Γιώργος Παλαμιώτης- Φένια Παπαδόδημα: «Χωρίς τη συνεύρεση των ανθρώπων, δεν έχουν νόημα οι παραστατικές τέχνες εν συνόλω»

Το ELAIΩNAS FESTIVAL επιστρέφει για 6η χρονιά στις 18-19-20 Αυγούστου στο Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού φιλοξενώντας σπουδαίους καλλιτέχνες και παρουσιάζοντας με δωρεάν είσοδο ένα τριήμερο εξαιρετικών μουσικών και θεατρικών εκδηλώσεων στο Ανοιχτό Θέατρο του Κολωνού αφιερωμένες στον Σοφοκλή και τον Γιώργο Σεφέρη.

Λόγω του του covid-19 οι δράσεις του ElaiΩnas Festival θα μεταφερθούν από το πάρκο της Ακαδημίας Πλάτωνος, στο Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Αττικής, που παραχώρησε ευγενικά ο οργανισμός πολιτισμού άθλησης και νεολαίας του Δήμου Αθηναίων. Ακριβώς στην κορυφή του λόφου του Κολωνού όπου βρίσκεται το θέατρο, στην συμβολή των οδών Ιωαννίνων και Καπανέως, μπορεί να επισκεφθεί κανείς και τη σπηλιά όπου τοποθετεί ο Σοφοκλής τον Οιδίποδα κατά την άφιξή του στην Αθήνα.

To infowoman μίλησε με τους δύο καλλιτεχνικούς του διευθυντές, τον Γιώργο Παλαμιώτη και τη Φένια Παπαδόδημα για το φετινό φεστιβάλ που λαμβάνει χώρα υπό εξόχως αντίξοες συνθήκες.

Πώς και γιατί αποφασίσατε να διοργανώσετε αυτό το δύσκολο καλοκαίρι το 6ο Φεστιβάλ Ελαιώνα;

Όταν ξεκινήσαμε τον προγραμματισμό το περασμένο φθινόπωρο, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής, με την οποία συνδιοργανώνουμε το φεστιβάλ, δεν ειχαμε ούτε καν φανταστεί την πιθανότητα πανδημίας, όπως και κανένας μας άλλωστε. Όταν τον Φεβρουάριο άρχισε να γίνεται ορατή η πιθανότητα της πανδημίας, πάλι δεν ξέραμε τι ακριβώς θα γίνει. Τελικά, όταν φτάσαμε στο λοκνταουν χάσαμε κάθε ελπίδα πώς μπορεί τελικά να γίνει το φεστιβάλ.

Σε αυτό το σημείο λοιπόν ήταν καθοριστική η αποφασιστικότητα του κυριου Ρώμα και της κυρίας Δουνδουλακη οι οποίοι από την θέση τους στην περιφέρεια, (τομεάρχης πολιτισμού και αντιπεριφερειάρχης πολιτισμού αντίστοιχα), όχι μόνο δεν τα παράτησαν αλλά αντιθέτως πολλαπλασίασαν τις προσπάθειες από την μερια τους. Αυτό έδωσε και σε μας την δύναμη να συνεχίσουμε και τελικά να τα καταφέρουμε.

Θα πρέπει επίσης να πούμε εδώ ήταν ουσιαστική και ευγενική η κίνηση του Οπανδα να μας παραχωρησει το ανοιχτο θέατρο Κολωνού, όπου θα μπορούμε να ακολουθήσουμε όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα που απαιτούνται πλέον, γιατί θα ήταν αδύνατο να γίνει το φεστιβάλ στο πάρκο της Ακαδημίας Πλάτωνος, όπως είχαμε προγραμματίσει.

Σοφοκλής και Σεφέρης. Γιατί επιλέξατε τους δύο αυτούς Έλληνες να τους αφιερώσετε το φεστιβάλ;

Το ElaiΩnas Festival όπως δηλώνει και το όνομα του, έχει ξεκινήσει με αφορμή την καταστροφή του πάλαι ποτέ ελαιώνα και της γενικότερης περιοχής που ονομαζοταν και λόγγος των Αθηνών. Είναι μια δράση αφύπνισης η υπενθύμισης αν θέλετε, αλλά και μια πρόσκληση προς τους Αθηναίους, να να ανακαλύψουν την ιστορία αυτής της πόλης, αλλά και την παρακαταθήκη που άφησαν οι άνθρωποι που έζησαν εδώ, στις ίδιες γειτονιές με εμάς. Οι άνθρωποι που ανακάλυψαν την έννοιες της δημοκρατίας, της ακαδημαϊκής παιδείας, του πολίτη, του θεάτρου, της ισονομίας, της ισηγοριας και η λίστα δεν τελειώνει.

Ο Σοφοκλής του Σοφίλου ο εκ Κολωνού, όπως προκύπτει και από το όνομα του, ήταν γέννημα θρέμμα του Κολωνού. Τα ίδια μέρη με τους σημερινούς κατοίκους περπατούσε. Όταν βάζει τον Οιδίποδα να φτάνει στην Αθήνα, τον τοποθετεί στον λόφο του Κολωνού, ακριβώς εκεί που είναι σήμερα το θέατρο που θα γίνουν οι εκδηλώσεις. Λόγω εντοπιότητας λοιπόν επιλεχθηκε ο Σοφοκλής.

