Αρχική > Featured > Η υγιεινή διατροφή του μέλλοντος εστιάζει στο πότε (όχι μόνο στο τι) τρώμε

Η υγιεινή διατροφή του μέλλοντος εστιάζει στο πότε (όχι μόνο στο τι) τρώμε

Το 2003, η Oprah ανακοίνωσε ότι δεν έτρωγε πλέον μετά τις 7:30 μ.μ. για να αποτρέψει την αύξηση βάρους. «Ούτε μία ρώγα σταφύλι», ανέφερε στο τεύχος Ιανουαρίου του περιοδικού O, The Oprah Magazine.

Αποδεικνύεται ότι το σώμα μας καίει λίπος και ο εγκέφαλός μας επανεκκινεί στη μέση της νύχτας, αλλά και ότι κάθε όργανο καθαρίζεται το διάστημα αυτό. Δηλαδή, εάν το εσωτερικό μας ρολόι – γνωστό ως κιρκαδικός ρυθμός του σώματος – έχει προγραμματιστεί σωστά για να ολοκληρώσει αυτή τη δουλειά.

Για να φέρετε το σώμα σας σε καλό δρόμο, ο καθηγητής Satchin Panda, κορυφαίος ειδικός στην έρευνα σχετικά με τους κιρκαδικούς ρυθμούς και συγγραφέας του The Circadian Code, πιστεύει στη διατήρηση ενός διατροφικού προγράμματος 8-10 ωρών, το οποίο επιτρέπει τον καθαρισμό του οργανισμού τουλάχιστον για 14 ώρες κατά τη διάρκεια της νύχτας.

«Αν κοιτάξεις οτιδήποτε κινείται στην καθημερινή μας ζωή, όλα περιστρέφονται γύρω από το χρονοδιάγραμμα», λέει ο Dr. Panda. «Και όμως, προγραμματίζουμε κάθε γεύμα μας γύρω από το σχολείο, την εργασία, τα ραντεβού, τις τηλεφωνικές κλήσεις». Αυτό το μοτίβο διατροφής έρχεται σε άμεση αντίθεση με το βιολογικό ρολόι μας.

Ο καλύτερος τρόπος ζωής μπορεί να μην έχει να κάνει αποκλειστικά με αυτό που τρώτε, αλλά πότε το τρώτε. Ο Dr. Panda και η διατροφολόγος Amy Shapiro, MS, RD, συζητούν στη Vogue τα οφέλη και όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τη χρονικά περιορισμένη διατροφή, ώστε να μπορείτε να επαναφέρετε με επιτυχία τον κιρκαδικό σας ρυθμό.

Αξιοποιήστε την καθημερινή ρουτίνα σας

Ας το παραδεχτούμε, το να τρώμε πάντα μέσα σε ένα διάστημα 8 ωρών, όπως 9:00 π.μ. έως 5:00 μ.μ. ακούγεται σχεδόν αδύνατο. Ο καθένας αντιμετωπίζει διαφορετικές προκλήσεις στο πρόγραμμά του, γι’ αυτό οι ειδικοί θέλουν απλώς να ξεκινήσετε, έχοντας επίγνωση του πότε τρώτε. «Χρειάζονται μόνο δύο βράδια καθυστερημένου φαγητού ή λιγότερες από πέντε ώρες ύπνου για να προκληθεί αυτή τη διαταραχή», λέει η Dr. Panda. Η ίδια συνιστά να ξεκινήσετε με ένα 12ωρο πρόγραμμα φαγητού και μειώσετε σταδιακά στο βέλτιστο χρονικό διάστημα των οκτώ ωρών.

Ξεκινήστε με το πρωινό γεύμα

Μια περίοδος 14-16 ωρών «καθαρισμού» κατά την οποία δεν θα τρώτε μεταξύ δείπνου και πρωινού μπορεί να ακούγεται δύσκολο κατόρθωμα για τους περισσότερους ανθρώπους, αλλά σύμφωνα με την Shapiro: «Ύστερα από δύο με τρεις εβδομάδες, θα συνειδητοποιήσετε ότι πολλά από αυτά που ζητάει το σώμα σας είναι απλά από συνήθεια»,όπως, ας πούμε, να βουρτσίζετε τα δόντια σας δύο φορές την ημέρα. Μικρές αλλαγές στην κανονική σας ρουτίνα μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά. Για παράδειγμα, σκεφτείτε να πάρετε το πρωινό στη δουλειά, λέει η Panda, αντί να το φάτε τη στιγμή που θα ξυπνήσετε.

Δώστε στον εαυτό σας χρόνο να προσαρμοστεί

Η πρώτη εβδομάδα θα είναι δύσκολη, λέει η Panda. «Θα αισθανθείτε ότι πεινάτε, αλλά θα είναι μια υγιής πείνα». Ύστερα από τρεις έως τέσσερις ώρες χωρίς φαγητό, το σώμα θα είναι έτοιμο να αξιοποιήσει τους υδατάνθρακες που αποθηκεύονται στο συκώτι, πράγμα που είναι πραγματικά καλό. «Είναι σαν να έχεις ένα σπίτι γεμάτο πράγματα. Αν δεν τα ξεφορτωθείτε, δεν πρέπει να πάτε για ψώνια». Η νυχτερινή νηστεία είναι μια διαφορετική ιστορία: Μέχρι το πρωί, τις τέσσερις τελευταίες ώρες της νηστείας, καίμε κυριολεκτικά λίπος. «Και αυτό το λίπος μετατρέπεται σε κετονικά σώματα, τα οποία θα τροφοδοτήσουν τον εγκέφαλο και την καρδιά μας», λέει η Panda. Σε δύο έως τρεις εβδομάδες, το σώμα θα αναπροσαρμοστεί και οι θετικές επιδράσεις θα ξεκινήσουν.

Ένα πλούσιο πρωινό και λιγότερα επεξεργασμένα τρόφιμα θα βοηθήσουν

«Ο καθένας φοβάται μήπως πεινάσει, και αυτός είναι ακριβώς ο λόγος που οι δίαιτες αποτυγχάνουν», λέει η Shapiro. «Αλλά αν τρώτε τα σωστά τρόφιμα, δεν θα αισθάνεστε αυτό το άσχημο είδος της πείνας». Η Dr. Panda προτείνει να επενδύσετε σε ένα πλούσιο πρωινό. «Θα διαπιστώσετε ότι δεν τρώτε πάρα πολύ μετά από ένα γεύμα πλούσιο σε πρωτεΐνες ή λιπαρά, επειδή και τα δύο είναι πολύ χορταστικά». Σκεφτείτε δύο αυγά και μισό αβοκάντο αντί για κουλούρι: «Εάν πρόκειται να πάρετε όλα τα θρεπτικά συστατικά, τα γεύματά σας πρέπει να είναι ισορροπημένα». Οι ίνες, οι πρωτεΐνες και τα καλά λιπαρά είναι ασφαλή και πιθανότατα θα σας κρατήσουν χορτάτους για μερικές ώρες. Στη συνέχεια, φάτε ένα ελαφρύ μεσημεριανό γεύμα πριν από το δείπνο, το οποίο θα πρέπει να αποτελείται από πρωτεΐνες, λίπος και έναν υγιή υδατάνθρακα, όπως ψωμί ολικής αλέσεως, το οποίο θα σας βοηθήσει να ξεκινήσετε τον μαραθώνιο 14 ωρών.