Η Ελπίδα Τοπάλογλου στο Infowoman.gr: “Αν οι ιθύνοντες ξεχνούν ότι οι ζωές μας μετράνε, θα πρέπει να τους το θυμίσουμε εμείς”

Η κα Μπαρμπαρούσου, μακρινή απόγονος παριανών πειρατών, βασανίζεται από τον φόβο μήπως η υιοθετημένη της κόρη ανακαλύψει την αλήθεια για τους βιολογικούς της γονείς. Δώδεκα χρόνια νωρίτερα η συμβίωση μαζί τους υπήρξε μία κόλαση με απρόβλεπτη κατάληξη.

Η Ελπίδα Τοπάλογλου, η Μαρία Μπαταγιάννη και η  Κατερίνα Προκόπη, στη σκηνή του θέατρου 104 παρουσιάζουν το έργο του Θοδωρή Τσαπακίδη “Σουέλ, μία τραγικωμωδία σε δύο πράξεις. Μάλιστα, η συνεχίζεται για δύο ακόμη Κυριακές στις 12 & 19 Μαρτίου λόγω επιτυχίας!

Εμείς μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια, Ελπίδα Τοπάλογλου για την παράσταση και τα κρυμμένα μυστικά.

Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση

Swell (σουέλ) στα αγγλικά σημαίνει τέλεια! Σουέλ λέγεται, επίσης, το βουβό κύμα, ο κυματισμός που δεν οφείλεται σε παρόντα καιρικά φαινόμενα, αλλά σε άνεμο που έπνεε σε προηγούμενο χρόνο, ενίοτε και ημέρες πριν, ή σε άλλη περιοχή. Στο δικό μας ΣΟΥΕΛ!, το κύμα της ίδιας της ζωής παρασύρει την ηρωίδα σε περιοχές που δεν φανταζόταν ποτέ, σε δρόμους που δεν υπήρχαν στον δικό της ορίζοντα. Το ΣΟΥΕΛ είναι το πρώτο νεοελληνικό έργο που γράφτηκε και παίχτηκε με θέμα την πανδημία. Είναι μια ιστορία που θα μπορούσε να συμβεί στον οποιονδήποτε από εμάς. Είναι μια τραγικωμωδία, όπως και η ζωή, και μας θυμίζει ότι το κλειδί για την εξιλέωση βρίσκεται μέσα μας.

Πείτε μας για τον ρόλο που υποδύεστε, τη Μαρία Μπαρμπαρούσου. Τι χαρακτήρας είναι;

Η Μαρία Μπαρμπαρούσου είναι μια γυναίκα γύρω στα 50, καθηγήτρια αγγλικών σε εσπερινό σχολείο, θρησκευόμενη, μοναχική, που ζει σε ένα διαμέρισμα, σε μία πολυκατοικία στο κέντρο της Αθήνας. Κατάγεται από Παριανούς Κουρσάρους και είναι πολύ περήφανη γι’ αυτό. Αν δεν βιαστούμε να την κρίνουμε, θα μας εκπλήξει. Σαρωτική σαν κύμα, περνά μπροστά μας σαν σίφουνας, μεταμορφώνεται και μας ανοίγει τα χαρτιά της ψυχής της, χωρίς φίλτρα. Ένας άνθρωπος γυμνός απέναντι στο πεπρωμένο του. Και αυτό το πεπρωμένο δεν ήταν, τελικά, τίποτα άλλο από το άθροισμα των επιλογών του.

Πώς είναι να υποδύεστε μία ηρωίδα μεγαλύτερη ηλικιακά από εσάς;

Η ηλικία είναι κάτι σχετικό. Συναντάμε την ηρωίδα όταν είναι γύρω στα 50 και ξανά, 12 χρόνια αργότερα. Αν προσπαθούσα να “παίξω” την ηλικία θα έβγαινα χαμένη. Η ηλικία δεν παίζεται, κυριολεκτικά. Οδηγεί σε στερεότυπα και αυθαίρετες υποθέσεις. Προσπάθησα να προσεγγίσω τον άνθρωπο, τα θέλω του, τις επιθυμίες, τις αδυναμίες, τις δυσκολίες, τις ευαισθησίες του, την πραγματικότητά του, την κάθε δεδομένη στιγμή, καθώς εξελίσσεται η πλοκή του έργου. Κι αυτό ξεφεύγει από το γενέθλιο σκορ και προσγειώνεται, ελπίζω, στην αλήθεια του χαρακτήρα, στο «τώρα» του.

