Η Μαρία Πρωτόπαππα επιστρέφει για 2η χρονιά με τη συγκλονιστική Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ στο Θέατρο Τέχνης

η-μαρία-πρωτόπαππα-επιστρέφει-για-2η-χρ

Μετά το πρώτο ανέβασμα στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, η Μαρία Πρωτόπαππα προσεγγίζει σκηνοθετικά και ερμηνευτικά εκ νέου την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ, σε μια παράσταση που εξελίσσει ακόμα περισσότερο την αρχική ματιά της σκηνοθέτιδος. Αναλαμβάνοντας να αρθρώσει η ίδια το μεγαλύτερο μέρος των λόγων της Αντιγόνης, η σκηνοθέτις επιχειρεί ένα σχόλιο ανάμεσα στο σημαίνον και το σημαινόμενο της ύπαρξης της ηρωίδας. Υπάρχει η Αντιγόνη και κατά πόσο είναι αληθινή η επιθυμία-ανάγκη που τη γεννά;

Ερμηνεύουν ο Χρήστος Στέργιογλου, ο Γιάννης Τσορτέκης, ο Δημήτρης Μαμιός, ο Δημήτρης Μαργαρίτης, η Μαρία Πρωτόπαππα, στο πρόσωπο της οποίας ταυτίζεται ο ρόλος της σκηνοθέτιδος με το ρόλο της Αντιγόνης, τον οποίο μοιράζεται επί σκηνής με την πρωτοεμφανιζόμενη Ηλέκτρα Μπαρούτα.

Πρεμιέρα: 15 Οκτωβρίου 2022.

Λίγα λόγια για την παράσταση

Η Αντιγόνη ως μυθικό πρόσωπο θέτει ένα γοητευτικό αίνιγμα ανά τους αιώνες. Τι την ωθεί να συγκρουστεί με την εξουσία; Η σύγκρουση αυτή δικαιολογεί τη θυσία της ζωής της; Υπάρχουν κάποια ελαφρυντικά στον Κρέοντα με τον οποίο αντιπαρατίθεται; Πόσο χρειάζεται η κάθε κοινωνία την παρουσία μιας Αντιγόνης και για ποιους λόγους πέρα από τους προφανείς;

%ce%b7-%ce%bc%ce%b1%cf%81%ce%af%ce%b1-%cf%80%cf%81%cf%89%cf%84%cf%8c%cf%80%ce%b1%cf%80%cf%80%ce%b1-%ce%b5%cf%80%ce%b9%cf%83%cf%84%cf%81%ce%ad%cf%86%ce%b5%ce%b9-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-2%ce%b7-%cf%87%cf%810

Πρώτος ο Σοφοκλής μετέφερε τον μύθο της στη θεατρική σκηνή το 441 π.Χ. και ο Γάλλος συγγραφέας Ζαν Ανούιγ τον μετάπλασε κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου.

Από το 1944 και μετά, όποτε και ανέβηκε πρώτη φορά η «Αντιγόνη» του Ανούιγ, έχει παρουσιαστεί σε θεατρικές σκηνές σε όλο τον κόσμο, προκαλώντας πάντα έντονες συζητήσεις. Στην Ελλάδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1946-1947 στο Θέατρο Τέχνης, σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν, με την Έλλη Λαμπέτη στον ομώνυμο ρόλο. Έτσι, το έργο που έφερε στην Ελλάδα ο Κάρολος Κουν επιστρέφει, για 2η χρονιά, στο θέατρο που το ανέδειξε, σηματοδοτώντας παράλληλα τα 80 χρόνια από την ίδρυση του Θεάτρου Τέχνης (1942-2022).

Ο Κρέοντας με νόμο απαγορεύει την ταφή του αδελφού της Αντιγόνης Πολυνείκη γιατί κινήθηκε με στρατό ενάντια στην πόλη των προγόνων του και τον αδελφό του Ετεοκλή. Η Αντιγόνη θα εναντιωθεί σε αυτήν τη διαταγή. H Αντιγόνη αντι-μιλά στον Κρέοντα και η δύναμη της εκφοράς των λέξεων, η εν δυνάμει ικανότητά τους να διαμορφώνουν ή και να εκλαμβάνονται ως πραγματικότητες είναι η βασική διεκδίκηση αυτής της ανάγνωσης πάνω στην Αντιγόνη.

