Φώτης Μακρής: «Οι άνθρωποι δεν ζουν χωρίς ψευδαισθήσεις»

Τις «Ψευδοεξομολογήσεις» του μεγάλου Γάλλου συγγραφέα Μαριβώ σε μετάφραση Ανδρέα Στάικου σκηνοθετεί αυτή τη σεζόν ο Φώτης Μακρής στο Studio Μαυρομιχάλη.

Για τους περισσοτέρους μελετητές του Μαριβώ, «Οι ψευδοεξομολογήσεις» συνιστούν από́ κοινού́ με «Το Παιχνίδι του Έρωτα και της Τύχης», τα αριστουργήματά́ του. Και είναι απορίας άξιον ότι το έργο είναι ουσιαστικά άπαιχτο στην χώρα μας, καθώς το τελευταίο ανέβασμα ήταν πριν 65 χρόνια στο Εθνικό θέατρο!

%cf%86%cf%8e%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%bc%ce%b1%ce%ba%cf%81%ce%ae%cf%82-%ce%bf%ce%b9-%ce%ac%ce%bd%ce%b8%cf%81%cf%89%cf%80%ce%bf%ce%b9-%ce%b4%ce%b5%ce%bd-%ce%b6%ce%bf%cf%85%ce%bd-%cf%87%cf%89%cf%810

«Οι Ψευδοεξομολογήσεις», κωμωδία σε τρεις πράξεις και σε πεζό λόγο, παραστάθηκαν για πρώτη φορά το Σάββατο 16 Μαρτίου 1737. Έκτοτε παίχτηκε στα σαλόνια της εποχής, από την Κομεντί Φρανσέζ, στο θέατρο Odeon, καθώς και στις 16 Αυγούστου 1794, στην επίσημη επαναλειτουργία της Κομεντί Φρανσέζ. Από τότε, παραμένει σταθερά στο ρεπερτόριο. Για παράδειγμα, μόνον στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα (ως το 1956) μετράμε 562 παραστάσεις του έργου από την ιστορική γαλλική σκηνή της Κομεντί Φρανσέζ.

Η πλοκή των Ψευδοεξομολογήσεων είναι μία από τις καλύτερα δομημένες σε όλο το θέατρο του Μαριβώ. Βασίζεται κυρίως στις λιγότερο ή περισσότερο ψευδείς εξομολογήσεις του Ντιμπουά, και χωρίς τη μεγάλη επιδεξιότητα του συγγραφέα, θα ήταν δύσκολο να την παρακολουθήσουμε μέσα από τους πολυπληθείς μαιάνδρους της. Εάν μάλιστα συγκρίνουμε το έργο με το Παιχνίδι του Έρωτα και της Τύχης, βλέπουμε πως διαφέρουν σε ουσιαστικά σημεία, και αυτό συμβαίνει εν μέρει και εξαιτίας της ηλικίας του συγγραφέα.

Εμείς με αφορμή την παράσταση αυτή μιλήσαμε με τον Φώτη Μακρή και μάθαμε όσα περισσότερα μπορούμε…

Επιλέξατε να ανεβάσετε το έργο του Μαριβώ «Οι ψευδοεξομολογήσεις» ένα έργο που έχει να παιχτεί σε ελληνική σκηνή 65 χρονιά. Τι ήταν αυτό που σας έκανε να ασχοληθείτε μαζί του;

Το ότι ένα έργο που έχει γραφτεί πριν από 283 χρόνια, μπορεί να αποτελέσει το μέσον να μιλήσω για πράγματα που απασχολούν την κοινωνία εν έτη 2020. Μου αρέσει και με ιντριγκάρει πάρα πολύ αυτή η συνομιλία του χθες με το σήμερα και η ανάδειξη προβληματισμών που φαίνονται να απασχολούν τον άνθρωπο σε βάθος εκατοντάδων ετών. Επίσης να τονίσω, ότι το συγκεκριμένο έργο, σύμφωνα με τους μελετητές του Μαριβώ, θεωρείται ένα από τα 3 καλύτερά του και σίγουρα το ωριμότερο. Οπότε, η πρόκληση να το παρουσιάσουμε στο θεατρικό κοινό της χώρας μας, μετά από 65 χρόνια(!) ήταν πολύ μεγάλη. Και να πούμε ότι είμαστε και εξαιρετικά περήφανοι, γιατί πρόκειται για μια μεγάλη παραγωγή, θα έλεγα δυσανάλογα μεγάλη για ένα μικρό θέατρο σαν το studio Μαυρομιχάλη.

