“Έρχεται Μ. Εβδομάδα. Μπορεί να νηστέψει το παιδί μου;”

Πολλά παιδάκια, ακούγοντας στο σχολείο για τα έθιμα και τις παραδόσεις μας, ζητούν μόνα τους από τους γονείς τους να συμμετάσχουν στη νηστεία της Μ. Εβδομάδας. Άλλοι γονείς, πάλι, λόγω των θρησκευτικών τους αντιλήψεων, θέλουν και οι ίδιοι να ξεκινήσουν τα παιδιά τους από κάποια ηλικία και μετά την παράδοση της νηστείας.

Εμείς μιλήσαμε με τον Δρ Δημήτρη Μπιτσάνη BSc, MMedSc, MSC, PhD, RNutr, Βιοχημικό Διατροφολόγο με κατεύθυνση στην κλινική διατροφή και διαιτολογία και του ζητήσαμε να μας εξηγήσει αναλυτικά κατά πόσο είναι ασφαλές για ένα παιδί να νηστεύει, αν υπάρχουν κάποια αρνητικά σε όλη αυτή τη διαδικασία, αλλά και πώς μπορούν να αντιστραφούν – αφού πρόκειται καθαρά για θέμα διατροφής όπου εύκολα μια έλλειψη από κάποιο “αρτήσιμο” τρόφιμο μπορεί να αντισταθμιστεί από άλλα τρόφιμα που μπορούν να καταναλωθούν στη νηστεία.

– Πολλοί γονείς αναρωτιούνται εάν είναι ασφαλές για τα παιδιά τους να ακολουθούσουν τη νηστεία, και συγχρόνως να εξακολουθούν να προσλαμβάνουν όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

Τα παιδιά μεγαλώνουν με έντονους ρυθμούς ανάπτυξης και για να ακολουθήσουν τη νηστεία των γονιών τους θα πρέπει οι παρακάτω προϋποθέσεις να πληρούνται:

– Το παιδί να είναι υγιές

– Να προσλαμβάνει καθημερινά ενέργεια και ποικιλία θρεπτικών συστατικών σε επαρκείς ποσότητες

– Η νηστεία να μην επιφέρει απώλεια βάρους (εξαιρούνται τα παχύσαρκα παιδιά)

– Να μην νηστεύουν για μεγάλο χρονικό διάστημα

– Να μην είναι προσχολικής ηλικίας

Επομένως η διατροφή τους κατά τη νηστεία πρέπει να είναι πολύ καλά δομημένη. Προσοχή βέβαια χρήζουν περιστατικά με διαγνωσμένες ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά ή παιδιά με αναιμία ή άλλα προβλήματα υγείας, όπου η συμβουλή του παιδίατρου και του διαιτολόγου κρίνεται απαραίτητη.

– Ποια είναι μία καλή σχεδιασμένη διατροφή κατά την περίοδο της νηστείας, η οποία θα μπορέσει να καλύψει τις ανάγκες των παιδιών;

Οι απαιτήσεις των παιδιών σε ενέργεια (θερμίδες) είναι ανάλογες της ηλικίας, του ύψους και της φυσικής τους δραστηριότητας:

Το 25-35% της ενέργειας είναι λίπος, με τα περισσότερα λίπη να προέρχονται από πηγές καλών (πολυακόρεστων και μονοακόρεστων) λιπαρών οξέων, όπως ψάρια, ξηροί καρποί, και ελαιόλαδο.

Επίσης λόγω ανάπτυξης οι απαιτήσεις σε πρωτεΐνες είναι ελαφρώς υψηλότερες απ’ ό,τι σε μεγαλύτερες ηλικίες και οι γονείς πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την ποιότητα των πρωτεϊνικών τροφίμων που καταναλώνονται και τις πρόσθετες ανάγκες ανάπτυξης των παιδιών τους.

Στην περίοδο όμως της νηστείας, εξαιτίας της αποχής του παιδιού από τα ζωικής προέλευσης τρόφιμα (κρέας, ψάρι, αυγά και γαλακτοκομικά προϊόντα), είναι πιθανό να παρουσιάσει ανεπαρκή πρόσληψη σε βασικά θρεπτικά συστατικά, ιδιαιτέρως σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, σίδηρο, ασβέστιο και βιταμίνη D.

Επομένως είναι απαραίτητο να υπάρχει ποικιλία τροφίμων και επομένως καλός προγραμματισμός πλάνου διατροφής.

Προγραμματισμός διατροφής για την Εβδομάδα νηστείας

Πρωτεΐνες: Εναλλακτικές προτάσεις για υψηλής βιολογικής αξίας πρωτεΐνες είναι οι συνδυασμοί τροφίμων πλούσιων σε αμινοξέα (όσπρια, ξηροί καρποί, βρώμη, δημητριακά, σόγια κ.ά.).

