Φρόσω Τρούσσα: «Ο εγκλεισμός μάς έφερε αντιμέτωπους με μια διαφορετική χρήση του χρόνου και του χώρου»

φρόσω-τρούσσα-ο-εγκλεισμός-μάς-έφερε

Το 2021, το ARC14 δηλώνει ότι, τώρα περισσότερο από ποτέ, είναι ΚΑΙΡΟΣ ΓΙΑ ΧΟΡΟ.

Κατανοούμε τον χρόνο μέσω των σωμάτων μας, μετράμε τη ροή του μέσω της κίνησής μας, οι αναμνήσεις μας είναι ίχνη της σχέσης μας προς αυτόν, τον πραγματώνουμε μέσω της παρουσίας μας και της βούλησής μας κι έτσι αναδύεται ως η κατάλληλη στιγμή για κάθε πράγμα και κάθε πράξη – αυτό δηλαδή που οι αρχαίοι Έλληνες εννοούσαν με τη λέξη καιρός.

Γηγενείς κοσμολογίες αφηγούνται και τιμούν το συνεχές χώρου-χρόνου μέσω του χορού, μέσω της κίνησης του σώματος, της παραστατικής τελετουργίας.

Επιστήμονες προσπαθούν να εξηγήσουν την ψευδαίσθηση του χρόνου ως το αποκύημα της ανημπόριας μας να αντιληφθούμε και να συναισθανθούμε κάθε κινούμενη λεπτομέρεια του κόσμου ταυτόχρονα.

Τη φετινή χρονιά, από 22 έως 30 Μαΐου 2021, το ARC14 στοχάζεται πάνω στον χορό από τη σκοπιά του πλέον ζωτικού αλλά και λιγότερο ορατού στοιχείου του: του χρόνου.

To Infowoman.gr μίλησε με την καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Φρόσω Τρούσσα και είχε μαζί της μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση.

%cf%86%cf%81%cf%8c%cf%83%cf%89-%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%8d%cf%83%cf%83%ce%b1-%ce%bf-%ce%b5%ce%b3%ce%ba%ce%bb%ce%b5%ce%b9%cf%83%ce%bc%cf%8c%cf%82-%ce%bc%ce%ac%cf%82-%ce%ad%cf%86%ce%b5%cf%81%ce%b50

Ποιος είναι ο στόχος του φετινού ARC FOR DANCE FESTIVAL;

Ο στόχος κάθε φορά στο φεστιβάλ είναι να φέρουμε το κοινό σε επαφή με τον σύγχρονο χορό, μέσα από έργα Ελλήνων και ξένων δημιουργών. Η επιθυμία μας όλα αυτά τα χρόνια είναι να αναδεικνύουμε νέες τάσεις μέσα από τη δυναμική του χορού και το φεστιβάλ να προτείνει νέους τρόπους κατανόησης και απόλαυσης της κίνησης. Φέτος για άλλη μια χρονιά βρεθήκαμε μπροστά στο δίλημμα αν θα πραγματοποιήσουμε το φεστιβάλ ή όχι λόγω πανδημίας.

Οι συνθήκες είναι αρκετά δύσκολες και η παύση που έχει υποστεί η καλλιτεχνική δραστηριότητα είναι μεγάλη. Αυτό μας έδωσε το κίνητρο να προχωρήσουμε, να στηρίξουμε την παραγωγή και να δώσουμε τη δυνατότητα στους χορογράφους και χορευτές να έρθουν με τα έργα τους στη σκηνή.

Επιλέξαμε να προχωρήσουμε στην πραγματοποίηση του φεστιβάλ με τη χρήση της τεχνολογίας, να στηρίξουμε το δημιουργικό αποτέλεσμα των καλλιτεχνών και να το παρουσιάσουμε στο κοινό μέσω της διαδικτυακής προβολής.

