Αυτό που πρέπει να γνωρίζεις είναι ότι κάνεις εξαιρετικά, αφού όποτε κι αν ξεκινήσεις γυμναστική κάνεις καλό στον εαυτό σου.

Πηγαίνω όλο το χρόνο στο γυμναστήριο και μπορώ να σου πω τις περιόδους που γίνεται το αδιαχώρητο: λίγο πριν το Πάσχα, τέλη Σεπτέμβρη και αμέσως μετά τα Χριστούγεννα.

 

Και θα μου πεις, άρα όλο το χρόνο γίνεται χαμός! Όχι, θα σου πω εγώ. Αν σε αυτές τις φάσεις ξεκινάνε 10 άνθρωποι, μόνο οι 3 ή οι 4 θα συνεχίσουν τη γυμναστική μετά τον πρώτο ή το πολύ το δεύτερο μήνα. (Όπως προκύπτει από την καθόλου επιστημονική μου παρατήρηση στο εντελώς περιορισμένο πλαίσιο του γυμναστηρίου που πηγαίνω.)


Πάμε όμως πάλι από την αρχή: ξεκινάς τώρα γυμναστήριο; Επειδή δεν είσαι η μόνη και επειδή έχω δει και ακούσει αρκετά αυτά τα χρόνια που γράφω για fitness, ζήτησα από τη Ζίνα Τασούλα, fitness professional, personal trainer, tae bo και Pilates instructor, να μοιραστεί μαζί μας μερικές συμβουλές.

Αν ξεκινάς τώρα το γυμναστήριο για πρώτη φορά (ή για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό/χρόνια):

  • Βεβαιώσου πως το γυμναστήριο που έχεις επιλέξει σου ταιριάζει: έχει προγράμματα που σου φαίνονται ελκυστικά, σε βολεύουν τα ωράρια, είναι κοντά στο σπίτι ή στη δουλειά σου. Αν αυτά ισχύουν, έχεις περισσότερες πιθανότητες να συνεχίσεις.
  • Τις πρώτες μια δυο φορές προτίμησε να κάνεις ατομικό πρόγραμμα στην αίθουσα με τα όργανα με την επίβλεψη και τη βοήθεια γυμναστή. Αυτός θα σου δώσει ένα πρόγραμμα ανάλογα με τις ανάγκες και το χρόνο σου.
  • Μετά την πρώτη εβδομάδα άρχισε να μπαίνεις στα ομαδικά προγράμματα. Εκεί, μην μπεις στη διαδικασία των συγκρίσεων. Μπορεί κάποιες γυναίκες να κάνουν πολύ καιρό γυμναστική και να έχουν ζηλευτή φυσική κατάσταση και αντοχή. Αντί να τις ανταγωνιστείς δες την αλλιώς, σαν κίνητρο για να μη διακόψεις το γυμναστήριο.
  • Μην το βάλεις κάτω αν την πρώτη φορά κουραστείς ή δεν τα καταφέρνεις. «Η εξάσκηση, η πίστη στον εαυτό σου, η υπομονή και η επιμονή είναι το μυστικό«, λέει η Ζίνα.
  • Μίλησε με το γυμναστή/γυμνάστρια και πες του ότι είσαι αρχάρια. Θα σε προσέξει και θα σε έχει στο νου του για να σε σταματάει σε λιγότερες επαναλήψεις – ή αυτό το τελευταίο έχε το εσύ στο νου σου. Αν όμως δεν σου δώσει σημασία και δεν σε προσέχει, αυτό σημείωσέ το στα αρνητικά του συγκεκριμένου γυμναστή/γυμναστηρίου.
  • Τις πρώτες φορές στα ομαδικά προγράμματα μη διστάζεις να ζητάς τη βοήθεια του γυμναστή όταν δεν καταλαβαίνεις κάποια άσκηση. Μη φοβηθείς όμως να μπεις σε όποιο πρόγραμμα σου κάνει «κλικ». Tae bo, δυναμικά αεροβικά, Pilates, κυκλική προπόνηση… όλα είναι κατάλληλα αφού ο γυμναστής θα σε βοηθήσει στην αρχή να προσαρμόσεις την ένταση και τις επαναλήψεις στο επίπεδό σου.
  • Μην το παρακάνεις: δηλαδή μην διαλέγεις 3κιλα βαράκια για τις ασκήσεις, μη φορτώνεις την μπάρα, μην καίγεσαι στις επαναλήψεις, μη χοροπηδάς σαν το κατσίκι. Έχεις καιρό για όλα αυτά όταν θα προσαρμοστεί το σώμα σου και θα βελτιωθεί η φυσική σου κατάσταση. Αν βιαστείς είναι πολύ πιθανό να τραυματιστείς ή να κουραστείς τόσο πολύ που να τα παρατήσεις πριν καλά καλά ξεκινήσεις.
  • «Τα αποτελέσματα της άσκησης θα είναι πιο γρήγορα ορατά αν τα συνδυάζεις με σωστή διατροφή«, συμβουλεύει η Ζίνα Τασούλα. Πίστεψέ με, κάτι ξέρει!

Μην το παρακάνεις ούτε στις ώρες που γυμνάζεσαι. Μέχρι 2 ώρες σε ομαδικά είναι μια χαρά. Παραπάνω όχι.
Και όσο για τους συνδυασμούς; «Από αρχάριο προς προχωρημένο, θα πρότεινα τους εξής συνδυασμούς«, λέει η Ζίνα. «Ολιστικό με δυναμικό, ολιστικό με αερόβιο, δυναμικό με αερόβιο. Ολιστικό (yoga, Pilates, stretching), δυναμικό (total body, κοιλιά, πόδια κ.λπ.), αερόβιο (tae box, aerobic, step, Zumba). Πάντα μέσα στην εβδομάδα θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεις και τα τρία είδη άσκησης για να καλύτερα αποτελέσματα».

Άκου και βλέπε. Με προσοχή! Η γυμνάστρια/ο γυμναστής είναι ο άνθρωπος που ξέρει καλύτερα. Αν κάτι δεν κατάλαβες στην εκτέλεση μιας άσκησης, ρώτησε. Αν δεν σε πιάνει εκεί που λέει ότι θα σε πιάσει, πες το. Η συνεργασία, τουλάχιστον στην αρχή, είναι βασική.
Και μια πιο πρακτική συμβουλή: γράψου για ένα μήνα στην αρχή. Είναι αρκετό διάστημα για να δεις αν σου ταιριάζει το γυμναστήριο, τα προγράμματα και ο κόσμος. Αν πάνε όλα καλά, δεσμεύσου μετά με συνδρομή για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

ΚΑΙ

Αν γενικά γυμνάζεσαι, κινείσαι, είσαι δραστήρια είναι αρκετά πιθανό να έχεις ήδη μια καλή φυσική κατάσταση. Αν λοιπόν είσαι στη φάση που (ξανα)ξεκινάς το γυμναστήριο, πιθανότατα ξέρεις τι να προσέξεις. Πρόσεξε μόνο μην έχεις πολλές απαιτήσεις από το σώμα σου στην αρχή. Το ότι έχεις κάνει ένα διάλειμμα 2, 3 ή 4 μηνών από τη γυμναστική σημαίνει πως πρέπει να δώσεις στο σώμα σου το περιθώριο να προσαρμοστεί ξανά. «Το σώμα θυμάται, δεν ξεχνάει”, με διορθώνει η Ζίνα όταν της γκρινιάζω ότι το σώμα ξεχνάει.

Σε φιλώ και σου εύχομαι καλή αρχή,

Ελένη

από Σοφία Κωστάρα