Πόσο τελικά είμαστε έτοιμοι να φάμε ζωντανό τον αθώο, τον αδύναμο;

πόσο-τελικά-είμαστε-έτοιμοι-να-φάμε-ζω

Ως η «μητέρα» όλων των δαιμονισμένων ταινιών εκεί έξω «Το μωρό της Ρόζμαρι» (1968) – ένα ορόσημο του σινεμά τρόμου – φαντάζει το ίδιο στοιχειωμένο και σατανικό ακόμα και σήμερα, 53 χρόνια μετά την πρώτη προβολή του.

«Το μωρό της Ρόζμαρι» του Πολάνσκι, η αγαπημένη ταινία του Στάνλευ Κιούμπρικ, είναι μια πειστική και τρομακτική ιστορία σατανισμού και εγκυμοσύνης που έχει πολλές αναγνώσεις και αγγίζει τόσα θέματα: την ψύχωση, την πατριαρχία, τη μητρότητα, το όριο λογικής και παραφοράς, τη φεμινιστική μελέτη, την αλήθεια και πραγματικότητα.

Ορμώμενο από αυτήν την ταινία, ένα σύνολο ηθοποιών, δημιουργεί ένα νέο αφήγημα (Γιαννης Δενδρινός, Αλέξιος Διαμαντής, Κατερίνα Μαούτσου, Φραγκίσκη Μουστάκη, Κώστας Νικούλι, Ευθαλία Παπακώστα). Μια σύγχρονη Ρόζμαρι, αναγκασμένη να ζήσει, καταναγκασμένη να πράξει, να περιοριστεί και να οριστεί σ ένα παρόν που αλλάζει με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Να επιβιώσει κόντρα σ΄ έναν τοξικό περίγυρο. Και στα δύο αφηγήματα – σε αυτό του Πολάνσκι και σε αυτό που παρουσιάζεται – τα ερωτήματα παραμένουν κοινά. Η γυναίκα αυτή κυοφορεί ένα σπόρο. Τον σπόρο της γέννησης ενός ανθρώπου; Ενός νέου Θεού; Ενός ιδεολογήματος; ή μιας βιβλικής καταστροφής;

Εμείς με αφορμή την παράσταση «Ρόζμαρι» που σκηνοθετεί ο Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης μιλήσαμε με μία εκ των πρωταγωνιστριών της παράστασης, την ταλαντούχα Φραγκίσκη Μουστάκη.  Όπως είναι φυσικό, από τη συζήτησή μας δεν έλειψε το ελληνικό #metoo και τα γεγονότα των ημερών.

%cf%80%cf%8c%cf%83%ce%bf-%cf%84%ce%b5%ce%bb%ce%b9%ce%ba%ce%ac-%ce%b5%ce%af%ce%bc%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b5-%ce%ad%cf%84%ce%bf%ce%b9%ce%bc%ce%bf%ce%b9-%ce%bd%ce%b1-%cf%86%ce%ac%ce%bc%ce%b5-%ce%b6%cf%890

Πώς σας βρίσκουμε εν μέσω κινήματος #me too; Πόσο σας επηρεάζει ως καλλιτέχνιδα όλη αυτή η ατμόσφαιρα στον χώρο του θεάτρου;

