Όσοι ασχολείστε με το fitness και γυμνάζεστε το έχετε ακούσει. Όσοι πάλι θεωρείτε πως έφτασε η στιγμή να ξεκινήσετε γυμναστική και το ψάχνετε, πάλι κάπου θα το ακούσετε. Ίσως στην αρχή να μην πολυκαταλάβετε τι ακριβώς είναι αυτή η μορφή άσκησης και να ζητήσετε διευκρινίσεις.



Εμείς πάλι, επειδή το δοκιμάσαμε και ενθουσιαστήκαμε, σκεφτήκαμε να απευθύνθουμε μερικές ερωτήσεις στον γυμναστή, προπονητή Crossfit και έναν εκ των ιδιοκτητών του Bull’s box crossfit, Θωμά Καλαθά, προκειμένου να γνωρίσουμε εκ των έσω την άρση βαρών που απευθύνεται και στο ευρύ γυναικείο κοινό, “χτίζοντας” όχι μόνο όλο το σώμα με τον καλύτερο τρόπο, αλλά και βοηθώντας να αποκτήσουμε καλύτερη λειτουργικότητα στην καθημερινότητά μας.


Τι είναι το Crossfit και γιατί είναι τόσο διαδεδομένο τον τελευταίο καιρό σαν μορφή άσκησης;

Τι σημαίνει, λοιπόν, Crossfit. Το Crossfit, κατά λέξη, σημαίνει συνδυασμένη προπόνηση. Μπλέκει, λοιπόν, το αερόβιο στοιχείο μαζί με το αναερόβιο με μια ποικιλία ασκήσεων που θα σε κάνει να ανεβάσεις τους παλμούς σου και τον μεταβολισμό σου στα ύψη. Με πολύ απλά λόγια, τρέξιμο και βάρη μαζί. Σαν στόχο έχει την ολοκληρωτική γύμναση του ασκουμένου. Ξεχάστε την προπόνηση με συγκεκριμένο στόχο για αντοχή, δύναμη ή ότι άλλο κάνατε μέχρι τώρα. Το Crossfit απευθύνεται στο totally fitness. Με το Crossfit θα αναπτύξεις δύναμη, αντοχή, ταχυδύναμη, ταχύτητα, εκρηκτικότητα και ισορροπία. Και όλα αυτά, στην ίδια προπόνηση. Το Crossfit, λοιπόν, δεν είναι απλά μια μόδα αλλά ένας εξαιρετικός τρόπος άσκησης.


Η βάση της άσκησης αυτής στηρίζεται στα βάρη. Μπορεί μια γυναίκα να αποθαρρυνθεί πιστεύοντας είτε ότι δεν θα τα καταφέρει είτε ότι θα φουσκώσει και θα δείχνει αντιαισθητική;

Δεν σας κρύβω ότι με αυτό το ερώτημα ερχόμαστε πολύ συχνά αντιμέτωποι από τις γυναίκες που έρχονται να ενημερωθούν στο Box μας. Αρχικά, ας αναφέρουμε κάποιες βασικές ιδιαιτερότητες του γυναικείου σώματος:
• Το γυναικείο σώμα έχει περισσότερο λίπος και λιγότερη μυϊκή μάζα από το αντρικό.
• Η κύρια γυναικεία ορμόνη είναι το οιστρογόνο ενώ η κύρια αντρική η τεστοστερόνη.
• Ένα τυπικό γυναικείο σώμα αποθηκεύει το περισσότερο λίπος στα πόδια ενώ ένα αντρικό στη μέση.
• Οι γυναίκες έχουν μεγαλύτερη γωνία Q (η γωνία που δημιουργείται μεταξύ μηρού και κνήμης), μάλιστα η περιφέρεια των γλουτών συνδέεται άμεσα με την αυξημένη “γωνία Q” στη γυναίκα, κάτι που σημαίνει και υψηλότερος κίνδυνος επιβάρυνσης των γονάτων σε σχέση με τους άντρες.


Αντιληφθήκαμε, λοιπόν, ότι το γυναικείο σώμα δεν έχει ίδιες ανάγκες με το αντρικό. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως η προπόνηση των γυναικών πρέπει να στερείται έντασης. Οι γυναίκες, όσα βάρη και να κάνουν, δεν πρόκειται ποτέ να φουσκώσουν ή να έχουν υπερβολική γράμμωση, κυρίως εξαιτίας του ορμονολογικού τους συστήαμτος. Υπάρχουν, βέβαια, και εξαιρέσεις αλλά αυτός είναι ο κανόνας. Επομένως, μη φοβάστε τα κιλά. Μη φοβάστε την πίεση. Μη φοβάστε να ιδρώσετε.


