Ειρήνη Παππά – Η διεθνής καριέρα και ο άγνωστος έρωτας με τον Μάρλον Μπράντο

ειρήνη-παππά-η-διεθνής-καριέρα-και-ο

Λίγες ημέρες μετά τα 96α γενέθλιά της στις 3 Σεπτεμβρίου, η Ειρήνη Παππά έφυγε από τη ζωή, με την απώλειά της να κάνει φτωχότερο τον Πολιτισμό. Η σπουδαία ηθοποιός γεννήθηκε το 1926 στο Χιλιομόδι, ένα μικρό χωριό της Κορινθίας. Από μικρό κοριτσάκι είχε αποφασίσει ότι ήθελε να ασχοληθεί με τον καλλιτεχνικό χώρο και άρχισε να παρακολουθεί μαθήματα υποκριτικής στη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου.

Το 1962 συνεργάστηκε με τον Μιχάλη Κακογιάννη και πρωταγωνίστησε στην κινηματογραφική μεταφορά της «Ηλέκτρας» μαζί με τον Γιάννη Φέρτη, την Αλέκα Κατσέλη και τον Μάνο Κατράκη. Η ταινία κέρδισε συνολικά 24 βραβεία και διακρίσεις. Η συνεργασία της με τον μεγάλο σκηνοθέτη συνεχίστηκε το 1971 με τις «Τρωάδες» και το 1977 με την «Ιφιγένεια». Στις «Τρωάδες» που γυρίστηκαν στα αγγλικά με ξένους ηθοποιούς, γνώρισε την Κάθριν Χέμπορν και ανάμεσά τους αναπτύχθηκε μια πολύ δυνατή φιλία.

Στην προσωπική της ζωή εκτός από τον γάμο της με τον συγγραφέα Άλκη Παπά που άρχισε και τελείωσε όταν ήταν πολύ νέα, η σχέση της που απασχόλησε αρκετά τα μέσα ενημέρωσης της εποχής ήταν εκείνη με τον Μάρλον Μπράντο.

Ο άγνωστος έρωτας με τον Μάρλον Μπράντο

Το 1954 ο 30χρονος Μάρλον Μπράντο γνώρισε στη Ρώμη την 24χρονη Ειρήνη Παππά, η οποία έκανε τα πρώτα της βήματα στον κινηματογράφο. Εκείνος ήταν ήδη περιζήτητος και είχε συνεργαστεί με τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες του Χόλιγουντ. Ο αμερικανός ηθοποιός γοητεύτηκε από την ομορφιά και το μεσογειακό ταμπεραμέντο της Ελληνίδας και έζησαν μια παθιασμένη σχέση, η οποία έμεινε κρυφή από τους δημοσιογράφους. Παρόλο που χώρισαν, συνέχισαν να διατηρούν επαφές και το 1999 που ήρθε στην Ελλάδα, σε ηλικία 74 ετών, δεν παρέλειψε να τη συναντήσει.

«Αγαπηθήκαμε παράφορα. Εγώ δεν αγάπησα ποτέ έναν άνδρα όπως αγάπησα τον Μάρλον, ήταν το μεγάλο πάθος της ζωής μου, ο άνδρας που αγάπησα και εκτιμούσα περισσότερο στη ζωή μου. Δύο πράγματα που δύσκολα συμπίπτουν», έχει αναφέρει η ηθοποιός σε παλαιότερη συνέντευξή της.

Η “Καρυάτιδα” που ταξίδεψε την Ελλάδα στο εξωτερικό

Στα πρώτα της βήματα στο θεατρικό σανίδι συμμετέχει σε παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου. Το ξεχωριστό της ταλέντο και οι εξαιρετικές της ερμηνείες σε αρχαίες τραγωδίες, όπως «Μήδεια» και «Ηλέκτρα», δεν αργούν να την κάνουν διάσημη. Η αγάπη και ο σεβασμός της ηθοποιού για το αρχαίο δράμα ήταν μεγάλη. Όταν αποφάσισε να σταματήσει να ερμηνεύει τέτοιους ρόλους, δήλωσε σε συνέντευξή της στην εφημερίδα «Αβενίρε», της Ρώμης: «Αποφάσισα ότι δε θα παίξω πια, διότι η τραγωδία συνεπάγεται μια τεράστια ευθύνη. Και ο φόβος ότι θα μπορούσα να μην ανταπεξέλθω, θα με έκανε να νιώσω πολύ άσχημα».

Στον τελευταίο της χρόνο στη σχολή, ο Αλέκος Σακελλάριος την είδε να παίζει στον Μάκβεθ. Ο ίδιος, της ζήτησε να βγει στην επιθεώρηση. Και παρόλο που ήταν εκ διαμέτρου αντίθετο με εκείνη και την κλασσική παιδεία της, είπε το «ναι». Το ντεμπούτο της στο σινεμά γίνεται το 1948 στην ταινία «Χαμένοι ‘Αγγελοι» σε σκηνοθεσία Νίκου Τσιφόρου. Το 1951 έρχεται η «Νεκρή Πολιτεία», του Φρίξου Ηλιάδη, με συμπρωταγωνιστή τον Γιώργο Φούντα. Η ταινία συμμετέχει στο Φεστιβάλ Καννών και όλοι μένουν άφωνοι, αναγνωρίζουν αυτό το νέο πρόσωπο ως κάτοχο μίας μοναδικότητας.

