Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ – Ένα από τα ωραιότερα κείμενα που γράφτηκαν ποτέ για την εξουσία

η-μαρία-πρωτόπαππα-σκηνοθετεί-την-αν

Φέτος, το τηλεοπτικό κοινό έχει την ευτυχία να απολαμβάνει – μετά από χρόνια απουσίας – το ανυπέρβλητο υποκριτικό ταλέντο της Μαρίας Πρωτόπαππα, μέσα από τη σειρά Σασμός. Το θεατρικό κοινό από την άλλη, μετά το επιτυχημένο «Ρίτερ, Ντένε, Φος», θα την δει ξανά σε ρόλο σκηνοθέτη.

Αυτή τη φορά, η εξαιρετική Μαρία Πρωτόπαππα προσσεγίζει σκηνοθετικά ένα από τα σημαντικότερα κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας και από τα ωραιότερα που γράφτηκαν ποτέ για την εξουσία, την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ που θα ανέβει στο Υπόγειο του Θέατρου Τέχνης Καρόλου Κουν, στις 18 Φεβρουαρίου.

Τους ρόλους του έργου ερμηνεύουν ο Χρήστος Στέργιογλου, ο Γιάννης Τσορτέκης, η Κίττυ Παϊταζόγλου, η Αντριάνα Ανδρέοβιτς, ο Δημήτρης Μαμιός, ο Δημήτρης Μαργαρίτης, η Ηλέκτρα Μπαρούτα και η Μαρία Πρωτόπαππα.

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ - Ένα από τα ωραιότερα κείμενα που γράφτηκαν ποτέ για την εξουσία Λίγα λόγια για το έργο

Η Αντιγόνη ως μυθικό πρόσωπο θέτει ένα γοητευτικό αίνιγμα ανά τους αιώνες. Τι την ωθεί να συγκρουστεί με την εξουσία; Η σύγκρουση αυτή δικαιολογεί τη θυσία της ζωής της; Υπάρχουν κάποια ελαφρυντικά στον Κρέοντα με τον οποίο αντιπαρατίθεται;

Πρώτος ο Σοφοκλής μετέφερε τον μύθο της στη θεατρική σκηνή το 441 π.Χ. και ο Γάλλος συγγραφέας Ζαν Ανούιγ τον μετέπλασε κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου.

Από το 1944 και μετά, oπότε και ανέβηκε πρώτη φορά η «Αντιγόνη» του Ανούιγ, έχει παρουσιαστεί σε θεατρικές σκηνές σε όλο τον κόσμο, προκαλώντας πάντα έντονες συζητήσεις. Στην Ελλάδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1946-1947 στο Θέατρο Τέχνης, σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν, με την Έλλη Λαμπέτη στον ομώνυμο ρόλο. Έτσι, το έργο που έφερε στην Ελλάδα ο Κάρολος Κουν επιστρέφει στο θέατρο που το ανέδειξε, σηματοδοτώντας παράλληλα τα 80 χρόνια από την ίδρυση του Θεάτρου Τέχνης (1942-2022).

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ - Ένα από τα ωραιότερα κείμενα που γράφτηκαν ποτέ για την εξουσία

Ο Κρέοντας με νόμο απαγορεύει την ταφή του αδελφού της Αντιγόνης Πολυνείκη γιατί κινήθηκε με στρατό ενάντια στην πόλη των προγόνων του και τον αδελφό του Ετεοκλή. Η Αντιγόνη θα εναντιωθεί σε αυτήν τη διαταγή. H Αντιγόνη αντι-μιλά στον Κρέοντα και η δύναμη της εκφοράς των λέξεων, η εν δυνάμει ικανότητά τους να διαμορφώνουν ή και να εκλαμβάνονται ως πραγματικότητες είναι η βασική διεκδίκηση αυτής της ανάγνωσης πάνω στην Αντιγόνη.

Μαρία Πρωτόπαππα: Περνάμε απότομα στον καθηλωμένο τεχνολογικά, πολιτικά άνθρωπο

Σε ακραίες καταστάσεις της Ιστορίας, σαν αυτή που ζούμε τώρα, κατά τις οποίες συντελούνται κοσμογονικές αλλαγές, των οποίων την επίγνωση ΔΕΝ μπορούμε να έχουμε πριν ολοκληρωθούν, σε αυτά τα Απότομα Περάσματα – Μεταλλάξεις του ιστορικού ανθρώπου, το πλαίσιο και η ανάγκη για το Συλλογικό ΣΥΝΘΛΙΒΟΥΝ τα άτομα, αλλά και το δημόσιο χαρακτήρα τους.

