Η Ήρα Κατσούδα στο Infowoman: “Είναι άτοπο να λες ότι οι γυναίκες δεν έχουν χιούμορ”

Η Ήρα Κατσούδα είναι η εμπνεύστρια της παράστασης «Για γυναίκα, καλή είναι». Πρόκειται για τη δεύτερη σόλο παράσταση της όπου κάθε Πέμπτη στο θέατρο Αλκμήνη θα ξεδιπλώνει το αστείρευτο κωμικό της ταλέντο.

Η παράσταση παρουσιάστηκε πρώτη φορά λίγο πριν παρουσιαστεί και ο Covid και η αλήθεια είναι ότι η ανταπόκριση, η αγάπη και το feedback του κόσμου ήταν απίστευτα. Τυχαία; Όχι.

Η Ήρα Κατσούδα με το ταλέντο και το αστείρευτο χιούμορ της αποδεικνύει πως το stand up comedy δεν είναι αποκλειστικά ανδρική υπόθεση. Άλλωστε, όπως τονίζει και η ίδια “Το χιούμορ δεν έχει φύλο“.

Το Infowoman.gr με αφορμή την παράσταση «Για γυναίκα, καλή είναι» είχε μαζί της μια απολαυστική κουβέντα με πολλές αλήθειες!

%ce%b7-%ce%ae%cf%81%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%cf%84%cf%83%ce%bf%cf%8d%ce%b4%ce%b1-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b9-%ce%ac%cf%84%ce%bf%cf%80%ce%bf-%ce%bd%ce%b1-%ce%bb%ce%b50Για γυναίκα καλή είναι… Πόσες φορές έχεις ακούσει αυτή τη φράση και αν υπήρξε αυτή η φορά που σε έκανε να πεις: αυτό θα το κάνω παράσταση;

Η αλήθεια είναι ότι δεν χρειάζεται να το ακούσεις πολλές φορές για να αρχίζει να παίζει το μάτι σου. Παρ’ όλα αυτά ήταν μία περίοδος που το άκουγα αρκετά. Το άκουγα στον δρόμο, σε τυχαίες παρέες “για πλάκα” και φυσικά το άκουσα και στο τέλος παράστασης μου, όπου φυσικά μου το είπαν για “κομπλιμέντο”. Οπότε κάπου εκεί τρελαίνεσαι και λες, δεν θα βιαιοπραγήσω, όχι, απλά θα το κάνω τίτλο της παράστασης.

– Μίλησέ μας λίγο για την παράσταση “Για γυναίκα καλή είναι”. Ποια ζητήματα θίγεις;

Όπως κάθε stand up comedy παράσταση, περνάει από πολλές θεματικές. Από ζητήματα της καθημερινότητας, από τον τρόπο ζωής μας, μέχρι θέματα ισότητας και κοινωνικών στερεοτύπων αλλά και από βιωματικές ιστορίες: μπάρμεν, ομοφοβία, τουρίστες ψυχολόγοι, διαζύγιο (τα δύο τελευταία μάλλον δεν μπήκαν τυχαία σε αυτή την σειρά!)

%ce%b7-%ce%ae%cf%81%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%cf%84%cf%83%ce%bf%cf%8d%ce%b4%ce%b1-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b9-%ce%ac%cf%84%ce%bf%cf%80%ce%bf-%ce%bd%ce%b1-%ce%bb%ce%b52

Ήρα Κατσούδα: Το χιούμορ δεν έχει φύλο

– Οι άνδρες θεατές μετά το τέλος της παράστασης με ποια αίσθηση πιστεύεις πως φεύγουν;

Νομίζω και ελπίζω όπως ακριβώς φεύγουν και οι γυναίκες. Χαρούμενοι. Δεν είναι μια παράσταση που απευθύνεται μόνο σε γυναικείο κοινό σε καμία περίπτωση. Βλέπεις το χιούμορ δεν έχει φύλο.

– Για γυναίκα καλή είσαι… Το έχεις ακούσει αυτό να στο λένε για το stand up comedy, μιας και στη συνείδηση του κοινού – δεν ξέρω γιατί – έχει περάσει ως ένα ανδροκρατούμενο είδος;

Ναι το stand up θεωρείται ανδροκρατούμενο είδος, και αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι είναι περισσότεροι αριθμητικά. Τώρα ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι πολυπαραγοντικός. Λίγο τα ριζωμένα κοινωνικά στερεότυπα, λίγο η μεγαλύτερη δυσκολία ανέλιξης που αντιμετωπίζει μια γυναίκα σε οποιοδήποτε επάγγελμα σε αντιστοιχία με έναν άνδρα, δημιουργούν αυτό το combo. Παρόλα αυτά όμως τα τελευταία χρόνια όλες και περισσότερες γυναίκες εισέρχονται στην κωμωδία και αυτό είναι καταπληκτικό.

