Η Βίκυ Κυριακουλάκου στο Infowoman: «Στην Ελλάδα επιλέγονται έργα που θα φέρουν κόσμο και όχι αυτά που στηρίζουν το όραμα»

Οι εμβληματικές φιγούρες της Σαρλότ Μπροντέ και της ηρωίδας της, Τζέιν εμπνέουν την παράσταση «Jane». Το έργο αποπειράται να εξερευνήσει εκ νέου την βικτωριανή αυτή ιστορία υπό ένα διαφορετικό πρίσμα.

Γιατί είναι σχεδόν θαύμα που το βιβλίο της Σαρλότ Μπροντέ έζησε τελικά ως τις μέρες μας; Πώς μια αιχμάλωτη δύναμη μετατρέπεται σε ρουφήχτρα; Πώς μία ακυρωμένη ψυχή μεταμορφώνεται σε στοιχειό, που όμως υφαίνει επίμονα την πλοκή της ιστορίας; Ποια είναι η μοίρα του άντρα και γιατί είναι ό,τι χειρότερο εφευρεύθηκε ποτέ; Γιατί επιβιβάστηκε και η P.J. Harvey σε αυτήν την παράσταση;

Στο έργο συναντάμε τη φρέσκια και δυνατή γραφή της Κατερίνας Μαυρογεώργη για την οποία επαινέθηκε και τιμήθηκε πρόσφατα με το βραβείο Ελευθερία Σαπουντζή. Με την δραματουργική συμβολή της Μαρίας Φιλίνη, με χιούμορ, τρυφερότητα και μεγάλη περιέργεια, το έργο μας προσκαλεί να ξεδιψάσουμε μέσα σε έναν αλλόκοτα αστείο και ποιητικό κόσμο. Μια γιορτή για την δημιουργικότητα ως το πιο απαραίτητο survival kit.

Με αφορμή την παράσταση, η πρωταγωνίστρια Βίκυ Κυριακουλάκου μίλησε στο Infowoman.gr για τον τετραπλό της ρόλο, την διαχρονικότητα τη Σαρλότ Μπροντέ, την ενασχόλησή της με τη διδασκαλία θεάτρου, αλλά και τα επόμενα σχέδιά της.

%ce%b7-%ce%b2%ce%af%ce%ba%cf%85-%ce%ba%cf%85%cf%81%ce%b9%ce%b1%ce%ba%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%ac%ce%ba%ce%bf%cf%85-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b5%ce%bb%ce%bb%ce%ac0

Πρωταγωνιστείτε στην παράσταση «Jane» της Κατερίνας Μαυρογεώργη. Τι να περιμένουμε από το έργο;

Από την Jane της Κατερίνας Μαυρογεώργη καλύτερα να μην περιμένουμε τίποτα. Ας αφήσουμε το έργο να μας πάει εκεί που θέλει να μας πάει και ότι σημαίνει αυτό για τον καθένα και τη στιγμή που θα το δει. Για μένα είναι πολύ ενδιαφέρουσα διεργασία ως θεατής να μην έχω προσδοκίες και να είμαι ανοιχτή στην στιγμή της επιτέλεσης. Από τη μεριά της ηθοποιού, ωστόσο θα πω ότι είναι μια τόσο ευτυχής συνάντηση αυτή με την Κατερίνα, την Νάνσυ, τον Δημήτρη, την Μαριτίνα, την Μαρία και την άλλη Μαρία, τη Σαρλότ, τη Τζέην, τον άλλο Δημήτρη, τον Σεραφείμ, την Βάσια, την Άρτεμη, την Αγγελική που μάλλον αυτό που έχουμε φτιάξει, έτσι όπως το ζούμε τις μέρες των παραστάσεων, το νιώθουμε να είναι κάτι θεραπευτικό, ευεργετικό και εμψυχωτικό.

Ποια είναι η ηρωίδα που υποδύεστε και με ποιο χαρακτηριστικό της θα λέγατε, ότι ταυτίζεστε;

Στην παράσταση υποδύομαι 4 ρόλους. Ταυτίζομαι περισσότερο με την Έλεν, τη φίλη της Τζέην που είναι ο πρώτος σύμμαχός της στο έργο. Η Έλεν έχει μια ποιότητα που τη συνδέει με το θείο και το μη ανθρώπινο, παρατηρεί τα γεγονότα από μία απόσταση, έχοντας εμπιστοσύνη σε αυτό που είναι αθέατο, αλλά ταυτόχρονα και τόσο παρόν. Έχω πολλά τέτοια στοιχεία κι εγώ, νιώθω πολλές φορές ότι παρατηρώ τον κόσμο, αλλά δεν βρίσκομαι ακριβώς μέσα σε αυτόν, ότι δεν μπορώ να ταυτιστώ, ό,τι έχω μια βαθιά πίστη σε κάτι άλλο που ξεκινά από την ευγνωμοσύνη και την περιέργεια για αυτά που δεν τα έχω γνωρίσει ακόμα, αλλά που ξέρω ότι υπάρχουν.