Για παράδειγμα, συνδυάστε όσπρια με δημητριακά (φακές, φασόλια, ρεβίθια κ.ά. σε συνδυασμό με ρύζι, κινόα, στάρι κ.ά.) ή προσθέστε ξηρούς καρπούς σε συνδυασμό με δημητριακά σε μαγειρικές συνταγές, σαλάτες ή σνακ.

Σίδηρος: Εναλλακτικές πηγές σιδήρου είναι τα όσπρια, ξηροί καρποί, αποξηραμένα φρούτα, δημητριακά ολικής άλεσης, πράσινα φυλλώδη λαχανικά πάντα σε συνδυασμό με τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη C (π.χ. χυμός πορτοκάλι).

Ασβέστιο και βιταμίνη D: Αμύγδαλα, αμυγδαλόγαλα ή γάλα σόγιας εμπλουτισμένα με βιταμίνη D, μπρόκολο και λαχανικά, σουσάμι, ταχίνι κ.ά.

Η τήρηση της νηστείας, όταν ακολουθείται μία διατροφή με ποικιλία τροφίμων και με ισορροπία στο σχεδιασμό της, φαίνεται ότι όχι μόνο δεν επηρεάζει την ανάπτυξη των παιδιών και των εφήβων, αλλά μάλιστα έχει και θετικές επιδράσεις ως προς την υγεία τους.

– Ποια τα πλεονεκτήματα της διατροφής κατά τη νηστεία;

Η διατροφή, λόγω της αυξημένης κατανάλωσης φρούτων, λαχανικών, δημητριακών, οσπρίων, ψαριού και θαλασσινών κατά την νηστεία, θυμίζει τη χορτοφαγική και φέρει πολλά χαρακτηριστικά της μεσογειακής διατροφής. Κι ένα τέτοιο πρότυπο διατροφής έχει ευεργετικά οφέλη για τα παιδιά:

  • Εισαγωγή καλύτερων και πιο ισορροπημένων διατροφικών συνήθειων
  • Αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας με τον πιο υγιεινό τρόπo
  • Ευεργετικό πρότυπο για την ομαλή λειτουργία του εντέρου και της πέψης
  • Μείωση της φθοράς των δοντιών

– Μια διατροφή χαμηλή σε κορεσμένα λίπη και υψηλή σε φυτικές ίνες σε τι θα βοηθήσει ένα παιδί;

Η αποχή από το κρέας και τα ζωικής προέλευσης λίπη κατά την περίοδο της νηστείας αντισταθμίζεται από την αύξηση στην κατανάλωση τροφίμων φυτικής προέλευσης, όπως όσπρια, φρούτα και λαχανικά. Επομένως, μια διατροφή χαμηλής περιεκτικότητας σε κορεσμένα λιπαρά, υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες και υψηλής σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης μπορεί να μειώσει σημαντικά το πρόβλημα της παιδικής παχυσαρκίας, δυσλιπιδαιμίας και τον κίνδυνο εκδήλωσης σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2 ή εμφάνισης καρδιακών παθήσεων. Η πρόσληψη φυτικών ινών επίσης βοηθά στην ομαλή λειτουργία του εντέρου και της πέψης. Είναι όμως σημαντικό να επισημάνουμε ότι υπάρχουν και φυτικές πηγές επικίνδυνες για την υγεία, όπως τα φυτικά έλαια (φοινικέλαιο που χρησιμοποιείται από ορισμένες αλυσίδες φάστφουντ ή λάδι καρύδας) και πολλά παρασκευασμένα και συσκευασμένα τρόφιμα (λιπαρά σνακ, τηγανητά τρόφιμα, μπισκότα, σοκολάτα, γλυκά).

– Συνήθως ένα παιδί νηστεύει το πολύ για μία εβδομάδα, τη Μεγάλη Εβδομάδα. Τι θα μπορούσε να φάει εκείνες τις μέρες για να μην υπάρξει στέρηση θρεπτικών συστατικών;

Ένα παιδί δε συνιστάται να ακολουθήσει παρατεταμένη και αυστηρή νηστεία. Στην περίπτωση όμως της Μεγάλη Εβδομάδας που η νηστεία διαρκεί μικρό χρονικό διάστημα, μία διατροφή που καλύπτει τις ανάγκες των παιδιών σε θρεπτικά συστατικά, καταναλώνοντας ποικιλία τροφίμων για την υγεία τους είναι ασφαλής. Ενώ, τα παιδιά που κρατούν αυστηρά νηστεία το πρωί της παραλαβής της θείας κοινωνίας είναι καλό να έχουν ένα καλό δείπνο το προηγούμενο βράδυ ή να έχουν κι ένα επιπλέον καλό σνακ πρωτεΐνης.

