Σοφία Φιλιππίδου: «Είχα επιλέξει να ζω σε προσωπικό εγκλεισμό και πριν την πανδημία»

Με αφορμή την προετοιμασία της παράστασης «Τα τρία φιλιά… H Σταχτιά γυναίκα» του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου, η πάντα ενεργή Σοφία Φιλιππίδου, που υπογράφει τη διασκευή και τη σκηνοθεσία, μας καλεί να παραμείνουμε ενεργοί και δημιουργικοί μέχρι να ξαναβρεθούμε θεατρικά.

Εμείς τη δύσκολη αυτή περίοδο, εν μέσω πανδημίας και πολιτιστικής σιωπής, μιλήσαμε με τη δημοφιλή ηθοποιό για όλα: για το ελληνικό #metoo, για τα θεατρικά της σχέδια, για τους φόβους, αλλά και για τα τηλεοπτικά δρώμενα.

Διαβάστε επίσης: Μαρία Γοργία: «Είναι σοκαριστικό, μα για την Πολιτεία τα νυχάδικα είναι πιο σημαντικά»

– Μαριλίτα Λαμπροπούλου: «Το θέατρο ήταν αυτό που βγήκε μπροστά στο #metoo. Οι άλλοι; Πότε;»

%cf%83%ce%bf%cf%86%ce%af%ce%b1-%cf%86%ce%b9%ce%bb%ce%b9%cf%80%cf%80%ce%af%ce%b4%ce%bf%cf%85-%ce%b5%ce%af%cf%87%ce%b1-%ce%b5%cf%80%ce%b9%ce%bb%ce%ad%ce%be%ce%b5%ce%b9-%ce%bd%ce%b1-%ce%b6%cf%890

Πού σας βρίσκουμε αυτή την περίοδο εν μέσω πανδημίας και ξεσπάσματος κινήματος #metoo;  Αναθεωρήσατε απόψεις και ιδέες, επανεκτιμήσατε πράγματα και αν ναι ποια;

Η πρώτη καραντίνα με βρήκε στο μαγαζάκι της τ3χνης (τον χώρο μου) όπου κάνω πρόβες και σεμινάρια θεάτρου. Δούλευα με 25 ηθοποιούς πάνω στις Βάκχες του Ευριπίδη και στο θέατρο του Παραλόγου-ειδικότερα πάνω στο παιχνίδι της σφαγής του Ε. Ιονέσκο. Μετά κλειστήκαμε σπίτια μας. Αυτό έγινε τον Μάρτιο του 20… Από κει και πέρα μετά το πρώτο σοκ, προσπάθησα να συνεχίσω να ζω και να εργάζομαι αυστηρά μέσα το σπίτι και από το διαδίκτυο. Έτσι, έστησα εκ νέου την παράσταση που προοριζόταν για το θέατρο και την εγκατέστησα στην πλατφόρμα. Δημιούργησα «το θέατρο στην πλατφόρμα». Το έργο μας υπάρχει με τον τίτλο IONESCOBLUES στο YouTube και ελεύθερο για το κοινό. Έπειτα εργάστηκα πάνω στα Τρία Φιλιά και την Σταχτιά Γυναίκα του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου. Τελείωσα με την διασκευή των δυο έργων και την δραματουργική επεξεργασία και τον Ιανουάριο κάλεσα μέσω του Facebook σε οντισιόν ηθοποιούς για τις ανάγκες της παράστασης. Σήμερα μετά από δυο μήνες διαδικτυακής ακρόασης, έχω κάνει τον θίασο και πρόσφατα άρχισα προσεκτικά αναγνώσεις του έργου. Δεν αναθεώρησα απόψεις και δεν επανεκτίμησα πράγματα τώρα. Αυτά είναι πράγματα που με απασχολούν εδώ και πάρα πολλά χρόνια γι’ αυτό επέλεξα να ζω σε προσωπικό εγκλεισμό και πριν την πανδημία. Για να κάνω θέατρο όπως εγώ επιθυμούσα.

Πώς πιστεύετε πως θα είναι η νέα κανονικότητα στον χώρο του θεάτρου όταν επιτέλους ξεμπερδέψουμε  με την πανδημία; Θα είναι διαφορετικό το τοπίο;

Δεν πιστεύω σε μεγάλες αλλαγές επί της ουσίας. Η αλλαγή προϋποθέτει γκρέμισμα των πάντων και αναγέννηση. Δεν νομίζω πως είμαστε έτοιμοι για κάτι τέτοιο ούτε βλέπω δυνάμεις έτοιμες για θυσίες. Υπάρχει το παλιό ρητό «η τέχνη θέλει θυσίες» αλλά τη δεκαετία του 90 εμπλουτίστηκε με την συνέχεια του «…αρκεί να μην είμαστε εμείς τα θύματα». Έτσι προβλέπω να βγούμε όλοι μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων στους δρόμους και στα θέατρα στα υπόγεια και στα φουαγιέ και όποιον πάρει ο χάρος.

