Αρχική > Featured > Πώς βιώνουν οι άντρες άγχος; – Ένας άντρας ειδικός σάς συμβουλεύει

Πώς βιώνουν οι άντρες άγχος; – Ένας άντρας ειδικός σάς συμβουλεύει

Κάθεσαι χαμένος μέσα στις σκέψεις σου. Προσπαθείς να βρεις τρόπους και μεθόδους για να αντεπεξέλθεις στην νέα πρόκληση που ανοίγεται μπροστά σου. Θα τα καταφέρεις να σταθείς όρθιος σε αυτή τη συνέντευξη για δουλειά; Θα μπορέσεις να απαντήσεις στις ερωτήσεις χωρίς να τρέμει η φωνή σου; Θα βρεις το θάρρος να ζητήσεις στη γυναίκα που σου αρέσει να βγείτε για καφέ; Θα αντέξεις τη σύγκρουση που επιφέρει το γεγονός ότι χρειάζεται να βάλεις όρια; Είναι πιθανόν να ανάβεις το ένα τσιγάρο πίσω από το άλλο κρατώντας ένα ποτήρι αλκοόλ στο χέρι ή να αναζητάς ανακούφιση σε παράνομες ουσίες.

Είναι επίσης πιθανό να μην έχεις φάει τίποτε ολόκληρη τη μέρα ή αντίθετα να έχεις φάει ακόμα και τις στιγμές που δεν το επιθυμούσες. Χωρίς να το καταλάβεις τι έχει συμβεί, νιώθεις το στήθος σου να πονά έντονα. Είσαι ιδρωμένος, το στόμα σου είναι ξερό και δυσκολεύεσαι να πάρεις ανάσα. Νοιώθεις κάτι να κλείνει το λαιμό σου και τα χέρια σου ασυναίσθητα κάνουν την κίνηση να το απομακρύνουν. Η καρδιά σου χτυπά δυνατά, με γρήγορους ρυθμούς, το κεφάλι σου βουίζει και τρομοκρατημένος νοιώθεις ότι θα πάθεις έμφραγμα.

Όλα τα παραπάνω είναι συμπτώματα που μπορεί να περιγράφουν μια κρίση έντονου άγχους ή πανικού.

Παρ’ όλο που το άγχος είναι απαραίτητο συστατικό για την ισορροπία μας, αφού είναι ένα καταλυτικό στοιχείο για να κινητοποιηθούμε και να θέσουμε στόχους, αν φτάσουμε στο σημείο να υποφέρουμε από αυτό, τότε χρειάζεται να αναζητήσουμε τρόπους για να διαχειριστούμε τα συναισθήματα που μας προκαλεί.

Οι κρίσεις άγχους και πανικού δεν κάνουν διακρίσεις στο φύλο. Οι γυναίκες θα αναζητήσουν ευκολότερα βοήθεια για να διαχειριστούν την κατάσταση αυτή και τη δυσφορία που μια κρίση πανικού τους προκαλεί, σε αντίθεση με τους άντρες που βιώνουν την αναζήτηση βοήθειας ως πλήγμα για την εικόνα και τον ανδρισμό τους.

Νιώθουν ντροπή αφού ερμηνεύουν ότι είναι «λίγοι» μιας και δεν μπορούν να διαχειριστούν την κρίση αυτή, επιβαρύνοντας με τον τρόπο τον εαυτό τους. Προσπαθούν να αντεπεξέλθουν με τρόπους που δεν λειτουργούν, όπως είναι η απόσυρση, παλεύοντας το μόνοι τους αλλά και με επικίνδυνες συμπεριφορές όπως χρήση αλκοόλ, ναρκωτικών ουσιών, τζόγος, παράλληλες σχέσεις ή σεξ χωρίς προφύλαξη. Ως αποτέλεσμα μπορεί να βιώνουν εκ νέου κρίσεις έντονου άγχους ή/και πανικού και μπορεί κάποια στιγμή αν φτάσουν στην πόρτα ενός νοσοκομείου αναζητώντας βοήθεια για παθολογικά συμπτώματα. Ο φαύλος κύκλος έχει ξεκινήσει.