Το 1962 συνεργάστηκε με τον Μιχάλη Κακογιάννη και πρωταγωνίστησε στην κινηματογραφική μεταφορά της «Ηλέκτρας» του Ευριπίδη μαζί με τον Γιάννη Φέρτη, την Αλέκα Κατσέλη και τον Μάνο Κατράκη. Η ταινία συνολικά κέρδισε 24 βραβεία και τιμητικές διακρίσεις, ανάμεσά τους και τα βραβεία καλύτερης κινηματογραφικής μεταφοράς και ηχητικής επένδυσης στο Φεστιβάλ των Καννών (1962).

Η Ειρήνη Παπά είχε πάρει μέρος σε περισσότερες από 80 ταινίες, με γυρίσματα σε όλο τον κόσμο (Τσινετσιτά, Χόλιγουντ, Γιουγκοσλαβία, Λίβανος, Μαρόκο, Βραζιλία, Αυστραλία, Πορτογαλία κ.α.) έχοντας στο πλευρό της συμπρωταγωνιστές , μεταξύ άλλων, τους Μάρλον Μπράντο, Ιβ Μοντάν, Γκρέγκορι Πεκ, ‘Αντονι Κουίν, Ρίτσαρντ Μπάρτον, Τζαν Μαρία Βολοντέ, Τζέιμς Κάγκνεϊ. Εκτός από τις επιτυχημένες μεταφορές των τραγωδιών, οι πιο γνωστές ταινίες της είναι η αξέχαστη υπερπαραγωγή του Χόλιγουντ «Τα κανόνια του Ναβαρόνε», όπου ενσαρκώνει τον ρόλο της αγωνίστριας Μαρίας Παπαδήμου (1961) και ο «Αλέξης Ζορμπάς», που κρατά το ρόλο της Χήρας (1964).

Το έντονο βλέμμα της, οι καθαρές γραμμές του προσώπου της, τα χαρακτηριστικά «Καρυάτιδας», τίτλος που την ακολούθησε σε όλη την καριέρα της, και η έντονη προσωπικότητά της, κατακτούν το διεθνές κοινό και τους Αμερικανούς παραγωγούς. Για την ταινία με πρωταγωνιστή τον αείμνηστο ‘Αντονι Κουίν, οι δημοσιογράφοι της εποχής την «επαινούν» αλλά και την «υμνούν» για την ερμηνεία της. Η ίδια η ηθοποιός έχει δηλώσει για τους ρόλους που επέλεγε: «Ποτέ δεν θέλησα να παίξω αισθησιακούς ρόλους ή ρόλους επιθυμητών γυναικών. Αυτό που ήθελα πάντα είναι να παίζω εμένα, δηλαδή την ανεξάρτητη αγωνίστρια».

Η μια επιτυχία διαδέχεται την άλλη και η Ειρήνη Παπά βρίσκεται για πολλές δεκαετίες στο διεθνές κινηματογραφικό προσκήνιο. Η επιβεβαίωση για τη σκληρή της δουλειά και το ταλέντο της, έρχεται το 1969 με την ταινία «Ζ», του Κώστα Γαβρά η οποία κερδίζει το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.

Το θεατρικό της ντεμπούτο στη σκηνή του Μπρόντγουει, πραγματοποιείται το 1967 με το έργο «Εκείνο το καλοκαίρι, εκείνο το φθινόπωρο» στο πλευρό του Γιον Βόιντ (του πατέρα της Αντζελίνα Τζόλι) ενώ αργότερα τη συναντάμε να ερμηνεύει την Ελένη στις «Τρωάδες» (1972) και την Κλυταιμνήστρα στην «Ιφιγένεια» (1977)σε σκηνοθεσία του Μιχάλη Κακογιάννη. Στις «Τρωάδες», που γυρίστηκε στα αγγλικά με ξένους ηθοποιούς, η Παπά γνώρισε τη συμπρωταγωνίστριά της Κάθριν Χέμπορν, που ενσάρκωσε την Εκάβη, με την οποία ανέπτυξαν δυνατή φιλία. Μάλιστα η Χέμπορν δήλωνε δημόσια ότι η Παπά είναι μια από τις καλύτερες ηθοποιούς του σινεμά.

