26ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας- Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου: «Επιχειρούμε να διεγείρουμε τις αισθήσεις»

26ο-φεστιβάλ-χορού-καλαμάτας-κωνσταντί

Οι kóka&panú παρουσιάζουν στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας σε παγκόσμια πρεμιέρα τη νέα δημιουργία τους ὕλη.  Το έργο χτίζεται μέσα σε μια ηχητική εγκατάσταση. Ο Panú τοποθετεί στη σκηνή ένα εντυπωσιακό εικαστικό περιβάλλον, ένα υπερμεγέθες μουσικό όργανο, που ζωντανεύει με την κινητική δεξιοτεχνία της Κωνσταντίνας Ευθυμιάδου.  Οι δύο δημιουργοί επιχειρούν να αποδώσουν με τον πιο άμεσο τρόπο τον αρχετυπικό δεσμό μουσικής-χορού, σε μια σχέση δράσης-αντίδρασης. Ο χορός προκαλεί τον ήχο και ο απόηχος τροφοδοτεί την κίνηση του σώματος.

Εμείς με αφορμή την παράσταση αυτή -που θα παρουσιαστεί στις 28 Αυγούστου στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας- μιλήσαμε με την Κωνσταντίνα Ευθυμιάδουτο ιδρυτικό μέλος του ντουέτου kóka&panú που ιδρύθηκε το 2018 από την ίδια και τον μουσικό/συνθέτη Παναγιώτη Μανουηλίδη. Η Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου έχει συνεργαστεί με μερικούς από τους πιο σημαντικούς χορογράφους παγκοσμίως, όπως τους Akram Khan, Wim Vandekeybus/Ultima Vez, Roberto Olivan, RootlessRoot και Jukstapoz. Έχει ταξιδέψει και χορέψει σε σκηνές και φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο.

26%ce%bf-%cf%86%ce%b5%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%b2%ce%ac%ce%bb-%cf%87%ce%bf%cf%81%ce%bf%cf%8d-%ce%ba%ce%b1%ce%bb%ce%b1%ce%bc%ce%ac%cf%84%ce%b1%cf%82-%ce%ba%cf%89%ce%bd%cf%83%cf%84%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%af0
@Mike Rafail

Τι σας εμπνέει στις δημιουργίες σας;

Με εμπνέει η αλήθεια του σώματος, η αυθόρμητη, πηγαία και ελεύθερη κίνησή του. Με εμπνέουν οι εικόνες, η μουσική, οι ιστορίες, οι λέξεις. Ξέρω ότι κάτι με εμπνέει όταν κοιτάζοντας ή ακούγοντάς το η φαντασία μου διεγείρεται και αρχίζω να πλέκω έναν κόσμο γύρω του. Αυτό συμβαίνει συχνά με τη μουσική, που είναι και το πρωταρχικό στοιχείο που με ώθησε στην τέχνη του χορού. Άρχισα να χορεύω για να εκφράσω όλα όσα κινούνται μέσα μου ακούγοντας μια μελωδία που μου αρέσει. Παρόμοια κινητήρια δύναμη έχουν και οι εικόνες. Μια εικόνα μπορεί να γίνει αφετηρία ενός ολόκληρου κόσμου και μιας ιστορίας που υφαίνεται στη φαντασία, συχνά αφηρημένης ή ίσως μιας αίσθησης που γεννιέται όταν έρχομαι σε επαφή με ένα τέτοιο ερέθισμα. Μπορεί να είναι ένας πίνακας, μια φωτογραφία, ένα απλό υλικό/ αντικείμενο καθημερινής χρήσης. Με εμπνέει η φύση, η συμμετρία, η αναρχία και η αρμονία της. Με εμπνέει η ιδέα ότι η τέχνη μου, δύναται να ανοίξει ένα παράθυρο στον κόσμο του θεατή που ίσως μετακινήσει κάτι μέσα του και ίσως του δώσει την ευκαιρία να αφεθεί έστω και στιγμιαία.