Ποια η άποψή σας για το κίνημα #metoo στον χώρο του θεάτρου; Θα ωφελήσει αυτό τον χώρο και πώς;

Το κίνημα metoo πρέπει να απλωθεί και στην Ελλάδα σε όλους τους χώρους και να υπάρχει πάντα. Να εκσυγχρονιστεί, να βαθύνει, να πλατύνει, να οργανωθεί… Θα μας πάρει πάρα πολλά χρόνια για να γίνει ένα κίνημα που να το εκτιμούν και να το σέβονται άντρες και γυναίκες όλων των φύλων. Να είμαστε προσεκτικοί όμως και να επενδύσουμε πρώτα στην παιδεία, στην ψυχική μας ισορροπία μέσω της αυτογνωσίας, στην ενημέρωση, στον εκσυγχρονισμό, στην δικαιοσύνη, στην ισονομία στον σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή. Πιστεύω πως οι αγώνες ενάντια στη βία δε θα σταματήσουν ποτέ. Ο άνθρωπος από τη στιγμή που σκότωσε το παιδί μέσα του για να πλουτίσει και να αποκτήσει εξουσία, έχασε την παιδικότητα του και μαζί μ’ αυτήν την αθωότητα του. Ποτέ δεν θα αποκτήσουμε τον χαμένο Παράδεισο.

%cf%83%ce%bf%cf%86%ce%af%ce%b1-%cf%86%ce%b9%ce%bb%ce%b9%cf%80%cf%80%ce%af%ce%b4%ce%bf%cf%85-%ce%b5%ce%af%cf%87%ce%b1-%ce%b5%cf%80%ce%b9%ce%bb%ce%ad%ce%be%ce%b5%ce%b9-%ce%bd%ce%b1-%ce%b6%cf%892

Τι είναι αυτό που σας γοήτευσε στα δύο αυτά θεατρικά έργα του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου; Πώς τα χειριστήκαμε θεατρικά;

«Τα τρία φιλιά» είναι ένα νεορομαντικό έργο που γράφτηκε το 1909. Ακολουθεί τους κανόνες των ρομαντικών δραμάτων και επιπλέον φέρει την σφραγίδα του μεγαλοφυούς Χρηστομάνου ενός διανοούμενου επιστήμονα και θεατράνθρωπου της εποχής του, ιδρυτή της Νέας σκηνής και αναθεωρητή του νεοελληνικού θεάτρου. «Η σταχτιά γυναίκα» (1897) ένα δοκίμιο αρχικά, γράφτηκε σε θεατρική μορφή πρώτα στα γερμανικά και μεταφράστηκε από άγνωστο συγγραφέα. Είναι ένα συμβολικό δράμα γύρω από τη φύση του έρωτα, την θυσία και το ξύπνημα της ηδονής-μέσα από την απώλεια και την οδύνη. Θεωρώ πως τα έργα χτυπάν μια φλέβα χρυσού στο σκοτεινό λαγούμι των θεατρικών πραγμάτων και ήθελα να ερευνήσω αυτό ορυχείο της παράξενης ψυχοσύνθεσης του συγγραφέα-του οποίου μελέτησα την «άτυχη» ζωή και το έργο. Έφτιαξα λοιπόν από τα δύο μεγάλα έργα μια διασκευή και εύχομαι να έχω την χαρά να τα παρουσιάσω με αγάπη.

Πού αγγίζουν το σήμερα τα έργα αυτά;

Αγγίζουν πρώτα και αφορούν στο θέατρο. Είναι φτιαγμένα με υλικά του ονείρου του θεάτρου και της ουτοπίας. Φτιαγμένα με πόνο, με γνώση, με έγνοια, με πάθος, με έρωτα. Αφορούν στον άνθρωπο και στα πάθη του. Ακουμπούν και χαϊδεύουν απαλά τη νεότητα, που ξεχύνεται στην ζωή σαν δροσερό νερό μιας πηγής κρυμμένης μέσα στα δάση, ακουμπούν το δράμα και τη ματαίωση των ονείρων …την ελληνική τραγωδία… αγγίζουν το ευρωπαϊκό θέατρο-τον ‘Ιψεν και τα τρίγωνα του- είναι έργα που οφείλουμε να μελετήσουμε με αγάπη: είναι η κληρονομιά μας και άνοιξαν δρόμους στο νεοελληνικό θέατρο… είναι η ιστορία του θεάτρου μας και επειδή είναι σπουδαία μας συγκινούν και μας συναρπάζουν με την πνοή, την ποίηση, την γνώση και τον κρυμμένο συμβολισμό τους.