Παρακολουθώ τις εξελίξεις και προσπαθώ να διατηρήσω ψυχραιμία και νηφαλιότητα στον τρόπο που τις βλέπω, αλλά δεν τα καταφέρνω. Με την έννοια ότι το ζήτημα της κακοποίησης, της παρενόχλησης, του σεξισμού, είναι πολύ ευαίσθητα θέματα και δυστυχώς άρρηκτα συνδεδεμένα με την ελληνική κοινωνία, οπότε ακουμπάνε σε όλους μας. Ακόμη λοιπόν, κι αν δεν μου έχει συμβεί προσωπικά εμένα μέσα στο θέατρο κάτι τέτοιο, το ότι τώρα αποκαλύπτεται πως συνέβαινε δίπλα μου, με αναστατώνει και με θυμώνει. Ακόμα κι αν ο τρόπος με τον οποίο γίνεται είναι βίαιος, ίσως η αρχή να μην μπορούσε πραγματικά να γίνει αλλιώς, γιατί αυτός ο κόσμος δεν είναι και τόσο δίκαιος όσο μπορεί να θέλω να πιστεύω. Θέλω όμως να ελπίζω, πως αυτή η στιγμή μπορεί να έχει και κάτι θεραπευτικό για τους ανθρώπους που μίλησαν και τελικά για όλους μας. Καθώς λοιπόν κάποιες υποθέσεις παίρνουν τον δρόμο της Δικαιοσύνης, εμείς πρέπει να αρπάξουμε αυτήν την ευκαιρία και να δούμε τι θέλουμε να την κάνουμε. Γιατί κάποιοι άνθρωποι εκτέθηκαν με πολύ μεγάλο ψυχικό κόστος για να μπορούμε να συζητάμε τώρα αυτά τα ζητήματα, τα οποία ήταν taboo. Κι οι άνθρωποι που μίλησαν πρέπει να δικαιωθούν και όλοι μαζί πια να μπορέσουμε να διαμορφώσουμε έναν καλύτερο χώρο, αρχίζοντας από την ομάδα μας, το θέατρο μας, τον χώρο στον οποίο δουλεύουμε.

Εσείς γνωρίζατε όλα όσα ακούγονται σήμερα; Έχετε βρεθεί ποτέ σε δύσκολη θέση;

Υπήρχαν φημολογίες στο χώρο του θεάτρου για όλα όσα ακούγονται. Ωστόσο, θέλω να πω το εξής. Έχω βιώσει την στιγμή της αποκάλυψης, σε πολύ νεαρή ηλικία, από άνθρωπο του φιλικού μου περιβάλλοντος. Η υπόθεση που αναφέρω δεν έχει σχέση με το χώρο το θεάτρου. Έτσι έμαθα καλά πόσο ευαίσθητη είναι η στιγμή που τo θύμα παίρνει την απόφαση να μιλήσει. Και δεν μπορεί απαραίτητα να βοηθήσει ο οποιοσδήποτε, ούτε καν ένας φίλος ο οποίος πραγματικά κινείται με κίνητρα αγάπης. Οι άνθρωποι δηλαδή που έχουν βιαστεί ή βιώσει βίαιες παρενοχλήσεις χρειάζονται και ένα ασφαλές περιβάλλον για να ανοιχτούν και να μιλήσουν. Το ότι μπορεί να είχα ακούσει κάτι λοιπόν εγώ ακόμα κι από ένα θύμα, δεν σημαίνει ότι μπορούσα και να βοηθήσω με ουσιαστικά θεραπευτικό τρόπο. Πρέπει να εκπαιδευτούμε σε αυτό. Είναι ένα στοίχημα λοιπόν για όλους μας να αντιληφθούμε την σοβαρότητα του ζητήματος και να αποκτήσουμε ευαισθητοποίηση γύρω από το θέμα. Πράγματι το metoo αλλάζει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τις καταστάσεις. Θέλω να ελπίζω ότι αν ακούσουμε κάποια ιστορία παρενόχλησης ή κακοποίησης τώρα, μετά από το ξέσπασμα του metoo, θα έχουμε τα εργαλεία να κάνουμε κάτι παραπάνω από το να πούμε: «αυτά συμβαίνουν, πάμε παρακάτω». Φυσικά και η Πολιτεία, πρέπει με τη σειρά της να επιτελέσει το ρόλο της αφού πρώτα τον αντιληφθεί.

Τι είναι αυτό που σας γοητεύει ιδιαίτερα στη Ρόζμαρι;

Είναι ένα έργο για τη γυναίκα, για την αγάπη, για την αθωότητα, για την φιλοδοξία και την δίψα για επιτυχία που έχει ο άνθρωπος. Και αναρωτιέσαι με αυτό το έργο αν πραγματικά μπορεί να υπάρχει αγάπη ανάμεσα σε δύο ανθρώπους όταν ο ένας έχει τόσο μεγάλο εγωισμό; Μπορεί να γίνει επικίνδυνος ο εγωισμός, όταν θρέφεται συνεχώς και μεγαλώνει. Μπορεί ακόμα και να θυσιάσει κάποιον που αγαπά για να πετύχει τους στόχους του. Με συγκινεί πολύ η αθωότητα της Ρόζμαρι μέσα σε ένα περιβάλλον τόσο εχθρικό.

