26ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας- Φώτης Νικολάου: «Για κάθε όνειρο υπάρχει και το ανάλογο αντίτιμο, ένα τάμα»

Ο χορογράφος Φώτης Νικολάου στις 26 Αυγούστου σκηνοθετεί τα «Τάματα» στο πλαίσιο του 26ου Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας. Μόνοι και ηττημένοι, έξι άντρες αναζητούν τη νέα τους πίστη. Σε ένα τοπίο άχρονο και μοναχικό, σε έναν τόπο όπου η μνήμη γίνεται εφιάλτης και το παρόν μια βαθιά πληγή, παλεύουν βίαια αλλά συγχρόνως αθόρυβα, για να ξανασυναντήσουν το σώμα τους, την αλήθεια τους… το φως.

Με αφορμή την παράσταση αυτή, εμείς μιλήσαμε μαζί του για την παράσταση αυτή και όχι μόνο.

26%ce%bf-%cf%86%ce%b5%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%b2%ce%ac%ce%bb-%cf%87%ce%bf%cf%81%ce%bf%cf%8d-%ce%ba%ce%b1%ce%bb%ce%b1%ce%bc%ce%ac%cf%84%ce%b1%cf%82-%cf%86%cf%8e%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%bf0
@ Παύλος Βρυονίδης

Τι σας ενέπνευσε για να δημιουργήσετε τα Τάματα;

Μία στιγμή απόλυτης μοναξιάς, εκεί όπου νόμισα ότι η ζωή μπορεί να σε στριμώξει τόσο ώστε να παραδοθείς και να χαθείς μέσα σε αυτήν. Ήταν μία στιγμή που έχασα τη πίστη μου και αναζητούσα κάτι καινούργιο, ήθελα κάτι να αλλάξει. Με ένα περίεργο τρόπο όμως αυτό το φαινομενικά σκοτεινό τοπίο μού φανέρωνε καινούργιους δρόμους, άλλες πιθανότητες και νέες επιθυμίες. Για κάθε όνειρο υπάρχει και το ανάλογο αντίτιμο, μια μικρή θυσία, ένα τάμα. Έτσι γεννήθηκαν τα ΤΑΜΑΤΑ, μέσα από την πάλη να ξαναβρούμε το σώμα μας, το μέσα μας και την ανάγκη για συνύπαρξη. Παράλληλα με ενδιέφερε να ερευνήσω την εύθραυστη και τρυφερή πλευρά του ανδρικού ψυχισμού μέσα σε ένα περιβάλλον μοναξιάς και αποξένωσης.

Συγχρόνως, τα ΤΑΜΑΤΑ ήταν μια βαθιά ανάγκη για επιστροφή σε έργα με έντονη σωματικότητα. Το συναίσθημα ήταν ο οδηγός της κινησιολογικής μας έρευνας ενώ η μουσική υπάρχει στο έργο σαν άλλο ένα σώμα που αφηγείται. Στα ΤΑΜΑΤΑ το σώμα και η μουσική δονούνται παράλληλα. Είναι ένα έργο καθαρά κινησιολογικό από τη μία και απόλυτα συναισθηματικό από την άλλη. Γνωρίζω πως οι σύγχρονες φόρμες και τάσεις του χορού επιβάλλουν λιγότερη κίνηση, λιγότερο συναίσθημα, περισσότερο “concept”, περισσότερη αποστασιοποίηση και γενικότερα λιγότερο χορό. Ένιωσα την ανάγκη να πάω το έργο ακριβώς στην αντίθετη κατεύθυνση , όχι από αντίδραση αλλά από μια βαθιά ανάγκη να επιστρέψω σε κάποια πρωτογενή υλικά και να τα ανακαλύψω ξανά από το σημείο που βρίσκομαι τώρα.

Γύρω από ποιους νοηματικούς άξονες περιστρέφεται αυτή σας η δημιουργία;

Τα ΤΑΜΑΤΑ περιστρέφονται γύρω από τους άξονες της ήττας, του φόβου, της επιθυμίας, της πάλης και της τρυφερότητας. Αν και φαίνονται πολλές σαν θεματικές μέσα σε ένα έργο, είναι όλες αλληλένδετες. Η μία τροφοδοτεί την άλλη, η μία αντιστέκεται στην άλλη αλλά πάντα συνυπάρχουν εκεί όπου ο άνθρωπος χάνει τη πίστη του, εκεί όπου αφήνεται να χαθεί ή ξαναβρίσκει τη δύναμη να προχωρήσει.

Έχουμε ανάγκη από τάματα σήμερα;

Όπως φαίνεται μέσα στα χρόνια ο άνθρωπος πάντα είχε και θα έχει την ανάγκη για τάματα για να μπορεί να ελπίζει και να ονειρεύεται. Εμένα δεν είναι μόνο η πρόθεση αλλά και η ίδια η πράξη που με γοητεύει. Μια πράξη που αισθάνομαι ότι στην εποχή μας γίνεται όλο και πιο σπάνια. Η κίνηση, η αίσθηση του ευχαριστώ για κάτι που μας δίνεται ή μας χαρίζεται.

Τι θέλετε να «μείνει» στο κοινό σας;

Μια αίσθηση ροής, μια αέναη ενέργεια κίνησης και τάσης “προς”. Ένα συναίσθημα ανάτασης που ξεκινά από κάπου βαθιά και σκοτεινά και φτάνει προς το φως.

