«Σήκωσέ το» Μπρένταν, αυτό το Όσκαρ είναι δικό σου

«Ήμουν στην έρημο. Και μάλλον θα έπρεπε να είχα αφήσει ίχνη. Αλλά με βρήκες»: Αυτή η ατάκα μάς έμεινε από την ομιλία του Μπρένταν Φρέιζερ, κατά την απονομή του βραβείου Καλύτερου Ηθοποιού στα Critics Choice Awards.

Τα λόγια αυτά απευθύνονταν στον Ντάρεν Αρονόφσκι, σκηνοθέτη της ταινίας «Η Φάλαινα», στην οποία ο Φρέιζερ δίνει ερμηνεία ζωής. Μία ερμηνεία, που του χάρισε υποψηφιότητα για Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου, φαντάζοντας μάλιστα ως φαβορί για το χρυσό αγαλματίδιο.

Το όνομα του Μπρένταν Φρέιζερ είχε ταυτιστεί με τον «Γκαφατζή της ζούγκλας», αλλά κυρίως με τον «Ρικ Ο’ Κόνελ» στην τριλογία «Η Μούμια», το 1999, αποτελώντας έναν από τους ωραίους των late 90s.

Το 2003 η σεξουαλική επίθεση που δέχθηκε, έμελε να αλλάξει εντελώς την οπτική του για την βιομηχανία του σινεμά. Για πολλά χρόνια, έμεινε εκτός κινηματογράφου, δίνοντας, παράλληλα, μάχη με την κατάθλιψη.

Ένα σαρωτικό comeback

Το comeback του, όμως, ήταν σαρωτικό και ο ρόλος του «Τσάρλι» στην «Φάλαινα» τον απογείωσε. Βασισμένη στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Σάμιουελ Χάντερ, ο οποίος έχει επιμεληθεί το σενάριο της ταινίας, το ανθρωποκεντρικό δράμα  «Η Φάλαινα» ακολουθεί την ιστορία του 270 κιλών και απομονωμένου από τον εξω κόσμο καθηγητή αγγλικής λογοτεχνίας, Τσάρλι, ο οποίος διδάσκει στους φοιτητές του διαδικτυακά. Τόσο απομονωμένος, που ακόμη κι εκείνοι δεν τον βλέπουν, καθώς κρατά την κάμερά του κλειστή με την δικαιολογία, ότι είναι χαλασμένη.

Ζει μέσα σε ένα μικρό, σκοτεινό διαμέρισμα, γεμάτο κουτιά από πίτσες, λίτρα αναψυκτικών, συρτάρια γεμάτα γλυκά, με μόνη «συντροφιά» του την φίλη του, Λιζ, τους οποίους συνδέει μία κοινή τραγωδία, εκτελεί χρέη νοσοκόμας του, ενώ προσπαθεί να τον πείσει να πάει στο νοσοκομείο, καθώς κινδυνεύει από συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια. Και όλα αυτά, έχουν ξεκινήσει πριν από 9 χρόνια, όταν εγκατέλειψε την γυναίκα και την κόρη του για τον εραστή του, ο οποίος στη συνέχεια  αυτοκτονεί. Ο Τσάρλι μην μπορώντας να αντέξει την απώλειά του, αρχίζει να τρώει δίχως αύριο.

Οι ήρωες της ιστορίας μπαίνουν και βγαίνουν μέσα στο σκοτεινό διαμέρισμα του υπέρβαρου καθηγητή, που προσπαθεί να επανασυνδεθεί με την κόρη του, που εγκατέλειψε. Τους συνδέει κάτι κοινό… «Η φάλαινα».

Με πολλά προσθετικά, ο Φρέιζερ αφήνει πίσω του τον γεροδεμένο τυπά της «Μούμιας» και μεταμορφώνεται εντυπωσιακά σε μία παρατημένη από τον ίδιο της τον εαυτό, αυτοκαταστροφική φιγούρα. Ένας υπερφαγικός, βουλιμικός ήρωας, που τον καταπίνει η ίδια του η τροφή που τον ηδονίζει. Ο δρόμος προς την συνειδητή αυτοκαταστροφή του είναι στρωμένος από ατελείωτα κουτιά πίτσας, αβυσσαλέου λίπους σάντουιτς και junk food και ο Φρέιζερ δίνει πραγματικά ένα ρεσιτάλ ερμηνείας που καθηλώνει.

Αδικήθηκε τελικά στα Όσκαρ η ταινία του Αρονόφσκι;

Το γεγονός, ότι η ταινία του πάντα αμφιλεγόμενου Ντάρεν Αρονόφσκι δίχασε κοινό και κριτικούς, αποτυπώνει την επιτυχία της. Είτε μας άρεσε, είτε όχι. Η αλήθεια είναι, ότι και με το «Mother» το ίδιο έγινε.

Δεν ήταν λίγοι αυτοί που τον κατέκριναν για επιφανειακή ενσυναίσθηση, «χοντροφοβία» – fatphobia είναι η λέξη που χρησιμοποίησαν σχετικά- ότι διαιωνίζει την «μανιέρα» των υπέρβαρων που υποφέρουν από κατάθλιψη και υπερφαγία, ότι στιγματίζει αυτούς τους ανθρώπους, χρησιμοποιώντας όλα αυτά τα προσθετικά για να στήσει το σώμα του Τσάρλι, ενισχύοντας τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις.