%ce%b7-%ce%b5%ce%bb%cf%80%ce%af%ce%b4%ce%b1-%cf%84%ce%bf%cf%80%ce%ac%ce%bb%ce%bf%ce%b3%ce%bb%ce%bf%cf%85-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-gr-%ce%b1%ce%bd-%ce%bf%ce%b9-%ce%b9%ce%b8%cf%8d%ce%bd0

Στην παράσταση υπάρχουν κρυμμένα μυστικά. Γιατί πιστεύουν οι άνθρωποι κρατούν μυστικά και μάλιστα μεγάλα, ενώ γνωρίζουν ότι κάποια στιγμή μπορεί να έρθουν στο φως;

Ο Ευριπίδης στις Φοίνισσες γράφει, «ἁπλοῦς ὁ μῦθος τῆς ἀληθείας ἔφυ, κοὐ ποικίλων δεῖ τἄνδιχ᾽ ἑρμηνευμάτων·» (στ. 469-470). Δηλαδή, Ο λόγος της αλήθειας είναι απλός -περίπλοκα σοφίσματα το δίκαιο δεν χρειάζεται·

Νομίζω ότι ο φόβος του πόνου και η ψευδαίσθηση του ελέγχου μάς οδηγούν σε περίπλοκες διαδρομές. Ένα ψέμα δεν ζει ποτέ μόνο του. Έχει τη μοναδική ικανότητα να πολλαπλασιάζεται και τελικά να δημιουργεί ένα σύνθετο πλασματικό σύμπαν. Το αν κανείς είναι διατεθειμένος να ζει σε αυτό ή, ακόμα, αν θεωρεί πως μία συνθήκη έχει τέτοιο ειδικό βάρος που χρειάζεται να αποσιωπηθεί μέρος της αλήθειας, είναι μία επιλογή που μοιάζει προσωπική, αλλά συχνά δεν είναι. Και σε κάθε περίπτωση, συνοδεύεται από το αντίστοιχο κόστος.

Η σκέψη ότι η αλήθεια πονάει, μπορεί να οδηγήσει κάποιον να πει ένα ψέμα ή να κρατήσει ένα μυστικό;

Πολλές φορές πιστεύουμε ότι αυτό που δεν γνωρίζει κανείς δεν μπορεί να τον πειράξει ή να τον πληγώσει. Επιλέγουμε να κρύψουμε την αλήθεια ή την αποφεύγουμε πιστεύοντας ότι έτσι προστατεύουμε κάποιον, ενώ στην πραγματικότητα μάλλον το κάνουμε για να προστατεύσουμε τον εαυτό μας ενώ, ταυτόχρονα, απολαμβάνουμε μία αυθαίρετη θέση εξουσίας. Μπορεί η αλήθεια να πονάει κάποιες φορές, αλλά τουλάχιστον προσφέρει το δικαίωμα της επιλογής.

Εσείς πώς θα αντιδρούσατε αν μαθαίνατε ένα μυστικό ή κάτι που σας είχαν αποκρύψει και σας αφορούσε;

Παλαιότερα σκεφτόμουν ότι το χειρότερο είναι να γνωρίζουν οι άλλοι κάτι για μένα που εγώ αγνοώ. Κάποια στιγμή κατέληξα ότι αυτό θα συμβεί, μάλλον, αναπόφευκτα. Συμβαίνει σε όλους. Είναι τρομακτικό. Όμως το να θες να το ελέγξεις είναι ουτοπικό και εξαντλητικό. Στο παρελθόν έχω αντιδράσει ψύχραιμα, αποστασιοποιημένα αλλά και παρορμητικά σε σχετικές αποκαλύψεις. Δεν υπάρχει συνταγή.

Το μυστικό έχει διαφορά από το ψέμα;

Υπάρχουν πράγματα πολύ προσωπικά στη ζωή μας που επιλέγουμε να τα κρατάμε για τον εαυτό μας. Όλοι οι άνθρωποι έχουν τα μυστικά τους και κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να μοιράζεται τα πάντα με τους γύρω του. Διαλέγουμε τι κρατάμε για τον εαυτό μας, τι μοιραζόμαστε με κάποιους ανθρώπους που εμπιστευόμαστε, τι δημοσιοποιούμε. Από την άλλη, σήμερα, ζούμε σε έναν κόσμο που μπερδεύει τη δημόσια εικόνα με την πραγματικότητα. Ξαφνικά τα όρια ανάμεσα στην αλήθεια και στο ψέμα μοιάζουν να θολώνουν. Ο Νίτσε έλεγε ότι εκείνη η ψευδαίσθηση που μας συναρπάζει είναι προτιμότερη από δέκα χιλιάδες αλήθειες. Ποιος όμως αντέχει να ζει μέσα στις ψευδαισθήσεις;

%ce%b7-%ce%b5%ce%bb%cf%80%ce%af%ce%b4%ce%b1-%cf%84%ce%bf%cf%80%ce%ac%ce%bb%ce%bf%ce%b3%ce%bb%ce%bf%cf%85-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-gr-%ce%b1%ce%bd-%ce%bf%ce%b9-%ce%b9%ce%b8%cf%8d%ce%bd2

Αυτές τις ημέρες βιώνουμε ένα εθνικό πένθος με την τραγωδία των Τεμπών. Πώς βλέπετε την αντίδραση του κόσμου;

Σήμερα οι πολίτες έχουμε ως κεντρικό σύνθημα το «Οι ζωές μας μετράνε» – είδαμε και το πανό με το αντίστοιχο μήνυμα να τοποθετείται στην Ακρόπολη από τους καλλιτέχνες, σπουδαστές και εργαζόμενους στον χώρο της Τέχνης, ως διαμαρτυρία για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Καταλαβαίνουμε ότι έχουμε φτάσει να διεκδικούμε μέχρι και τα ευκόλως εννοούμενα, το δικαίωμά μας να υπάρχουμε. Λυπάμαι που χρειάζεται να υπενθυμίσουμε στους εκλεγμένους εκπροσώπους της δημοκρατίας μας ότι οι ζωές μας μετράνε. Είναι εξοργιστικό. Οι φωνές των ανθρώπων πρέπει να ενωθούν. Το μούδιασμα από αυτό που συνέβη γρήγορα αντικαταστάθηκε από την οργή και τη δράση. Αν οι ιθύνοντες ξεχνούν ότι οι ζωές μας μετράνε, θα πρέπει να τους το θυμίσουμε εμείς.

