Η Καλλιρρόη Βελέντζα σκηνοθετεί το «Μαμ» του Σάκη Σερέφα, μια ιστορία ενηλικίωσης γι’ αυτό το γλυκόπικρο πράγμα που λέγεται ζωή. Ένα αφήγημα κωμικό και ταυτόχρονα συγκινητικό με άφθονες δόσεις αγάπης και περίεργους γευστικούς συνδυασμούς!



Πώς πήρε την απόφαση να ανεβάσει το συγκεκριμένο έργο, πώς το προσέγγισε σκηνοθετικά και σε ποια σημεία «ακουμπάει» τον θεατή; Η Καλλιρρόη Βελέντζα που σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί το «Μαμ», μιλάει αποκλειστικά στο Infowoman.gr για την παράσταση που αποτελεί τον λόγο για να επισκεφθείς κάθε Δευτερότριτο το θέατρο Άβατον.

Πώς πήρατε την απόφαση να ανεβάσετε το συγκεκριμένο έργο;

Το σύμπαν του κυρίου Σερέφα με γοητεύει τρομερά. Όταν διάβασα το «Μαμ» με συγκίνησε πολύ. Θεωρώ ότι αγγίζει τα μεγαλύτερα και σοβαρότερα υπαρξιακά ζητήματα με ένα μοναδικό τρόπο, απόλυτα διεισδυτικό και ταυτόχρονα με πολύ χιούμορ. Θεωρώ το χιούμορ αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής, πιστεύω ότι βρίσκεται και στις πιο δραματικές καταστάσεις, απλά ίσως λίγο καλά καμουφλαρισμένο. Ο Σερέφας το ξεσκεπάζει, το φωτίζει και μας το προσφέρει απλόχερα κι αβίαστα. Πώς να μη θέλει κανείς να ανεβάσει ένα τέτοιο έργο;


Γύρω από ποιους νοηματικούς άξονες κινείται;

Κινείται γύρω από τη συνθετότητα της ανθρώπινης ύπαρξης. Με αφορμή βιώματα όπως η απώλεια, ο έρωτας, η δημιουργία, η πλήξη, η επιλογή στάσης ζωής, η νοσταλγία αλλά και η ευτυχία, φωτίζει το μεγαλύτερο μέρος του φάσματος της ανθρώπινης εμπειρίας. Με όπλο του επτά μαγειρεμένα φαγητά και πολύ, πολύ χιούμορ, επιμένω.

Σκιαγραφήστε μας τους ρόλους της παράστασης.

Το έργο κινείται γύρω από τον Ζοζέφ, ένα αγόρι με ιδιαίτερη αγάπη στο φαγητό το οποίο το συναντάμε σε επτά ηλικιακά στάδια, από επτά ετών ως και την ενηλικίωσή του μέσα από τον ρόλο του αφηγητή. Ιδιαίτερος χαρακτήρας, με μαύρο χιούμορ και λίγη παραπάνω δόση… δράματος. Στην πορεία αυτή τον συντροφεύει ο Μεγάλος, δίχως όνομα, αυτό είναι όλο, είναι ένας μεγάλος, ακραίος χαρακτήρας, πολυεπίπεδος, σαρκαστικός, απότομος και βαθιά συναισθηματικός ταυτόχρονα. Όπως λέει ο Ζοζέφ, η ζωή για το μεγάλο ήταν πάντα στον υπερθετικό βαθμο, κάποιες ελάχιστες φορές στο συγκριτικό μα ποτέ ποτέ στον απλό και Θετικό. Μαγειρεύει τα πάντα και αγαπά τις εγκυκλοπαίδειες. Υπάρχει και μια θηλυκή παρουσία, στην προτεινόμενη συνθήκη η σύντροφος του Ζοζέφ, η οποία ενσαρκώνει όλους τους γυναικείους χαρακτήρες που πέρασαν από τη ζωή του Ζοζέφ, τη μητέρα του, τον πρώτο του έρωτα και μια γιαγιά που έμελλε να γίνει η πρώτη του μούσα. Και βέβαια στην παράστασή μας είναι κομβικός χαρακτήρας αφού χάρη σε αυτή ξεκινούν όλα.

Τι είναι αυτό που σας γοητεύει στο κείμενο του Σάκη Σερέφα;

Με γοητεύει ο τρόπος που πηγαίνει τόσο βαθιά αφήνοντας μία τόσο ανάλαφρη αίσθηση. Νομίζω αυτό απαιτεί μεγάλη δεξιοτεχνία. Γιατί ναι μεν το χιούμορ και το δράμα συνυπάρχουν σχεδόν πάντα και παντού, αλλά να το αφουγκραστεί κανείς αυτό και να το αποδώσει τόσο λεπτομερώς σε ένα καλλιτεχνικό δημιούργημα έχει πολύ μεγάλο βαθμό δυσκολίας πιστεύω.

Πώς το προσεγγίσατε σκηνοθετικά;

Προσπάθησα να είμαι πιστή στο πνεύμα του κειμένου. Θέλησα να δώσω την αίσθηση ότι όλα δημιουργούνται εκείνη τη στιγμή, αυτοσχεδιαστικά, ότι είναι μια παράσταση «κατα λάθος», ότι τίποτα δεν είναι απόλυτα οργανωμένο. Το έργο αποτελεί μία αναπόληση του Ζοζέφ στα μαθητικά του χρόνια και στη σχέση του με τον οδηγό σχολικού λεωφορείου του, τον Μεγάλο. Ως αφορμή αυτής της αναπόλησης έχουμε θέσει την αναπάντεχη εγκυμοσύνη της συντρόφου του ενήλικου πλέον Ζοζέφ, η οποία ενορχηστρώνει επί τόπου μία αναπαράσταση των όσων είχαν συμβεί τότε που τον οδήγησαν να είναι ένα ολοκληρωμένο άτομο, έτοιμο να αναλάβει τη θέση ενός ‘Μεγάλου’.

Πού πιστεύετε ότι θα «ακουμπήσει» τον θεατή;

Θίγει τόσα πολλά ζητήματα που νομίζω αν όχι σε όλα, σε ένα μεγάλο μέρος τους είναι εύκολο να ταυτιστεί κανείς ανάλογα με τα προσωπικά του βιώματα. Προσωπικά με αγγίζουν όλες οι θεματικές ενότητες εξίσου, ίσως λίγο περισσότερο αυτές της απώλειας και της δημιουργίας.

Ταυτότητα παράστασης

Συγγραφέας: Σάκης Σερέφας
Σκηνοθέτης: Καλλιρρόη Βελέντζα
Παίζουν οι ηθοποιοί: Έκτορας Γασπαράτος, Κωνσταντίνος Πασσάς και Καλλιρρόη Βελέντζα
Σκηνικά / Κοστούμια: Ομάδα Re-act
Διάρκεια: 100’
Προβολή και Επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου-We Will

Θέατρο Άβατον, Ευπατριδών 3, Γκάζι
Πότε: Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15 (έως 11 Φεβρουαρίου)
Εισιτήρια: 12 € (γενική είσοδος) και 8 € (μειωμένο)
Κρατήσεις στα τηλέφωνα 6948930181, 210 3412689 και ηλεκτρονικά μέσω viva.gr

από Μαρία Ιωαννάτου