Υπάρχει λόγος που οι περισσότεροι άντρες επιλέγουν τους τρόπους αυτούς για να διαχειριστούν μια κρίση πανικού. Το μόνο που χρειάζεται να κάνουμε είναι να ανατρέξουμε στην παιδική ηλικία για να δούμε ότι την επιβράβευση και την αποδοχή την λάμβαναν κάθε φορά που έκρυβαν και κατάπνιγαν τα συναισθήματά τους. Τότε ήταν «αντράκια». Τότε που το να ζητήσει βοήθεια και να μην τα καταφέρει «μόνος» έφτανε να χαρακτηρίζεται ως αδυναμία και ανικανότητα. Στην πραγματικότητα είναι αδύνατον να “ξεπεράσουμε” απλώς το άγχος. Όλα όσα κάνουν οι άνθρωποι για να νιώσουν καλύτερα, όπως το να αποφεύγουν τις καταστάσεις που τους φοβίζουν ή να απωθούν τις ανησυχίες από το μυαλό τους, κάνουν τα πράγματα χειρότερα. Ο Rollo May υποστηρίζει ότι μία ύπαρξη χωρίς άγχος είναι αδύνατη και τελικά μη ανθρώπινη. Το άγχος δεν πρέπει να μας υπερβαίνει γιατί αλλιώς γίνεται μια καταστροφική δύναμη.

Αναφορά από το Anxiety centre: Υπολογίζεται ότι τα άτομα που προσβάλλονται από κρίσεις πανικού ανέρχονται σε 6 εκατομμύρια στις Η.Π.Α. Οι γυναίκες είναι δύο φορές πιο πιθανό να βιώσουν κρίση πανικού όμως πιστεύουμε ότι ο αριθμός των αντρών που παλεύουν μόνοι τους με τις κρίσεις πανικού είναι υψηλότερος γιατί πολλοί από αυτούς δεν αναφέρουν τα συμπτώματα τους και δεν ζητούν βοήθεια.

Οδηγός επιβίωσης

Δεν διάλεξα τυχαία τη λέξη «επιβίωση». Για να μπορέσω να ζήσω και να απολαύσω τη ζωή χρειάζεται πρώτα να επιβιώσω και οι ασθένειες που πλέον συνδέουν οι γιατροί με το άγχος και οδηγούν στο θάνατο, είναι πολλές. Η άρνηση των συναισθημάτων και η συνεχόμενη έκθεση στο άγχος μπορεί να αποβεί μοιραία, με περισσότερους από έναν τρόπους.

Το πρώτο βήμα στη λύση ενός προβλήματος είναι πάντα το ίδιο. Η παραδοχή του. Από εκεί ξεκινά η λύση. Γιατί η παραδοχή ότι δεν μπορώ να τα καταφέρω μόνος μου οδηγεί σε ένα και μόνο δρόμο, να επιτρέψω σε κάποιον άλλο να με καθοδηγήσει και να με υποστηρίξει μέσα από τη γνώση του. Καταθέτω ότι μέσα από τη δική μου εμπειρία μου είδα ότι αυτό το βήμα ήταν και το δυσκολότερο. Έμενα έκπληκτος μπροστά στην ανακούφιση που έβλεπα να νοιώθουν οι άλλοι άνθρωποι όταν άφηναν τον έλεγχο, προσκαλώντας έναν άλλο άνθρωπο ως συνοδοιπόρο στη λύση.