Έχετε μεταφέρει το έργο στο σήμερα. Ένα έργο που έχει πρωτοπαρουσιαστεί το 1737, τι κοινά στοιχεία μπορεί να έχει με το σήμερα;

Ένα έργο που δεν έχει κανένα κοινό στοιχείο με το σήμερα, δεν έχει κανένα λόγο να ανέβει. Η μεταφορά στο σήμερα ήταν κάτι που προέκυψε στην προετοιμασία της παράστασης με τους συνεργάτες μου και τους ηθοποιούς, όταν «ανακαλύψαμε» την εξαιρετικά σύγχρονη και επίκαιρη προβληματική του έργου.

Το έργο μιλάει για τον τρόπο που επηρεάζεται η κρίση μας και η βούλησή μας, από διάφορα «κέντρα» που αποφασίζουν τι μας αρέσει και τι όχι. Και το πετυχαίνουν μάλιστα με τέτοια επιτυχία, που φτάνουμε στο σημείο να αποκτούμε «άποψη» για κάτι χωρίς να έχουμε καμία ιδία αντίληψη!

Φυσικά ο Μαριβώ χρησιμοποιεί ως όχημα τον έρωτα και την κωμωδία για να εκφράσει αυτόν τον προβληματισμό, και για αυτό η παράστασή μας προσπαθεί και ελπίζω να το πετυχαίνει, να ισορροπήσει ανάμεσα στο «παιγνιώδες» ύφος του συγγραφέα και την ιδιαιτέρως σοβαρό θέμα που θίγει.

Αυτό το ιδιαιτέρως σοβαρό και επίκαιρο θέμα ήταν που μας «ανάγκασε» να φέρουμε την παράσταση στο σήμερα. Όχι προς χάριν κάποιου εντυπωσιασμού, αλλά από την πεποίθηση μας ότι έτσι το μήνυμα του έργου θα φτάσει πιο άμεσα στον σημερινό θεατή.

Η νοοτροπία και η σχέση που είχαν οι άνθρωποι τότε με τον έρωτα δεν έχουν αλλάξει με την σημερινή εποχή;

Κατά τη γνώμη μου αλλάζουν μόνο οι εξωτερικές αντιδράσεις και τα «τερτίπια». Ο έρωτας στη «βιοχημική» του πλευρά παραμένει αναλλοίωτος ανά τους αιώνες. ‘Οταν ερωτευτούμε, το μέσα μας ταράσσεται ακριβώς το ίδιο που ταρασσόταν το μέσα των ανθρώπων στην εποχή του Μαριβώ ή του Σαίξπηρ ή του Αισχύλου!

%cf%86%cf%8e%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%bc%ce%b1%ce%ba%cf%81%ce%ae%cf%82-%ce%bf%ce%b9-%ce%ac%ce%bd%ce%b8%cf%81%cf%89%cf%80%ce%bf%ce%b9-%ce%b4%ce%b5%ce%bd-%ce%b6%ce%bf%cf%85%ce%bd-%cf%87%cf%89%cf%812

Το ανέβασμα που έχετε κάνει στο έργο του Μαριβώ «Οι ψευδοεξομολογήσεις» είναι τολμηρό; Είδαμε στο δελτίο τύπου ότι είναι ακατάλληλο για θεατές κάτω των 16 ετών.

Υπάρχει μία σκηνή, που κατά την επικρατούσα «κοινή γνώμη» δεν μπορεί να παρακολουθήσει ένας θεατής κάτω από 16. Αν θέλετε να σας πω την γνώμη μου, μπορεί. Αλλά για να μην έχουμε μπλεξίματα με την νοοτροπία και την υποκρισία κάποιων, αποφασίσαμε να το χαρακτηρίσουμε ακατάλληλο.