Γιατί επιλέξατε φέτος να στοχαστείτε χορογραφικά πάνω στην έννοια του χρόνου;

Η θεματική του φεστιβάλ είναι αυτή που στοχάζεται πάνω στην έννοια του χρόνου, γιατί εν μέσω πανδημίας, αν κάτι έγινε αντιληπτό σε όλους, αυτό ήταν η αναστολή αλλά και η διαστρέβλωση του χρόνου σε σχέση με το πώς είχαμε συνηθίσει να τον βιώνουμε. Ο εγκλεισμός μάς έφερε αντιμέτωπους με μια διαφορετική χρήση του χρόνου και του χώρου. Το «τώρα» που βιώνουμε, εγκλωβισμένο σε ένα παρελθόν και ταυτόχρονα σε ένα αβέβαιο μέλλον, έγινε πιο πραγματικό από ποτέ. Ταυτόχρονα το σώμα και η ανθρώπινη επαφή απειλήθηκε σε συλλογικό επίπεδο, και η εκφραστικότητα των συναισθημάτων μας περιορίστηκε.

Ο χορός είναι μια τέχνη που συμβαίνει στο παρόν και σχετίζεται άμεσα με τη σωματική μνήμη, την επαφή, επαναφέροντας στιγμές από το παρελθόν ή προβάλλοντας ένα υποτιθέμενο μέλλον στο τώρα. Υπάρχει τόσο στον χρόνο που ζούμε εκείνη τη στιγμή όσο και στον χώρο. Γεννιέται και πεθαίνει την ίδια στιγμή που συμβαίνει.

Όταν οι εμπειρίες μας σωματοποιούνται, ο χορός έρχεται στην πρώτη γραμμή και μας αποκαλύπτει πως ο κόσμος μάς κινεί στο τώρα. Με τα έργα που φιλοξενούμε φέτος επιδιώκουμε να αναδείξουμε αυτή την καθοριστική σχέση των σωμάτων με τον χρόνο και τη μοναδική δυνατότητα του χορού να τη διηγηθεί.

Μέσα σ’ έναν κόσμο που αλλάζει, επιθυμία μας είναι να παρασύρουμε το κοινό σε μια πιο ευχάριστη αίσθηση ζωής, πέρα από τα όρια του χώρου και μέσα στις ροές του χρόνου.

%cf%86%cf%81%cf%8c%cf%83%cf%89-%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%8d%cf%83%cf%83%ce%b1-%ce%bf-%ce%b5%ce%b3%ce%ba%ce%bb%ce%b5%ce%b9%cf%83%ce%bc%cf%8c%cf%82-%ce%bc%ce%ac%cf%82-%ce%ad%cf%86%ce%b5%cf%81%ce%b52

Πόσο «παρούσα» είναι η πανδημία στα έργα που θα δούμε;

Τα έργα φέτος διηγούνται ιστορίες για τη μοναχικότητα, την αλληλεπίδραση, τον περιορισμό, την αυτοσυντήρηση και την τραγικότητα μαζί με έντονο χιούμορ, στοιχεία που μεγεθύνονται στο πλαίσιο του καταναγκαστικού εγκλεισμού. Εξερευνούν τρόπους με τους οποίους κινούμαστε και συν-κινούμαστε και προτείνουν μια απόπειρα συμφιλίωσης με την πίεση που δημιουργεί η έννοια της διάρκειας.

Η Ζωή Ευσταθίου, η Ευγενία Demeglio, η ομάδα A(r)CT και ο Ηλίας Χατζηγεωργίου είναι καλλιτέχνες της νέας γενιάς που επιλέχθηκαν να παρουσιάσουν τα έργα τους στην ενότητα Prime Movers. Οι χορογραφίες μικρής διάρκειας που θα δούμε σε αυτή την ενότητα παρουσιάζουν στο κοινό την απάντησή τους στα επείγοντα αιτήματα των καιρών με αναφορά στην κοινή εμπειρία και στο προσωπικό τους βίωμα. Πόσα πρέπει να ξεχάσει το σώμα για να επιβιώσει χωρίς την ενέργεια της τριβής του, της άμεσης επαφής του με άλλα σώματα; Και πόσο αλλάζει ή επηρεάζεται με τον τρόπο αυτό το κινητικό τους λεξιλόγιο;

