Αρχική > #shareyourstory > #shareyourstory: Λιάνα Ψαρολογάκη
shareyourstory-λιάνα-ψαρολογάκη

#shareyourstory: Λιάνα Ψαρολογάκη

Με σκοπό να αναγνωρίσουν και να επιβραβεύσουν τα επαγγελματικά κατορθώματα των Ελληνίδων γυναικών σε επαγγελματικό επίπεδο και να ενθαρρύνουν όλο και περισσότερες Ελληνίδες να επιμείνουν και να κυνηγήσουν με θάρρος τις φιλοδοξίες τους, τα Greek International Women Awards (GIWA) σάς δίνουν για δεύτερη φορά τη δυνατότητα με την ψήφο σας να αναδείξετε και να επιβραβεύσετε τις Ελληνίδες ανά τον κόσμο για τα επαγγελματικά τους επιτεύγματα!

169 Ελληνίδες από 13 χώρες παγκοσμίως μοιράστηκαν την ιστορία τους δηλώνοντας συμμετοχή. Τώρα, οι γυναίκες που πέρασαν στο τελευταίο στάδιο της διαδικασίας των βραβείων, μπορούν να αναγνωριστούν και να επιβραβευτούν για την πορεία και το έργο τους με τη δική σας ψήφο.

Το infowoman.gr, χορηγός επικοινωνίας των βραβείων Greek International Women Awards, σας παρουσιάζει σε αποκλειστικότητα τις ιστορίες των υποψηφίων γυναικών. Πιστέψτε μας, αξίζει να τις γνωρίσετε καλύτερα!

Η Λιάνα Ψαρολογάκη μοιράζεται τη δική της ιστορία:

Πες μας τη δική σου επαγγελματική ιστορία και ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια…

Ξεκίνησα ως Αρχιτέκτονας Μηχανικός στην Αθήνα όπου δούλεψα μετά τις σπουδές μου στο ΕΜΠ. Προβληματίστηκα, μελέτησα, ταξίδεψα, σπούδασα κι άλλο. Ανακάλυψα τις τέχνες, τη φιλοσοφία, την παιδαγωγική. Η μεγάλη εξέλιξη ήρθε όταν συνειδητοποίησα σε ποιο επαγγελματικό χώρο ανήκω και μου δόθηκε η ευκαιρία να διδάξω. Κατά τη διάρκεια του διδακτορικού μου στην Αγγλία, πήρα μόνιμη θέση λέκτορα. Θα θυμάμαι πάντα την πρώτη μου μέρα στην αίθουσα – ένιωσα ένας άνθρωπος με σκοπό και προορισμό. Μέσα σε ένα χρόνο κατάφερα μια προαγωγή και διευθυντική θέση αλλά το ουσιαστικότερο ήταν το αίσθημα ότι κάτι κάνω σωστά για μένα και για άλλους και ότι αυτό αναγνωρίζεται. Πριν δύο χρόνια -σαν επίκουρη καθηγήτρια πια- ίδρυσα μια από τις νεότερες σχολές Αρχιτεκτονικής στην Αγγλία, στο Πανεπιστήμιο του Suffolk όπου διευθύνω τη διδακτική και ερευνητική μας ομάδα. Διδάσκω και γράφω συστηματικά για τέχνη, αρχιτεκτονική και παιδαγωγία. Ένας από τους σημαντικούς ρόλους που έχω ήρθε το 2020 με την εκλογή μου ως Πρόεδρος της Εκπαίδευσης στο Βασιλικού Ινστιτούτου Βρετανών Αρχιτεκτόνων για όλη την Ανατολική Αγγλία. Στα άμεσα σχέδια μου είναι η δημιουργία ενός καινούριου μεταπτυχιακού προγράμματος Αρχιτεκτόνων με έμφαση στην οικοσοφία, δηλαδή τη φιλοσοφία του οικοσυστήματος. Ετοιμάζω επίσης ένα βιβλίο με θέμα τις σχέσεις μεταξύ εκπαίδευσης, παιδείας και καλλιέργειας για τον εκδοτικό οίκο Routledge του Λονδίνου. Η πανδημία περιόρισε τις μετακινήσεις και τις δραστηριότητες μου αλλά με έφερε «κοντά» με αξιόλογους ανθρώπους με τους οποίους μπορώ πλέον να συνεργάζομαι εξ’ αποστάσεως. Με την πρώτη ευκαιρία θα επανέλθω στην πρακτική ενασχόληση μου με την τέχνη των εικαστικών εγκαταστάσεων.

Ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισες στην επαγγελματική σου πορεία μέχρι σήμερα και πως κατάφερες να την ξεπεράσεις;

Οι δυσκολίες μου δεν ήταν ουσιαστικά προσωπικές. Οποιοσδήποτε προβληματίζεται, εξελίσσεται και έχει προσδοκίες, έχει δυσκολίες και απογοητεύσεις (αυτό το τελευταίο κάπου, κάπως το λέει ο Σαίξπηρ). Πολλοί άνθρωποι νομίζουν ότι αυτό που αποκαλούμε «εξωτερικό», η Αγγλία για παράδειγμα, είναι γη της επαγγελίας για τους μη έχοντες εργασία (εδώ γελάμε). Φαντάζονται θέσεις και συμβόλαια να δίνονται στην αίθουσα αφίξεων του Heathrow. Μια μεγάλη δυσκολία έρχεται εσωτερικά με κάθε φυγή και κάθε αλλαγή. Είναι η προσπάθεια, ο μόχθος και η αντοχή – της προσαρμογής, της εργατικότητας, της επιβεβαίωσης που έρχεται δύσκολα οπουδήποτε. Μια άλλη δυσκολία έρχεται από το περιβάλλον, αυτό που λίγο ελαφρά αποκαλούμε «κοινωνία» και «κόσμο». Είναι η κακεντρέχεια, η ευθυνοφοβία, ο συμβιβασμός, η ευήθεια και η αναξιοκρατία. Η πιο αξιοσημείωτη δυσκολία εξαρτάται και από εσένα και από τους άλλους – είναι η ιδιοσυγκρασιακή σου μυωπία να μην αποδέχεσαι και να μη γίνεσαι αποδεκτή. Κανείς δεν είναι αυτόματα δικαιούχος, σκέφτομαι πάντα, και κανείς δε μου κάνει χάρη. Στην Αγγλία παρατήρησα κάπως αργά και χωρίς να δώσω μεγάλη σημασία ότι οι γυναίκες Αρχιτέκτονες είναι λίγες όπως και οι άντρες νοσηλευτές. Αυτές είναι ενδημικές καταστάσεις η οποίες αλλάζουν (και για τις αρχιτεκτόνισσες και για τους νοσηλευτές μου είπαν να σας πω οι συνάδελφοι της Ιατρικής Σχολής). Επειδή οι ευκαιρίες είναι παντού περιορισμένες, το σημαντικότερο είναι να τοποθετούνται οι κατάλληλοι άνθρωποι στους αντίστοιχους ρόλους και σε αυτό δεν είμαστε πολύ καλοί, γενικώς και ανεξαρτήτως κλάδου, εδάφους και χώρας.

Ποια πιστεύεις πως είναι η θέση της γυναίκας στη σύγχρονη κοινωνία και πως θα μπορούσε να εξελιχθεί ακόμα περισσότερο;

Εδώ έχουμε ένα πρόβλημα προσέγγισης και γλώσσας. Δεν υπάρχει «η θέση της γυναίκας στην κοινωνία» και εννοώ ότι δεν είναι μία, γιατί δε μιλάμε για μία γυναίκα και μία κοινωνία. Επίσης, αν ξεκινήσουμε να ηθικολογούμε για τη γυναίκεια χειραφέτηση όπως εννοείται από πολλούς θα περιοριστούμε στο μήκος της φούστας το 1920, αυτή τη γάγγραινα το πλύσιμο των πιάτων (ενίοτε σε συνδυασμό με την οδήγηση) και τις άδειες μητρότητας επειδή δε μπορούμε να ανοίξουμε τις θηριώδεις υποθέσεις της ενδοοικογενειακής βίας, της εκμετάλλευσης του σώματος, της διαφορετικότητας και της συστηματικής ανισότητας στις αποδοχές, μεταξύ άλλων. Η προτεραιότητά είναι να βελτιώνονται οι θέσεις και σχέσεις των ανθρώπων στις κοινωνίες και να ασκούμε την ιδιότητα του συνανθρώπου χωρίς καταναγκασμούς. Τα νομοθετικά πλαίσια και συστήματα βοηθούν όταν λύνουν πρακτικά προβλήματα χωρίς να δημιουργούν περισσότερα, για παράδειγμα ο νόμος περί ισότητας και διαφορετικότητας στην Αγγλία είναι πολύ σαφής σε ότι αφορά τα προστατευόμενα χαρακτηριστικά των πολιτών και περιλαμβάνει το φύλο συνολικά. Όμως, η αλλαγή έρχεται από όλους όχι μόνο από τους πάσχοντες των συνθήκων ή τους νομοθέτες. Διάβασα πρόσφατα μια ιστορία κάπως παράξενη και σας τη μεταφέρω. Σε ένα μοναστήρι στη Γαλλία του 15 αι. μια μοναχή άρχισε να νιαουρίζει σα γάτα και σύντομα την μιμήθηκαν όλες οι μοναχές. Το ομαδικό νιαούρισμα ακουγόταν στα γύρω χωριά σα χορωδιακή ψαλμωδία καθημερινά. Εν τέλει σταμάτησε μόνο υπό την απειλή μαστιγώματος όταν οι χωρικοί παραπονέθηκαν στις τοπικές αρχές. Ερμηνεύστε αυτή την ιστορία μαζικής υστερίας όπως νομίζετε αρκεί να προβληματιστείτε.