Ο δε Σεφέρης εκτος από ποιητής ήταν και κρατικός υπάλληλος, για την ακρίβεια ήταν ο διπλωμάτης Γιώργος Σεφεριάδης από το 1927 ως την αποχώρηση του από το σώμα. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Σμύρνη το 1900 και ο ξεριζωμός της οικογένειας του από εκεί τον σημάδεψε για πάντα. Όπως οι σπουδές του στο Παρίσι, η επαφή του με το καλλιτεχνικά ρεύματα του μεσοπολέμου και οι μεταθέσεις του ως διπλωμάτης, ήταν ένας άλλος ακόμα καθοριστικός παράγοντας για την ζωή του. Ο Σεφέρης ήταν καθαρά πολίτης του κόσμου και αυτό σε συνδυασμό με την εντρύφηση του στην Ελληνική γραμματεία, τον οδήγησε να αφήσει πίσω του ένα έργο έξω από χρονικά και τοπικά όρια. Ένα έργο παγκόσμιο αλλά συνάμα καθαρά Ελληνικό. Ο Σεφέρης λοιπόν επιλέχθηκε γιατί μέσα στους στίχους του βλέπει κανείς ένα συνεχές χωροχρονικό της ελληνικής πνευματικότητας από την εποχή του μύθου μέχρι την δεκαετία του ’60.

Tι θα δούμε φέτος σ΄αυτό; Πώς επιλέχθηκαν οι παραστάσεις;

Οι παραστάσεις δημιουργήθηκαν ειδικά για το φεστβάλ. Είναι συμπράξεις μουσικών και ηθοποιών πάνω στην ποίηση του Σεφέρη, (Αναστασάκης, Άννινος, Ζάικος, Φιλιππίδου, Κέντρος και Μυλωνάς) και τρία αναλόγια πάνω σε έργα του Σοφοκλή από τις Παπαδόδημα, Σαμαρά και Γεωργουδάκη.

Αναλυτικότερα εδώ

Τι θέλετε να «κρατήσει» το κοινό από το φετινό Φεστιβάλ;

Τοv στίχο ”είναι παιδιά πολλών ανθρώπων τα λόγια μας”

Πιστεύετε πως το πολιτιστικό τοπίο έχει αλλάξει εξαιτίας της πανδημίας; Ο μεγαλύτερός σας φόβος ποιος είναι για το μέλλον;

Όλα έχουν αλλάξει και φυσικά και το πολιτιστικό τοπίο. Για την ακρίβεια έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τον ορίζοντα. Χωρίς την συνεύρεση των ανθρώπων δεν έχουν νόημα οι παραστατικές τέχνες εν συνόλω. Η πρόβλεψη του μέλλοντος είναι αδύνατη. Όσον αφορά στον φόβο, όλοι έχουμε τους δικούς μας. Καλό είναι να απαλλασόμαστε από αυτούς όσο μπορούμε. Βοηθάει πολύ το να ανακαλύψουμε τον εαυτό μας, να τον αποδεχθούμε και να συνεχίσουμε μαζί πλέον τον δρόμο μας στην ζωή. Είναι λιγότερο αδύνατο από την πρόβλεψη του μέλλοντος. Τότε ίσως και να ισχύσει η ποιητική πραγματικότητα του: ”δεν ελπίζω τίποτα, δεν φοβάμαι τίποτα, είμαι ελεύθερος”.

Σχετικά Άρθρα
Ο Θανάσης Σαράντος σκηνοθετεί το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μύλλερ
Ο Θανάσης Σαράντος σκηνοθετεί το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μύλλερ
"Θέατρο Τέχνης": Γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου προσφέροντας μειωμένα εισιτήρια για τις παραστάσεις του!
“Θέατρο Τέχνης”: Γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου με μειωμένα εισιτήρια για τις παραστάσεις του!
To “MOMENT” της Ειρήνης Αναγνωστοπούλου προσθέτει 4 extra παραστάσεις για να το προλάβετε!
To “MOMENT” της Ειρήνης Αναγνωστοπούλου προσθέτει 4 extra παραστάσεις για να το προλάβετε!
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: «Ας τραγουδήσουμε στο εύθραυστο καράβι της ύπαρξής μας»
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: «Ας τραγουδήσουμε στο εύθραυστο καράβι της ύπαρξής μας»
"ΡΟΥΑ ΜΑΤ": Μια διαφορετική (θεατρική) παρτίδα ξεκινά στο ιστορικό μπιλιαρδάδικο της πλατείας Αμερικής
“ΡΟΥΑ ΜΑΤ”: Μια διαφορετική θεατρική παρτίδα ξεκινά στο ιστορικό μπιλιαρδάδικο της πλατείας Αμερικής
Μία διαφορετική Golfώ στο Θέατρο 104
Μία διαφορετική Golfώ στο Θέατρο 104

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του