Στην Κεντρική Σκηνή θα φιλοξενήσουμε 7 έργα, τρία από τα οποία κάνουν την παγκόσμια πρεμιέρα τους στο φεστιβάλ. Η Μαριάννα Καβαλλιεράτου μας παρασύρει στην αέναη πορεία τεσσάρων ανθρώπων μέσα σε έναν αλλόκοτο και αναπάντεχο χορό, που τους οδηγεί ασταμάτητα σε αχαρτογράφητους κόσμους, σκότους και φωτός, δίχως αρχή και τέλος. Η Ζωή Δημητρίου εμπνέεται από τους τρόπους που οι ψηφιακές τεχνικές έχουν ανοίξει το πεδίο για πολλαπλές μεταλλάξεις. Το έργο της βραζιλιάνας Poliana Lima “Things move but they do not say anything” φέρνει στη σκηνή 10 κορίτσια λουσμένα στο γκλίτερ, τα οποία κινούνται μαζί, σε μία συν-παρουσία ομοφωνίας, δίνοντας μια αρχαϊκή αίσθηση της ισχυρής γυναικείας παρουσίας.

Η ομάδα La Verità Dance Company του Αλέξη Κυριακούλη και της Νατάσας Φραντζή πραγματεύεται τον φόβο αλλά και τον ενθουσιασμό που μπορεί να προκύψει από τη συνένωση των ανθρώπων. Το “Enchanté” διηγείται τη μέρα της μαρμότας σε αυτοτελή επεισόδια βασισμένα σε συνειρμικές σκέψεις που κάνει ο καθένας από εμάς όταν γνωρίζει κάποιον «για πρώτη φορά».

Η Γεωργία Βαρδαρού έρχεται για 2η φορά μετά από 12 χρόνια στο ARC με το νέο της έργο “Why should it be more desirable for green fire balls to exist than not?” Εικόνες και κινήσεις αλληλοεπικαλύπτονται για να δημιουργήσουν έναν χώρο όπου το κοινό μπορεί να διαβάσει τις προβολές, τον χορό και την εφήμερη σχέση μεταξύ τους.

Κλείνουμε τη φετινή μας διοργάνωση με την ομάδα KOR´SIA να γεφυρώνει τον χρόνο, μεταφέροντας ένα έργο του προηγούμενου αιώνα στη σύγχρονη εποχή, μεταφράζοντας με σαρκαστική διάθεση «Το απόγευμα ενός Φαύνου» του Vaslav Nijinsky.

%cf%86%cf%81%cf%8c%cf%83%cf%89-%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%8d%cf%83%cf%83%ce%b1-%ce%bf-%ce%b5%ce%b3%ce%ba%ce%bb%ce%b5%ce%b9%cf%83%ce%bc%cf%8c%cf%82-%ce%bc%ce%ac%cf%82-%ce%ad%cf%86%ce%b5%cf%81%ce%b54

Πόσο δύσκολη πρόκληση ήταν η διαδικτυακή αυτή μορφή του φεστιβάλ; Άλλαξε κάτι στον τρόπο που δουλέψατε;

Ο τρόπος που προσεγγίζουμε την οργάνωση της παραγωγής είναι αρκετά διαφορετικός από αυτή που έχουμε να διαχειριστούμε όταν οργανώνουμε ζωντανές παραστάσεις. Μετασχηματίζεται ο προγραμματισμός μέσα στο θέατρο και οι τεχνικές ανάγκες έρχονται να εξυπηρετήσουν αυτό που βλέπει η κάμερα για να μεταφερθεί το έργο σωστά στον θεατή. Η αλήθεια είναι ότι η συνθήκη αυτή μάς είναι ανοίκεια και η πληροφορία μεγάλη για να τη διαχειριστούμε στους χρόνους που έχουμε και μας επιτρέπεται. Δημιουργείται μια επιπλέον πίεση, αλλά ταυτόχρονα παίρνουμε και μια καινούργια γνώση που είναι πολύ χρήσιμη για τη νέα εποχή που ανοίγεται μπροστά μας.