Γιατί επιλέξατε να δώσετε στη νέα σας δημιουργία τον τίτλο «Ύλη»;

Ο ακριβής τίτλος του έργου είναι ‘ὕλη’, από την αρχαία ελληνική λέξη δάσος. Τον διαλέξαμε μαζί με τον Παναγιώτη (Mανουηλίδη), συνδημιουργό του έργου και δημιουργό της ηχητικής εγκατάστασης μέσα στην οποία εκτυλίσσεται η παράσταση. Η σημασία της λέξης στα αρχαία ελληνικά περιγράφει το εικαστικό αποτέλεσμα της εγκατάστασης, το οποίο φτιαγμένο από βιoμηχανικά υλικά, ως επί το πλείστον μέταλλο, παραπέμπει στην εικόνα ενός ‘αστικού δάσους’. Είναι σαν να διεισδύουμε στον πυρήνα των κτισμάτων που μας περιβάλλουν και να βλέπουμε- σε μια μικρότερη κλίμακα- τον σκελετό τους να αποκαλύπτεται σαν ένα παράδοξο φυσικό τοπίο που λειτουργεί ως συνέχεια της φύσης. Συνειρμικά, στα νέα ελληνικά, η λέξη ‘ύλη’ παραπέμπει στον υλικό κόσμο, τον κόσμο του ανθρώπου, τον ίδιο τον άνθρωπο, που συνδιαλέγεται και αναζητά μια σχέση με τον πνευματικό κόσμο, με κάτι πέρα από αυτόν, που να δικαιολογεί και να δίνει νόημα στην ύπαρξή του.

Τι θα δούμε σ΄αυτήν;

Βλέπουμε το ζεστό ανθρώπινο σώμα μέσα σ’ένα ψυχρό, μεταλλικό περιβάλλον. Την πτώση δυο ανθρώπων στην ‘ὕλη’/‘ύλη’ και μια πορεία επιβίωσης στα νέα δεδομένα. Δύο χαρακτήρες που σταδιακά απογυμνώνονται και αναζητούν έναν τρόπο ύπαρξης. Ακούμε ήχους που γεννιούνται από την αλληλεπίδραση της κίνησης και της ηχητικής εγκατάστασης, χωρίς καμμία περαιτέρω ηχητική επεξεργασία.

Τι θέλετε να «μείνει» στο κοινό σας από την παράσταση αυτή;

Ο καθένας πλάθει τη δική του εκδοχή της δικής μας ιστορίας. Αυτό συμβαίνει όταν οι θεατές βρίσκουν στο έργο κάτι που τους αγγίζει, που εξάπτει τη φαντασία, διεγείρει το μυαλό ή τις αισθήσεις. Δημιουργούμε τα έργα μας λαμβάνοντας υπόψιν αυτήν την πρωταρχική σχέση πομπού-δέκτη. Η σχέση αυτή είναι κυκλική. Ο ένας τροφοδοτεί το άλλον. Μας ενδιαφέρει να συμβεί κάτι στους ανθρώπους που παρακολουθούν. Να μετακινηθεί κάτι μέσα τους, να υπάρχει χώρος στο έργο για τους θεατές. Να μην είναι μια εγκεφαλική εμπειρία που ‘πέρασε και δεν ακούμπησε’.

Με το φως, την κίνηση, τη μουσική, τις εικόνες επιχειρούμε να διεγείρουμε τις αισθήσεις και να δημιουργούμε μικρές νησίδες όπου ο καθένας μπορεί να ζήσει κάτι, μια εμπειρία.

