Προβιοτικά: Όλα όσα πρέπει να ξέρεις

Νέο φλέγον θέμα συζήτησης, σε φορείς επιστημονικούς και μη, είναι τα προβιοτικά, τα οποία έχουν αναδειχθεί ως πολλά υποσχόμενα για την διατήρηση της υγείας του εντέρου, της καλής λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος και της γενικότερης υγείας του οργανισμού. Ο Πάρης Παπαχρήστος,

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος και ιδρυτής του medNutrition θα μας εξηγήσει παρακάτω όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε γύρω από τη λέξη «προβιοτικό» και σε τι μπορεί να μας ωφελούν.

%cf%80%cf%81%ce%bf%ce%b2%ce%b9%ce%bf%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ac-%cf%8c%ce%bb%ce%b1-%cf%8c%cf%83%ce%b1-%cf%80%cf%81%ce%ad%cf%80%ce%b5%ce%b9-%ce%bd%ce%b1-%ce%be%ce%ad%cf%81%ce%b5%ce%b9%cf%820

Πάρης Παπαχρήστος,

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc.

Ιδρυτής του medNutrition

Τι είναι τα Προβιοτικά;

Ήξερες ότι όρος προβιοτικά είναι μια αμιγώς ελληνική λέξη (συνθετικά: προ + βίος), που σημαίνει «υπέρ της ζωής» (“for life”);

Πολύ πιθανό αν έπαιρνες ποτέ αντιβίωση να σου έχει προταθεί απο τον Ιατρό σου να πάρεις και προβιοτικά παράλληλα. Τι είναι όμως τα προβιοτικά; Με τον όρο προβιοτικά, εννοούμε ζωντανούς μικροοργανισμούς, που όταν προσλαμβάνονται μέσω της διατροφής, σε κατάλληλες ποσότητες, θα έχουν ευεργετικό αποτέλεσμα για την υγεία σου, σύμφωνα με τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας. Τα προβιοτικά, ως ζωντανοί μικροοργανισμοί, περιλαμβάνουν διάφορα στελέχη με κυριότερα τα Lactobacillus, Bifidobacterium, Enterococcus, Streptococcus, Pediococcus, Leuconostoc και Bacillus.

Προβιοτικά: Ποια τα Οφέλη τους;

Αφού εξοικειώθηκες λίγο με το τι είναι τα προβιοτικά, τώρα θα συζητήσουμε ποιος είναι ο ρόλος τους στον οργανισμό και πού μπορούν να σε ωφελήσουν. Τα προβιοτικά, αποτελούν έναν πολύ καλό σύμμαχο για την υγεία σου και αξίζει να ρίξεις μία ματιά στους πολυάριθμους ευεργετικούς ρόλους τους, τους οποίους θα σου περιγράψω παρακάτω.

Προβιοτικά: Που μπορούν σε βοηθήσουν

Έχουν αντιοξειδωτικές δράσεις στον οργανισμό

Αποτελούν σύμμαχο στην αντιμετώπιση της φλεγμονής

Συμβάλλουν στην πρόληψη και την αντιμετώπιση διάφορων παθήσεων

Μπορούν να βελτιώσουν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα σου

Προάγουν την καλή λειτουργία του εντέρου και το προστατεύουν από παθογόνους μικροοργανισμούς

Οδηγούν σε μείωση της «κακής» – LDL χοληστερόλης και σε μείωση των τριγλυκεριδίων

Επιστρατεύονται ως προς τη μείωση της αρτηριακής πίεσης

Δρουν κατά της παχυσαρκίας

Προστατεύουν από την τερηδόνα

Δρουν κατά των αλλεργιών

Περιορίζουν τα συμπτώματα της διάρροιας

Προάγουν την καλή ψυχική υγεία

Προβιοτικά vs. Πρεβιοτικά

Άλλο προβιοτικά και άλλο πρεβιοτικά. Κι όμως, ένα γράμμα κάνει τη διαφορά! Τα πρεβιοτικά δεν αποτελούν ζωντανούς μικροοργανισμούς, αλλά τα υποστρώματα που αυτοί χρησιμοποιούν για να βελτιστοποιηθεί η δράση τους. Με πιο απλά λόγια, αποτελούν την τροφή των προβιοτικών, ώστε αυτά να μπορούν να λειτουργήσουν. Τα πρεβιοτικά, κυρίως υπάρχουν σε τροφές πλούσιες σε διαιτητικές ίνες όπως είναι τα φρούτα, τα λαχανικά και τα δημητριακά ολικής άλεσης.