Πρακτικοί τρόποι αντιμετώπισης

• Επίσκεψη στον γιατρό. Είναι σημαντικό να αποκλειστούν τα οποιαδήποτε οργανικά συμπτώματα και ο γιατρός να πιστοποιήσει ότι είμαστε υγιείς πριν μιλήσουμε για διαχείριση άγχους. Η διάγνωση για την κρίση πανικού μπορεί να γίνει είτε από ψυχολόγο είτε από ψυχίατρο. Η περαιτέρω στήριξη μπορεί να έρθει με τη μορφή της συμβουλευτικής/ή και της ψυχοθεραπείας.

• Η άσκηση. Η τακτική άσκηση βοηθά τον οργανισμό να παράγει ενδορφίνες. Οι ενδορφίνες είναι μία αλυσίδα πρωτεϊνών που θεωρούνται φάρμακο κατά της κακής διάθεσης και ισχυρό παυσίπονο.

• Μείωση του άσκοπου άγχους. Πολλές φορές αφήνουμε δουλειές στη μέση για να κάνουμε κάτι άλλο, που με τη σειρά του αφήνουμε στη μέση για κάτι άλλο και πάει λέγοντας. Οι ανοιχτοί λογαριασμοί κλέβουν ενέργεια. Προσπαθήστε λοιπόν να μην αφήνετε εκκρεμότητες. Όσο μικρές και αν είναι κλέβουν ενέργεια. Επίσης οι άντρες που βιώνουν έντονο άγχος προτείνεται να αποφεύγουν να υποβάλλουν τον εαυτό τους στο άσκοπο άγχος που προκαλεί μια ακραία δραστηριότητα όπως π.χ. Bungee jumping ή η παρακολούθηση μιας ταινίας θρίλερ.

• Φτιάξτε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον από φίλους και ανθρώπους που εμπιστεύεστε. Ακολουθήστε τη σοφή ρήση των προγόνων μας. Χαρά που μοιράζεται πολλαπλασιάζεται και λύπη που μοιράζεται διαιρείται.

• Κρατήστε το μυαλό σας σε εγρήγορση και μην το αφήνετε να χάνεται στο παρελθόν ή στο μέλλον. Θυμηθείτε, ο μόνος χρόνος που έχουμε είναι το παρόν.

• Μην υποτιμάτε τις ασκήσεις χαλάρωσης και το διαλογισμό. Βοηθούν την χαλάρωση των μυών του σώματος και αποφορτίζουν το μυαλό.

• Φάτε σωστά, κοιμηθείτε αρκετά, ξεκουραστείτε.

• Ζητήστε βοήθεια από έναν ειδικό ψυχικής υγείας

Σημαντική σημείωση: Αν είσαι γυναίκα και ο σύντροφος, ο πατέρας, ο γιος σου ή ένας φίλος σου βιώνουν έντονες κρίσεις άγχους προσπάθησε να τους ακούσεις χωρίς να υποτιμήσεις αυτά που νοιώθουν. Είναι πιθανόν να αισθάνονται ντροπή και μόνο στην ιδέα ότι τους συμβαίνει κάτι τέτοιο, οπότε προσπάθησε να είσαι υποστηρικτική. Φρόντιζε τον εαυτό σου , εξέφραζε με μέτρο τις ανησυχίες σου και πρότεινε κάποια πράγματα που μπορεί να φανούν χρήσιμα. Μην ασκείς πίεση όμως γιατί αυτό αυξάνει το άγχος τόσο το δικό του όσο και το δικό σου. Να θυμάσαι ότι όσο και αν τον αγαπάς δεν μπορείς να κάνεις τίποτε αν δεν το θελήσει ο ίδιος.

Βιβλιογραφία

1. Susan M. Orsillo, Lizabeth Roemer (2016) Άγχος, Mindfulness, ενσυνειδητότητα, Εκδόσεις Ιριδα

2. Rollo May (2010) To νόημα του άγχους, Εκδόσεις Ύψιλον

Υγιαίνετε

Δημήτρης Κουτζαμάνης

Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Μαθήματα Ζωής

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