Μιλήστε μας για τη συνεργασία σας με τον Παναγιώτη Μανουηλίδη…

Το 2018, μαζί με τον Παναγιώτη Μανουηλίδη, δημιουργήσαμε το ντουέτο kóka&panú. Το πρώτο μας έργο με τίτλο ‘in case of loss’ έκανε την πρεμιέρα του στο 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το 2018, ακολούθησε το ‘evil unicorns*-based on a false story’, ένα τρίο σε συνεργασία με τον Τάσο Καραχάλιο που πρωτοπαρουσιάστηκε στο 11o Arc For Dance Festival και φέτος με το έργο ‘ὕλη’ επιστρέφουμε στην Καλαμάτα, σε παγκόσμια πρεμιέρα και με συμπαραγωγή του Διεθνούς Φεστιβάλ Καλαμάτας. Η συνεργασία μας είναι πηγή διαρκούς έμπνευσης και ανατροφοδότησης καί για τις δύο πλευρές. Κάθε έργο, από τη σύλληψη, στη δημιουργία και την εκτέλεσή του χτίζεται από κοινού. Ζούμε από την τέχνη μας και βιώνουμε την καθημερινότητά μας μέσα σε αυτήν και αυτό φαντάζει συχνά σαν πολυτέλεια στους καιρούς μας. Όλο αυτό γίνεται εφικτό καί με την οικονομική ενίσχυση που λαμβάνουμε από το ΥΠΠΟΑ εδώ και δύο χρόνια, μέσω των Κρατικών Επιχορηγήσεων στις ομάδες χορού αλλά και με την στήριξη θεσμών όπως το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, το Arc For Dance Festival, που δημιουργούν συνθήκες παρουσίασης των έργων και συχνά συνδράμουν καί οικονομικά για την πραγματοποίησή τους.

26%ce%bf-%cf%86%ce%b5%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%b2%ce%ac%ce%bb-%cf%87%ce%bf%cf%81%ce%bf%cf%8d-%ce%ba%ce%b1%ce%bb%ce%b1%ce%bc%ce%ac%cf%84%ce%b1%cf%82-%ce%ba%cf%89%ce%bd%cf%83%cf%84%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%af2
@Mike Rafail

Πώς αισθάνεστε ως καλλιτέχνιδα αυτό το δύσκολο καλοκαίρι; Αισθάνεστε προστατευμένη από την Πολιτεία;

Όπως όλος ο κόσμος, μαθαίνω να ζω μέρα με την μέρα και να εκτιμώ τα αγαθά που απολαμβάνω, ήδη, τώρα, στο σήμερα. Σκέφτομαι πώς ένα τόσο δα μικρό σωματίδιο έχει σχεδόν στιγμιαία καταρρίψει την παντοδυναμία του ανθρώπου και βλέπω τις επιλογές στη ζωή μου να αναδιοργανώνονται και το καθετί να πέφτει στη θέση του.

Καλλιτεχνικά, νιώθω ίσως πιο ζωντανή και ενεργή. Η αναγκαστική παύση της καραντίνας ήταν μια κατάσταση που ο καθένας έζησε πολύ διαφορετικά. Προσπάθησα να βλέπω την κάθε μέρα θετικά και κάπως έτσι, βίωσα αυτήν την περίοδο σχεδόν ευεργετικά. Ξεκούραση χωρίς ενοχές. Όλος ο πλανήτης είναι ακινητοποιημένος. Ήταν κάτι παράδοξο… Ανάμεικτα συναισθήματα, μια πρωτόγνωρη κατάσταση, καταιγισμός σκέψεων και μια ανεπαίσθητη αλλά διαρκής εσωτερική διεργασία, όλα αυτά να γειώνονται και να μην με καταβάλλουν ψυχικά και συναισθηματικά.

Έπειτα χάρη στην πραγματοποίηση του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, μπήκαμε με τον Παναγιώτη στη διαδικασία δημιουργίας του νέου μας έργου και ζούμε μια ευλογημένη κανονικότητα στη δουλειά μας. Είναι βέβαια μια εξαίρεση. Φαντάζει σαν όαση το γεγονός ότι μέσα στη γενική αναστολή των πολιτιστικών δράσεων, ένας τόσο σπουδαίος θεσμός επιλέγει να βρει τρόπο να υπάρξει. Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τη διοργάνωση και έχουμε μια εικόνα της τεράστιας προσπάθειας αναδιοργάνωσης των συνθηκών, ώστε να πληρεί το Φεστιβάλ όλες τις έκτακτες προδιαγραφές για να φιλοξενήσει καλλιτέχνες και κοινό. Χρειάζεται θάρρος για μια τέτοια επιλογή και θεωρώ ότι η καλλιτεχνική διευθύντρια, Λίντα Καπετανέα, έχει σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, ανοίγοντας χώρο για την τέχνη του χορού, να υφίσταται δυναμικά μέσα σε τόσο δύσκολες συνθήκες.

