Ξανθή Ταβουλαρέα: «Η απώλεια δεν είναι σημαντική, ο τρόπος που την βιώνουμε της δίνει αξία»

Μία σύμπραξη τεχνών από εικαστικά και μουσική μέχρι απαγγελία, χορό και θέατρο θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οι θεατές της παράστασης «Dark Romance + Edgar Allan Poe» που πρόκειται να κάνει πρεμιέρα στις 6 Νοεμβρίου στο θέατρο Κνωσός. Κοινός τόπος, η έννοια της απώλειας: των αγαπημένων αλλά και του νου, των συναισθημάτων, της πατρίδας, των σπιτιών, του ελέγχου, των ορίων…

Η σκηνοθέτης Ξανθή Ταβουλαρέα μιλάει αποκλειστικά στο Infowoman.gr για τους λόγους που την οδήγησαν να δημιουργήσει μια παράσταση αφιερωμένη στον ποιητή Edgar Allan Poe, για το κίνημα του ρομαντισμού όπως αναδύεται μέσα από τη σκηνοθεσία της, αλλά και για την διαχείριση της απώλειας στη δική της ζωή.

Γιατί θελήσατε να δημιουργήσετε μια παράσταση-φόρο τιμής σε έναν «σκοτεινό» ποιητή όπως ο Edgar Allan Poe;

«Μου αρέσει αυτό το “σκοτεινός” ποιητής. Θυμάστε τι έκαναν οι αρχαίοι μας Αθηναίοι τραγικοί ποιητές; Στα κείμενά τους κρατούσαν απόσταση. Η δράση, το έργο, εκτυλισσόταν μακριά (χωροχρονικά) από την Αθήνα. Κι έτσι βοηθούσαν τους συμπολίτες τους, να εξάγουν τα συμπεράσματά τους, σε ένα ασφαλές πλαίσιο. Δεν τους αφορούσε άμεσα, αλλά έμμεσα. Στην πραγματικότητα όμως, μιλούσαν για το τώρα της πόλης και των ανθρώπων της. Κάπως έτσι και με τον Πόε μας. Με αφορμή τα “σκοτεινά” του ποιήματα, αυτά που μιλούν για την απώλεια, για το έρεβος, για την πάλη, το μεταφυσικό, ήθελα να πω, να εκφράσω το τώρα που ζούμε, εδώ σε αυτή τη χώρα, αυτή τη στιγμή. Και κάθε μέρα όλο και περισσότερο, γίνεται η παράστασή μας πιο σύγχρονη. Άνθρωποι χάνουν πατρίδες, σπίτια καίγονται στις φλόγες, δάση κόβονται, θάλασσες μολύνονται, παγετώνες λιώνουν, Άνθρωποι γίνονται θηρία, Άνθρωποι σβήνουν, Άνθρωποι χάνονται, πάνω απ’ όλα Άνθρωποι χάνονται…

Σε όλα αυτά, αν τα δεις από μια απόσταση, θα βρεις την επανάληψη. Ο κόσμος ξαναπέρασε δύσκολα, αλλά επέζησε. Πάλεψε, και με λαβωματιές, κατάφερε να ξανασηκωθεί. Αυτό θέλησα να πω».

%ce%be%ce%b1%ce%bd%ce%b8%ce%ae-%cf%84%ce%b1%ce%b2%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%b1%cf%81%ce%ad%ce%b1-%ce%b7-%ce%b1%cf%80%cf%8e%ce%bb%ce%b5%ce%b9%ce%b1-%ce%b4%ce%b5%ce%bd-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b90

O Edgar Allan Poe είναι ένας από τους κύριους εκπροσώπους του αμερικανικού ρομαντισμού. Πώς προβάλλεται αυτό μέσα από την παράσταση;

«Αποφάσισα, πως ήθελα να προβληθεί αυτή ακριβώς η σχέση του με το κίνημα του ρομαντισμού. Διότι ο ρομαντισμός, μια συνεχής πάλη είναι, με τον εαυτό, με τη φύση. Και για εμένα, έπρεπε και αυτό να εκδηλωθεί. Κι έτσι συνεργαστήκαμε με την δρα Μαρία Αθανασέκου, η οποία όλο το καλοκαίρι έφτιαχνε με τον Zouan Kourtis, τρία βίντεο με έργα τέχνης και δικά της κείμενα, όπου μας ξεναγεί στο γοτθικό στοιχείο του ρομαντισμού, το αψέντι και τελικά τον ίδιο τον Πόε. Αλλά πάνω απ’ όλα, νομίζω πως είναι η αίσθηση που αφήνει όλη η παράσταση, που μας ενώνει με την εποχή του ποιητή».

Έχετε βιώσει κάποια σημαντική απώλεια στη ζωή σας και πώς τη διαχειριστήκατε; Σας βοήθησε στη σκηνοθεσία της παράστασης;

«Πολλές, και από πολύ μικρή. Ξέρετε, η απώλεια από μόνη της, δεν είναι σημαντική. Εμείς, ο τρόπος που την βιώνουμε, είναι που της δίνει όγκο και δύναμη και αξία. Κάπως έτσι, πέρασα τα πρώτα χρόνια της ζωής μου, κάνοντας μεγάλο μπροστά μου το οτιδήποτε χανόταν. Μετά, θέλοντας να ξορκίσω αυτόν τον πόνο, αποφάσισα πως καμιά απώλεια δεν είναι οδυνηρή -έφτασα στο άλλο άκρο… Ε, και νομίζω πως τώρα πια ισορροπώ, κάπου στη μέση. Δεν ξέρω αν βοήθησε όλο αυτό ή δυσκόλεψε τη σκηνοθεσία. Καμιά φορά, όταν είσαι πλήρως αποστασιοποιημένος, έχεις καλύτερη, καθαρότερη ματιά. Μόνο που τότε, γιατί να το κάνεις; Τι δικό σου έχεις να πεις στο κοινό;».

