Μελαχρινέ Βελέντζα, φοβόμαστε να κατέβουμε από το καράβι στο οποίο γεννηθήκαμε;

Ο σπουδαιότερος πιανίστας του Ωκεανού που έζησε όλη τη ζωή του μέσα σ’ ένα καράβι -έγκλειστος από επιλογή- συναντά όλους εμάς που αφήνουμε τον υποχρεωτικό εγκλεισμό μας πίσω.

Ο λόγος για το «Lemon», μία παράσταση που έχει αγαπηθεί ιδιαίτερα από το κοινό και τώρα συνεχίζει την καλοκαιρινή της περιοδεία κάνοντας στάση στο Κηποθέατρο Παπάγου τη Δευτέρα 28 Ιουνίου. Η ιστορία του 1900, που παρουσιάζεται με πρωτότυπο τρόπο σε όλη την Ελλάδα από το 2018, φαντάζει συγκλονιστικά επίκαιρη δεδομένης της ιστορικής συγκυρίας της πανδημίας.

Μουσική, κίνηση, χορός, τραγούδι, ενέργεια που ξεχειλίζει πάνω στη σκηνή, χιούμορ που διαδέχεται τη συγκίνηση σε μία χειροποίητη θεατρική πρόταση που φέρνει στην επιφάνεια τις πραγματικές μας ανάγκες.Φοβόμαστε να κατέβουμε από το καράβι στο οποίο γεννηθήκαμε; Πού νιώθουμε πραγματικά ευτυχισμένοι;

Εμείς με αφορμή την καλοκαιρινή περιοδεία της παράστασης μιλήσαμε με έναν εκ των πρωταγωνιστών του, τον Μελαχρινό Βελέντζα

%ce%bc%ce%b5%ce%bb%ce%b1%cf%87%cf%81%ce%b9%ce%bd%ce%ad-%ce%b2%ce%b5%ce%bb%ce%ad%ce%bd%cf%84%ce%b6%ce%b1-%cf%86%ce%bf%ce%b2%cf%8c%ce%bc%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b5-%ce%bd%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%ad0

Πώς σας συναντούμε μετά από έναν χρόνο πολιτιστικής σιωπής;

Ζούσαμε όλα μας τα χρόνια στη στεριά και κάποια στιγμή μας πέταξαν βίαια στη θάλασσα. Χωρίς απαραιτήτως να ξέρουμε να κολυμπάμε. Άλλοι πνιγήκαμε, άλλοι νομίσαμε ότι πνιγήκαμε, άλλοι μάθαμε να κολυμπάμε. Τώρα επιστρέφουμε πίσω στη στεριά. Θέλοντας να πάμε μπροστά. Κουβαλώντας πολλή θάλασσα μέσα μας και πάνω μας. Προσωπικά, αυτός ο ένας χρόνος μου έχει αφήσει ένα μούδιασμα αλλά και μία καθαρή επιθυμία να συνεχίσω να κάνω δημιουργικά πράγματα. Kαι κυρίως να βρίσκομαι με ανθρώπους για να μοιραστώ αυτό που έχει αφήσει αυτός ο ένας χρόνος σιωπής. Το θέατρο είναι ένας τρόπος να το κάνω. Χαίρομαι λοιπόν πολύ που έχουμε ξεκινήσει ξανά τα ταξίδια με την παράστασή μας.

Tι εξακολουθεί να σας γοητεύει στο Lemon το οποίο παρουσιάζεται από το 2018;

Η πρόκληση του να δοκιμάζω ως καλλιτέχνης συνεχώς αυτό το έργο σε διαφορετικές συνθήκες θέασης και αφήγησης. Μου αρέσει να ταξιδεύω κάνοντας θέατρο και το Lemon μου δίνει αυτή τη δυνατότητα. Είναι η πρώτη μου παραγωγή -μια ανεξάρτητη παραγωγή που προτείνει την πολιτιστική αποκέντρωση. Φέτος το καλοκαίρι, η ιστορία του 1900 θα βρεθεί πέρα από παραδοσιακά θέατρα, σε καρνάγιο, σε λιμνοθάλασσα, στο ναυάγιο στο Γύθειο, εν πλω, δίπλα σε ποτάμι. Για μένα, θέατρο υπάρχει όπου υπάρχουν θεατές. Με γοητεύει λοιπόν η διαδρομή που πρέπει να κάνουμε από κοινού -καλλιτέχνες και θεατές- προκειμένου να επιβεβαιώσουμε αυτή την αγαπημένη μου φράση. Μια επιβεβαίωση που απαιτεί κόπο και αρκετή δουλειά. Αλλά, αυτά είναι που κάνουν όμορφο το ταξίδι.

