Αρχική > Θέατρο-Χορός > Μάξιμος Μουμούρης: «Ό,τι προσφέρεις στη ζωή, αυτό ακριβώς θα λάβεις από εκείνη»
μάξιμος-μουμούρης-ότι-προσφέρεις-στ

Μάξιμος Μουμούρης: «Ό,τι προσφέρεις στη ζωή, αυτό ακριβώς θα λάβεις από εκείνη»

Δεν είναι η πρώτη φορά που έρχεται σε επαφή με τον εμβληματικό Μ. Καραγάτση. Τον έχουμε δει στην εξαιρετική «Μεγάλη Χίμαιρα» του Δημήτρη Τάρλοου στο θέατρο Πορεία, όπου έδωσε μία συγκλονιστική ερμηνεία ως Γιάννης Ρεϊζης. Ο λόγος για τον Μάξιμο Μουμούρη που αυτόν τον καιρό κάνει εντατικές πρόβες για τον έργο «Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου» που σκηνοθετεί και πάλι ο Δημήτρης Τάρλοου και θα παρουσιαστεί στο Εθνικό Θέατρο σε live streaming μετάδοση, από το Θέατρο Rex / Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη», το Σάββατο 20 Φεβρουαρίου, στις 19:30.

Η αληθινή (;) ιστορία ενός εξωμότη γίνεται στα επιδέξια χέρια του Μ. Καραγάτση ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα, ενώ η διασκευή του από τον Θανάση Τριαρίδη τη φέρνει στο σανίδι του Εθνικού Θεάτρου. Γνώριμοι ημίθεοι από το έπος του 1821 παρελαύνουν με τις ανθρώπινες αδυναμίες ενώπιόν μας και μας μεταφέρουν στην άγρια ζωή εκείνων που ονειρεύτηκαν μια ελεύθερη πατρίδα. Στο κέντρο όλων αυτών, ο Μίχαλος Ρούσης, ένας «κατά λάθος» ήρωας, που αγωνίστηκε γενναία απ᾽ τον φόβο του θανάτου.

Εμείς με αφορμή τη δεύτερή του αυτή συνάντηση με το έργο του Μ. Καραγάτση είχαμε μία πολύ ωραία συζήτηση μαζί του.

Πώς βιώσατε όλον αυτό τον χρόνο της πολιτιστικής σιωπής; Αναθεωρήσατε αξίες επανεκτιμήσατε πράγματα και αν ναι, ποια;

Μοναξιά. Νομίζω πως το κύριο συναίσθημα που βιώνω στις πρόβες και στις διαδικτυακές παρουσιάσεις των έργων είναι η μοναξιά. Όχι σε σχέση με τους συναδέλφους, που κάνουμε πρόβα μαζί (υπάρχει και έντονη αίσθηση αλληλεγγύης ειδικά αυτήν την περίοδο), αλλά σε σχέση με το κοινό, εκείνο είναι που ολοκληρώνει την πορεία της θεατρικής εμπειρίας στην αίθουσα. Μέσα από και μαζί με το κοινό βιώνουμε και ανακαλύπτουμε το οτιδήποτε όσον αφορά τη θεατρική πράξη, αλλιώς δεν “συμβαίνει” κάποιο γεγονός, απλώς υποθέσεις.

Πώς αισθάνεστε σαν ηθοποιός εν μέσω πανδημίας; Αισθάνεστε προστατευμένος από την Πολιτεία;

Αισθάνομαι πως αναδείχθηκε η θέση που δίνουμε στην τέχνη συνολικά ως λαός, όχι μόνο ως Πολιτεία. Αποδείχθηκε πως διαχρονικά δε δώσαμε σημασία στον πολιτισμό, παρά μόνο περιστασιακά και για συγκεκριμένους σκοπούς, όχι πάντα αμιγώς καλλιτεχνικούς. Ονειρεύομαι την Ελλάδα κάποτε να “εξάγει” πολιτισμό και όχι μόνο αρχαιολατρεία. Αν μας/σας έλειψε το θέατρο, τα μουσεία, οι εκθέσεις, οι συναυλίες και όλες οι μορφές και εκφράσεις τεχνών, ας τις στηρίξουμε με όλη μας τη δύναμη. Υπάρχουν χώρες που μεγάλο μέρος του ΑΕΠ τους έρχεται από την “Πολιτιστική Βιομηχανία” τους, είναι εξαγώγιμο προϊόν γι αυτούς. Η Πολιτεία πρέπει να καταρτήσει ένα σχέδιο, μακροπρόθεσμο σίγουρα και μεγαλόπνοο οπωσδήποτε, ώστε κάποια στιγμή να γίνουμε βασικοί παίκτες ανταλλαγής πολιτισμού στην Ευρώπη.