Αυτό που πιστεύω ότι δυσκολεύει περισσότερο αυτό το πλαίσιο είναι η απουσία του κοινού. H αίσθηση που αφήνει η ανάσα στην πλατεία του θεάτρου είναι σαν να συνομιλεί με τον καλλιτέχνη στη σκηνή, και αυτό είναι μια μεγάλη απώλεια.

Όμως η δυνατότητα που δίνει η διαδικτυακή προβολή είναι η πρόσβαση που επιτρέπει σε ένα ευρύτερο κοινό, το οποίο ίσως δεν μπορούσε να έρθει στο θέατρο διαφορετικά, είτε γιατί ζει σε μια άλλη πόλη ή χώρα είτε γιατί έχει κάποιον άλλον περιορισμό που δεν θα επέτρεπε τη φυσική του παρουσία.

Το να διευρύνουμε τις δυνατότητες αυτές που μας δίνει η τεχνολογία και το να αποκτάμε νέες γνώσεις είναι δώρο, αρκεί να ζυμώνεται με αξίες που έχουμε ήδη κατακτήσει. Οι συνδέσεις που γίνονται και τα ερεθίσματα που λαμβάνουν οι αισθήσεις μας όταν συνδεόμαστε ζωντανά με μια καλλιτεχνική δράση είναι μοναδική και αναντικατάστατη.

Δεδομένου ότι η χορός είναι μια απόλυτα σωματική τέχνη, πώς μπορεί να φτάσει στον διαδικτυακό θεατή η μαγεία, η αίσθηση του καλλιτεχνικού δρώμενου;

Όπως είπα και πριν, η ανάσα, ο παλμός, η σχέση που δημιουργείται μεταξύ κοινού και καλλιτέχνη είναι αναντικατάστατη. Η συγκέντρωση που έχουμε όταν παρακολουθούμε μια ζωντανή παράσταση είναι τελείως διαφορετική, ο χρόνος διαστέλλεται ή συστέλλεται ανάλογα με τα συναισθήματα που μας δημιουργεί.

Ο χορός έχει μια ιδιαιτερότητα: χωρίς να το αντιλαμβανόμαστε συνειδητά, αντανακλά ανεπαίσθητα μικροκίνηση στο σώμα μας και ας βρισκόμαστε στη θέση του θεατή. Κινούμαστε χωρίς να το καταλάβουμε, ανταποκρινόμαστε σε συναισθήματα που αναγνωρίζει η σωματική μας μνήμη.

Αυτή τη μοναδική εμπειρία τη βιώνουμε ζωντανά.

Η διαδικτυακή θέαση έχει άλλα προτερήματα. Μπορείς να δημιουργήσεις το προσωπικό σου περιβάλλον όπου θα παρακολουθήσεις μια παράσταση, είτε μόνος είτε με την παρέα της επιλογής σου. Η κάμερα μπορεί να έρθει κοντά και να δεις μια λεπτομέρεια που στη ζωντανή εκδοχή μπορεί να μη τη διέκρινες. Η απόσταση, δηλαδή, δεν παίζει ρόλο, το αν είσαι κοντά ή μακριά, για να νιώσεις τη δράση. Η κάμερα δεν κάνει διακρίσεις σε θέματα ορατότητας όπως μπορεί να συμβεί σε ένα θέατρο.

Το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα δεν αλλοιώνεται από τη στιγμή που το έργο έχει φτάσει στην τελική του μορφή. Η επαφή που αποκτούμε με αυτό και ο τρόπος που συνδεόμαστε είναι διαφορετικός.

Επίσης, με τους περιορισμούς που έχει επιβάλει η πανδημία, είμαστε αναγκασμένοι να βρούμε διαφορετικούς τρόπους να επικοινωνήσουμε και να συνδεθούμε. Η επαφή μας με την τέχνη, ειδικά σε τέτοιες πρωτόγνωρες συνθήκες, είναι επιτακτική ανάγκη, και η διαδικτυακή προβολή είναι ένα πολύ δυνατό εργαλείο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να συνδεθούμε με αυτή.

