Ο Στέλιος Τυριακίδης: «Όταν η αξία της ανθρώπινης ζωής είναι ίδια μ΄ αυτή που έχει η ζωή των ποντικιών»

Η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια», το αριστούργημα του Τζον Στάϊνμπεκ, σε θεατρική διασκευή της Σοφίας Αδαμίδου και σκηνοθεσία του Βασίλη Μπισμπίκη, είναι ίσως το must της περσινής και της φετινής σεζόν.

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, που στον Βοτανικό, δίπλα από τα hot spot των μεταναστών και προσφύγων, σημειώνεται το αδιαχώρητο και το απόλυτο sold out και ένα τελείως ετερόκλητο κοινό, από το «βαρύ» εναλλακτικό έως και κυρίες με γούνες, δηλώνει βροντερό «παρών».

Η ομάδα του θεάτρου Cartel κατάφερε κάτι σπάνιο. Να μιλήσει με μοναδικό τρόπο για την προσπάθεια του ανθρώπου για επιβίωση και την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο, τον ρατσισμό, αλλά και την αλληλεγγύη.

«Ο ίδιος ο άνθρωπος έχει γίνει η μεγαλύτερη μας απειλή και η μοναδική μας ελπίδα». Στη φράση αυτή συμπυκνώνεται με τον πιο εύγλωττο τρόπο η συγκλονιστική ιστορία των ηρώων του Στάινμπεγκ στο «Ανθρωποι και ποντίκια». Η αγωνιώδης και συγκινητική προσπάθεια των ανθρώπων του μόχθου για επιβίωση μέσα στις πιό δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, ο ρατσισμός, το απατηλό όνειρο για μια μικρή ιδιοκτησία, η δύναμη της φιλίας, η σημασία της ελπίδας, τα ιδανικά της αφοσίωσης, της πίστης, της αυτοδιάθεσης και της αλληλεγγύης, καθιστούν το έργο επίκαιρο και διαχρονικό, ενώ επιτρέπουν μια σύγχρονη ανάγνωση και σκηνοθετική προσέγγιση που υπογράφει ο Βασίλης Μπισμπίκης. ​

Ο Στέλιος Τυριακίδης είναι ένας νέος και πολύ ταλαντούχος ηθοποιός που στην παράσταση υποδύεται το αφεντικό της μάντρας ανακύκλωσης. Η ερμηνεία του – όπως και όλες οι υπόλοιπες – είναι άκρως ρεαλιστική και πειστική και με αφορμή αυτή μιλήσαμε μαζί του…

%ce%bf-%cf%83%cf%84%ce%ad%ce%bb%ce%b9%ce%bf%cf%82-%cf%84%cf%85%cf%81%ce%b9%ce%b1%ce%ba%ce%af%ce%b4%ce%b7%cf%82-%cf%8c%cf%84%ce%b1%ce%bd-%ce%b7-%ce%b1%ce%be%ce%af%ce%b1-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%b10

Τι σας γοητεύει ιδιαίτερα στο έργο αυτό; 

Η αλήθεια του. Το γεγονός ότι μυρίζει ζωή. Γράφτηκε το 1937 κι όμως μοιάζει να μιλάει για τη σημερινή κοινωνία, μιας και πολλά από τα κακώς κείμενα του δυτικού κόσμου εξακολουθούν ακόμα να υπάρχουν. 

Πόσο συμβολικός είναι ο τίτλος του;

Σαφώς και ο τίτλος είναι συμβολικός, αφού με έναν τρόπο παρομοιάζει την αξία της ανθρώπινης ζωής με την αξία που έχει η ζωή των ποντικιών. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως ο Στάινμπεκ βάζει έναν εκ των κεντρικών ηρώων, τον Λένι, να αγαπά τα ποντίκια, να θέλει να τα χαϊδεύει, επειδή, όπως ο ίδιος λέει, είναι απαλά. 

Πώς η σκηνοθετική προσέγγιση του Βασίλη Μπισμπίκη το φέρνει στο σήμερα; 

Ο Βασίλης επέλεξε να κάνει την αντιστοιχία με το σήμερα, τοποθετώντας τη δράση του έργου σε μια μάντρα ανακύκλωσης στον Ελαιώνα, στην Αθήνα του 2019. Αυτό από μόνο του βοηθά τους θεατές να ταυτιστούν πολύ πιο εύκολα με τους ήρωες. 