%ce%bc%ce%b5%ce%bb%ce%b1%cf%87%cf%81%ce%b9%ce%bd%ce%ad-%ce%b2%ce%b5%ce%bb%ce%ad%ce%bd%cf%84%ce%b6%ce%b1-%cf%86%ce%bf%ce%b2%cf%8c%ce%bc%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b5-%ce%bd%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%ad2

Τι συμβολίζει το καράβι αυτό του 1900;

Είναι ο ζωτικός χώρος του κάθε ανθρώπου. Εκεί όπου έχει μάθει να ζει, να κινείται. Το safety zone του, έξω από τα όρια του οποίου η ζωή είναι άγνωστη. Γίνεται γνωστή μόνο μέσω της φαντασίας. Μετά από μία παράσταση στο Μπάγκειον είχε έρθει μία θεατής και μου είπε: «Μετανιώνω που δεν έπαιξα ποτέ πιάνο με την ψυχή μου. Που δεν πήρα την απόφαση να διεκδικήσω για τον εαυτό μου αυτό που ήθελα.» Σπούδαζε σε Ωδείο και η δασκάλα της είχε κακοποιητική συμπεριφορά απέναντί της. Αυτό την τραυμάτισε και την απέτρεψε από το να ασχοληθεί με αυτό που αγαπούσε. Έμεινε έτσι για πάντα στο δικό της καράβι. Αυτό μάλιστα που την είχαν πείσει -ήταν μικρό παιδί- πως ήταν το καράβι της. Υπάρχει μία υπέροχη φράση στο έργο που ο 1900 λέει λίγο πριν δοκιμάσει να κατέβει από το Βιρτζίνιαν: «Μετά από 32 ολόκληρα χρόνια στη θάλασσα θα κατέβαινα στη στεριά. Για να δω τη θάλασσα.» Το καράβι και ο χώρος που αυτό καταλαμβάνει συμβολικά οριοθετεί την ύπαρξή μας και το χώρο όπου εγκλωβίζονται ή απελευθερώνονται οι επιθυμίες μας.

Πώς επικοινωνεί αυτή η ιστορία εγκλεισμού με το σήμερα;

Ο 1900 παρέμεινε από επιλογή όλη του τη ζωή μέσα σ’ εκείνο το καράβι. Εμείς βρισκόμαστε στο στάδιο όπου αφήνουμε πίσω μας τον υποχρεωτικό εγκλεισμό και τα περιοριστικά μέτρα. Αυτή η συνάντηση έχει ενδιαφέρον καθώς το έργο φέρνει στο επίκεντρο το ζήτημα των επιλογών μας. Πού επιλέγουμε να είμαστε; Πού νιώθουμε ευτυχισμένοι; Ο 1900 είναι ένας άνθρωπος που αν κατέβαινε από το δικό του καράβι δε θα μπορούσε να διαχειριστεί τις αμέτρητες επιλογές της στεριάς. Δε θα ήξερε πώς να το κάνει. Είχε μάθει αλλιώς. Η πανδημία διέλυσε τις βεβαιότητές μας. Το Lemon είναι η ιστορία για την αιώρηση ενός ανθρώπου ανάμεσα στη στεριά και τη θάλασσα, την πραγματικότητα και τη φαντασία.

%ce%bc%ce%b5%ce%bb%ce%b1%cf%87%cf%81%ce%b9%ce%bd%ce%ad-%ce%b2%ce%b5%ce%bb%ce%ad%ce%bd%cf%84%ce%b6%ce%b1-%cf%86%ce%bf%ce%b2%cf%8c%ce%bc%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b5-%ce%bd%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%cf%84%ce%ad4

Πιστεύετε πως αυτή η πανδημία μάς άλλαξε σαν ανθρωπότητα;