Πόσο σύγχρονη είναι η Έμιλι Σαρλότ Μπροντέ;

Το περιβάλλον της Σαρλότ Μπροντέ στην Βικτωριανή Αγγλία είναι μη σύγχρονο μεν, αλλά οι προβληματισμοί της, οι αγωνίες της και οι στοχασμοί της είναι πολύ σύγχρονοι δε. Για μένα ήταν μια μεγάλη έκπληξη, γιατί πέρα από τα γεγονότα που περιγράφει, η εμβάθυνση που κάνει σε σκέψεις και προβληματισμούς είναι μη αναμενόμενη σε σχέση με την εποχή και τη μόρφωση που θα μπορούσε να έχει λάβει μια γυναίκα τότε το 1847. Η αξία της για μένα έγκειται στο ότι διαβάζοντας το βιβλίο Τζέην Έυρ, δεν μου απευθυνόταν το έργο ως ένα μυθιστόρημα ιστορικής αξίας, με έναν μεγάλο έρωτα και μια ζωή γεμάτη περιπέτειες, αλλά μου απευθυνόταν ως μια στοχαστική έρευνα, καθώς η Σαρλότ βυθιζόταν σε προβληματισμούς σε σχέση με την αξία της ανθρώπινης ύπαρξης, με την δικαιοσύνη βάσει κοινωνικής θέσης και με την πολιτική της εκπαίδευσης. Το βιβλίο για μένα μιλάει για μια ευκαιρία που δε σου δίνεται εύκολα στη ζωή και ανάλογα με το που έχεις γεννηθεί γεωγραφικά, δημογραφικά, περιουσιακά και χρονικά, μπορεί αυτή η δυσκολία να σου καθορίσει τη ζωή, ανεξάρτητα από την προσωπική σου αξία και τη λαχτάρα σου για έρευνα του κόσμου. Το πολύ θετικό ωστόσο είναι ότι κάνει την ηρωίδα να επιμένει και ενώ έχει τις δυσκολίες αυτές που βοηθούν στην ανάπτυξη των προβληματισμών μιας γυναίκας της εποχής της Σαρλότ -που δε θέλει να παντρευτεί, αλλά θέλει να γράφει-εν τέλει φέρνει την ηρωίδα στο στόχο της και στη διεκδίκηση του happy end!

%ce%b7-%ce%b2%ce%af%ce%ba%cf%85-%ce%ba%cf%85%cf%81%ce%b9%ce%b1%ce%ba%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%ac%ce%ba%ce%bf%cf%85-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b5%ce%bb%ce%bb%ce%ac2

Έχετε διδάξει θέατρο σε επαγγελματίες και ερασιτέχνες ηθοποιούς, σε εφήβους, άτομα άνω των 65 ετών, καθώς επίσης και σε συμπεριληπτικές ομάδες ανθρώπων (με νοητική ή σωματική δυσκολία αναπηρία). Συναντήσατε προκλήσεις; Και τι σας χάρισε αυτή η εμπειρία;