Από πού όμως θα μπορέσεις να προσλάβεις τα προβιοτικά και ποια άραγε είναι τα τρόφιμα που τα περιέχουν; Υπάρχουν αρκετές πηγές προβιοτικών σε τρόφιμα, που κατά κύριο λόγο είναι πολύ πιθανό, ήδη, να καταναλώνεις σε αρκετά μεγάλη συχνότητα. Συνέχισε να διαβάζεις για να το ανακαλύψεις.

Που Συναντάμε τα Προβιοτικά

Γιαούρτι και Προβιοτικά

Το γιαούρτι εκτός από τα υπόλοιπα πολυάριθμα οφέλη που έχει για την υγεία σου, προσφέρει και αυτό! Είναι λοιπόν μία από τις βασικές διατροφικές πηγές των προβιοτικών, προσθέτοντας έτσι και αυτό στον ευεργετικό σκοπό που υπηρετεί. Ακόμη, είναι καλή πηγή πρωτεΐνης, ασβεστίου, φωσφόρου, καλίου και άλλων πολύτιμων θρεπτικών συστατικών που συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού και του γαστρεντερικού συστήματος υ. Καταλαβαίνεις λοιπόν, πως αποτελεί έναν δυνατό σύμμαχο στην καθημερινότητά σου!

Άλλες Διατροφικές πηγές Προβιοτικών

Εξίσου καλές πηγές προβιοτικών μπορούν να είναι:

Το κεφίρ

Γαλακτοκομικά που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως το ξινόγαλα βουτυρόγαλα

Ορισμένα τυριά

Το τουρσί

Οι πίκλες

Ίσως έχεις ακούσει για τα εμπλουτισμένα με προβιοτικά τρόφιμα. Για να προκύψει η σχετική επισήμανση, το τρόφιμο θα πρέπει να πληροί κάποιες προϋποθέσεις. Ο αρμόδιος φορέας που επικυρώνει τους ισχυρισμούς τροφίμων, είναι η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια Τροφίμων (EFSA) αλλά και ο ΕΦΕΤ. Ωστόσο, ακόμη δεν υπάρχει κάποιο τρόφιμο που να έχει δικαιωθεί ως προς την κατεύθυνση εμπλουτισμού του με τα προβιοτικά.

Ήξερες ότι; Μετά τις 14 Δεκεμβρίου 2012 απαγορεύτηκε από την EFSA η χρήση του όρου «προβιοτικό» σε ετικέτες τροφίμων.

Τα προβιοτικά μπορείς να τα βρεις και με τη μορφή των συμπληρωμάτων, τα οποία κυκλοφορούν ευρέως στην αγορά. Όταν λαμβάνονται από συμπληρώματα, τα προβιοτικά διατηρούν την ευεργετική τους δράση. Ωστόσο αποτελεί αντικείμενο διαρκούς έρευνας στην επιστημονική κοινότητα, η προσπάθεια να αποσαφηνιστεί πλήρως το κριτήριο επιλογής κάποιου προβιοτικού για κάθε περίπτωση ή εάν ο συνδυασμός στελεχών θα αποβεί πιο ευεργετικός.

Μόλις προσλάβεις είτε το τρόφιμο που περιέχει προβιοτικά (π.χ. το γιαούρτι), είτε το συμπλήρωμα που μπορεί να χρησιμοποιείς, αυτό θα ακολουθήσει το ταξίδι που ακολουθεί κανονικά η και η τροφή σου. Η απορρόφησή του θα πραγματοποιηθεί στο λεπτό έντερο, το κατεξοχήν όργανο του γαστρεντερικού συστήματος που έχει τον ρόλο αυτόν. Έπειτα, οι ευεργετικοί αυτοί μικροοργανισμοί, θα αναλάβουν τα καθήκοντα δράσης τους.

Ο Ρόλος των Προβιοτικών στην Υγεία

Γιατί όμως τόση μεγάλη κουβέντα για τα προβιοτικά; Στον επιστημονικό χώρο, έχουν πραγματοποιηθεί διάφορες μελέτες που οδηγούν σε συμπεράσματα υπέρ των προβιοτικών. Τι σημαίνει αυτό; Με πολύ απλά λόγια, εσύ, εγώ και το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού, αποκτούμε έναν πολύ ισχυρό σύμμαχο για την βελτίωση της υγείας μας.

