«Πάρε τὴν λέξι μου. Δῶσε μου τò χέρι σου». Αυτός ο στίχος του Ανδρέα Εμπειρίκου ανέκαθεν ενέπνεε τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Δημήτρη Λιγνάδη και γι΄αυτό τον επέλεξε ως το νέο μότο όλης της θητείας του στο Εθνικό.



«Μεγάλωσα στο Εθνικό, πριν καν φοιτήσω στη δραματική σχολή του, χάρη στον πατέρα μου, Τάσο Λιγνάδη. Είμαι ιδιαίτερα συγκινημένος γι’ αυτό. Το Εθνικό είναι, μ’ έναν τρόπο στο γονίδιο μου. Αυτό, φυσικά, δεν προεξοφλεί την επιτυχή διοίκηση του· απλώς ισχυροποιεί τη θέληση μου για να καταστήσω το Εθνικό μια ναυαρχίδα στο ελληνικό πολιτιστικό τοπίο», ανέφερε στην χειμαρρώδη πρώτη συνέντευξη Τύπου που μας παραχώρησε ο Δ. Λιγνάδης και ακολούθως εξέθεσε τα ζητήματα και τις προτεραιότητες του Εθνικού Θεάτρου, τους στόχους, αλλά και το όραμα και τη φιλοσοφία που διέπει τη διεύθυνσή του.

Στόχος το εύρος και το βάθος

«Στόχος της διεύθυνσης μου είναι να διατηρήσει, να εμπλουτίσει, να ενισχύσει την έννοια του εύρους και του βάθους. Εύρος σημαίνει ότι από τη στιγμή που είσαι Εθνικό Θέατρο πρέπει να είσαι και θέατρο και εθνικό. Αιμοδότης είναι ο κάτοικος της Ελλάδας, το Εθνικό Θέατρο το χρηματοδοτεί όλος ο ελληνικός λαός για να τον ψυχαγωγεί. Ως εκ τούτου πρέπει να απευθυνόμαστε σ΄ολο τον ελληνικό λαό,  δεν θα αφήσουμε κανέναν απ’ έξω», ανέφερε χαρακτηριστικά, ενώ όσον αφορά στο βάθος διευκρίνισε πως «πρόκειται για την προώθηση της καλλιτεχνικής έκφρασης που δίνεται με μια μελέτη για τον εκπαιδευτικό και ερευνητικό πυλώνα του Εθνικού Θεάτρου. Πρέπει να υπάρχει μια εμβάθυνση και εκπαίδευση του θεατή».

Το ρεπορτόριο, ο Μάκβεθ και τα Μαθήματα Πολέμου


Εν συνεχεία, τον λόγο πήρε η αναπληρώτρια Καλλιτεχνική Διευθύντρια, Έρι Κύργια, παρουσίασε το πρόγραμμα της τρέχουσας καλλιτεχνικής περιόδου.

Ο Δ. Λιγνάδης τη διέκοψε δύο φορές για να δώσει διευκρινίσεις για τις δύο δικές του παραστάσεις. Για τον «Μάκβεθ»  που σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί και που θα ανέβαινε στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, ανέφερε πως δεν ήθελε να αφήσει κανέναν από τους συντελεστές άνεργο τελευταία στιγμή εξαιτίας των νέων του καθηκόντων. Για τον λόγο αυτό, η παράσταση θα ανέβει ως συμπαραγωγή των δύο θεάτρων, ανοίγοντας έτσι νέους διαύλους επικοινωνίας και συνεργασίας.

Αντίστοιχα και το τρίτο μέρος των  «δικών του» «Μαθημάτων Πολέμου» θα παρουσιαστούν στη Στέγη του ΕΘνικού,α αλλά σε σε συμπαραγωγή με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, όπου και ξεκίνησαν.

Σκηνή Ελένη Παπαδάκη

Ο Δ. Λιγνάδης μάς ανακοίνωσε πως ήταν επιθυμία του να ονοματοδοτήσει τη σκηνή του ισογείου του Ρεξ προκειμένου να τιμήσει μία μεγάλη και αδικημένη ηθοποιό. Το υπόγειο φέρει το όνομα της «Κατίνας Παξινού», ο πρώτος όροφος της «Μαρίκας Κοτοπούλη» και στο εξής το ισόγειο με τη σύμφωνη γνώμη του διοικητικού συμβουλίου θα ονομάζεται «Ελένη Παπαδάκη».