Συμπερασματικά λοιπόν θα λέγαμε πως αν θέλουμε τα παιδιά να ακολουθήσουν νηστεία θα πρέπει:

  • να είναι γενικά σε καλή κατάσταση υγείας
  • να καταναλώνουν συνδυασμούς οσπρίων με δημητριακά για να καλύψουν τις ανάγκες τους σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής σημασίας, τουλάχιστον 4 με 5 φορές την εβδομάδα ανάλογα με την ηλικία
  • να καταναλώνουν φρούτα ( 3 μερίδες την ημέρα) και λαχανικά ( 2-4 μερίδες την ημέρα ανάλογα με την ηλικία) για την κάλυψη σε αντιοξειδωτικά -βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία
  • Να καταναλώνουν ξηρούς καρπούς και ελαιόλαδο, 3-5 μερίδες την ημέρα ανάλογα με την ηλικία
  • Να περιορίσουν το αλάτι σε 3-5 γρ. την ημέρα ανάλογα με την ηλικία

– Τι θα πρέπει να προσέξει η μητέρα ή όποιος ετοιμάζει το φαγητό των παιδιών τις μέρες της νηστείας. Μήπως πρέπει να αυξήσει τα γεύματα τις μέρες εκείνες;

Κατά τη νηστεία τα παιδιά μπορούν να απέχουν από το φαγητό μόνο για λίγες ώρες μέσα στην μέρα, π.χ. από το μεσημέρι ως το απόγευμα και στη συνέχεια να έχουν ένα θρεπτικό βραδινό γεύμα. Αποφύγετε να παραλείπουν γεύματα, όπως και τα συχνά σνακ και πρόχειρα φαγητά μέσα στην μέρα.

Επίσης

  • Να αποφεύγετε το τηγάνισμα των θαλασσινών ή των λαχανικών και την υπερκατανάλωση υδατανθράκων (ψωμιά, μακαρόνια κ.ά.).
  • Να προτιμάτε το ελαιόλαδο από οποιοδήποτε άλλο φυτικό έλαιο.
  • Βάλτε στο διαιτολόγιο ταχίνι, ξηρούς καρπού και ελαιόλαδο, αλλά με φειδώ διότι μπορεί να οδηγήσουν σε αύξηση βάρους των παιδιών.
  • Καλύψτε την έλλειψη ζωικών πρωτεϊνών με όσπρια και θαλασσινά.

– Υπάρχει ηλικιακός περιορισμός στη νηστεία ενός παιδιού;

Τα παιδιά αναμένεται να αρχίσουν την άσκηση της νηστείας στην ηλικία των 15 ετών (δηλ. την ηλικία της εφηβείας).

Τα μικρότερα παιδιά (7 – 8 ετών και άνω) μπορούν να ακολουθήσουν μερικώς τη νηστεία των γονέων τους και αυτό με προϋποθέσεις (ανάλογα με την κατάσταση της υγείας, τη διατροφή που λαμβάνει, τις  συνήθειες και την άσκηση).

Ενώ δεν συνίσταται η νηστεία κάτω των 7-8 ετών.

Σχετικά Άρθρα
Γλυκόριζα: Το βότανο με τα πολλά οφέλη στην υγεία και τι πρέπει να προσέξετε
Γλυκόριζα: Το βότανο με τα πολλά οφέλη στην υγεία και την ομορφιά
5 θρεπτικά σνακ ιδανικά για το καλοκαίρι - Δεν παθαίνουν τίποτα με τις υψηλές θερμοκρασίες
5 θρεπτικά σνακ ιδανικά για το καλοκαίρι – Δεν παθαίνουν τίποτα με τις υψηλές θερμοκρασίες
Διατροφικά do's & don'ts για τις ημέρες που η θερμοκρασία χτυπάει «κόκκινο»
Διατροφικά do’s & don’ts για τις ημέρες που η θερμοκρασία χτυπάει «κόκκινο»
%ce%bc%ce%b5-%ce%b1%cf%85%cf%84%cf%8c-%cf%84%ce%bf-%cf%86%cf%81%ce%bf%cf%8d%cf%84%ce%bf-%ce%b8%ce%b1-%ce%b4%ce%b9%cf%8e%ce%be%ce%b5%cf%84%ce%b5-%cf%84%ce%bf-%ce%bb%ce%af%cf%80%ce%bf%cf%82-%ce%b1%cf%800
Με αυτό το φρούτο θα διώξετε το λίπος από την κοιλιά
Φυσικό botox με χυμό που αποτοξινώνει και καταπολεμά τη γήρανση
Φυσικό botox με χυμό που αποτοξινώνει και καταπολεμά τη γήρανση
Προσοχή στα μουχλιασμένα επιδόρπια γάλακτος!
Προσοχή στα μουχλιασμένα επιδόρπια γάλακτος!

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του