%ce%b7-%ce%bc%ce%b1%cf%81%ce%af%ce%b1-%cf%80%cf%81%cf%89%cf%84%cf%8c%cf%80%ce%b1%cf%80%cf%80%ce%b1-%ce%b5%cf%80%ce%b9%cf%83%cf%84%cf%81%ce%ad%cf%86%ce%b5%ce%b9-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-2%ce%b7-%cf%87%cf%812

Σημείωμα της σκηνοθέτιδος

Σε ακραίες καταστάσεις της Ιστορίας, σαν αυτή που ζούμε τώρα, κατά τις οποίες συντελούνται κοσμογονικές αλλαγές, των οποίων την επίγνωση ΔΕΝ μπορούμε να έχουμε πριν ολοκληρωθούν, σε αυτά τα Απότομα Περάσματα – Μεταλλάξεις του ιστορικού ανθρώπου, το πλαίσιο και η ανάγκη για το Συλλογικό ΣΥΝΘΛΙΒΟΥΝ τα άτομα, αλλά και το δημόσιο χαρακτήρα τους. Περνάμε απότομα στον καθηλωμένο τεχνολογικά, πολιτικά άνθρωπο, που ενώ απολαμβάνει δημόσιο λόγο, τον στερείται, όπως στερείται δημοκρατίας και ελέγχου του εαυτού και του βίου του. Πόσω δε μάλλον των ατομικών ελευθεριών και της ιδιωτικότητάς του, την στιγμή που ‘ηθελημένα’ βρίσκεται εκτεθειμένος μαζί με όλους, στα μάτια όλων.

Οι μύθοι είναι ιστορίες που οι άνθρωποι διηγούνται ή ακούνε, μέσω των οποίων κάθε κοινωνία προσπαθεί να καταλάβει πώς είναι φτιαγμένη, τις σχέσεις της με τον εξωτερικό κόσμο και τη θέση του ανθρώπου στο σύνολο του σύμπαντος. Η αξία τους προέρχεται από το ότι τα γεγονότα, που υποτίθεται ότι εξελίχθηκαν σε μια δεδομένη στιγμή στο μακρινό παρελθόν, συγκροτούν μια δομή αναλλοίωτη στο παρόν, το παρελθόν και το μέλλον (Claude Lévi-Strauss).

Ο Ανούιγ καλεί τους θεατές να σκεφτούν πάνω στο νόημα της ζωής και να αρνηθούν κάθε μορφή συμβιβασμού. Ανήκει στα έργα του Pieces noires (Μαύρα Έργα), που ήταν γεμάτα ειρωνεία και σαρκασμό. Είχε βρει τρόπο να γελάει µε την κακοτυχία: «Τα έργα µου είναι περισσότερο Μολιερικά. Χάρη στον Μολιέρο, το Γαλλικό θέατρο δεν είναι ζοφερό. Γελάμε, όπως οι φαντάροι στον πόλεμο, µε την µμιζέρια και τον τρόμο µας».

%ce%b7-%ce%bc%ce%b1%cf%81%ce%af%ce%b1-%cf%80%cf%81%cf%89%cf%84%cf%8c%cf%80%ce%b1%cf%80%cf%80%ce%b1-%ce%b5%cf%80%ce%b9%cf%83%cf%84%cf%81%ce%ad%cf%86%ce%b5%ce%b9-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-2%ce%b7-%cf%87%cf%814

Αν ήταν εύκολο να αποφασίσουμε ποια πλευρά έχει με το μέρος της το δίκαιο ή το άδικο δεν θα μιλούσαμε για τραγωδία. Η αξία της δεν έγκειται στη σύγκρουση του καλού με το κακό, της αθωότητας με την ενοχή, αλλά σε μια αντιπαράθεση ηθικών αρχών και πολιτικών θέσεων στην οποία είναι δύσκολο ο μέσος άνθρωπος να πάρει σαφή θέση. Στο ερώτημα: Αξίζει τον κόπο η θυσία της; Τα έργα του Σοφοκλή και του Ανούιγ δεν δίνουν οριστική και αδιαπραγμάτευτη απάντηση.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Μάριος Πλωρίτης

Σκηνοθεσία Δραματουργική Επεξεργασία: Μαρία Πρωτόπαππα Σκηνικός χώρος-Κοστούμια: Εύα Νάθενα

Κίνηση: Κατερίνα Φωτιάδη Μουσική: Λόλεκ Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα

Βοηθοί Σκηνοθέτη: Δημήτρης Σταυρόπουλος, Ορέστης Σταυρόπουλος Βοηθός Ενδυματολόγου: Έλσα Γκόγκογλου

