Ο Δημήτρης Καταλειφός διαβάζει Εντγκαρ Αλαν Πόε στο Νιάρχος

Σε εμβληματικά κείμενα της παγκόσμιας λογοτεχνίας των τελευταίων δύο αιώνων είναι αφιερωμένος ο δεύτερος κύκλος των Αναγνώσεων, της διαδικτυακής ηχητικής σειράς του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) που αφηγούνται ιστορίες από τις ζωές «καθημερινών ηρώων» από εποχές που έχουν παρέλθει. Διακεκριμένοι Έλληνες ηθοποιοί επιχειρούν να ταξιδέψουν το διαδικτυακό κοινό του ΚΠΙΣΝ σε σπουδαίες, για τη λογοτεχνική τους αξία και το καλλιτεχνικό τους βάθος, εκδοχές της ανθρώπινης περιπέτειας υπό τη σκηνοθετική επιμέλεια της Ιώς Βουλγαράκη.

Την Τετάρτη 13 Ιανουαρίου στις 19.00 σειρά έχει ο Έντγκαρ Άλαν Πόε και το συγκλονιστικό του διήγημα Ουίλιαμ Ουίλσον (1839) σε ανάγνωση του μεγάλου μας ηθοποιού, Δημήτρη Καταλειφού.

Η σειρά #snfccAtHome Πρόσωπα του Ήρωα: Αναγνώσεις, όπως και όλο το ψηφιακό πρόγραμμα του ΚΠΙΣΝ, πραγματοποιείται χάρη στη δωρεά προγραμματισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).

Έντγκαρ Άλαν Πόε, Ουίλιαμ Ουίλσον

Εμπνευσμένο από λαϊκές ιστορίες για σωσίες αλλά και άρθρα σε έντυπα εκείνης της εποχής, το διήγημα παρουσιάζει τον βίο ενός αριστοκράτη, ο οποίος κρύβει την πραγματική του ταυτότητα και παρουσιάζεται στον περίγυρό του με το όνομα Ουίλιαμ Ουίλσον. Η ζωή του, όμως, αλλάζει δραστικά, όταν ξαφνικά γνωρίζει το alter ego του που έχει το ίδιο ονοματεπώνυμο, τον ακολουθεί παντού και τον συμβουλεύει διαρκώς ψιθυρίζοντάς του νουθεσίες. Η σχέση τους είναι εξαρχής συγκρουσιακή και ο αληθινός Ουίλιαμ θα θελήσει να απαλλαγεί από τον σωσία του καλώντας τον σε μονομαχία.

Μέσα από αυτή την αριστοτεχνική μελέτη του ανθρώπινου χαρακτήρα, ο Πόε επιχειρεί –σαν ένας πρώιμος ψυχαναλυτής– να ψηλαφήσει τη σχέση του συνειδητού με το υποσυνείδητο, της όψης με το είδωλο, της φωνής με την ηχώ, του σώματος με τον νου, του συναισθήματος με τη λογική, της δυαδικότητας με τον διχασμό. Αποφεύγοντας τις περίτεχνες φράσεις και τη χρήση επιθέτων, διαμορφώνει έναν λόγο απέριττο, γεμάτο αγωνιώδεις εικόνες που παρασύρουν τον αναγνώστη στα παράξενα μονοπάτια της σκέψης του Ουίλσον.

Συγγραφέας, ποιητής και λογοτεχνικός κριτικός, ο Έντγκαρ Άλαν Πόε (1809-1849) είναι μία από τις πλέον εμβληματικές μορφές του αμερικανικού Ρομαντισμού και ένας από τους πιο πρωτοποριακούς διηγηματογράφους του 19ου αιώνα. Θεωρείται θεμελιωτής της αστυνομικής λογοτεχνίας και προάγγελος της πεζογραφίας επιστημονικής φαντασίας. Έγραψε πολυάριθμα διηγήματα μυστηρίου και ιστορίες τρόμου που άσκησαν τεράστια επιρροή στους Ντόυλ, Μπηρς, Στήβενσον και Τσέστερτον, ενώ τα ποιήματά του, τα οποία μεταφράστηκαν στη Γαλλία από τον Μπωντλαίρ, αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για τους ευρωπαίους συμβολιστές. Υπήρξε επίσης ένας από τους πρώτους επαγγελματίες Αμερικανούς κριτικούς λογοτεχνίας που διατύπωσε μια συγκροτημένη θεωρία περί λογοτεχνικής αισθητικής στα δοκίμιά του (Φιλοσοφία της σύνθεσης, Η ποιητική αρχή), τα οποία αποτέλεσαν κείμενα αναφοράς για τους σύγχρονους αλλά και τους μεταγενέστερους ομότεχνούς του.