%ce%be%ce%b1%ce%bd%ce%b8%ce%ae-%cf%84%ce%b1%ce%b2%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%b1%cf%81%ce%ad%ce%b1-%ce%b7-%ce%b1%cf%80%cf%8e%ce%bb%ce%b5%ce%b9%ce%b1-%ce%b4%ce%b5%ce%bd-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b92

Η παράσταση αποτελεί μία σύμπραξη τεχνών. Περιγράψτε μας τι ακριβώς θα δει ο θεατής και τι θέλετε να πετύχετε με αυτό.

«Θα δει κάπου εκεί ψηλά τον Πόε (Ηλίας Γκογιάννος), να γράφει, να γράφει… Στον εδώ όμως κόσμο, στο δικό μας επίπεδο, θα δει την θηλυκή του, τη γήινη πλευρά, την εκδηλωμένη του σκέψη (εμένα) να απαγγέλει μαζί με τον συγγραφέα. Θα δει και το πνεύμα των πεθαμένων γυναικών του Πόε (Ευγενία Σιγαλού) να κινείται ανάμεσα στους κόσμους. Θα ακούσει τα μελοποιημένα ποιήματα από τον Νίκο Μαϊντά, και φυσικά θα γνωρίσει με τη βοήθεια της δρας Μαρίας Αθανασέκου το κίνημα του ρομαντισμού (με τα βίντεο που σας είπα πριν). Όλα αυτά μαζί, θα μας ταξιδέψουν. Θα χαθούμε στο χρόνο. Θα αναμοχλεύσουμε αισθήσεις. Το σίγουρο είναι ότι θα φύγουμε πιο γεμάτοι, θα βρούμε μια σταγόνα ουσίας λίγο πιο βαθιά ή λίγο πιο πέρα από τον γνωστό μας εαυτό».

Υπήρξε κάτι που σας δυσκόλεψε ή σας παίδεψε, ή με το οποίο ασχοληθήκατε λίγο παραπάνω όσον αφορά τη σκηνοθεσία της παράστασης;

«Ναι, όλα! Πώς θα συνδεθούν, βίντεο και χορός και τραγούδια και απαγγελία; Και πώς θα ειπωθούν τα ποιήματα έτσι, ώστε να μην ακούμε μόνο τον ρυθμό, αλλά να κατανοούμε και τι λέμε; Και πώς χωροταξικά θα δώσουμε τα επίπεδα της ύπαρξης; Και πού θα είναι το πιάνο; Και πού θα γίνει η προβολή; Αυτή είναι μια μικρή μόνο γεύση των δυσκολιών…»

Πείτε μας έναν καλό λόγο για να έρθει κάποιος να δει την παράσταση «Dark Romance + Edgar Allan Poe»

«Επειδή είναι η πρώτη φορά που γίνεται κάτι τέτοιο, το εγχείρημα εννοώ με τη σύνδεση των τεχνών, τη σύνδεση εποχής και ποιητή. Και αν μη τι άλλο, με τόσες εναλλαγές, ο θεατής θα βγει από το θέατρο πολυταξιδεμένος! Κι επειδή εμείς πολύ το αγαπήσαμε και πιστεύουμε πως όποιος δεν το δει, θα του λείψει, κι ας μην το ξέρει…»

Πληροφορίες:

Πρεμιέρα 6 Νοεμβρίου 2018

Κάθε Δευτέρα & Τρίτη στις 21:30

Θέατρο Κνωσός (Πατησίων 195 & Κνωσού 11, Πλατεία Αμερικής)

Τηλ: 210 867 70 70

www.theatroknossos.gr

Διαβάστε περισσότερα για την παράσταση εδώ

Σχετικά Άρθρα
Ο Χρήστος Λιακόπουλος στο Infowoman: «Ο μεγαλύτερος δυνάστης μας είναι ο ίδιος μας ο εαυτός»
Ο Χρήστος Λιακόπουλος στο Infowoman: «Ο μεγαλύτερος δυνάστης μας είναι ο ίδιος μας ο εαυτός»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Η Ελένη Καρακούλη στο Infowoman: «Δεν υπάρχουν οδηγίες χρήσης στη ζωή, στη σχέση, στον έρωτα»
Η Έλενα Καρακούλη στο Infowoman: «Δεν υπάρχουν οδηγίες χρήσης στη ζωή, στη σχέση, στον έρωτα»
Η Μάγδα Μαυρογιάννη στο Infowoman: «Η μουσική είναι το δυνατό μου κίνητρο, ενεργοποιεί την φαντασία μου»
Η Μάγδα Μαυρογιάννη στο Infowoman: «Η μουσική είναι το δυνατό μου κίνητρο, ενεργοποιεί την φαντασία μου»
Η Annick Brofman στο Infowoman: «Όλα μπορούν να θεραπευτούν»
Η Annick Brofman στο Infowoman: «Όλα μπορούν να θεραπευτούν»
%ce%bf%ce%b9-cinema-paradiso-project-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-h-%ce%bc%ce%bf%cf%85%cf%83%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%bd%ce%b1-%cf%80%cf%81%ce%bf%ce%ac%ce%b3%ce%b5%ce%b9-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%bf0
Οι Cinema Paradiso Project στο Infowoman: «H μουσική να προάγει την ομορφιά είτε μέσα από την ελληνική ή τη διεθνή σκηνή»

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του