Μόνο προκλήσεις έχει η διδασκαλία και ειδικά σε περιπτώσεις που καταφτάνεις ουρανοκατέβατη ως άλλη Mary Poppins. Δεν έχω μέχρι τώρα διδάξει ούτε σε ακαδημαϊκό περιβάλλον ούτε για μεγάλη διάρκεια χρόνου, ώστε να υπάρχει η πολυτέλεια του πλαισίου και του ακαδημαϊκού έτους. Οπότε μόνο προκλήσεις έχω συναντήσει και τις λατρεύω. Ξέρω ότι πρέπει να μπω σε αυτά τα μαθήματα τόσο συγκεντρωμένη όσο και ανοιχτή στα ερεθίσματα και στις ανάγκες των γύρω μου, που ουσιαστικά είναι σαν να βρίσκομαι σε έναν μαραθώνιο αυτοσχεδιαστικής διδασκαλίας. Όσο και να οργανώνω ιδέες, storyboards, ασκήσεις, εκείνη την ώρα η διαδικασία έχει κάτι το τόσο ζωντανό και απρόβλεπτο που σε κάνει να ξεχειλίζεις από αδρεναλίνη και ιδέες για το πως θα αξιοποιήσεις τους ανθρώπους που έχεις μπροστά σου. Αγαπώ πάρα πολύ την εκπαίδευση και ως μαθήτρια και ως δασκάλα και νομίζω ότι είναι πολύ κοινή η συνθήκη για μένα γιατί είτε στη μία είτε στην άλλη πλευρά αυτό που συμβαίνει είναι η επικοινωνία και ο θαυμασμός που διεκδικείται αμφίδρομα. Είμαι ακόμα στη διαδικασία της μάθησης, φέτος παρακολουθώ ένα μάθημα για ειδική αγωγή εξ αποστάσεως του ΕΚΠΑ και νομίζω ότι είναι μια συνθήκη για μένα η μαθητεία που δε θέλω να τελειώσει ποτέ. Νομίζω ότι έχω αφιερώσει το μεγαλύτερο χρόνο της ζωής μου σε σπουδές και ακόμα και όταν διδάσκω νομίζω ότι πάλι νιώθω σαν να σπουδάζω τον άνθρωπο που έχω απέναντί μου.

Έχετε εργαστεί επίσης σε θέατρα του εξωτερικού. Σε τι επίπεδο βρίσκεται το ελληνικό θέατρο σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες;

Το ελληνικό θέατρο βρίσκεται σε εξαιρετικό επίπεδο. Έχουμε καταπληκτικούς ηθοποιούς, έχουμε πολύ καλούς δασκάλους, έχουμε ασκητές του θεάτρου, έχουμε και κάποιους σαλούς τους θεάτρου-που τους αγαπώ ιδιαιτέρως. Αυτό που δεν έχουμε είναι υποδομές, μισθούς και κόσμο να πηγαίνει στο θέατρο. Δυστυχώς στην Ελλάδα δεν μπορεί να συντηρήσει το θέατρο από το κοινό και την ιδιωτική πρωτοβουλία, το θέατρο εδώ βασίζεται στην επιχορήγηση, στην ανάθεση και στα open calls. Επίσης λείπει η νοοτροπία από την πλευρά του κοινού του «στηρίζω» με την έννοια την καλλιτεχνική ή την προσωπική. Στην Ελλάδα επιλέγονται αναγκαστικά έργα που θα φέρουν κόσμο στο θέατρο και όχι έργα που στηρίζουν το όραμα και τη θέση του καλλιτέχνη. Αναπόφευκτα λοιπόν, το κοινό συγκεντρώνονται σε έργα που έχουν εγκριθεί από κρατικούς ή ιδρυματικούς θεσμούς. Στο εξωτερικό οι επιχορηγήσεις είναι περισσότερες, το κοινό μεγαλύτερο και το έργο μπορεί να υπηρετεί την καλλιτεχνική πρόθεση του δημιουργού και όχι κάποια μικροπολιτική. Μήπως τελικά το κοινό φέρει μια ευθύνη απέναντι στην τέχνη και στην στήριξη αυτής που πρέπει να την αναλάβει ενεργά όπως συμβαίνει και στην Ευρώπη; Και μήπως τελικά η ανάταση ψυχής δεν επιτυγχάνεται μόνο όταν βλέπουμε καλλιτέχνες να είναι ευτυχισμένοι και να μας κάνουν να γελάμε, αλλά και όταν μας θυμίζουν κάτι μύχιο της ψυχής μας που θέλουμε να ξεχάσουμε, το οποίο όμως δεν καταφέρνει να εκτονωθεί μέσα στα πλαίσια μιας παράστασης, αλλά μας δίνει και δουλειά για το σπίτι; Πιστεύω βαθιά στη δύναμη του κοινού και θέλω να βρούμε μια πιο ενεργή για διαδραστική σχέση μεταξύ μας. Για την διασκέδαση υπάρχει και η τηλεόραση και το τικ τοκ -κι εμένα αυτά με χαλαρώνουν πριν κοιμηθώ- αλλά την υπόλοιπη μέρα γιατί να μην σκεφτούμε μαζί και ίσως να αλλάξουμε και κάτι…

%ce%b7-%ce%b2%ce%af%ce%ba%cf%85-%ce%ba%cf%85%cf%81%ce%b9%ce%b1%ce%ba%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%ac%ce%ba%ce%bf%cf%85-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b5%ce%bb%ce%bb%ce%ac4

Ποιο θεατρικό έργο θα θέλατε να σκηνοθετήσετε;

