Κάθε του ερμηνεία και μία κατάθεση ψυχής, ένας παραπάνω λόγος για να πηγαίνει κάποιος στο θέατρο. Τη φετινή σεζόν βυθίζεται στον «παράλογο» κόσμο του Ιονέσκο προσπαθώντας να παραμείνει άνθρωπος.
Ταυτόχρονα έχει στα σκαριά μία ξένη κινηματογραφική ταινία για τη ζωή του Αγίου Νεκταρίου, ενώ παράλληλα ετοιμάζει με τον Θανάση Σαράντη την «Καρδιά του Σκύλου» του Μπουλγκάκοφ που θα παρουσιαστεί από την επόμενη σεζόν.
Ο λόγος για τον Άρη Σερβετάλη με τον οποίο το infowoman είχε μία εφ όλης της ύλης συζήτηση.
Τι είναι αυτό που σας γοητεύει στο έργο του Ιονέσκο;
Η σκέψη του ίδιου του συγγραφέα που σχετίζεται με την προσωπική ευθύνη του καθενός μέσα σε μια κοινωνική ομάδα και το πώς μπορεί να αντισταθεί στο φαινόμενο της μαζικής επιθυμίας που μπορεί να παρασύρει ένα ολόκληρο πλήθος ανθρώπων. Αυτό το έργο είναι καθαρά αντιναζιστικό, γράφτηκε εκείνη την περίοδο, αλλά ο Ιονέσκο με αφορμή τον ναζισμό αναφέρεται στο πώς ο άνθρωπος κυριαρχείται από τις ορμές και τα πάθη του και μπαίνει στη διαδικασία να γίνεται δέσμιος αυτών και να μην είναι ουσιαστικά ελεύθερος. Δηλαδή, θέτει το ερώτημα τι είναι η ουσιαστική ελευθερία στον άνθρωπο και ποια η προσωπική του ευθύνη σε σχέση με τον εαυτό του και την κοινωνία.
Τι συμβολίζει ο Ρινόκερος;
Στη δική μας παράσταση και έτσι όπως σκηνοθετήθηκε από τον Γιάννη Κακλέα, είναι το πάθος που μπορεί να έχει κάποιος για την εξουσία, τη φιλαυτία. Είναι τα πάθη και οι ορμές που κάνουν τον άνθρωπο να μην μπορεί να έχει καθαρή σκέψη για τα πράγματα. Είναι δέσμιος της ορμής αυτής που τον κυριαρχεί.
Σκιαγραφήστε μας τον Μπερανζέ, την ψυχοσύνθεσή του…
Είναι ένας αδύναμος άνθρωπος, αρκετά ευαίσθητος, που δεν μπορεί να προσαρμοστεί σε αυτή τη νέα τάξη πραγμάτων, σε αυτόν τον παροξυσμό του βιομηχανικού μηχανισμού και βλέπει γύρω του τον άνθρωπο να έχει απομονωθεί. Αισθάνεται εγκλωβισμένος μέσα σε όλο αυτό, δεν ξέρει πώς να το αντιμετωπίσει, μέχρι που σιγά σιγά βλέπει γύρω του ότι οι άνθρωποι μεταμορφώνονται σε ρινόκερους. Αδυνατώντας να κάνει οτιδήποτε άλλο, αντιστέκεται και προσπαθεί να διασώσει τον αφανισμό του προσώπου και της ανθρώπινης αξίας. Την ύστατη στιγμή προσπαθεί να παραμείνει άνθρωπος.
Ο ήρωας επιλέγει να μην αφομοιωθεί από το πλήθος. Μοιάζετε;
Αυτό είναι το φυσιολογικό. Σαφέστατα ο άνθρωπος παρασύρεται από τα πάθη και τις ορμές του, αλλά πάντοτε μπαίνει σε μια διαδικασία της αυτοσυνείδησης, του αυτοελέγχου. Δηλαδή κάπως να έχει βάλει τον εαυτό του σε μια θέση, ώστε να μπορεί να καταλάβει τι γίνεται και να μπορεί να αντισταθεί σε ορισμένα πράγματα. Υπάρχει μια κριτική σκέψη. Επομένως κι εγώ σε αυτή την προσπάθεια είμαι. Αυτό θεωρώ ότι είναι το φυσιολογικό.