Προβιοτικά: Δράση κατά των Καρδιαγγειακών 

Μία από τις δράσεις των προβιοτικών που σου ανέφερα και προηγουμένως, είναι η μείωση της αρτηριακής πίεσης. Η αυξημένη αρτηριακή πίεση είναι από τους κυριότερους παράγοντες κινδύνου για διάφορες παθήσεις του καρδιαγγειακού, συνεπώς η συμβολή των προβιοτικών στη μείωσή της, είναι ύψιστης σημασίας. Ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας κινδύνου για εμφάνιση καρδιαγγειακών παθήσεων είναι το οξειδωτικό stress. Και εδώ, τα προβιοτικά έρχονται να δράσουν αντισταθμιστικά, μειώνοντας σημαντικά τα επίπεδά του. Τέλος, και κάτι ακόμα! Τα προβιοτικά, φαίνεται πως οδηγούν σε αύξηση των λιπαρών οξέων βραχέας αλύσου (SCFAs), που συμβάλλουν στη διατήρηση της υγείας σου και σε προστατεύουν από αγγειακές βλάβες.

Πώς όμως μπορούν να βοηθήσουν τα προβιοτικά;

Η επαρκής πρόσληψη προβιοτικών δρα ευεργετικά ως προς την ανακούφιση των συμπτωμάτων. Συνεπώς καταπολεμούν τη διάρροια και το φούσκωμα που μπορεί να νιώθεις, αν ταλαιπωρείσαι από Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου.

Προβιοτικά και Δυσανεξία στη λακτόζη

Η δυσανεξία στη λακτόζη, οφείλεται σε ολική ή μερική ανεπάρκεια του ενζύμου λακτάση ή σε μειωμένη δραστικότητά του. Ο ρόλος της είναι να διασπά τη λακτόζη σε γαλακτόζη και γλυκόζη, ώστε έπειτα να μεταβολισθεί από τον οργανισμό. Τα προβιοτικά, βοηθούν στην καταπολέμηση των συμπτωμάτων που σε ταλαιπωρούν (όπως είναι η διάρροια, ο μετεωρισμός κ.α.) και οδηγούν σε βελτίωση της ποιότητας ζωής σου. Κατά περιπτώσεις, η πρόσληψη προβιοτικών, μπορεί να οδηγήσει σε βελτίωση της ανοχής στη λακτόζη.

Προβιοτικά και Πρόληψη κατά του Καρκίνου

Σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα, έχει αναδειχθεί η ευεργετική δράση των προβιοτικών στην πρόληψη εμφάνισης ορισμένων μορφών καρκίνου.

Πιο συγκεκριμένα η αντικαρκινική και αντιμεταλλαξογόνος δράση των προβιοτικών, οφείλεται στη συμβολή τους σε μονοπάτια που αναστέλλουν την επιτάχυνση της διαδικασίας μετάλλαξης των κυττάρων, ενώ παράλληλα συμμετέχουν σε μηχανισμούς που οδηγούν σε πρόληψη της μετατροπής των κυττάρων σε τοξικές καρκινικές μορφές τους. Ωστόσο, χρειάζεται περισσότερη διερεύνηση.

Τι μπορούν να κάνουν λοιπόν τα προβιοτικά για εσένα;

Προστασία, είναι η κυριότερη λειτουργία τους στην οποία πρέπει να εστιάσεις στη συγκεκριμένη περίπτωση. Φυσικά έχουν κι άλλες δράσεις, κάποιες από τις οποίες σου έχω αναφέρει και νωρίτερα. Ακόμη, θα σε ανακουφίσουν από τα συμπτώματα της διάρροιας.

Εγκυμοσύνη, Βρεφική ηλικία και Προβιοτικά

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, συμβαίνουν διάφορες φυσιολογικές μεταβολές στον οργανισμό σου. Μία από αυτές είναι και η μεταβολή του εντερικού σου μικροβιόκοσμου. Παράλληλα, θα πρέπει να έχεις στο μυαλό σου το μέγεθος της αλληλεπίδρασης που έχει η φυσιολογία του οργανισμού σου, στην υγιή ανάπτυξη του μικροβιόκοσμου του εμβρύου, κάτι που αν και με μεταβολές, θα το συνοδεύει για τη μετέπειτα ζωή του.