Συνήθως είναι δικά μου έργα που γράφω και σκηνοθετώ. Αυτή είναι και η εξειδίκευσή μου βάσει σπουδών, το theatre making. Κάποια έργα έχουν μικρή παραγωγή και γίνονται πιο άμεσα, κάποια χρειάζεται να περιμένουν στο συρτάρι για να εγκριθούν. Μου αρέσουν πολύ οι μεγάλες παραγωγές, γιατί μπορώ να συνεργάζομαι και να δίνω δουλειά σε πολύ κόσμο και αυτή είναι η μεγάλη μου χαρά, να ξέρω ότι θα σηκώσω το τηλέφωνο και να πω σε έναν αγαπημένο συνεργάτη, έχουμε δουλειά! Και να ξέρω ότι θα διαχειριστώ έτσι το budget, ώστε να πληρωθούν πρώτα οι άνθρωποι και μετά όλα τ’ άλλα. Ωστόσο και οι μονόλογοί μου ή το cabaret μου το love me queerly, έχουν μεγάλη χάρη και αγάπη γιατί φτιάχνονται από πολύ συγκεντρωμένο κόσμο και με την αγαπημένη μου αισθητική γραμμή που είναι η DIY και το objet trouvé. Εγώ, αν μπορούσα και την καρέκλα που θα καθίσεις να στην έφτιαχνα με τα χέρια μου, θα ήμουν πολύ ευτυχισμένη. Με τούτα και με κείνα, δεν έχει σημασία το έργο αυτή τη στιγμή, αλλά η διαδικασία υλοποίησής του και όσον αφορά τη θεματική πάντα είναι ενδοσκοπική.

Διαβάζουμε ότι έχετε κάνει σπουδές Χρηματοοικονομικής. Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το θέατρο;

Όντως ήμουν από τους φοιτητές που μπήκαν και τελείωσαν ένα πολύ υψηλά υποσχόμενο και βαθμολογικά τότε κορυφαία τμήμα των Οικονομικών με ειδίκευση στα Χρηματοοικονομικά προϊόντα και στην Τραπεζική διοίκηση -ήταν η εποχή των limit up! Θα πω ότι η ζωή μου κάπως διχοτομήθηκε στα 22 μου, όταν ολοκλήρωσα τις σπουδές μου σε αυτό το πολλά υποσχόμενο τμήμα, αφού όσοι με ήξεραν τότε δεν μπορούσαν να πιστέψουν πως αποφάσισα να αλλάξω ρότα και να ασχοληθώ με το θέατρο, αλλά και όσοι με ξέρουν τώρα στο δεύτερο μισό δεν μπορούν να πιστέψουν πως θα μπορούσα να μείνω σε ένα γραφείο και να ασχολούμαι με χρήματα. Οι σπουδές στο Πανεπιστήμιο ήταν απόρροια μεγάλης αγάπης για τα μαθηματικά και τον μπαμπά μου, στον οποίο ήθελα να αποδείξω ότι αν και κορίτσι τα καταλαβαίνω εξίσου καλά όπως και αυτός. Οι σπουδές στο θέατρο ήταν απόρροια μεγάλης αγάπης στον συνάνθρωπο και σε μένα, γιατί πραγματικά την τελευταία στιγμή κατάλαβα ότι δε θα μπορούσα να επιβιώσω σε ένα τέτοιο περιβάλλον. Και ήταν τέτοια η πάλη μου με τη συνείδησή μου, που την απόφαση την πήρα λίγο πριν την ορκωμοσία μου όταν είδα ένα όνειρο, που μου έλεγε μες στα μούτρα ότι δεν ανήκω στο γραφείο και στο κοστούμι. Το όνειρο δε μου έλεγα πήγαινε στο θέατρο, αλλά εφόσον είχα δοκιμάσει και τη μουσική, είχα αποφασίσει ότι θα έπρεπε να είναι μια μορφή έκφρασης που θα ανοίγω το στόμα μου. Το θέατρο το αγαπούσα πριν καν το δω, γιατί το χα μάθει ως κάτι στο οποίο πήγαιναν οι γονείς μου με τα καλά τους και που εγώ δε θα το καταλάβαινα-αυτή ήταν η δικαιολογία για να μη με πάρουν. Οπότε στο μυαλό μου το θέατρο ήταν κάτι που θέλει πολύ δουλειά και εξυπνάδα και άνοιγμα για να το καταλάβεις και ως τέτοιο το αντιμετωπίζω ακόμα. Απλώς τώρα η μαμά μου είναι εκείνη που δεν καταλαβαίνει τις παραστάσεις μου! Αλλά εκπαιδεύεται.