Σκιαγραφήστε μας τον χαρακτήρα που υποδύεστε

Η Μίνι, είναι μία ηλικιωμένη γυναίκα, κοκέτα, με έναν παρδαλό και κωμικό τρόπο, η οποία ζει με τον άντρα της, δίπλα στο σπίτι της Ρόζμαρι. Σταδιακά την παρατηρούμε με έναν αδιάκριτο τρόπο να παρεμβαίνει όλο και περισσότερο στη ζωή τους. Μέσα από τις πρόβες προέκυψαν και καινούργια στοιχεία στον χαρακτήρα της Μίνι τα οποία εντείνουν κάπως την αλληλεπίδρασή της με την Ρόζμαρι αλλά και την δύναμη που ασκεί πάνω της.

Πώς αισθάνεστε που θα παίξετε σε μία σκηνή χωρίς…κοινό;

Η αλήθεια είναι ότι περίμενα πως θα είναι αμήχανο και πράγματι μου λείπει όλη η αίσθηση της ζωντανής παράστασης σε ένα ανοιχτό θέατρο. Αλλά το νιώθω αυτό περισσότερο στο τέλος, που δεν ξέρω τι ακριβώς να κάνω και απλώς μαζεύω τα πράγματα μου και πάω σπίτι μου. Από την άλλη, την στιγμή που παίζουμε, νιώθω πως με τα υπόλοιπα παιδιά μοιραζόμαστε μία πολύ συγκεκριμένη εμπειρία που για εμένα είναι μοναδική και σε συνδυασμό με την κάμερα, η οποία κινείται διαρκώς ανάμεσά μας, γεννιέται μία διαφορετική συνθήκη, πολύ ζωντανή. Κι αυτό έχει διαμορφωθεί από την σκηνοθεσία του Μάρκου Παπαδοκωνσταντάκη.

Τι πιστεύετε πως θα αφήσει όλη αυτη η περιπέτεια (κορωνοϊός/#metoo) στον χώρο του θεάτρου;

Το Μe too θα αφήσει πιστεύω θετικά πράγματα. Ανοίγει μία συζήτηση για το τι επιτρέπεται και τι όχι στον εργασιακό μας χώρο και πολλοί άνθρωποι με τοξικές, κακοποιητικές συμπεριφορές, έρχονται αντιμέτωποι με τις ευθύνες τους. Ο κορονοιός δεν ξέρω τι θα φέρει. Ήδη έχει επιφέρει οικονομικές συνέπειες και όχι μόνο, σε πολλούς ανθρώπους που δουλεύουν στον χώρο, ηθοποιούς και μη. Ας ελπίσουμε να βγούμε πιο δυνατοί και να ανοίξουν σύντομα τα θέατρα.

Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα κάνετε με το που είμαστε ελεύθεροι από την πανδημία του κορωνοϊού;

Πολλά μου έρχονται στο μυαλό. Σίγουρα θέλω να πάω σε παραστάσεις και συναυλίες.

Μελλοντικά σχέδια

Το καλοκαίρι θα είμαι στον χορό στην παράσταση «Βάκχες», σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη στο φεστιβάλ Επιδαύρου.