Το 1972 εμφανίζεται στο πλευρό τού, αργότερα βραβευμένου με όσκαρ Έλληνα συνθέτη Βαγγέλη Παπαθανασίου. Την πείθει να δοκιμάσει το ταλέντο της στο τραγούδι. Η Ειρήνη Παπά ηχογραφεί μαζί του το «666», τελευταίο άλμπουμ του μουσικού συγκροτήματος «Aphrodite’s Child», με αναφορές στην «Αποκάλυψη του Ιωάννη» και στιχουργική συμβολή του σκηνοθέτη Κώστα Φέρρη. Ακολουθούν άλλες δύο συνεργασίες της με τον Βαγγέλη Παπαθανασίου: οι «Ωδές» με ελληνικά δημοτικά τραγούδια διασκευασμένα από τον Vangelis και οι «Ραψωδίες» με ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας.

Οι δεσμοί της Ειρήνης Παπά με το ιταλικό κοινό χρονολογούνται από τη δεκαετία του ’60, όταν η Ελληνίδα ηθοποιός πρωταγωνιστούσε σε διεθνείς παραγωγές με έντονο ελληνικό χρώμα. Το 1968 ήρθε ο ρόλος της Πηνελόπης στην «Οδύσσεια» του Φράνκο Ρόσι για λογαριασμό της ιταλικής τηλεόρασης. Η παρουσία της σε μία εξαιρετικά δημοφιλή σειρά την καθιέρωσε ως σύμβολο της ελληνικής ομορφιάς. Οι δεσμοί ενισχύθηκαν με συμμετοχές της Ειρήνης Παπά σε θεατρικές και τηλεοπτικές παραγωγές στην Ιταλία.

Η προσφορά της Ειρήνης Παπά στην τέχνη έχει αναγνωριστεί πολλές φορές τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας, μέσα από τις αμέτρητες διακρίσεις που έχει λάβει κατά καιρούς. Εκτός από το Όσκαρ που κέρδισε το 1969 για την ερμηνεία της στην ταινία «Ζ» του Κώστα Ζαβρά, έχει λάβει πολλά σημαντικά βραβεία. Το 1995 τιμήθηκε με το Παράσημο του Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικος από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλο. Το 2000 της απονεμήθηκε ο τίτλος της «Γυναίκας της Ευρώπης» για την προσφορά της στην προώθηση της ευρωπαϊκής πολιτισμικής ταυτότητας.

κεντρική  Finosfilm

Διαβάστε επίσης

Κώστας Καζάκος: 5 σημαδιακές ιστορίες της ζωής του

“Πρωταγωνιστής στη σκηνή, στις διαδηλώσεις και στην Ιστορία” – Το ΚΚΕ αποχαιρετά τον Κώστα Καζάκο

Όταν ο Κώστας Καζάκος είχε μιλήσει στο Infowoman.gr για τον “Πόλεμο και Ειρήνη”, την τελευταία πρωταγωνιστική του εμφάνιση

Σχετικά Άρθρα
«Μας έδιναν ρούχα που δεν έκαναν στον κολλητό μου» - Η συγκλονιστική ιστορία ζωής του ηθοποιού, Τάσου Λέκκα
«Μας έδιναν ρούχα που δεν έκαναν στον κολλητό μου» – Η συγκλονιστική ιστορία ζωής του ηθοποιού, Τάσου Λέκκα
%cf%80%ce%b1%ce%b3%ce%ba%cf%8c%cf%83%ce%bc%ce%b9%ce%b1-%ce%b7%ce%bc%ce%ad%cf%81%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%ac-%cf%84%ce%bf%cf%85-aids-10-%ce%b4%ce%b9%ce%ac%cf%83%ce%b7%ce%bc%ce%bf%ce%b9-%cf%80%ce%bf0
Παγκόσμια Ημέρα κατά του AIDS: 10 διάσημοι που μίλησαν ανοιχτά για τη μάχη τους με το AIDS
Η ανατριχιαστική ανάρτηση της Αναστασίας Τασούλα - Η Έμμα είχε δει δικό της post και αποφάσισε να δωρίσει τα όργανά της!
Η ανατριχιαστική ανάρτηση της Αναστασίας Τασούλα – Η Έμμα είχε δει δικό της post και αποφάσισε να δωρίσει τα όργανά της!
Συγκινεί ο Μιχάλης Χατζηγιάννης για την Κύπρο: "Είναι μια πληγή που δεν κλείνει, ένα τραύμα ανοιχτό"
Συγκινεί ο Μιχάλης Χατζηγιάννης για την Κύπρο: “Είναι μια πληγή που δεν κλείνει, ένα τραύμα ανοιχτό”
«9 ΖΩΕΣ»: Εννέα αληθινές ιστορίες και βαθιές αλήθειες χρόνιων ασθενών και φροντιστών σε ένα ντοκιμαντέρ
«9 ΖΩΕΣ»: Εννέα αληθινές ιστορίες και βαθιές αλήθειες χρόνιων ασθενών και φροντιστών σε ένα ντοκιμαντέρ
Η Λίνα Πάτσιου στο Infowoman.gr: "Ο ρομαντισμός βάλλεται στις μέρες μας"
Η Λίνα Πάτσιου στο Infowoman.gr: “Ο ρομαντισμός βάλλεται στις μέρες μας”

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του