%ce%bf-%cf%83%cf%84%ce%ad%ce%bb%ce%b9%ce%bf%cf%82-%cf%84%cf%85%cf%81%ce%b9%ce%b1%ce%ba%ce%af%ce%b4%ce%b7%cf%82-%cf%8c%cf%84%ce%b1%ce%bd-%ce%b7-%ce%b1%ce%be%ce%af%ce%b1-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%b12

Σκιαγραφήστε μας τον ρόλο σας…

Πρόκειται για έναν αντιήρωα. Είναι ένας συμπλεγματικός χαρακτήρας, γεμάτος ανασφάλειες και κόμπλεξ. Του δόθηκε εξουσία και, μέσω αυτής, προσπαθεί να επιβληθεί. Προσπαθεί να φανεί και να αποκτήσει υπόσταση. Χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία.

Πόσο κοντά μας είναι στ΄αλήθεια οι ήρωες αυτοί του Στάινμπεκ; 

Όπως είπα και νωρίτερα, στη συγκεκριμένη διασκευή οι ήρωες είναι πολύ αναγνωρίσιμοι και πολύ κοντά μας. Ζούνε, κυκλοφορούν ανάμεσά μας. Το αν εμείς επιλέγουμε να τους δούμε είναι ένα άλλο θέμα, μια παθογένεια της κοινωνίας μας.

Ποιο είναι το όνειρό τους και πόσο εφικτό είναι αυτό; 

Το όνειρο των ηρώων είναι το όνειρο που λίγο πολύ έχουμε όλοι οι άνθρωποι. Είναι η ελπίδα για μια καλύτερη ζωή, που θέλει πολύ κόπο και πολλή προσπάθεια για να εκπληρωθεί. Γιατί, όπως όλοι ξέρουμε, η πραγματικότητα μας βάζει πολλά εμπόδια.

Αγαπημένη φράση από την παράσταση; 

Δεν νομίζω ότι τίθεται θέμα μιας συγκεκριμένης φράσης σ’ αυτό το έργο, καθώς μιλάμε για έναν ολόκληρο κόσμο, που συνολικά έχει την αξία και τη δυναμική του.

Τι πιστεύετε πως συνέβαλε στην τόσο μεγάλη της επιτυχία; 

Η επιτυχία δεν ήρθε ξαφνικά. Χτίζεται εδώ και έξι χρόνια που υπάρχει ο Τεχνοχώρος Cartel και οι άνθρωποι που απαρτίζουν την ομάδα. Χρόνο με τον χρόνο, παράσταση με την παράσταση, φτιάχτηκε ένα ρεπερτόριο κι ένας θεατρικός κώδικας βασισμένος στην αλήθεια, πράγμα που, όπως φαίνεται, αφορά το κοινό. Και γι’ αυτό μας στήριξε και μας στηρίζει ολοένα και περισσότερο. 

Σχετικά Άρθρα
Η Νάντια Μαργαρίτη στο Infowoman: «Δεν για όλες της γυναίκες οι πόρτες ανοιχτές και τα σκυλιά δεμένα»
Η Νάντια Μαργαρίτη στο Infowoman: «Δεν για όλες της γυναίκες οι πόρτες ανοιχτές και τα σκυλιά δεμένα»
«Άλλα για τον Γλάρο δε γνωρίζω» στο Ρεκτιφιέ
«Άλλα για τον Γλάρο δε γνωρίζω» στο Ρεκτιφιέ
Ο Χρήστος Λιακόπουλος στο Infowoman: «Ο μεγαλύτερος δυνάστης μας είναι ο ίδιος μας ο εαυτός»
Ο Χρήστος Λιακόπουλος στο Infowoman: «Ο μεγαλύτερος δυνάστης μας είναι ο ίδιος μας ο εαυτός»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Ο Θανάσης Σαράντος σκηνοθετεί το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μύλλερ
Ο Θανάσης Σαράντος σκηνοθετεί το «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μύλλερ
"Θέατρο Τέχνης": Γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου προσφέροντας μειωμένα εισιτήρια για τις παραστάσεις του!
“Θέατρο Τέχνης”: Γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου με μειωμένα εισιτήρια για τις παραστάσεις του!

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του