Πώς αντικατοπτρίζεται η σύγχρονη δυστοπική πραγματικότητα στο έργο;
Ο Γιάννης Κακλέας έβαλε αυτήν την επιδημία που περιγράφει ο Ιονέσκο στο έργο του, αυτό τον παροξυσμό της τεχνολογίας και των gadgets, την εξάρτηση του ανθρώπου από τα δημιουργήματα που έχει εφεύρει για να κάνει τη ζωή του πιο άνετη. Ουσιαστικά, όμως, δείχνει τον απόλυτο εγκλωβισμό του σε αυτά. Χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει ότι η τεχνολογία είναι ένας κακός δαίμονας. Απλώς δεν έχουμε τη δυνατότητα να τη διαχειριστούμε με τον τρόπο που πρέπει.
Γίνατε ευρύτερα γνωστός από την τηλεοπτική σειρά «Είσαι το Ταίρι μου». Βλέπετε τηλεόραση; Πώς κρίνετε τη λεγόμενη άνθηση της ελληνικής μυθοπλασίας;
Αυτό θα το δείξει ο χρόνος. Το γεγονός ότι έχουν γίνει 1-2 δουλειές που δείχνουν ότι κάπως προσέχουν την παραγωγή, το καστ και το σενάριο, είναι κάτι αισιόδοξο. Το θέμα είναι αν θα έχει μια συνέχεια και μια διάρκεια όλο αυτό για να αλλάξει το τοπίο της τηλεόρασης. Παγκοσμίως έχει γίνει αυτό, δηλαδή υπάρχουν δουλειές εξαιρετικά προσεγμένες στην Ευρώπη γενικότερα. Εύχομαι να γίνει και σε εμάς.
Σήμερα θα επιστρέφατε στην τηλεόραση;
Αν υπήρχε κάτι αξιόλογο, βεβαίως.
Ισχύει πως θα ενσαρκώσετε τον Άγιο Νεκτάριο σε μια ταινία χολυγουντιανών διαστάσεων με πρωταγωνίστρια τη Τζένιφερ Άνιστον;
Ισχύει ότι θα συμμετέχω σε μια ταινία για τη ζωή του Αγίου Νεκταρίου, η οποία θα είναι ελληνοαμερικανικής παραγωγής, αλλά δε γνωρίζω κάτι συγκεκριμένο. Ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει οι πρόβες, η ταινία βρίσκεται στο στάδιο της προετοιμασίας. Οπότε δε ξέρω ποιοι θα πρωταγωνιστούν. Το μόνο που γνωρίζω είναι ότι θα είναι στην αγγλική γλώσσα και θα συμμετέχουν κάποιοι ξένοι ηθοποιοί.
Ετοιμάζετε μια παράσταση με τον Μιχάλη Σαράντη. Πότε θα τη δούμε;
Ήταν να συμβεί τον χειμώνα αλλά μετατέθηκε και τώρα είμαστε στη διαδικασία του προγραμματισμού. Είναι «Η Καρδιά του Σκύλου» του Μπουλγκάκοφ και τώρα θα πάρει νέες ημερομηνίες. Ακόμα είναι στην προετοιμασία του προγράμματος.
Είστε βαθιά θρησκευόμενος. Υπακούετε στους κανόνες που αυτή επιβάλλει;
Η εκκλησία δεν είναι κάτι αφηρημένο. Ούτε είναι μόνο ο ιερείς. Η εκκλησία είναι και ο τελευταίος πιστός, είναι ένα σύνολο ανθρώπων. Πιστεύω και στα μυστήρια που γίνονται, στη λειτουργία, στη λατρευτική αξία της Ορθοδοξίας.
Συγχωρείτε;
Αναλόγως. Αυτά τα πράγματα είναι μεγαλειώδη, δεν μπορείς να τα πεις με λόγια παρά μόνο έμπρακτα. Η εκκλησία δεν είναι ένα σύνολο καλών ανθρώπων, είναι ένα σύνολο ανθρώπων που δηλώνουν τις αδυναμίες τους. Είναι άνθρωποι που πάσχουν και μπαίνουν στη διαδικασία να δηλώσουν την αδυναμία τους.
Η οικογένεια είναι για εσάς…
Η γυναίκα μου.
Είστε ικανοποιημένος από τη ζωή σας;
Εξαρτάται τι εννοούμε ικανοποίηση. Αυτό είναι ένα μεγάλο ερώτημα. Αλλά αν εννοείτε καλλιτεχνικά και θεατρικά, δόξα τω θεώ, είμαι ικανοποιημένος.
Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του
Google News