Info: 

Συντελεστές της παράστασης

Κείμενο: Αντρέ Παπακώστα

Σκηνοθεσία: Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης

Βοηθός σκηνοθέτη &Κίνηση: Υβόννη Τζάθα

Σκηνικό & Κοστούμια: Αλέγια Παπαγεωργίου

Μουσική: Κάρολος Μπεράχας

Φωτισμοί: Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης, Αλέγια Παπαγεωργίου

Κάμερα: Γιώργος Αθανασίου

Παίζουν οι ηθοποιοί:

Γιαννης Δενδρινός, Αλέξιος Διαμαντής, Κατερίνα Μαούτσου, Φραγκίσκη Μουστάκη, Κώστας Νικούλι, Ευθαλία Παπακώστα

Και οι Μουσικοί:

Κάρολος Μπεράχας: (Πιάνο, κιθάρα, looper, beats), Δημήτρης Πρόκος: (Κλαρινέτο)

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

ONLINE ΠΡΟΒΟΛΗ – VIDEO ON DEMAND

ΔΙΑΘΕΣΙΜΗ ΑΠΟ 5 ΕΩΣ 7 ΜΑΡΤΙΟΥ 2021

ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ: 8€

(με δυνατότητα παρακολούθησης της παράστασης online οποιαδήποτε στιγμή μέσα στο τριήμερο 5, 6 ΚΑΙ 7 Μαρτίου 2021 και για διάστημα 4 ωρών από την έναρξη της προβολής).

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Online: https://www.viva.gr/tickets/theater/streaming/rozmari/

Σχετικά Άρθρα
%ce%b7-%ce%b5%ce%bb%ce%bb%ce%b7%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%bf%ce%bc%ce%ac%ce%b4%ce%b1-%cf%87%ce%bf%cf%81%ce%bf%cf%8d-creo-dance-company-%ce%ad%cf%81%cf%87%ce%b5%cf%84%ce%b1%ce%b9-%cf%83%cf%84%ce%b90
Η ελληνική ομάδα χορού Creo Dance Company έρχεται στις οθόνες σας on demand!
%cf%86%ce%bf%ce%af%ce%b2%ce%bf%cf%82-%ce%b4%ce%b5%ce%bb%ce%b7%ce%b2%ce%bf%cf%81%ce%b9%ce%ac%cf%82-%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%ae%cf%84%cf%81%ce%b7%cf%82-%ce%ba%ce%b1%cf%81%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%b60
Φοίβος Δεληβοριάς – Δημήτρης Καραντζάς ετοιμάζουν επιθεώρηση με αφορμή το 1821
%cf%80%ce%bb%ce%b1%cf%84%ce%b5%ce%af%ce%b1-%ce%b8%ce%b5%ce%ac%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%85-10-%cf%83%cf%85%ce%b3%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%b5%ce%af%cf%82-10-%cf%83%ce%ba%ce%b7%ce%bd%ce%bf0
«Πλατεία Θεάτρου»: 10 συγγραφείς, 10 σκηνοθέτες και 40 ηθοποιοί χαρίζουν ραδιοφωνική θεατρική μαγεία
%ce%bf-%cf%83%ce%af%ce%bc%ce%bf%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%ba%ce%ac%ce%bb%ce%b1%cf%82-%cf%83%ce%ba%ce%b7%ce%bd%ce%bf%ce%b8%ce%b5%cf%84%ce%b5%ce%af-%cf%84%ce%b7-%cf%83%cf%84%cf%81%ce%b1%cf%84%ce%b90
Ο Σίμος Κακάλας σκηνοθετεί τη «Στρατιωτική ζωή εν Ελλάδι»- Μην τη χάσετε!
%ce%b7-%ce%b1%ce%bd%ce%bf%ce%b4%ce%bf%cf%82-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%b1%ce%ba%cf%81%ce%bf%ce%b4%ce%b5%ce%be%ce%b9%ce%b1%cf%82-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%bd%ce%b5%ce%bf%cf%86%ce%b1%cf%83%ce%b90
Η άνοδος της ακροδεξιάς, του νεοφασισμού και της ξενοφοβίας σε μία παράσταση
%cf%84%cf%81%ce%af%ce%b1-%cf%86%ce%b9%ce%bb%ce%b9%ce%ac-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%bc%ce%af%ce%b1-%cf%83%cf%84%ce%b1%cf%87%cf%84%ce%b9%ce%ac-%ce%b3%cf%85%ce%bd%ce%b1%ce%af%ce%ba%ce%b1-%ce%bc%ce%ac%cf%820
Τρία φιλιά και μία Σταχτιά γυναίκα μάς καλούν να παραμείνουμε ενεργοί και δημιουργικοί!

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του