– Το χιούμορ είναι ανδρική υπόθεση; Γιατί πιστεύεις πως έχει περάσει αυτή η άποψη, ειδικά όταν στον ελληνικό κινηματογράφο είχαμε σπουδαίες κωμικούς ηθοποιούς;

Η αλήθεια είναι ότι δυστυχώς υπάρχει αυτή η αντίληψη. Ότι το χιούμορ είναι (και αυτό) ανδρικό προνόμιο και ότι μια γυναίκα δεν τσαλακώνεται ή δεν είναι τόσο αστεία όσο ένας άνδρας. Το οποίο καταλαβαίνουμε ότι είναι ένα χάσμα λογικής. Το χιούμορ είναι τρόπος σκέψης, μία οπτική του να βλέπεις τα πράγματα γύρω σου. Είτε το έχεις είτε δεν το χεις και αυτό συμβαίνει ανεξαρτήτου φύλου. Το να το διαχωρίζεις και να λες ότι οι γυναίκες δεν έχουν χιούμορ είναι το ίδιο άτοπο σαν να λες ότι ΟΛΟΙ οι άνδρες έχουν. Και ξέρουμε όλοι, ότι αυτό δεν συμβαίνει επ’ουδενί.

%ce%b7-%ce%ae%cf%81%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%cf%84%cf%83%ce%bf%cf%8d%ce%b4%ce%b1-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b9-%ce%ac%cf%84%ce%bf%cf%80%ce%bf-%ce%bd%ce%b1-%ce%bb%ce%b54

Πιο εύκολο είναι να κάνεις το κοινό να βαρεθεί

– Πιο εύκολο είναι να κάνεις το κοινό να γελάσει ή να κλάψει; Ειδικά, αυτή την περίοδο της πανδημίας που μας έχει πάρει από κάτω

Πιο εύκολο είναι να το κάνεις να βαρεθεί. Τα άλλα δύο σίγουρα απαιτούν μεγαλύτερη προσπάθεια. Τώρα ποιο είναι πιο εύκολο νομίζω εξαρτάται από αυτόν που παίζει. Θέλω να πω για έναν κωμικό, το κλάμα του είναι πιο δύσκολο. Ανεξάρτητα όμως από την πανδημία ή την εκάστοτε περίοδο που διανύουμε και τα δύο οι άνθρωποι τα έχουμε ανάγκη από αρχαιοτάτων χρόνων ως μέσο εκτόνωσης και αποσυμπίεσης.

– Υπάρχουν μέρες που να μη σου βγαίνει ένα αστείο και πώς αντιμετωπίζεις μια τέτοια περίπτωση;

Αν εννοείς στην συγγραφή, αρκετές φορές. Ξέρεις μπορεί να είσαι πάνω από ένα κείμενο ή ένα αστείο επί μέρες και να μην βγαίνει με τίποτα. Οπότε είτε το αφήνεις να το ξαναπιάσεις κάποια άλλη στιγμή για να πάρεις μια απόσταση, είτε αν δεν βγαίνει και τότε εεε το παρατάς. Αν πάλι μιλάς επί σκηνής, τα κείμενα είναι δοκιμασμένα οπότε ξέρεις ήδη από πριν τι πάει και τι δεν πάει.

– Το stand up comedy έχει μια συγκεκριμένη τεχνική που ακολουθείτε; Και αρκεί να έχει κάποιος μόνο καλό χιούμορ ή να είναι αστείος για να γίνει stand up comedian;

Ναι έχει τεχνική για να γράψεις και να δομήσεις ένα αστείο. Οι λέξεις, η τοποθέτηση των λέξεων, η αρχιτεκτονική μιας πρότασης, όλα παίζουν ρόλο. Όποιος θέλει να δοκιμάσει το stand up αρκεί να έχει αντίληψη του χιούμορ, να γράψει ένα 5λεπτο πρωτότυπο κείμενο και να πάει να δοκιμάσει σε κάποιο από τα πολλά open mics που γίνονται στην πόλη. Και μετά το βλέπει αν θέλει να συνεχίσει ή όχι.

%ce%b7-%ce%ae%cf%81%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%cf%84%cf%83%ce%bf%cf%8d%ce%b4%ce%b1-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b9-%ce%ac%cf%84%ce%bf%cf%80%ce%bf-%ce%bd%ce%b1-%ce%bb%ce%b56

“Να στοχεύεις να βγαίνει το γέλιο και να διακωμωδείς τον πιο δυνατό και όχι τον πιο αδύναμο”

– Υπάρχουν όρια και πολιτική ορθότητα στην κωμωδία; Για το κοινό υπάρχουν κάποια ταμπού; Εσύ αποφεύγεις να διακωμωδήσεις κάποια θέματα;

Δεν θα έλεγα ότι υπάρχουν όρια ή ταμπού θέματα αρκεί να στρέφεις την κατεύθυνση της κωμωδίας σου εκεί που πρέπει να κάνεις αυτό που λέμε punching up. Δηλαδή να στοχεύεις να βγαίνει το γέλιο και να διακωμωδείς τον πιο δυνατό και όχι τον πιο αδύναμο. Με αυτό τον χειρισμό δεν υπάρχει κάτι που δεν μπορείς να θίξεις. Προσωπικά δεν αποφεύγω κανένα θέμα αρκεί όμως να έχω κάτι να πω. Εννοώ δεν θα πιάσω ποτέ ένα θέμα απλά και μόνο για να προβοκάρω.