Πώς αισθάνεστε τώρα που θα παίξετε σε μία άδεια σκηνή;

Άδειος, σαν να κάνω γύρισμα, που δεν έχει όμως τη μαγεία του κινηματογράφου. Το ανέφερα και πριν, πως το κοινό είναι που ολοκληρώνει την εμπειρία. Το μόνο που δημιουργεί την αίσθηση κινδύνου/ρίσκου (ουσιαστικά στοιχεία για τη θεατρική πράξη) την περίοδο των livestreaming είναι πως ο θεατής παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο την ερμηνεία, με τις καλές στιγμές αλλά και τις ατυχείς.

Έχει αλλάξει ο τρόπος της θεατρικής πρόβας λόγω του ότι η παράσταση θα μεταδοθεί σε Live streaming;

Ναι, σε αυτήν τη φάση η σκηνοθεσία προσαρμόζεται, και καλώς, στο μάτι/φακός. Πιστεύω πως θα πρέπει να μιλάμε για δυο σκηνοθεσίες, με και χωρίς κοινό.

Είναι η δεύτερη φορά που πρωταγωνιστείτε σε έργο του Καραγάτση. Πόσο ρηξικέλευθος ήταν για την εποχή του σαν συγγραφέας;

Αυτό που με γοητεύει στη γραφή του Καραγάτση είναι οι ψυχικές διαδρομές των ηρώων και παράλληλα ο κυνισμός, που κατα την ταπεινή μου γνώμη προκαλεί και το χιούμορ του. Ο Καραγάτσης αντλεί υλικό από τις σκοτεινές περιοχές του ανθρώπου και από εκεί αναδύεται το τραγικό, αλλά και το κωμικό.

Τι σας γοητεύει στον έργο «Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου»;

Πρώτον, το ότι δημιουργεί ένα φανταστικό ήρωα μέσα σε ένα αληθινό ιστορικό πλαίσιο και μέσα από αυτόν φανερώνει όλες τις πτυχές και τις διαφορετικές ψυχολογίες ενός μπερδεμένου λαού. Μοιάζει αιρετικός ο Καραγάτσης, αλλά η αίσθησή μου είναι πως αν απομακρυνθούμε και διαβάσουμε την πραγματική ιστορία εκείνης της περιόδου δεν ήταν όλα ηρωικά και μεγαλόσχημα. Υπήρχε το ανθρώπινο στοιχείο με ό,τι αυτό συνεπάγεται (φόβος, αμφισβήτηση, έριδες, εκδικητικότητα κ.α.) σε αντιδιαστολή με το ηρωικό, το πατριωτικό και το επαναστατικό και ο Καραγάτσης το αναδεικνύει με γλαφυρότητα.

Γύρω από ποιους νοηματικούς άξονες κινείται το έργο αυτό και γιατί πιστεύετε πως επιλέχθηκε από το Εθνικό με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση;

Κινείται γύρω από τη ρευστότητα της ανθρώπινης ψυχής και από μια συμπαντική αίσθηση δικαιοσύνης. Είναι πεποίθηση μου πως ό,τι προσφέρεις στη Ζωή, σε κάθε στιγμή της δική σου Ζωής, αυτό ακριβώς θα λάβεις από εκείνη, αργά ή και γρήγορα. Ο Καραγάτσης παρουσιάζει την πορεία ενός απλού ανθρώπου μέχρι και τον θάνατο του και η διαδρομή του είναι αμφίσημη, αμφισβητήσιμη αλλά ακριβώς για αυτούς τους λόγους και βαθιά ανθρώπινη.

Υποθέτω πως και οι υπεύθυνοι του Εθνικού Θεάτρου επέλεξαν την συγκεκριμένη τριλογία όχι μόνο λόγω της συγγραφικής ποιότητας της, αλλά ακριβώς για να αναδειχθεί το βαθιά ανθρώπινο στοιχείο μιας περιόδου ορόσημο για την σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας.

Πόσο ο Μίχαλος Ρούσης θυμίζει τον σύγχρονο Έλληνα;

Νομίζω ο Μίχαλος είναι το απόλυτο παράδειγμα του μέσου Έλληνα, θέλει να ζήσει ήρεμος, αλλά συνεχώς κάτι τον εμποδίζει, στην προκειμένη περίπτωση η επανάσταση που το “ξεβολεύει”. Όπως σε κάθε σύγκρουση που βίωσε ο Έλληνας υπήρχαν κατά κύριο λόγο δυο στρατόπεδα, υπήρχε όμως και η ουδέτερη στάση εκείνων που είτε από συμφέρον, είτε γιατί δεν πίστευαν ότι μπορούν να επηρεάσουν τις καταστάσεις, παρακολουθούσαν τις εξελίξεις από μακριά. Ο Ρούσσης δεν έχει αυτήν την επιλογή, πρέπει να πάρει θέση και το κάνει με κριτήριο τον φόβο, το θυμό, το μίσος. Αυτός είναι ο άνθρωπος, ο ίδιος με σήμερα, δεν μπορούμε να απαιτούμε πάντα και από όλους υψηλά αισθήματα και αυτό κάνει τον Μίχαλο Ρούσση διαχρονικό.