%cf%83%ce%bf%cf%86%ce%af%ce%b1-%cf%86%ce%b9%ce%bb%ce%b9%cf%80%cf%80%ce%af%ce%b4%ce%bf%cf%85-%ce%b5%ce%af%cf%87%ce%b1-%ce%b5%cf%80%ce%b9%ce%bb%ce%ad%ce%be%ce%b5%ce%b9-%ce%bd%ce%b1-%ce%b6%cf%894

Θα μπαίνατε στη λογική να τα παρουσιάσετε σε Online streaming; Ποια η άποψή σας για τις διαδικτυακές θεατρικές προβολές;

Οι διαδικτυακές προβολές ήταν και είναι ένα φαινόμενο μιας ανάγκης. Πολλές από αυτές ήταν μια απλή καταγραφή της παράστασης και έχουν αρχειακό ενδιαφέρον, που καλό είναι να υπάρχει προς γνώση και ενημέρωση. Άλλες έγιναν ειδικά, μέσα στην περίοδο της καραντίνας. Σε όλες φαίνονται όλα. Και τα καλά και τα κακά και πιστεύω πως τα χαρίσματα των ηθοποιών, σκηνοθετών, συντελεστών, φαίνονται και στο διαδίκτυο, όπως και στο θέατρο. Αυτό που δεν υπάρχει είναι η αλχημεία. Να ανακατευτούν τα αισθήματα και οι ουσίες των ηθοποιών με τις συγκινήσεις του κοινού (εκεί επί τόπου και ζωντανά μέσα στο καζάνι που βράζει) για να γίνει από τα υλικά του θεάτρου και του κοινού κάτι άυλο άπιαστο και μαγικό!

Πόσο προστατευμένη αισθάνεστε ως καλλιτέχνιδα την περίοδο αυτή;

Ποτέ δεν αισθανόμουν προστατευμένη γιατί δεν ήμουν – γι’ αυτό εξάλλου δέχτηκα πολλά χρόνια μπούλιγνκ και κακοποίηση. Είναι γνωστό ότι είμαι αυτοδημιούργητη και πως ό,τι έκανα το έκανα μόνη μου-έχοντας την βοήθεια κάποιων ελάχιστων ανθρώπων που με πίστευαν και με αγαπούσαν – και τα τελευταία τρία χρόνια την υποστήριξη και του Υπουργείου Πολιτισμού.

Ο μεγαλύτερός σας φόβος;

Οι άνθρωποι που ξυπνούνν το κακό μέσα μου.

Έχετε σκεφτεί να επιστρέψετε στην τηλεόραση, τώρα που η ποιοτική μυθοπλασία δείχνει να έχει «επιστρέψει» αυτήν;

Από την τηλεόραση έφυγα οριστικά το 96 και έκτοτε την επισκέπτομαι σπανιότατα καλεσμένη πάντα σε κάποιες εκπομπές. Η ποιοτική μυθοπλασία κυνηγήθηκε και εκδιώχθηκε από την τηλεόραση είναι αλήθεια χάριν της ευκολίας και των συμφερόντων και είναι ευτυχία που τώρα επέστρεψε – μερικώς – και μαζί μ’ αυτήν, είναι χαρά που μπήκαν στο παιχνίδι και ηθοποιοί που χωρίς φόβο μπορούν να μπαινοβγαίνουν από την τηλεόραση στην σκηνή του Εθνικού κι από το πλατό στην ορχήστρα της Επιδαύρου χωρίς να τους τρολάρουν.

Σχετικά Άρθρα
%ce%b7-%ce%bd%ce%b5%ce%ba%cf%84%ce%b1%cf%81%ce%af%ce%b1-%ce%b3%ce%b9%ce%b1%ce%bd%ce%bd%ce%bf%cf%85%ce%b4%ce%ac%ce%ba%ce%b7-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-gr-h-%ce%bc%cf%80%ce%b5%cf%81%ce%bd%ce%ac0
Η Νεκταρία Γιαννουδάκη στο Infowoman.gr: «H Μπερνάρντα Άλμπα αποτυπώνει την καταπίεση, τον συμβιβασμό και το πάθος»
Η Μαίρη Μηνά πρωθιέρεια της αφής της Ολυμπιακής Φλόγας
Η Μαίρη Μηνά πρωθιέρεια της αφής της Ολυμπιακής Φλόγας
%ce%bf%ce%b9-cinema-paradiso-project-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-h-%ce%bc%ce%bf%cf%85%cf%83%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%bd%ce%b1-%cf%80%cf%81%ce%bf%ce%ac%ce%b3%ce%b5%ce%b9-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%bf0
Οι Cinema Paradiso Project στο Infowoman: «H μουσική να προάγει την ομορφιά είτε μέσα από την ελληνική ή τη διεθνή σκηνή»
Μαρια Κάλλας η γυναίκα, η ντίβα, η φωνή
Μαρία Κάλλας η γυναίκα, η ντίβα, η φωνή
Η Βίκυ Καλπάκα στο Infowoman.gr: «Δεν έχω ανοχή σε οτιδήποτε εμπεριέχει κάποια μορφή καταπίεσης και κακοποίησης»
Η Βίκυ Καλπάκα στο Infowoman.gr: «Δεν έχω ανοχή σε οτιδήποτε εμπεριέχει κάποια μορφή καταπίεσης και κακοποίησης»
Η Κατερίνα Παρισσινού στο Infowoman.gr: «Οι άνθρωποι έχουμε "ποτιστεί" στο να είμαστε μόνοι»
Η Κατερίνα Παρισσινού στο Infowoman.gr: «Οι άνθρωποι έχουμε “ποτιστεί” στο να είμαστε μόνοι»

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του