Είμαστε μια χώρα του “πάμε και όπου βγει”; Και σε αυτό πόσο υπεύθυνοι είμαστε κι εμείς; Ή συμμέτοχοι;

Το «πάμε κι όπου βγει» μπορεί να ακουστεί χαριτωμένο μονάχα ως στίχος ρομαντικού τραγουδιού. Το «πάμε και όπου βγει» σε θέματα σοβαρά, που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των πολιτών και τη διακυβέρνηση, είναι απαράδεκτο. Το να μεταθέσω στους άλλους την ευθύνη για όσα δεν έχω φροντίσει να κάνω εγώ, και που άπτονται των αρμοδιοτήτων μου, είναι δειλία, έγκλημα. Για εμένα, η αδράνεια σε στιγμές κρίσης, ο συμφεροντολογία, η απάθεια, μας καθιστούν συνυπεύθυνους. Η δράση, η συμμετοχή και η διεκδίκηση ποτέ.

Πληροφορίες παράστασης

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Κείμενο/ Σκηνοθεσία: Θοδωρής Τσαπακίδης

Σκηνικά/Κοστούμια: Βασίλης Μπαρμπαρίγος

Φωτισμοί/Video: Τάσος Παλαιορούτας

Μουσική: Γεωργία Συριοπούλου

Επιμέλεια κίνησης: Δημήτρης Ράπτης

Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη

Φωτογραφίες: Βάσια Αναγνωστοπούλου

Παραγωγή: BLANDA ΑΜΚΕ

Ερμηνεύουν: Ελπίδα Τοπάλογλου, Μαρία Μπαταγιάννη, Κατερίνα Προκόπη

Ημέρες & ώρες παραστάσεων

Κυριακή στις 21:15

Διάρκεια παράστασης: 70’

Τιμές εισιτηρίων

Γενική Είσοδος: 12 €

Μειωμένο: 8€

Ομαδικές κρατήσεις (άνω των 10 εισιτηρίων): 10€

Θέατρο 104

Ευμολπιδών 41, Γκάζι

(Σταθμός μετρό: Κεραμεικός)

Τηλέφωνα επικοινωνίας: 6945197000, 210 3455020

Διαβάστε επίσης

Η Αλεξάνδρα Βουτζουράκη μιλά στο Infowoman.gr για την αλήθεια πίσω από τον Πειρασμό του Ξενόπουλου

Αγγελική Κοντού: Η Νόρα του “Κουκλόσπιτου” εξηγεί στο Infowoman.gr γιατί θαυμάζουμε την ηρωίδα του Ίψεν, 1,5 αιώνα μετά

Ο Παντελής Καναράκης μιλά στο Infowoman.gr: “Έχω περάσει πολύ όμορφα, από τα παιδικά μου χρόνια μέχρι σήμερα”

Σχετικά Άρθρα
Ο Χρήστος Λιακόπουλος στο Infowoman: «Ο μεγαλύτερος δυνάστης μας είναι ο ίδιος μας ο εαυτός»
Ο Χρήστος Λιακόπουλος στο Infowoman: «Ο μεγαλύτερος δυνάστης μας είναι ο ίδιος μας ο εαυτός»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Η Ελένη Καρακούλη στο Infowoman: «Δεν υπάρχουν οδηγίες χρήσης στη ζωή, στη σχέση, στον έρωτα»
Η Έλενα Καρακούλη στο Infowoman: «Δεν υπάρχουν οδηγίες χρήσης στη ζωή, στη σχέση, στον έρωτα»
Λωξάντρα Λούκας: Ποια είναι η πρώτη ηθοποιός με σύνδρομο Down που είδαμε στον "Γιατρό" και μας συγκίνησε
Λωξάντρα Λούκας: Ποια είναι η ταλαντούχα ηθοποιός με σύνδρομο Down
Η Μάγδα Μαυρογιάννη στο Infowoman: «Η μουσική είναι το δυνατό μου κίνητρο, ενεργοποιεί την φαντασία μου»
Η Μάγδα Μαυρογιάννη στο Infowoman: «Η μουσική είναι το δυνατό μου κίνητρο, ενεργοποιεί την φαντασία μου»
Η Annick Brofman στο Infowoman: «Όλα μπορούν να θεραπευτούν»
Η Annick Brofman στο Infowoman: «Όλα μπορούν να θεραπευτούν»

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του