Τα μελλοντικά σας σχέδια;

Θέλω αρχικά να πάει πολύ καλά η Jane, να είμαστε όλοι γεροί και αγαπημένοι και να την φτάσουμε εκεί που της αξίζει. Υπάρχει μια παράσταση που έχει πάρει αναβολή από τον Νοέμβρη του 23 και ελπίζω να γίνει πριν το καλοκαίρι του 24 και είναι τα «17 χρόνια Βίκυ Κυριακουλάκου». Από εκεί και πέρα τη νέα σαιζόν θέλω να την συναποφασίσω με νέους και παλιούς συνεργάτες. Το καλοκαίρι θα δουλεύω στο λιμάνι του Πειραιά εξυπηρετώντας τους τουρίστες των terminals των κρουαζιερόπλοιων, γιατί εδώ και πολλά χρόνια είναι μια αγαπημένη δουλειά που με βγάζει από τη δύσκολη θέση των οικονομικών αποτυχιών στο θέατρο, γιατί καλλιτεχνικά όλες μου οι δουλειές πάνε πολύ καλά, αλλά το ταμείον είναι μείον. Ελπίζω να βρω χρόνο για γράψιμο μέσα σε ένα πολύ έντονο τουριστικό καλοκαίρι και να βρω και τον έρωτα της ζωής μου!

Info

%ce%b7-%ce%b2%ce%af%ce%ba%cf%85-%ce%ba%cf%85%cf%81%ce%b9%ce%b1%ce%ba%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%ac%ce%ba%ce%bf%cf%85-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b5%ce%bb%ce%bb%ce%ac6

Θέατρο Θησείον, Τουρναβίτου 7, τηλ: 21 0325 5444

Από τις 18 Μαρτίου, κάθε Κυριακή, Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00

Εισιτήρια: https://www.more.com/theater/jane/

Τιμή: €18 Γενική είσοδος | €15 Φοιτητικό, Ανέργων, Άνω των 65, ΑΜΕΑ | €12 Ομαδικό (>=10 άτομα)

Διάρκεια: 95 λεπτα

Μια παραγωγή της θεατρικής ομάδας INKAL

Η παράσταση πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.

Σχετικά Άρθρα
Η Αγγελική Τουμπανάκη στο Infowoman: «Μέσω της καλλιτεχνικής έκφρασης καταρρίπτουμε στερεότυπα και αγκυλώσεις»
Η Αγγελική Τουμπανάκη στο Infowoman: «Μέσω της καλλιτεχνικής έκφρασης καταρρίπτουμε στερεότυπα και αγκυλώσεις»
%cf%84%ce%b5%ce%bb%ce%b5%cf%84%ce%ae-%ce%b1%cf%86%ce%ae%cf%82-%cf%80%ce%bf%ce%b9%ce%b1-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b9-%ce%b7-%ce%ba%ce%bf%cf%81%cf%85%cf%86%ce%b1%ce%af%ce%b1-%cf%84%cf%81%ce%b1%ce%b30
Τελετή Αφής: Ποια είναι η κορυφαία τραγουδίστρια της όπερας που ερμήνευσε τον Ολυμπιακο Ύμνο
Μαρία Δαμασιώτη, υπάρχει δεύτερη ευκαιρία στον έρωτα;
Μαρία Δαμασιώτη, υπάρχει δεύτερη ευκαιρία στον έρωτα;
Σοφία Φυτιάνου, υπάρχει τρόπος να ρίξουμε «Πίσσα και Πούπουλα» στον παραλογισμό των ανθρώπινων σχέσεων;
Σοφία Φυτιάνου, υπάρχει τρόπος να ρίξουμε «Πίσσα και Πούπουλα» στον παραλογισμό των ανθρώπινων σχέσεων;
Η Ζαχαρούλα Χρόνη σκηνοθετεί την πιο ανατριχιαστικά επίκαιρη παράσταση και αποκαλύπτεται στο Infowoman
Η Ζαχαρούλα Χρόνη σκηνοθετεί την πιο ανατριχιαστικά επίκαιρη παράσταση και αποκαλύπτεται στο Infowoman
Αναστασία Κουμίδου, γιατί να ασχοληθούμε σήμερα με έναν εγκληματία πολέμου σαν τον Mengele;
Αναστασία Κουμίδου, γιατί να ασχοληθούμε σήμερα με έναν εγκληματία πολέμου σαν τον Mengele;

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του