Άλλαξε και αλλάζει ακόμη τις δομές μέσα στις οποίες ζούμε και υπάρχουμε. Αναπόφευκτα λοιπόν αλλάζουμε κι εμείς καθώς προσαρμοζόμαστε στη νέα πραγματικότητα. Θυμάμαι το 2001 στη φάση της ενηλικίωσής μου να παρακολουθώ από την τηλεόραση το τρομοκρατικό χτύπημα στους Δίδυμους Πύργους. Δεν μπορούσα να το συνειδητοποιήσω. Νόμιζα πως παρακολουθώ ταινία. Υπάρχουν αλλαγές που τις αντιλαμβανόμαστε όλοι και που δεν παίρνουν χρόνο για να συμβούν. Και άλλες που όταν θα τις δούμε θα είναι το παγιωμένο αποτέλεσμα μιας μακράς διαδρομής που όμως θα έχει την απαρχή της πολύ καιρό πριν. Το ζήτημα είναι μέσα σε όλες αυτές τις αλλαγές να παραμένουμε άνθρωποι: αλληλέγγυοι, με χώρο και κατανόηση για τους γύρω μας. Αυτό νομίζω είναι διαχρονικό ζητούμενο. Όποια κι αν είναι η εποχή. Όποια κι αν είναι η αλλαγή. Ως κοινωνία βιώνουμε μία πολύ μεγάλη και βαθιά αλλαγή αυτή τη στιγμή σε παγκόσμιο επίπεδο, την οποία νομίζω πως δεν μπορούμε ακόμη να αντιληφθούμε σε όλο της το μέγεθος, μιας και αποτελούμε μέρος της. Αυτό θα επηρεάσει και τον τρόπο που σχετιζόμαστε και επικοινωνούμε μεταξύ μας. Συμβαίνει ήδη.

Μελλοντικά σχέδια…

Αυτή την περίοδο συνεχίζω τις πρόβες στο Θέατρο Πόρτα για το βραβευμένο με Pulitzer (2018) «Cost of Living» («Πόσο κοστίζει να ζεις;») της Martyna Majok σε μετάφραση-σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπολου, που θα ανέβει από τη νέα θεατρική σεζόν. Ένα έργο, που με αφορμή την αναπηρία, μιλά για τις δυσκολίες της ανθρώπινης επικοινωνίας.

Ιnfo

Το πλήρωμα του Lemon

Καλλιτεχνική Διεύθυνση | Παραγωγή: Μελαχρινός Βελέντζας

Συγγραφέας: Alessandro Baricco

Μετάφραση: Σταύρος Παπασταύρου

Διασκευή | Σκηνοθεσία | Κίνηση: Γεωργία Τσαγκαράκη

Σκηνογραφία: Νατάσα Τσιντικίδη

Κατασκευή πιάνο: Θωμάς Μαριάς

Κοστούμια: Κέλλυ Σταματοπούλου

Technical Manager: Λευτέρης Δούρος

Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανής & Γιώργος Καπλανίδης

Trailer: Παναγιώτης Αγκαβανάκης

Graphic design: Αλέκος Δούρος

Παίζουν:

Μελαχρινός Βελέντζας | 1900

Γιώργος Δρίβας | Τιμ Τούνυ

Εισιτήρια: 15 (κανονικό) & 12 (μειωμένο)

Προπώληση: Viva.gr

https://www.viva.gr/tickets/theater/periodia/lemon/

Κατάστημα Δαναός | Μεσογείων 230 | 2106528301

Γραφείο Φεστιβάλ Παπάγου | Αναστάσεως 90 | 2132027186-7

Σχετικά Άρθρα
«Άλλα για τον Γλάρο δε γνωρίζω» στο Ρεκτιφιέ
«Άλλα για τον Γλάρο δε γνωρίζω» στο Ρεκτιφιέ
Ο Χρήστος Λιακόπουλος στο Infowoman: «Ο μεγαλύτερος δυνάστης μας είναι ο ίδιος μας ο εαυτός»
Ο Χρήστος Λιακόπουλος στο Infowoman: «Ο μεγαλύτερος δυνάστης μας είναι ο ίδιος μας ο εαυτός»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Ο Θανάσης Σαράντος σκηνοθετεί το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μύλλερ
Ο Θανάσης Σαράντος σκηνοθετεί το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μύλλερ
"Θέατρο Τέχνης": Γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου προσφέροντας μειωμένα εισιτήρια για τις παραστάσεις του!
“Θέατρο Τέχνης”: Γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου με μειωμένα εισιτήρια για τις παραστάσεις του!
To “MOMENT” της Ειρήνης Αναγνωστοπούλου προσθέτει 4 extra παραστάσεις για να το προλάβετε!
To “MOMENT” της Ειρήνης Αναγνωστοπούλου προσθέτει 4 extra παραστάσεις για να το προλάβετε!

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του