αυτήν περισσότερο από όσο νοιάζομαι για τον εαυτό μου, καθώς χωρίς αυτήν όλα θα τελείωναν,»έγραφε ο Νταλί.

Τον τρόμαζαν τα γυναικεία γεννητικά όργανα

Παρά το γεγονός ότι παντρεύτηκε την Γκαλά και την έντονη επιθυμία του για τις γυναίκες και το σώμα τους, ο Νταλί είχε μία φοβία με τα γυναικεία γεννητικά όργανα.

Λέγεται, ότι απέκτησε τη φοβία από την παιδική ηλικία, όταν σε ένα βιβλίο που είχε ξεχάσει ανοιχτό ο πατέρας του, είδε εικόνες παραμορφωμένων γυναικείων γεννητικών οργάνων που είχαν προσβληθεί από σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα.

Ακόμη και μετά το γάμο του με τη Γκαλά, θεωρούσε εαυτόν «παρθένο και ανίκανο».

Παραλίγο να πεθάνει όταν έδινε διάλεξη φορώντας στολή δύτη

Υπήρχαν φορές που η εκκεντρικότητα του Νταλί έβαζε σε κίνδυνο την ίδια του τη ζωή. Ένα τέτοιο περιστατικό συνέβη το 1936, σε διάλεξη με τίτλο “Fantomes Paranoiaques Athentiques”.

Ο Καταλανός ζωγράφος έδινε τη διάλεξη περπατώντας μαζί με δύο ρωσικά λυκόσκυλα και φορώντας μία στολή δύτη, θέλοντας να τονίσει το πώς μπορεί να βυθστεί στο ανθρώπινο υποσυνείδητο.

Ωστόσο, η θερμοκρασία του σώματός του ανέβηκε κατά πολύ μέσα στη στολή και παραλίγο να πάθει ασφυξία, προτού κάποιος τον πάρει είδηση και να παρέμβει σωτήρια.

Δημιούργησε το πιο διάσημο έργο του πετώντας γάτες στον αέρα

Ένα από τα πλέον διάσημα έργα του Νταλί δεν είναι -μόνο- ζωγραφικής, αλλά μία φωτογραφία. Η «Dali Atomicus» απεικονίζει τον διάσημο ζωγράφο, μία καρέκλα, πίνακες και όλα να πετούν στον αέρα μαζί με «ιπτάμενες γάτες» και νερό.

Η φωτογραφία θα μπορούσε να είναι ένα εξαιρετικό photoshop, ωστόσο τραβήχτηκε πολύ πριν καν εμφανιστεί και μάλιστα με έναν παλιομοδίτικο τρόπο. Είχε μαζί του βοηθούς που πετούσαν γάτες στον αέρα και νερό προς εκείνον, μέχρι να πετύχει το τέλειο αποτέλεσμα. Χρειάστηκαν δεκάδες λήψεις, κάτι που μπορεί να ήταν διασκεδαστικό για τον άνθρωπο που πέταγε τις γάτες στον αέρα, όχι όμως για τα ίδια τα ζώα.

Ο Σαλβαδόρ Νταί πέθανε στις 23 Ιανουαρίου 1989, στην πόλη, όπου γεννήθηκε, το Φιγκέρες. Ο τάφος του βρίσκεται σε κατακόμβη στο Μουσείο Νταλί, στην γενέτειρά του.

%ce%b1%ce%b9%cf%83%ce%b8%ce%b7%cf%83%ce%b9%ce%b1%cf%83%ce%bc%cf%8c%cf%82-%ce%b8%ce%b1%ce%bd%ce%ac%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%b7-%ce%bd%ce%b5%ce%ba%cf%81%ce%bf%ce%ba%ce%b5%cf%86%ce%b1%ce%bb2
Ο τάφος του Σαλβαδόρ Νταλί (Φωτό: Ναυσικά Διαμαντοπούλου)

Το σημερινό κτίριο στα παιδικά χρόνια του Νταλί ήταν το θέατρο της πόλης. Εκεί είχε κάνει την πρώτη έκθεση ζωγραφικής του.