Πώς βοηθά το σώμα το crossfit; Τι αποτελέσματα θα δει μια γυναίκα που θα ξεκινήσει και σε πόσο καιρό;

Το Crossfit είναι ένα καθαρά εθιστικό είδος άσκησης που προετοιμάζει το σώμα μας για οποιαδήποτε σωματική ανάγκη που θα προκύψει κατά τη διάρκεια των καθημερινών μας ασχολιών. Το να γυμνάζεστε είναι πάντα καλό για την υγεία σας. Η διαφορετικότητα των προγραμμάτων του CrossFit, όμως, σας βοηθά να βελτιώσετε τη λειτουργικότητα, την αποτελεσματικότητά σας και την πρόληψη των τραυματισμών στην καθημερινότητά σας. Σας βοηθάει από το να δέσετε με ευκολία τα κορδόνια σας, να τρέξετε αν χρειαστεί για να προλάβετε το λεωφορείο για να πάτε στην δουλειά σας, μέχρι τον τρόπο που θα σηκώσετε ένα φορτίο. Απάντηση στο πότε θα δει κάποιος αποτελέσματα, τύπου χρονοδιαγράμματος, δεν υπάρχει. Το μόνο που μπορώ να σας πω με σιγουριά είναι ότι η υψηλή ένταση συνεπάγεται αποτελέσματα. Άρα, τώρα που ο χρόνος για το καλοκαίρι έχει ήδη αρχίσει να μετράει αντίστροφα για τις εμφανίσεις στις όμορφες παράλιες μας, η λύση είναι το Crossfit.

Μπορεί κάθε γυναίκα να ασχοληθεί με το crossfit ή υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις;

Η πλειοψηφία αυτών που ασχολούνται με το CrossFit, σύμφωνα με έρευνες, δείχνει ότι το 60% έχει άρωμα γυναίκας. Δεν υπάρχει τίποτα που δεν μπορεί να καταφέρει μια γυναίκα, η μόνη προϋπόθεση είναι απλά να πει στον εαυτό της “Θα το κάνω” και πιστέψτε με θα το κάνετε.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της εν λόγω άσκησης έναντι άλλων προγραμμάτων εκγύμνασης;

Στις μέρες μας, είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για την υγεία τους και την φυσική τους κατάσταση. Ο στόχος του CrossFit είναι να σφυρηλατήσει το κορμί μέσα από μια ευρεία, γενική και χωρίς αποκλεισμούς προπόνηση. Να οικοδομήσει ένα πρόγραμμα που θα προετοιμάσει καλύτερα τον εκπαιδευόμενο για οποιαδήποτε συνθήκη έκτακτης ανάγκης. Με άλλα λόγια, μία προπόνηση, ιδανική για όλους που ειδικεύεται… στα πάντα, σε σύγκριση με άλλες παραδοσιακές μεθόδους άσκησης που δουλεύουν μεμονωμένα και σε χαμηλότερες εντάσεις.


Ο προπονητής στον οποίο θα απευθυνθεί κάποιος για να ξεκινήσει crossfit τι γνώσεις είναι καλό να έχει;

Η παρουσία του προπονητή είναι ιδιαίτερα σημαντική. Σε όλο το ταξίδι που θα ξεκινήσεις θα πρέπει να έχεις καθοδήγηση από άρτια εκπαιδευμένους και καταρτισμένους προπονητές που θα σε διδάξουν τη σωστή τεχνική, θα σε πιέσουν όσο πρέπει και θα σε προφυλάξουν από τυχόν τραυματισμούς.

Μπορεί κάποιος να κάνει ασκήσεις crossfit μόνος στο σπίτι ή χρειάζεται η επίβλεψη του προπονητή;

Ένα WOD (workout of the day = η δουλειά της ημέρας), όπως θα συναντήσετε μέσα σ’ ένα Box να λέγεται η ημερήσια προπόνηση, μπορεί να πραγματοποιηθεί παντού, στο σπίτι σας, στο πάρκο, στην θάλασσα, με την μόνη προϋπόθεση να μην ξεγελιέστε, χρησιμοποιώντας φορτία, χωρίς να γνωρίζετε τις ορθές τεχνικές πιέζοντας τον εαυτό σας σε λάθη. Σε αυτή την περίπτωση ΝΑΙ, χρειάζεται η επίβλεψη και η καθοδήγηση του προπονητή για την πρόληψη τυχόν τραυματισμών.

από Σοφία Κωστάρα