Ποιος είναι ο μεγαλύτερος φόβος σας;

Να χάσω τη νηφαλιότητα και τη λειτουργικότητα της σκέψης και των πράξεων μου.

Τι πιστεύετε πως θα αφήσει πίσω της η πανδημία; Θα είμαστε ποτέ όπως παλιά;

Δεν φοβάμαι πως θα ξεχάσουμε ή δεν θα έχουμε αν εμβληματάγκη πια την ουσιαστική ανθρώπινη επαφή, όπως ακούγεται. Οι αγκαλιές, η τρυφερότητα και ό,τι συνεπάγεται η σχέση μεταξύ των ανθρώπων δεν θα χαθεί. Αντίθετα, νομίζω πως η ατυχία της μακράς επίπτωσης και διάρκειας της πανδημίας ίσως δημιουργήσει νέες, θετικές συνήθειες και πρακτικές που η ανάγκη μας οδήγησε να ανακαλύψουμε και είναι πιο φιλικές, κυρίως λόγω της διαφορετικής διαχείρισης χρόνου.

Το μόνο που με ανησυχεί είναι πως οι γενιές των παιδιών που βιώνουν την πανδημία ίσως αναπτύξουν φοβίες και ενδοιασμούς, που δεν εκφράζονται πάντα. Εδώ, ο ρόλος της οικογένειας είναι ακόμα πιο σημαντικός και πρέπει να προσαρμοστεί με υπομονή στις νέες ανάγκες.

Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα κάνετε όταν επιτέλους είμαστε ελεύθεροι από τον κορωνοϊό;

Ταξίδια, όσα μπορώ περισσότερα ταξίδια…

Σχετικά Άρθρα
%ce%b5%ce%af%ce%bc%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b5-%ce%b5%ce%b4%cf%8e-%cf%87%ce%bf%cf%81%ce%b5%cf%8d%ce%bf%ce%bd%cf%84%ce%b1%cf%82-%cf%84%ce%bf-8%ce%bf-%cf%86%ce%b5%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%b2%ce%ac0
«Είμαστε εδώ, χορεύοντας»: Το 8ο Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων επιστρέφει!
8-%ce%ac%ce%bd%ce%b4%cf%81%ce%b5%cf%82-%cf%85%ce%bc%ce%bd%ce%bf%cf%8d%ce%bd-%cf%84%ce%b7-%ce%b3%cf%85%ce%bd%ce%b1%ce%af%ce%ba%ce%b10
8 άνδρες υμνούν τη γυναίκα
%ce%b1%cf%85%cf%84%ce%ad%cf%82-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b9-%ce%bf%ce%b9-23-%ce%bd%ce%ad%ce%b5%cf%82-%cf%81%ce%b1%ce%b4%ce%b9%ce%bf%cf%86%cf%89%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%ad%cf%82-%cf%80%ce%b1%cf%81%ce%b10
Αυτές είναι οι 23 νέες ραδιοφωνικές παραστάσεις που θα ακούσουμε στο Δεύτερο και το Τρίτο Πρόγραμμα
%cf%87%cf%81%ce%ae%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%82-%ce%b8%ce%b7%ce%b2%ce%b1%ce%af%ce%bf%cf%82-%cf%84%ce%bf-%ce%ac%ce%b3%ce%b1%ce%bb%ce%bc%ce%b1-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%b5%ce%bb%ce%b5%cf%85%ce%b8%ce%b50
Χρήστος Θηβαίος : «Το άγαλμα της ελευθερίας της ζωής μου είναι οι φίλοι μου και η οικογένειά μου»
%ce%b5%cf%84%ce%bf%ce%b9%ce%bc%ce%b1%ce%b6%cf%8c%ce%bc%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b5-%ce%bd%ce%b1-%ce%b4%ce%bf%cf%8d%ce%bc%ce%b5-%ce%b8%ce%b5%ce%b1%cf%84%cf%81%ce%b9%ce%ba%cf%8c-%ce%bc%ce%b9%ce%bf%cf%8d0
Ετοιμαζόμαστε να δούμε θεατρικό μιούζικαλ – “Γοργόνες και Μάγκες” για 2 μέρες σε online streaming
%cf%80%cf%8c%cf%83%ce%bf-%cf%84%ce%b5%ce%bb%ce%b9%ce%ba%ce%ac-%ce%b5%ce%af%ce%bc%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b5-%ce%ad%cf%84%ce%bf%ce%b9%ce%bc%ce%bf%ce%b9-%ce%bd%ce%b1-%cf%86%ce%ac%ce%bc%ce%b5-%ce%b6%cf%890
Πόσο τελικά είμαστε έτοιμοι να φάμε ζωντανό τον αθώο, τον αδύναμο;

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του