Όλες μας οι παραστάσεις θα προβληθούν στη σελίδα του φεστιβάλ στο facebook, στο site του ARC και στο site του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, δωρεάν για το κοινό. Εύχομαι να βρεθούμε έστω και με αυτό τον τρόπο, και σύντομα να έχουμε τη δυνατότητα να μοιραστούμε την εμπειρία μας από κοντά.

Info:

ARC FOR DANCE FESTIVAL 14 Online edition

TIME TO DANCE

Από 22 έως 30 Μαΐου 2021

Ώρα έναρξης 21:30

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά φιλοξενεί το #arcfest14 που θα μεταδοθεί ζωντανά μέσω διαδικτύου:

www.arcfordancefestival.gr

www.dithepi.gr

και FB Page “ARC FOR DANCE FESTIVAL”

Σχετικά Άρθρα
%ce%ba%ce%b1%cf%81%cf%85%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%bd%cf%8c%cf%82-%cf%87%ce%b1%cf%84%ce%b6%ce%b7%ce%b1%ce%b3%ce%b3%ce%b5%ce%bb%ce%ac%ce%ba%ce%b7%cf%82-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b9-%ce%bf%ce%b90
Καρυστινός- Χατζηαγγελάκης είναι οι «Άθικτοι»
%cf%86%ce%b5%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%b2%ce%ac%ce%bb-%ce%b1%ce%b8%ce%b7%ce%bd%cf%8e%ce%bd-%cf%80%ce%bf%cf%8d%ce%bb%ce%bc%ce%b1%ce%bd-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%ce%bc%ce%b5%cf%84%ce%b1%cf%86%ce%bf%cf%81%ce%ac0
Φεστιβάλ Αθηνών: Πούλμαν για μεταφορά κοινού σε Πειραιώς και Επίδαυρο- Ποια είναι η διαδικασία
%ce%b7-%ce%b1%ce%bd%ce%b8%ce%ae-%ce%b3%ce%bf%cf%85%cf%81%ce%bf%cf%85%ce%bd%cf%84%ce%ae-%ce%b4%ce%b9%ce%b5%cf%85%ce%b8%cf%8d%ce%bd%ce%b5%ce%b9-%cf%84%ce%b7-%cf%83%cf%85%ce%b3%ce%ba%ce%bb%ce%bf%ce%bd0
Η Ανθή Γουρουντή διευθύνει τη συγκλονιστική πρώτη μελοποίηση του «Ύμνου εις την Ελευθερίαν»
%ce%ba%ce%b1%cf%86%ce%b5%cf%84%ce%b6%cf%8c%cf%80%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%bf%cf%82-%ce%bc%ce%b9%cf%87%ce%b1%ce%b7%ce%bb%ce%af%ce%b4%ce%b7%cf%82-%cf%80%ce%b1%cf%80%ce%b1%ce%b8%cf%89%ce%bc%ce%ac-%ce%b60
Καφετζόπουλος, Μιχαηλίδης, Παπαθωμά ζωντανεύουν τον αφανισμό των Ελλήνων της Πόλης
%cf%85%cf%80%ce%ad%cf%81%ce%bf%cf%87%ce%b1-%ce%b8%ce%b5%ce%b1%cf%84%cf%81%ce%b9%ce%ba%ce%ac-%ce%ba%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%8d%ce%bc%ce%b9%ce%b1-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%b5%ce%b8%ce%bd%ce%b9%ce%ba0
Υπέροχα θεατρικά κοστούμια του Εθνικού Θεάτρου στη βιτρίνα του Attica!
h-street-%cf%87%ce%bf%cf%81%ce%b5%cf%85%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%ba%ce%bf%cf%85%ce%bb%cf%84%ce%bf%cf%8d%cf%81%ce%b1-%cf%80%ce%b1%ce%af%cf%81%ce%bd%ce%b5%ce%b9-%cf%83%ce%ac%cf%81%ce%ba%ce%b1-%ce%ba0
H street χορευτική κουλτούρα παίρνει σάρκα κι οστά στην Πειραιώς 260

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του