Νιώθεις φούσκωμα στην κοιλιά; 10 λόγοι που ευθύνονται γι’ αυτό

νιώθεις-φούσκωμα-στην-κοιλιά-10-λόγοι-π

Σίγουρα ανά τακτά χρονικά διαστήματα θα σε έχει απασχολήσει το φούσκωμα στην περιοχή της κοιλιάς. Ετοιμάζεσαι να φορέσεις το αγαπημένο σου τζιν παντελόνι και το ενοχλητικό πρήξιμο είναι πάλι εκεί για να σε βγάλει εκτός προγράμματος!

Τα φουσκώματα αποτελούν πολύ συχνό φαινόμενο και το αντιμετωπίζουν καθημερινά άντρες και γυναίκες, με τις γυναίκες να είναι λίγο πιο επιρρεπείς. Το θετικό είναι πως τις περισσότερες φορές είναι απλώς σύμπτωμα άστατων διατροφικών συνηθειών και μπορεί να ρυθμιστεί με την κατάλληλη διατροφική διαχείριση.

Ωστόσο, για ένα σημαντικό μερίδιο ανθρώπων μπορεί ένα φούσκωμα να γίνει πιο επίπονο, αποτελώντας σύμπτωμα χρόνιας πάθησης του γαστρεντερικού-πεπτικού συστήματος.

Πώς προκαλούνται;

Για να αντιμετωπίσετε ένα φούσκωμα, πρέπει πρώτα να διαγνώσετε την αιτία του. Η αιτία των φουσκωμάτων είναι πολυπαραγοντική. Μπορεί να οφείλονται στην κατανάλωση τροφών που πυροδοτούν το πρηξίματα.

Ενδέχεται, όμως, να οφείλονται σε κάποια χρόνια πάθηση, για τη οποία θα χρειαστείτε Διατροφική Εκπαίδευση ώστε να την διαχειρίζεστε εύκολα εφ’ όρου ζωής. Στο mednutrition.gr, διαβάζουμε αναλυτικά τις αιτίες που μπορούν να προκαλέσουν το φούσκωμα στην περιοχή της κοιλιάς.

Αίτια φουσκώματος:

Μεγάλη κατάποση αέρα

Mε την περίσσεια αερίων που συγκεντρώνονται στο έντερο να επιφέρει διόγκωση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η μάσηση τσίχλας, που επιτρέπει την είσοδο του αέρα στον οργανισμό.

Κατανάλωση αεριούχων ποτών

Η σόδα, τα αναψυκτικά και οι αφρώδεις οίνοι περιέχουν φυσαλίδες και καταναλώνοντάς τα δημιουργείται περίσσεια αερίων στο στομάχι και φούσκωμα. Πόσο μάλλον όταν τα πίνετε με καλαμάκι, με το οποίο διευκολύνετε ακόμη περισσότερο την διέλευση του αέρα.

Κατανάλωση τροφών ανθεκτικών στην πέψη

Το λεγόμενο ανθεκτικό άμυλο που περιέχουν κάποιοι υδατάνθρακες. Το άμυλο αυτό είναι ανθεκτικό στην διαδικασία της πέψης και εφόσον δεν καταφέρνει να διασπαστεί στο λεπτό έντερο, στο οποίο διασπώνται οι περισσότερες τροφές, περνά στο παχύ έντερο, όπου ζυμώνεται για να μεταβολιστεί. Τροφές που περιέχουν ανθεκτικό άμυλο είναι τα προϊόντα ολικής άλεσης (μαύρο ψωμί/παξιμάδι, καστανό ρύζι), η βρώμη, τα όσπρια (φακές, φασόλια, ρεβίθια), οι σπόροι (λιναρόσπορος, σπόροι Chia).

Διατροφή πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά, σάκχαρα και νάτριο

Μερικά παραδείγματα τέτοιων τροφίμων είναι τα τηγανητά, λευκά αρτοσκευάσματα, πτι φουρ, πατατάκια, αλμυρά/γλυκά κράκερς αναψυκτικά, ζάχαρη κ.ά. Η μειωμένη πρόσληψη θρεπτικών συστατικών και παράλληλα η κατανάλωση των παραπάνω επιβαρυντικών τροφίμων αυξάνουν σε μεγάλο βαθμό την τοξικότητα του εντέρου και «ταΐζουν» τους παθογόνους μικροοργανισμούς που παραβιάζουν την εντερική χλωρίδα.

Τροφές υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες.

Οι φυτικές ίνες είναι δίκοπο μαχαίρι. Στις περισσότερες περιπτώσεις η πρόσληψή τους βοηθάει στην αντιμετώπιση του φουσκώματος π.χ. λόγω δυσκοιλιότητας, διότι οι φυτικές ίνες αποτελούν την τροφή των εντερικών προβιοτικών και συμβάλλουν στην ισορροπημένη εντερική συμβίωση. Σε άλλες περιπτώσεις όμως, οι φυτικές ίνες είναι αυτές που θα προκαλέσουν ένα φούσκωμα λόγω της αργής πέψης τους π.χ. προϊόντα ολικής άλεσης, λαχανικά (κουνουπίδι, μπρόκολο, λαχανάκια), όσπρια, φρούτα. Τα φρούτα μάλιστα που τρώγονται με την φλούδα, όπως το μήλο και το αχλάδι, περιέχουν πηκτίνη (υδατοδιαλυτή ίνα) που χωνεύεται πολύ αργά από τον οργανισμό.