Τι σημαίνει για σένα η υποψηφιότητα σου στα βραβεία GIWA;

Ο ήρωας του Jaume Cabre στο βιβλίο του Confiteor, γράφει νοερά στους γονείς του ενώ έχει φτάσει σε μεγάλη ηλικία και πάσχει από τη νόσο του Αλτσχάιμερ: «Είμαι ευφυής, μπορεί να και να με πει κάνεις χαρισματικό. Αλλά δεν είμαι ικανός για όλα. Δεν έχω καμία υποχρέωση να είμαι ο καλύτερος». Με ρωτήσατε για δυσκολίες και για θέσεις στην κοινωνία πριν. Ας αναλογιστούμε την πίεση κάτω από την οποία οι κοινωνία της οικογένειας, της παιδείας, του τόπου και της εποχής μας οδηγεί στη ψευδή ανάγκη της ηρωοποίησης και τη ψύχωση της επιβράβευσης ενός κατορθώματος. Μια τέτοια διάκριση είναι εξαιρετικά σημαντική για μένα ακριβώς γιατί δεν τη θεωρώ κατόρθωμα και, μη με παρεξηγήσετε, φυσικά μου αρέσει η επιτυχία και η αναγνώριση. Αυτή την υποψηφιότητα όμως τη θεωρώ μια σαφή ευκαιρία να αναγνωρίσουμε τη μάνα που στέκεται βράχος, τη γιαγιά που γίνεται κόμπος και δένει τρεις γενιές, τη δασκάλα που γίνεται φάρος και προσανατολίζει, και όσες γυναίκες πιστεύουν και επενδύουν σε άλλες γυναίκες, με τα μέσα και τους σκοπούς που διαθέτουν. Προπαντός για μένα προσωπικά είναι και μια υπόσχεση προς τις γυναικείες προσωπικότητες του μέλλοντος, πως αν μια από αυτές βρεθεί στο δρόμο μου θα την αναγνωρίσω και δε θα της κλείσω άθελά μου καμία πόρτα προς την εξέλιξη και τη σταδιοδρομία της.

Μπορείτε να ψηφίσετε μέσω της επίσημης ιστοσελίδας των βραβείων https://greekinternationalwomenawards.com/shortlisted-candidates/. Οι φετινές υπό βράβευση κατηγορίες είναι: Τέχνη και Πολιτισμός(Arts and Culture), Σχέδιο (Design), Επιχειρηματικότητα (Business and Entrepreneurship), Μόδα (Fashion), Οικονομικές Επιστήμες (Finance), Τουρισμός και φιλοξενία (Hospitality), Επιστήμη και Τεχνολογία (Science and Technology), Κοινωνικές Επιστήμες(Social Science), Ναυτιλιακά (Shipping), Αθλητισμός (Sports), Κοινωνική Υπευθυνότητα (Social Responsibility), Young Star Award.

Σχετικά Άρθρα
shareyourstory-%cf%87%cf%81%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%af%ce%bd%ce%b1-%ce%b1%ce%bb%ce%b5%ce%be%ce%b1%ce%bd%ce%b4%cf%81%ce%bf%cf%80%ce%bf%cf%8d%ce%bb%ce%bf%cf%850
#shareyourstory: Χριστίνα Αλεξανδροπούλου
shareyourstory-%ce%b9%ce%bb%ce%b5%ce%ac%ce%bd%ce%b1-%ce%ba%ce%bb%ce%bf%ce%ba%cf%8e%ce%bd%ce%b70
#shareyourstory: Ιλεάνα Κλοκώνη
shareyourstory-%ce%ac%ce%bd%ce%bd%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%cf%80%ce%b1%cf%81%ce%ac%ce%ba%ce%b70
#shareyourstory: Άννα Καπαράκη
shareyourstory-%ce%bc%ce%b9%cf%83%ce%b5%ce%bb%ce%af%ce%bd%ce%b1-%ce%bb%ce%b5%ce%bc%ce%b7%cf%83%ce%af%ce%bf%cf%850
#shareyourstory: Μισελίνα Λεμησίου
shareyourstory-%ce%ac%ce%bd%ce%bd%ce%b1-%cf%80%ce%ac%ce%bf%ce%bb%ce%b1-%cf%80%ce%b1%cf%80%ce%b1%ce%ba%cf%89%ce%bd%cf%83%cf%84%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%af%ce%bd%ce%bf%cf%850
#shareyourstory: Άννα Πάολα Παπακωνσταντίνου
shareyourstory-%ce%bc%ce%b1%cf%81%ce%af%ce%b1-%ce%bd%ce%b5%cf%86%ce%ad%ce%bb%ce%b7-%cf%87%ce%b1%cf%84%ce%b6%ce%b7%ce%b9%cf%89%ce%b1%ce%bd%ce%bd%ce%af%ce%b4%ce%bf%cf%850
#shareyourstory: Μαρία Νεφέλη Χατζηιωαννίδου

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του