Φωτογραφίες προώθησης: Ρούλα Ρέβη

Φωτογραφίες παράστασης: Μαριλένα Αναστασιάδου

Μακιγιάζ προωθητικής φωτογράφισης: Σίσσυ Πετροπούλου

Κοσμήματα φωτογράφισης: Noilence

Video-trailer παράστασης: Μιχαήλ Μαυρομούστακος Γραφιστικά- Σχεδιασμός Αφίσας: Γιάννης Σταματόπουλος

Επικοινωνία παράστασης: Ανζελίκα Καψαμπέλη

Διεύθυνση παραγωγής: Αναστασία Καβαλλάρη

Εκτέλεση Παραγωγής: Kart Productions-Μαρία Ξανθοπουλίδου

ΠΑΙΖΟΥΝ: Χρήστος Στέργιογλου, Γιάννης Τσορτέκης, Δημήτρης Μαμιός, Δημήτρης Μαργαρίτης, Ηλέκτρα Μπαρούτα και η Μαρία Πρωτόπαππα

Παραγωγή: Kart Productions σε συμπαραγωγή με το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν

%ce%b7-%ce%bc%ce%b1%cf%81%ce%af%ce%b1-%cf%80%cf%81%cf%89%cf%84%cf%8c%cf%80%ce%b1%cf%80%cf%80%ce%b1-%ce%b5%cf%80%ce%b9%cf%83%cf%84%cf%81%ce%ad%cf%86%ce%b5%ce%b9-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-2%ce%b7-%cf%87%cf%816

INFO

Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν-Υπόγειο, Πεσμαζόγλου 5

Τηλ. 210.3228706- 210.3222760

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:

Πέμπτη έως Σάββατο στις 20.30 Κυριακή στις 19.00

Διάρκεια: 110 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων:

Πέμπτη: Γενική είσοδος 15 ευρώ

Παρασκευή: Κανονικό 18 ευρώ – Μειωμένο 15 ευρώ

Σάββατο: Κανονικό 20 ευρώ – Μειωμένο 15 ευρώ

Κυριακή: Κανονικό 20 ευρώ – Μειωμένο 15 ευρώ

Προπώληση:

-Στο ταμείο του Θεάτρου Τέχνης-Υπόγειο (Πεσμαζόγλου 5), τηλ 2103228706

– Στο viva.gr

Διαβάστε επίσης

Οι “sold out” Παίχτες του Γιώργου Κουτλή συνεχίζουν την ξέφρενη πορεία τους στο Θέατρο Κιβωτός

«Είμαστε Πάτσι»: Η παράσταση που κάνει φύλλο και φτερό τα 2 φύλα

«Τo σπίτι δίπλα στο ποτάμι» της Λένας Μαντά ανεβαίνει στο θέατρο με τη Μαριάννα Τουμασάτου

Σχετικά Άρθρα
ΑΝΔΡΟΓΥΝΟ +: Η μαύρη κωμωδία για την έμφυλη βία επιστρέφει για 4η χρονιά
ΑΝΔΡΟΓΥΝΟ +: Η μαύρη κωμωδία για την έμφυλη βία επιστρέφει για 4η χρονιά
Η «Τρελή του Σαγιό»: Πλησιάζει η πρεμιέρα της νέας θεατρικής υπερπαραγωγής, με τους Κωνσταντινίδου και Μουτσινά
Η «Τρελή του Σαγιό»: Πλησιάζει η πρεμιέρα της νέας θεατρικής υπερπαραγωγής, με Κωνσταντινίδου – Μουτσινά
“Τα λαϊκά της Μαρινέλλας”: Η μεγάλη Κυρία του ελληνικού τραγουδιού στο Christmas Theater
“Τα λαϊκά της Μαρινέλλας”: Η μεγάλη Κυρία του ελληνικού τραγουδιού στο Christmas Theater
Θριαμβευτική πρεμιέρα για τον Γιάννη Κότσιρα στο θέατρο Ακροπόλ
Θριαμβευτική πρεμιέρα για τον Γιάννη Κότσιρα στο θέατρο Ακροπόλ
4 θεατρικές παραστάσεις για την έμφυλη βία που δεν πρέπει να χάσεις!
4 θεατρικές παραστάσεις για την έμφυλη βία που δεν πρέπει να χάσεις!
Rabbit Hole, του Ντέιβιντ Λίντσεϊ-Αμπέρ για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Θέατρο 104
Rabbit Hole, του Ντέιβιντ Λίντσεϊ-Αμπέρ για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Θέατρο 104

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του