Εντερική δυσβίωση

Στον γαστρεντερικό σωλήνα υπάρχουν πολλοί τύποι μικροβίων που βρίσκονται σε συμβιωτική και αρμονική σχέση με τον οργανισμό. Τα μικρόβια αυτά είναι απαραίτητα για την ορθή εντερική επιβίωση και καλούνται προβιοτικά (προ + βίος = προάγουν την ζωή). Τα προβιοτικά λοιπόν για να προσφέρουν την ευεργετική τους δράση στον οργανισμό, τρέφονται με τα υπολείμματα της πέψης της τροφής, κυρίως με φυτικές ίνες, πρωτεΐνες και βιταμίνες. Συνεπώς, η ανεπάρκεια της τροφής σε φυτικές ίνες προκαλεί μείωση των προβιοτικών στο έντερο και δυσβίωση. Κατά την δυσβίωση σημειώνονται δύο αλλαγές στην εντερική χλωρίδα, η μείωση των φιλικών για το έντερο βακτηριδίων και παράλληλα η αύξηση των εχθρικών για το έντερο μικροβίων (πρωτόζωα και μύκητες). Μία βασική συνέπεια αυτής της δυσβίωσης είναι η παραγωγή αερίων και το πρήξιμο στην κοιλιά συνοδευόμενο από πόνο.

Αλκοόλες ζάχαρης και υποκατάστατα

Η ζάχαρη ήδη από μόνη της τροφοδοτεί τα βακτήρια του εντέρου, με αποτέλεσμα να απελευθερώνουν αέρια και να δημιουργείται το φούσκωμα που προαναφέραμε. Επίσης, και οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες που χρησιμοποιούνται ως υποκατάστατα ζάχαρης (φρουκτόζη, ασπαρτάμη, σορβιτόλη, ξυλιτόλη, μαννιτόλη) π.χ. στις τσίχλες, ευνοούν το Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου και εκδηλώνουν πρηξίματα.

Δυσκοιλιότητα

Kατά την οποία τα κόπρανα παραμένουν αδρανή στο έντερο και δεν μπορούν για μέρες να αποβληθούν από τον οργανισμό. Έτσι, προκαλούν πόνο στην κοιλιά και αέρια

Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου (ΣΕΕ)

Το γνωστό σύνδρομο που ταλαιπωρεί σημαντικό μέρος του Ελληνικού πληθυσμού και οφείλεται σε διαταραχές της κινητικότητας του εντέρου. Βασικός παράγοντας που το επηρεάζει είναι το άγχος. Εκτός από το φούσκωμα στην περιοχή της κοιλιάς, συνοδεύεται και από άλλα συμπτώματα: πόνο στον κοιλιά, αέρια μετά την κατανάλωση γεύματος, συχνή ανάγκη για άμεση κένωση και εναλλαγή δυσκοιλιότητας με διάρροια.

Τροφική δυσανεξία

Όπως Κοιλιοκάκη με δυσανεξία στην γλουτένη, δυσανεξία στην λακτόζη ή την φρουκτόζη.

Διαβάστε επίσης

Τρία ή έξι γεύματα την ημέρα; Ιδού η απορία και η απάντηση από την ειδικό!

Πόσο κρασί είναι καλό να πίνεις μαζί με το φαγητό σου; Προσοχή μην ξεφύγεις

Υποφέρεις από δυσκοιλιότητα; Αυτές οι τροφές θα σε σώσουν!

Σχετικά Άρθρα
Αυτές είναι οι 5 δημοφιλείς τροφές που κανείς δεν περιμένει πως έχουν κρυμμένη ζάχαρη!
Αυτές είναι οι 5 δημοφιλείς τροφές που κανείς δεν περιμένει πως έχουν κρυμμένη ζάχαρη!
7 ιδέες με αλείμματα για πρωινό- Πόσες θερμίδες έχει το καθένα, τα υπέρ και τα κατά
7 ιδέες με αλείμματα για πρωινό- Πόσες θερμίδες έχει το καθένα, τα υπέρ και τα κατά
Δείτε τι ρόλο παίζει η διατροφή στους ασθενείς με μελάνωμα
Δείτε τι ρόλο παίζει η διατροφή στους ασθενείς με μελάνωμα
Υποφέρεις από δυσκοιλιότητα; Αυτές οι τροφές θα σε σώσουν!
Υποφέρεις από δυσκοιλιότητα; Αυτές οι τροφές θα σε σώσουν!
Πόσο κρασί είναι καλό να πίνεις μαζί με το φαγητό σου; Προσοχή μην ξεφύγεις
Πόσο κρασί είναι καλό να πίνεις μαζί με το φαγητό σου; Προσοχή μην ξεφύγεις
Βάζουμε στο μικροσκόπιο 5 διάσημες δίαιτες: Αυτά είναι όλα τα υπέρ και τα κατά τους
Βάζουμε στο μικροσκόπιο 5 διάσημες δίαιτες: Αυτά είναι όλα τα υπέρ και τα κατά τους

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του