Η πλειοψηφία των πολιτιστικών και εκπαιδευτικών δράσεων ανά τον κόσμο έχουν ακυρωθεί ή αναβληθεί, με τη νέα φθινοπωρινή σεζόν να φαντάζει αβέβαιο αν θα πραγματοποιηθεί. Αναρωτιέμαι πώς ο κόσμος αλλάζει μέσα σε αυτό το γεγονός και με ποιόν τρόπο θα γίνονται στο εξής τα πράγματα. Οι δουλειές, οι καθημερινές επαφές, οι γιορτές, οι γέννες, οι κηδείες, οι παραστάσεις, τα ταξίδια. Όλοι αντιμετωπίζουμε μια πρωτοφανή κατάσταση. Το ίδιο και η Πολιτεία. Λάθος, σωστές επιλογές γίνονται ένα κουβάρι με φόντο την αβεβαιότητα. Αισθάνομαι ότι όλο αυτό είναι μια ευκαιρία για συσπείρωση.

Μεγαλύτερος φόβος σας;

Η αδράνεια, η ακινητοποίηση, η στάση, το πάγωμα. Έχω ανάγκη να υπάρχει στη ζωή ροή, δημιουργικότητα, χώρος, ανάσα και ελπίδα. Προς τα εκεί θέλω να στρέφω το βλέμμα μου.

Info:

28 Αυγουστου- Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Εναλλακτικός Χώρος / Μέγαρο Χορού Καλαμάτας – Καλαμάτα

Σχετικά Άρθρα
%cf%85%cf%80%ce%ad%cf%81%ce%bf%cf%87%ce%b1-%ce%b8%ce%b5%ce%b1%cf%84%cf%81%ce%b9%ce%ba%ce%ac-%ce%ba%ce%bf%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%8d%ce%bc%ce%b9%ce%b1-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%b5%ce%b8%ce%bd%ce%b9%ce%ba0
Υπέροχα θεατρικά κοστούμια του Εθνικού Θεάτρου στη βιτρίνα του Attica!
%ce%b1%cf%82-%ce%b3%ce%bd%cf%89%cf%81%ce%af%cf%83%ce%bf%cf%85%ce%bc%ce%b5-%cf%84%ce%b9%cf%82-greek-ladies-in-uk-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b1%cf%82-%ce%b1%ce%bd%ce%b1%cf%80%cf%84%cf%85%cf%870
Ας γνωρίσουμε τις Greek Ladies in UK και… «Ας αναπτυχθούμε μαζί»
h-street-%cf%87%ce%bf%cf%81%ce%b5%cf%85%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%ba%ce%bf%cf%85%ce%bb%cf%84%ce%bf%cf%8d%cf%81%ce%b1-%cf%80%ce%b1%ce%af%cf%81%ce%bd%ce%b5%ce%b9-%cf%83%ce%ac%cf%81%ce%ba%ce%b1-%ce%ba0
H street χορευτική κουλτούρα παίρνει σάρκα κι οστά στην Πειραιώς 260
%cf%84%ce%bf-%ce%b4%ce%b5%cf%8d%cf%84%ce%b5%cf%81%ce%bf-%ce%b5%cf%80%ce%b5%ce%b9%cf%83%cf%8c%ce%b4%ce%b9%ce%bf-%cf%84%ce%b7%cf%82-%cf%87%cf%81%ce%bf%ce%bd%ce%b9%ce%ac%cf%82-%cf%84%ce%bf%cf%85-%cf%850
Το δεύτερο επεισόδιο της Χρονιάς του Υδροχόου, είναι γεγονός!
%ce%b1%ce%ba%cf%81%ce%b9%ce%b2%ce%ae-%ce%bc%ce%bf%cf%85-%cf%83%ce%bf%cf%86%ce%af%ce%b10
Ακριβή μου Σοφία
%cf%83%ce%b5%cf%81%ce%b3%ce%ba%ce%ad%ce%b9-%cf%80%ce%bf%ce%bb%ce%bf%cf%8d%ce%bd%ce%b9%ce%bd-%cf%84%ce%bf-%ce%ba%ce%b1%ce%ba%cf%8c-%cf%80%ce%b1%ce%b9%ce%b4%ce%af-%cf%84%ce%bf%cf%85-%cf%870
Σεργκέι Πολούνιν: Το «κακό» παιδί του χορού χορεύει Depeche Mode

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του