Πάντα στα έργα μου προσπαθώ να δημιουργήσω εικόνες από αισθήσεις και συναισθήματα προσωπικά τα οποία κάποια στιγμή όλοι μας έχουμε αισθανθεί. Αισθάνομαι μεγάλη χαρά όταν ένας θεατής μπορεί να αναγνωρίσει ένα κομμάτι του μέσα σε αυτές τις ιστορίες.

26%ce%bf-%cf%86%ce%b5%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%b2%ce%ac%ce%bb-%cf%87%ce%bf%cf%81%ce%bf%cf%8d-%ce%ba%ce%b1%ce%bb%ce%b1%ce%bc%ce%ac%cf%84%ce%b1%cf%82-%cf%86%cf%8e%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%bf2
@Αμάντα Πρωτίδου.

Πόσο πιστεύετε πως το κοινό έχει τη δύσκολη αυτή περίοδο της πανδημίας ανάγκη την Τέχνη του Χορού;

Όπως φάνηκε και την περίοδο της καραντίνας, το κοινό αναζήτησε το χορό και γενικότερα τις τέχνες μέσα από τις διαδικτυακές πλατφόρμες. Όλοι την αναζητήσαμε περισσότερο από κάθε άλλη φορά, ίσως γιατί πρώτη φορά φοβηθήκαμε ότι τη χάνουμε. Στις δύσκολες στιγμές κάθε άνθρωπος ψάχνει αυτό που θα τον απαλύνει και θα του δώσει λίγο φως. Έτσι φάνηκε να λειτουργεί και ο χορός όλον αυτό το καιρό γιατί έχει τη μαγική ικανότητα να σε ταξιδεύει αβίαστα, να σε καθοδηγεί χωρίς όρια και να σε κάνει να ονειρεύεσαι χωρίς να κλείνεις τα μάτια. Τώρα όμως πρέπει να καταφέρουμε να ξαναφέρουμε τον χορό στη σκηνή, στο θέατρο εκεί που ανήκει γιατί καμία οθόνη δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ενέργεια και τη δύναμη της συγκεκριμένης τέχνης.

Μεγαλύτερος φόβος για τη νέα σεζόν;

Η αβεβαιότητα που έχει εξαπλωθεί τριγύρω και έχει ριζώσει γερά μέσα μας. Ένας συνεχής φόβος που μας κρατά από το να κάνουμε όνειρα, να δημιουργήσουμε, να υποσχεθούμε ή να εμπιστευτούμε. Η αίσθηση της ματαίωσης είναι μεγάλη και πολλές φορές για να την αποφύγουμε παραμένουμε αδρανείς και επιφυλακτικοί. Η τέχνη δεν θέλει αδράνεια και επιφύλαξη, θέλει τόλμη, γενναιοδωρία και δράση. Έτσι θα πρέπει να πορευτούμε, ας μη γίνουμε θεατές της ζωής μας και ας παλέψουμε να επιστρέψουν οι θεατές πίσω στον χορό, πίσω στα θέατρα.

Ιnfo:

26.8.2020 | 22:00 | 60′

Αμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας

ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ

https://www.viva.gr/tickets/dance/26o-diethnes-festival-xorou-kalamatas/tamata/

Σύλληψη & χορογραφία: Φώτης Νικολάου

Μουσική: Δημήτρης Σπύρου

Σκηνικά: Έλενα Κοτασβήλι & Αλέξης Βαγιανός

Κοστούμια: Κωνσταντίνα Ανδρέου

Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης

Ερμηνεία: Αναστάσης Καραχανίδης, Ηλίας Μπαγεώργος, Φώτης Νικολάου, Γιάννης Οικονομίδης, Αλέξανδρος Σταυρόπουλος, Δημήτρης Σπύρου

Με την υποστήριξη των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού Κύπρου στο πλαίσιο των προγραμμάτων Τερψιχόρη 2018 και Πολιτισμός 2015-2020 για τη στήριξη και προώθηση του σύγχρονου χορού.

Σχετικά Άρθρα
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Ο Θανάσης Σαράντος σκηνοθετεί το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μύλλερ
Ο Θανάσης Σαράντος σκηνοθετεί το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μύλλερ
"Θέατρο Τέχνης": Γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου προσφέροντας μειωμένα εισιτήρια για τις παραστάσεις του!
“Θέατρο Τέχνης”: Γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου με μειωμένα εισιτήρια για τις παραστάσεις του!
To “MOMENT” της Ειρήνης Αναγνωστοπούλου προσθέτει 4 extra παραστάσεις για να το προλάβετε!
To “MOMENT” της Ειρήνης Αναγνωστοπούλου προσθέτει 4 extra παραστάσεις για να το προλάβετε!
Η Ελένη Καρακούλη στο Infowoman: «Δεν υπάρχουν οδηγίες χρήσης στη ζωή, στη σχέση, στον έρωτα»
Η Έλενα Καρακούλη στο Infowoman: «Δεν υπάρχουν οδηγίες χρήσης στη ζωή, στη σχέση, στον έρωτα»
Λωξάντρα Λούκας: Ποια είναι η πρώτη ηθοποιός με σύνδρομο Down που είδαμε στον "Γιατρό" και μας συγκίνησε
Λωξάντρα Λούκας: Ποια είναι η ταλαντούχα ηθοποιός με σύνδρομο Down

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του