Από τη μία ο εγκλεισμός του μακριά από κάθε ανθρώπινο βλέμμα, ακόμη και η κλειστή κάμερα για να μην τον δουν οι φοιτητές του,  από την άλλη ο ντελιβεράς που στο τέλος καταφέρνει να τον δει, αντιδρώντας με τρόμο, μπορεί να πει κανείς, ότι μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση αυτών των στερεοτύπων.

Ωστόσο, πιθανότατα θέλει να δείξει το αντίθετο. Να τα «ξεγυμνώσει», ίσως με κάποια παραπάνω ωμότητα, χαρακτηριστικό γνώρισμα του σκηνοθέτη. Κι αυτό αποκαλύπτεται από την συμπάθεια που προκαλεί ο ήρωας στον θεατή. 

Παράλληλα, ο τίτλος της ταινίας παίζει με τον εγκέφαλο. Βλέπεις έναν παχύσαρκο άνθρωπο, ακούς τον τίτλο «Φάλαινα» και ο συνειρμός γίνεται τρόπον τινά αυτόματα. Όχι, δεν είναι «χοντροφοβικός» ο Αρονόφσκι. Γιατί εκεί είναι η ανατροπή: το αγαπημένο βιβλίο του ήρωα είναι ο «Μόμπι Ντικ». Ένα συγκεκριμένο απόσπασμα τον συνδέει με τις μεγάλες αγάπες της ζωής του: τον εραστή του και την κόρη του, την οποία ενσαρκώνει εξαιρετικά η Σέιντι Σινκ (Stranger Things).

Αν κάτι μπορεί να αποτελέσει σκηνοθετική ευρηματικότητα στην περίπτωση της «Φάλαινας» είναι το γεγονός, ότι όλη η ταινία εξελίσσεται σε ένα σκοτεινό δωμάτιο, ενώ έξω πάντα βρέχει. Στο τέλος της, ωστόσο- δεν θα κάνουμε άλλο σπόιλερ- το σκηνικό αλλάζει με τη «λύτρωση» του κεντρικού ήρωα, όπως μπορεί κανείς να τη μεταφράσει.

Η «Φάλαινα» είναι υποψήφια για τρία Όσκαρ, αυτά του Α’ Ανδρικού Ρόλου για τον Μπρένταν Φρέιζερ το, Β’ Γυναικείου για την συγκλονιστική Hong Chau (Λιζ) και Κομμώσεων – Μακιγιάζ. Ωστόσο, δεν ήταν υποψήφια σε καμία άλλη κατηγορία, ενώ πολλοί θα περίμεναν το όνομα του Ντάρεν Αρονόφσκι τουλάχιστον σε αυτή της Σκηνοθεσίας με φωνές να κάνουν λόγο για «σνομπάρισμα» της Ακαδημίας στον Αμερικανό σκηνοθέτη.

Διαβάστε επίσης:

Τι συμβαίνει με την ακρίβεια στην Ελλάδα και τι στην Ευρώπη – Πώς ο πληθωρισμός επηρεάζει τους πολίτες

Κλασική κομψότητα και μοναδικό στιλ κάθε λεπτό με την καλοκαιρινή συλλογή ρολογιών Swarovski

Έπεσε κομμάτι από μπαλκόνι στην Ερμού – φωτογραφίες

Σχετικά Άρθρα
«Η Χίμαιρα», «Το Αγόρι του Θεού» και άλλες πέντε ταινίες στα σινεμά
«Η Χίμαιρα», «Το Αγόρι του Θεού» και άλλες πέντε ταινίες στα σινεμά
kinds-of-kindness-%cf%84%ce%bf-%cf%80%cf%81%cf%8e%cf%84%ce%bf-teaser-trailer-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%bd%ce%ad%ce%b1%cf%82-%cf%84%ce%b1%ce%b9%ce%bd%ce%af%ce%b1%cf%82-%cf%84%ce%bf%cf%850
“Kinds of Kindness”: Το πρώτο teaser trailer της νέας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου
Η βραδιά που ο Μάρλον Μπράντο αρνήθηκε το Όσκαρ κι έστειλε μία Ινδιάνα στη θέση του
Η βραδιά που ο Μάρλον Μπράντο αρνήθηκε το Όσκαρ κι έστειλε μία Ινδιάνα στη θέση του
"Μυστήριο 175 Μέρες Κινηματογράφου": Έρχεται το 2ο τριήμερο προβολών ντοκιμαντέρ!
“Μυστήριο 175 Μέρες Κινηματογράφου”: Έρχεται το 2ο τριήμερο προβολών ντοκιμαντέρ!
«Τιτανικός»: «Χρυσό» πουλήθηκε το κομμάτι πόρτας που έσωσε την «Ρόουζ»
«Τιτανικός»: «Χρυσό» πουλήθηκε το κομμάτι πόρτας που έσωσε την «Ρόουζ»
Love Unbound 2024: Five Films For Freedom
Love Unbound 2024: Five Films For Freedom

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του