Ποια φράση από το έργο θα μπορούσε να συνδέει την εποχή του Μαριβώ με το σήμερα;

« Οι άνθρωποι δεν ζουν χωρίς ψευδαισθήσεις»

Το τελευταίο διάστημα βλέπουμε μία στροφή του Θεατρικού Οργανισμού «Νέος Λόγος» που είστε και καλλιτεχνικός διευθυντής σε πιο κλασσικό ρεπερτόριο. Αυτό είναι τυχαίο ή θεωρείτε ότι υπάρχει πρόβλημα στο σύγχρονο έργο;

Είναι και δεν είναι τυχαίο. Πάντα είχα και έχω μια αδυναμία στα κλασικά κείμενα, αλλά, από την άλλη πάντα έψαχνα και ψάχνω σύγχρονα έργα.

Οι επιλογές μας πάντα έχουν να κάνουν με το τι μας απασχολεί και για ποιο πράγμα θέλουμε να μιλήσουμε. Και μετά ψάχνουμε το κείμενο που μπορεί να αποτελέσει το όχημα για αυτό που θέλουμε να μιλήσουμε.

Προφανώς λοιπόν τα τελευταία χρόνια, τα θέματα που μας απασχολούν εμένα και τους συνεργάτες μου, βρήκαν καλύτερη «εκπροσώπηση» σε κλασικά κείμενα. Πάντως παραμένω πάντα ανοιχτός σε ελληνικά και ξένα σύγχρονα έργα.

Η παρασταση είναι ακαταλληλη κάτω των 16 ετών.

Συντελεστές

Μετάφραση : Αντρέας Στάικος

Σκηνοθεσία : Φώτης Μακρής

Σκηνικά – Κοστούμια : Μαντώ Ψυχουντάκη

Μουσική : Γιώργος Χανός

Κίνηση: Στέλλα Κρούσκα

Φωτογραφίες: Δάφνη Δίγκα

Παίζουν: Νίκος Αργυριάδης, Γιάννης Δαμάλας, Κωνσταντίνος Ελματζίογλου, Στέλλα Κρούσκα, Φώτης Μακρής, Πάνος Ξενάκης, Στέλλα Παπαδημητρίου, Στεφανία Σαμαρά

Ημέρες και ώρες παραστάσεων

Από 14 Δεκεμβρίου 2019.

Κάθε Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 20:00

Τιμές εισιτηρίων

Κανονικό : 15 ευρώ (Κάθε Σάββατο), 12 ευρώ ( Κάθε Κυριακή)

Φοιτητικό, κάτω των 25 ετών, άνω των 65, Α.Μ.Ε.Α. : 10 ευρώ

Άνεργοι, ατέλειες : 8 ευρώ

Σχετικά Άρθρα
«Άλλα για τον Γλάρο δε γνωρίζω» στο Ρεκτιφιέ
«Άλλα για τον Γλάρο δε γνωρίζω» στο Ρεκτιφιέ
Ο Χρήστος Λιακόπουλος στο Infowoman: «Ο μεγαλύτερος δυνάστης μας είναι ο ίδιος μας ο εαυτός»
Ο Χρήστος Λιακόπουλος στο Infowoman: «Ο μεγαλύτερος δυνάστης μας είναι ο ίδιος μας ο εαυτός»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Ο Θανάσης Σαράντος σκηνοθετεί το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μύλλερ
Ο Θανάσης Σαράντος σκηνοθετεί το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μύλλερ
"Θέατρο Τέχνης": Γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου προσφέροντας μειωμένα εισιτήρια για τις παραστάσεις του!
“Θέατρο Τέχνης”: Γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου με μειωμένα εισιτήρια για τις παραστάσεις του!
To “MOMENT” της Ειρήνης Αναγνωστοπούλου προσθέτει 4 extra παραστάσεις για να το προλάβετε!
To “MOMENT” της Ειρήνης Αναγνωστοπούλου προσθέτει 4 extra παραστάσεις για να το προλάβετε!

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του