Θερινό… Ρεξ και εκδηλώσεις στο  Σχολείο της Ειρήνης Παπά 

Επιθυμία του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή είναι να λειτουργήσει το θέατρο Ρεξ ει δυνατόν και από το καλοκαίρι του ‘20, έτσι ώστε να ψυχαγωγεί τους Αθηναίους που μένουν τους θερινούς μήνες στην πόλη, αλλά και τους τουρίστες. Επίσης θα τοποθετηθούν υπέρτιτλοι σε όλες τις σκηνές. 

Στόχος του είναι επίσης να αξιοποιηθούν το καλοκαίρι όλες οι εγκαταστάσεις του Σχολείου της Ειρήνης Παπά στην οδό Πειραιώς. Στις αίθουσες, εκ των οποίων μία είναι ένα κανονικό θέατρο και μάλιστα αμφιθεατρικό θα φιλοξενούνται σεμινάρια και εκπαιδευτικές δράσεις, ενώ στον εξωτερικό χώρο, σ΄έναν χώρο που παραπέμπει στο Παλιό Ελαιουργείο της Ελευσίνα,  φιλοδοξεί να λειτουργήσει ένα υπαίθριο θέατρο 1200 θέατρο. 

Τα πρόσωπα του 2020- 2021

Επίσης, ανακοίνωσε κάποιους από τους σκηνοθέτες που θα σκηνοθετήσουν στο Εθνικό Θέατρο την περίοδο 2020-2021 (αλφαβητικά): Δημήτρης Καμαρωτός, Δημήτρης Καραντζάς, Γιώργος Κιμούλης, Στάθης Λιβαθινός, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Αμαλία Μουτούση, Βασίλης Μπισμπίκης, Άντζελα Μπρούσκου, Γιώργος Νανούρης, Κωνσταντίνος Ρήγος, Δημήτρης Τάρλοου, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Μάρθα Φριντζήλα

Μετασχηματισμός Πειραματικής Σκηνής σε ερευνητική Σκηνή για το αρχαιόθεμο δράμα (ερευνητικός – δοκιμαστικός χαρακτήρας)

Ο «πειραματισμός» πλέον εξαπλώνεται σε όλες τις σκηνές και δεν περιορίζεται μόνο στη σκηνή “Κατίνα Παξινού”, καθώς όλες οι παραγωγές θα έχουν και πειραματικό χαρακτήρα. Το υπόγειο του Ρεξ θα  συνεχίσει να φιλοξενεί πειραματικές και ως επί το πλείστον ερευνητικές παραστάσεις. 

Δραματική σχολή – έμφαση στο Αρχαίο Δράμα 

Η νέα διευθύντρια της Δραματικής Σχολής, η θεατρολόγος Δηώ Καγκελάρη ανέφερε πως βασιζόμενη στη μέχρι τώρα προσπάθεια θα θέσει νέους νέους στόχους. Μερικά από τα σημαντικά ονόματα που θα διδάξουν: Δημήτρης Μαυρίκιος, Σίμος Κακκάλας, Στάθης Λιβαθινός, Θωμάς Μοσχόπουλος, Ελένη Σκώτη, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Άννα Μάσχα, Δημήτρης Λιγνάδης, Μαρία Κεχαγιόγλου, Ακύλας Καραζήσης, Φωκάς Ευαγγελινός, Γιάννης Μετζικόφ, Μελίνα Παιονίδου, Διονύσης Καψάλης, Ανδρέας Μανωλικάκης κ.ά

Ο Δ. Λιγνάδης τόνισε συμπληρώνοντας πως θα δοθεί έμφαση στη διδασκαλία του αρχαίου δράματος. «Εϊναι κάτι που το Εθνικό Θέατρο οφείλει να προστατεύσει και να διαδώσει». 

Αρχείο Εθνικού – εκδόσεις

Εξαιρετικά σημαντική είναι η ολοκλήρωση του αρχείου του θεάτρου, η ιστορία του οποίου πρέπει να διασωθεί. «Είναι το “αίμα” μας», είπε χαρακτηριστικά ο Δ. Λιγνάδης.
Από φέτος επίσης, το Εθνικό Θέατρο θα έχει τις δικές του εκδόσεις εμβληματικών μεταφράσεων.
Τέλος, ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί στην επέτειο του εορτασμού των 2.500 χρόνων του κορυφαίου ιστορικού γεγονότος των Θερμοπυλών και της Σαλαμίνας.

από Γεωργία Οικονόμου