Είναι χτισμένο στα ερείπια ενός παλαιότερου κτιρίου, που είχε καταστραφεί στον Ισπανικό εμφύλιο και είχε ανοικοδομηθεί το 1960 από τον δήμαρχο της πόλης και με την βοήθεια του Νταλί, για να γίνει μουσείο. Το μουσείο εγκαινιάστηκε και άνοιξε τις πόρτες του το 1974. Διευρύνθηκε την δεκαετία του 1980.

%ce%b1%ce%b9%cf%83%ce%b8%ce%b7%cf%83%ce%b9%ce%b1%cf%83%ce%bc%cf%8c%cf%82-%ce%b8%ce%b1%ce%bd%ce%ac%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%b7-%ce%bd%ce%b5%ce%ba%cf%81%ce%bf%ce%ba%ce%b5%cf%86%ce%b1%ce%bb4
Το Μουσείο Νταλί στο Φιγκέρες (φωτό: Ναυσικά Διαμαντοπούλου)
Διαβάστε επίσης:

Αυτό είναι το χειμερινό ρούχο που φοράμε όλοι λάθος (και πώς να το φορέσετε σωστά)

Ανακαλύψτε τοπία μαγευτικής ομορφιάς της Ελλάδας

Καθηλωτικός Μάικλ Τζ. Φοξ: Έκρυβε για χρόνια ότι έχει Πάρκινσον – Στράφηκε στο αλκοόλ για να το αντιμετωπίσει

Σχετικά Άρθρα
Γιώργος Ζαμπέτας: Ο άγνωστος καβγάς με την Αλίκη, η φυλακή, ο Ωνάσης και ο... «Θανάσης»
Γιώργος Ζαμπέτας: Ο άγνωστος καβγάς με την Αλίκη, η φυλακή, ο Ωνάσης και ο… «Θανάσης»
merkins-%ce%b7-%cf%83%cf%85%ce%bd%ce%b1%cf%81%cf%80%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%81%ce%af%ce%b1-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%b7%ce%b2%ce%b9%ce%ba%ce%ae%cf%82-%cf%80%ce%b50
Merkins: Η συναρπαστική ιστορία της ηβικής περούκας – Από τις ιερόδουλες το 15ου αιώνα ως το Χόλιγουντ
David Bowie: Ο Ziggy Stardust που έζησε σε μία ζωή όσα άλλοι θα ζούσαν σε πέντε
David Bowie: Ο Ziggy Stardust που έζησε σε μία ζωή όσα άλλοι θα ζούσαν σε πέντε
Ξεχάστε τον «Τζάκ» και τη «Ρόουζ»: Αυτά ήταν τα πραγματικά love story του «Τιτανικού»
Ξεχάστε τον «Τζακ» και τη «Ρόουζ»: Αυτά ήταν τα πραγματικά love story του «Τιτανικού»
«Αρχίζει το ματς»: Όταν ο Λουκιανός Κηλαηδόνης έκανε τραγούδι την «φωνή» του ελληνικού ποδοσφαίρου
«Αρχίζει το ματς»: Όταν ο Λουκιανός Κηλαηδόνης έκανε τραγούδι την «φωνή» του ελληνικού ποδοσφαίρου
%ce%b7-%ce%bd%cf%8d%cf%87%cf%84%ce%b1-%cf%80%ce%bf%cf%85-%cf%83%ce%ba%cf%8c%cf%84%cf%89%cf%83%ce%b1%ce%bd-%cf%84%ce%bf%ce%bd-%cf%84%ce%b6%ce%bf%ce%bd-%ce%bb%ce%ad%ce%bd%ce%bf%ce%bd-%ce%bf%ce%b90
Η νύχτα που σκότωσαν τον Τζον Λένον: Οι δραματικές στιγμές πριν από το τέλος του θρύλου των Beatles

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του