Διατροφική Πρόσληψη Προβιοτικών

Συνεπώς, αυτό που θα σου πρότεινα να κάνεις, είναι να θωρακίσεις πλήρως τον οργανισμό σου, χρησιμοποιώντας κάθε σύμμαχο που έχεις.

Οι τροφές που τα περιλαμβάνουν, είναι πολλές και στις έχω αναφέρει παραπάνω. Θα συμβάλλουν στη διατήρηση της ισορροπίας του εντερικού σου μικροβιόκοσμου και συνεπώς στο χτίσιμο ενός υγιούς μικροβιόκοσμου του παιδιού σου.

Να θυμάσαι, κάθε περίπτωση είναι διαφορετική και θα πρέπει να αξιολογείται ξεχωριστά! Πριν λάβεις οποιοδήποτε συμπλήρωμα ή κάνεις κάποια τροποποίηση, συμβουλέψου τον γιατρό σου.

Ο Καθιστικός τρόπος ζωής, η μη ισορροπημένη διατροφή, ο μη επαρκής ύπνος και το άγχος και στρες αποτελούν συνήθειες που είναι επιβαρυντικές για την υγεία σου. Ωστόσο,  αποτελούν μεταβλητούς παράγοντες της καθημερινότητάς σου και μπορώ να σε βοηθήσω να τους τροποποιήσεις.

Τι να κρατήσεις για τα Προβιοτικά

Όπως σου ανέφερα σε αυτό τον οδηγό, τα προβιοτικά έχουν συνδεθεί με πληθώρα ευεργετικών δράσεων. Ωστόσο, δεν αποτελούν «μαγική λύση» και θα πρέπει να συνοδεύονται από έναν υγιεινό τρόπο ζωής με σκοπό να υποστηριχθεί η δράση τους και να μεγιστοποιούνται τα οφέλη τους.

Να θυμάσαι… Δεν ταιριάζουν όλα σε όλους! Η λήψη προβιοτικών σκευασμάτων είναι καλό να εξατομικεύεται ανάλογα με την περίπτωση.

Προβιοτικά και Εξατομίκευση

Επίσης, αν χρησιμοποιείς συμπλήρωμα προβιοτικών, αυτό θα πρέπει να γίνεται έπειτα από συμβουλή του θεράποντα ιατρού σου και σε συνεργασία με Διαιτολόγο-Διατροφολόγο. Θα πρέπει να ακολουθήσεις τις συμβουλές τους για τη δοσολογία που θα πρέπει να λαμβάνεις, ενώ η υπερδοσολογία, θα πρέπει να αποφεύγεται κατηγορηματικά. Εάν ψάχνεις κάποιον Διαιτολόγο-Διατροφολόγο που να γνωρίζει για τα προβιοτικά, τότε μπορείς να με επισκεφτείς στο Γραφείο μου στο Παγκράτι ή μπορούμε να τα πούμε στον χώρο σου με τις Κατ΄οίκον Συνεδρίες. Ακόμη και αν μένεις μακριά, υπάρχει η δυνατότητα των on-line διαδικτυακών συνεδριών. Θα χαρώ να σε βοηθήσω!

Διαβάστε επίσης

Αυτή είναι η καλύτερη ελληνική μπύρα – Διακρίθηκε σε «τυφλή» γευστική δοκιμή

Συγκίνηση στη Χίο: Γνώρισε τον άνθρωπο που της χάρισε τη ζωή ως δότης μυελού των οστών

Σχετικά Άρθρα
8 καλοκαιρινές τροφές για απώλεια βάρους
8 καλοκαιρινές τροφές για απώλεια βάρους
Γι' αυτούς τους λόγους αξίζει να βάλεις λίγο σούσι στη διατροφή σου
Γι’ αυτούς τους λόγους αξίζει να βάλεις λίγο σούσι στη διατροφή σου
Βοηθάει η διατροφή στην αντιμετώπιση φλεγμονών;
Βοηθάει η διατροφή στην αντιμετώπιση φλεγμονών;
Διατροφικές επιλογές για να προστατευτούμε από τον ήλιο
Διατροφικές επιλογές για να προστατευτούμε από τον ήλιο
Διατροφογενετικό Τεστ DNA: Διατροφή βάσει γονιδίων
Διατροφογενετικό Τεστ DNA: Διατροφή βάσει γονιδίων
Φυτοφαγική Διατροφή: Το δωρεάν ebook για να την εφαρμώσετε σωστά
Φυτοφαγική Διατροφή: Το δωρεάν ebook για να την εφαρμώσετε σωστά

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του