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ - Ένα από τα ωραιότερα κείμενα που γράφτηκαν ποτέ για την εξουσία

Περνάμε απότομα στον καθηλωμένο τεχνολογικά, πολιτικά άνθρωπο, που ενώ απολαμβάνει δημόσιο λόγο, τον στερείται, όπως στερείται δημοκρατίας και ελέγχου του εαυτού και του βίου του. Πόσω δε μάλλον των ατομικών ελευθεριών και της ιδιωτικότητάς του, την στιγμή που ‘ηθελημένα’ βρίσκεται εκτεθειμένος μαζί με όλους, στα μάτια όλων.

Οι μύθοι είναι ιστορίες που οι άνθρωποι διηγούνται ή ακούνε, μέσω των οποίων κάθε κοινωνία προσπαθεί να καταλάβει πώς είναι φτιαγμένη, τις σχέσεις της με τον εξωτερικό κόσμο και τη θέση του ανθρώπου στο σύνολο του σύμπαντος. Η αξία τους προέρχεται από το ότι τα γεγονότα, που υποτίθεται ότι εξελίχθηκαν σε μια δεδομένη στιγμή στο μακρινό παρελθόν, συγκροτούν μια δομή αναλλοίωτη στο παρόν, το παρελθόν και το μέλλον (Claude Lévi-Strauss).

%ce%b7-%ce%bc%ce%b1%cf%81%ce%af%ce%b1-%cf%80%cf%81%cf%89%cf%84%cf%8c%cf%80%ce%b1%cf%80%cf%80%ce%b1-%cf%83%ce%ba%ce%b7%ce%bd%ce%bf%ce%b8%ce%b5%cf%84%ce%b5%ce%af-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b1%ce%bd0

Ο Ανούιγ καλεί τους θεατές να σκεφτούν πάνω στο νόηµα της ζωής και να αρνηθούν κάθε µορφή συµβιβασµού. Ανήκει στα έργα του Pieces noires (Μαύρα Έργα), που ήταν γεµάτα ειρωνεία και σαρκασµό. Είχε βρει τρόπο να γελάει µε την κακοτυχία: «Τα έργα µου είναι περισσότερο Μολιερικά. Χάρη στον Μολιέρο, το Γαλλικό θέατρο δεν είναι ζοφερό. Γελάµε, όπως οι φαντάροι στον πόλεµο, µε την µιζέρια και τον τρόµο µας».

Αν ήταν εύκολο να αποφασίσουμε ποια πλευρά έχει με το μέρος της το δίκαιο ή το άδικο δεν θα μιλούσαμε για τραγωδία. Η αξία της δεν έγκειται στη σύγκρουση του καλού με το κακό, της αθωότητας με την ενοχή, αλλά σε μια αντιπαράθεση ηθικών αρχών και πολιτικών θέσεων στην οποία είναι δύσκολο ο μέσος άνθρωπος να πάρει σαφή θέση. Στο ερώτημα: Αξίζει τον κόπο η θυσία της; Τα έργα του Σοφοκλή και του Ανούιγ δεν δίνουν οριστική και αδιαπραγμάτευτη απάντηση.

%ce%b7-%ce%bc%ce%b1%cf%81%ce%af%ce%b1-%cf%80%cf%81%cf%89%cf%84%cf%8c%cf%80%ce%b1%cf%80%cf%80%ce%b1-%cf%83%ce%ba%ce%b7%ce%bd%ce%bf%ce%b8%ce%b5%cf%84%ce%b5%ce%af-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b1%ce%bd2