Γόνος οικογένειας ηθοποιών, ο Πόε γεννήθηκε και μεγάλωσε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Φοίτησε στο Πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια, σπούδασε στη Στρατιωτική Ακαδημία Ουέστ Πόιντ, υπηρέτησε στον στρατό, ενώ εργάστηκε για μεγάλο διάστημα σε έντυπα του Ρίτσμοντ, της Φιλαδέλφειας και της Νέας Υόρκης, στα οποία δημοσίευε, κυρίως για βιοποριστικούς λόγους, διηγήματα και δοκίμια που τον καταξίωσαν ως έγκυρο κριτικό. Τα πρώτα του ποιήματα εκδόθηκαν στα 1827 και τα πρώτα του διηγήματα πέντε χρόνια αργότερα. Καθιερώθηκε ως λογοτέχνης στα 1845 με τη συλλογή Το κοράκι και άλλα ποιήματα. Εκτός από πεζά σε γοτθικό ύφος, έγραψε ακόμη σατιρικά και κωμικά κείμενα, χρησιμοποιώντας ως εκφραστικά μέσα την ειρωνεία και την υπερβολή. Μερικά από τα γνωστότερα πεζά του είναι: Ο χρυσός σκαραβαίος, Αλλόκοτες ιστορίες, Οι φόνοι της οδού Μοργκ, Το βαρέλι του Αμοντιλάδο, Ο άρχοντας του μακάβριου, Ο μαύρος γάτος, Το πηγάδι και το εκκρεμές.

Συντελεστές:

Μετάφραση: Κοσμάς Πολίτης

Σκηνοθετική επιμέλεια: Ιώ Βουλγαράκη

Διαβάζει ο Δημήτρης Καταλειφός

Η χρήση της μετάφρασης του Κοσμά Πολίτη γίνεται με την ευγενική παραχώρηση των εκδόσεων Αιγόκερως.

Ηχοληψία – Μίξη – Mastering: Γιώργος Μαντάς

Μουσικό σήμα: Νίκος Γαλενιανός

Ευχαριστούμε τον Αλέξη Καραϊσκάκη-Νάστο που έπαιξε τσέλο για την ηχογράφηση του μουσικού σήματος.

Σχετικά Άρθρα
«Άλλα για τον Γλάρο δε γνωρίζω» στο Ρεκτιφιέ
«Άλλα για τον Γλάρο δε γνωρίζω» στο Ρεκτιφιέ
Ο Θανάσης Σαράντος σκηνοθετεί το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μύλλερ
Ο Θανάσης Σαράντος σκηνοθετεί το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μύλλερ
"Θέατρο Τέχνης": Γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου προσφέροντας μειωμένα εισιτήρια για τις παραστάσεις του!
“Θέατρο Τέχνης”: Γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου με μειωμένα εισιτήρια για τις παραστάσεις του!
To “MOMENT” της Ειρήνης Αναγνωστοπούλου προσθέτει 4 extra παραστάσεις για να το προλάβετε!
To “MOMENT” της Ειρήνης Αναγνωστοπούλου προσθέτει 4 extra παραστάσεις για να το προλάβετε!
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: «Ας τραγουδήσουμε στο εύθραυστο καράβι της ύπαρξής μας»
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: «Ας τραγουδήσουμε στο εύθραυστο καράβι της ύπαρξής μας»
"ΡΟΥΑ ΜΑΤ": Μια διαφορετική (θεατρική) παρτίδα ξεκινά στο ιστορικό μπιλιαρδάδικο της πλατείας Αμερικής
“ΡΟΥΑ ΜΑΤ”: Μια διαφορετική θεατρική παρτίδα ξεκινά στο ιστορικό μπιλιαρδάδικο της πλατείας Αμερικής

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του