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Μάριος Πλωρίτης

Σκηνοθεσία Δραματουργική Επεξεργασία: Μαρία Πρωτόπαππα

Σκηνικός χώρος-Κοστούμια: Εύα Νάθενα

Κίνηση: Κατερίνα Φωτιάδη

Μουσική: Λόλεκ

Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα

Βοηθοί Σκηνοθέτη: Δημήτρης Σταυρόπουλος, Ορέστης Σταυρόπουλος

Βοηθός Ενδυματολόγου: Έλσα Γκόγκογλου

Φωτογραφίες: Ρούλα Ρέβη

Μακιγιάζ φωτογράφισης: Σίσσυ Πετροπούλου

Κοσμήματα φωτογράφισης: Noilence

Video-trailer παράστασης: Μιχαήλ Μαυρομούστακος

Αφίσα: Άρης Απαρτιάν

Διεύθυνση παραγωγής: Αναστασία Καβαλλάρη

Εκτέλεση Παραγωγής: Kart Productions-Μαρία Ξανθοπουλίδου

ΠΑΙΖΟΥΝ: Χρήστος Στέργιογλου, Γιάννης Τσορτέκης, Κίττυ Παϊταζόγλου, Αντριάνα Ανδρέοβιτς, Δημήτρης Μαμιός, Δημήτρης Μαργαρίτης, Ηλέκτρα Μπαρούτα και η Μαρία Πρωτόπαππα

%ce%b7-%ce%bc%ce%b1%cf%81%ce%af%ce%b1-%cf%80%cf%81%cf%89%cf%84%cf%8c%cf%80%ce%b1%cf%80%cf%80%ce%b1-%cf%83%ce%ba%ce%b7%ce%bd%ce%bf%ce%b8%ce%b5%cf%84%ce%b5%ce%af-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b1%ce%bd4

INFO παράστασης

Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν-Υπόγειο, Πεσμαζόγλου 5

Τηλ. 210.3228706- 210.3222760

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:

Πέμπτη έως Σάββατο στις 20.30

Κυριακή στις 19.00

Διάρκεια:

110

Τιμές εισιτηρίων:

Κανονικό: 18 ευρώ

Μειωμένο: 14 ευρώ

Ατέλεια: 7 ευρώ

Κάθε Πέμπτη γενική είσοδος: 14 ευρώ

Προπώληση: viva.gr

Παραγωγή: Kart Productions σε συμπαραγωγή με την OLYMPIA CULTURE και το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν

Με τη υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών

H παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού

Διαβάστε επίσης

“Τι είναι τελικά, η ευτυχία;” Χρυσάνθη Κορνηλίου; Η σκηνοθέτις του “Φάουστ” μιλά στο Infowoman.gr

“Ηρακλείδαι” του Ευριπίδη: Η πολιτική τραγωδία που παίζεται σπάνια στο θέατρο, έρχεται στη σκηνή του Olvio

“Φάουστ”: Το έργο ζωής του Γκαίτε στον πολυχώρο πολιτισμού Διέλευσις

Σχετικά Άρθρα
Τάσος Νούσιας και Μαρία Πρωτόπαππα στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή - Μαζί τους ο Γιώργος Αμούτζας
Τάσος Νούσιας και Μαρία Πρωτόπαππα στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή – Μαζί τους ο Γιώργος Αμούτζας
«Πεθαίνω σαν χώρα», η παράσταση που μας κάνει μάρτυρες σε έναν χρόνο όπου καμιά γυναίκα δεν φέρνει πια παιδί στον κόσμο
«Πεθαίνω σαν χώρα», η παράσταση που μας κάνει μάρτυρες μιας χώρας που καταρρέει
Πρεμιέρα στην Επίδαυρο για τους Πέρσες του Αισχύλου - Σκηνοθεσία Δημήτρης Καραντζάς
Πρεμιέρα στην Επίδαυρο για τους Πέρσες του Αισχύλου – Σκηνοθεσία Δημήτρης Καραντζάς
Ο Άρης Σερβετάλης επιστρέφει στη σκηνή με το «Το Όνειρο ενός Γελοίου» και την Έφη Μπίρμπα
Ο Άρης Σερβετάλης επιστρέφει στη σκηνή με το «Το Όνειρο ενός Γελοίου» και την Έφη Μπίρμπα
Με 3 παραστάσεις αφιερωμένες στην Ελληνίδα Μάνα ο Πολυχώρος VAULT τιμά τη Γιορτή της Μητέρας
Με 3 παραστάσεις αφιερωμένες στην Ελληνίδα Μάνα ο Πολυχώρος VAULT τιμά τη Γιορτή της Μητέρας
"Γεια - the musical": Κι, όμως, το θρυλικό τραγούδι της Δέσποινας Βανδή γίνεται παράσταση!
“Γεια – the musical”: Κι, όμως, το θρυλικό τραγούδι της Δέσποινας Βανδή γίνεται παράσταση!

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του