– Στις παρέες σού ζητάνε συνεχώς να πεις κάτι αστείο;

Η παρέα μου σίγουρα όχι, έχουν μάθει πλέον. Αλλά αυτό που αναφέρεις είναι η κλασσική μάστιγα που βιώνουμε όλοι οι κωμικοί, που με το που συστήνεσαι κάπου και λες με τι ασχολείσαι σου λένε “πες κάτι αστείο” και είσαι σε φάση κάτσε ρε φιλέ εγώ γιατί να δουλέψω τώρα; Επίσης δεν καταλαβαίνουν ότι δεν λειτουργεί έτσι. Η κωμωδία θέλει προϋποθέσεις, θέλει μέρος, τεχνικές υποδομές και σε καμία περίπτωση δεν είσαι ο “αστείος” σουρωμένος θείος που θα αρχίσει να λέει χωρατά σε παρέες!

– Ποια είναι η έμπνευσή σου για τη θεματολογία των κειμένων σου;

Όλα τα πράγματα στην ζωή μπορούν να γίνουν μέρος ενός κειμένου stand up άμα τα δεις με το πρίσμα του χιούμορ. Οπότε έμπνευση μπορεί να αποτελέσει από την πιο απλή καθημερινή βλακεία π.χ. ότι ξυπνάμε και πίνουμε καφέ, μέχρι κοινωνικά θέματα, βιωματικές εμπειρίες κ.α.

– Τελικά, μέσα από την κωμωδία μπορούν να ειπωθούν οι πιο μεγάλες αλήθειες;

Φυσικά. Η κωμωδία δεν είναι τίποτα άλλο πέρα από έναν άλλο τρόπο να πεις αυτά που σκέφτεσαι και σε προβληματίζουν, με τη μόνη διαφορά ότι τα λες κωμικά και πέρα από γέλιο μπορείς να προκαλέσεις και σκέψη. Μία άλλη προσέγγιση, αν θέλεις, επικοινωνίας και όπως σε κάθε έκφανση της έκφρασης είναι στο χέρι του εκάστοτε κωμικού να χρησιμοποιήσει το χιούμορ για να δηλώσει την θέση του και την άποψη του.

Διαβάστε επίσης

«Για γυναίκα, καλή είναι» με την Ήρα Κατσούδα – Η Stand up Comedy που θίγει θέματα ισότητας των φύλων και όχι μόνο!

Χάρης Ρώμας: “Παλιά ήμουν ζωηρός. Τώρα μεγάλωσα και ξέρω να υποτάσσω τις όποιες ορμές μου”

Σχετικά Άρθρα
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Ο Κωνσταντίνος Κυριακού στο Infowoman: «O Μποστ ξεσκεπάζει την πτωχευτική εξίσωση των πάντων προς τα κάτω»
Η Ελένη Καρακούλη στο Infowoman: «Δεν υπάρχουν οδηγίες χρήσης στη ζωή, στη σχέση, στον έρωτα»
Η Έλενα Καρακούλη στο Infowoman: «Δεν υπάρχουν οδηγίες χρήσης στη ζωή, στη σχέση, στον έρωτα»
Η Μάγδα Μαυρογιάννη στο Infowoman: «Η μουσική είναι το δυνατό μου κίνητρο, ενεργοποιεί την φαντασία μου»
Η Μάγδα Μαυρογιάννη στο Infowoman: «Η μουσική είναι το δυνατό μου κίνητρο, ενεργοποιεί την φαντασία μου»
Η Annick Brofman στο Infowoman: «Όλα μπορούν να θεραπευτούν»
Η Annick Brofman στο Infowoman: «Όλα μπορούν να θεραπευτούν»
%ce%bf%ce%b9-cinema-paradiso-project-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-h-%ce%bc%ce%bf%cf%85%cf%83%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%bd%ce%b1-%cf%80%cf%81%ce%bf%ce%ac%ce%b3%ce%b5%ce%b9-%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%bf0
Οι Cinema Paradiso Project στο Infowoman: «H μουσική να προάγει την ομορφιά είτε μέσα από την ελληνική ή τη διεθνή σκηνή»
Η Αλεξάνδρα Στεργίου στο Infowoman.gr: «Ποιος δεν ψάχνει ακόμα την προσωπική του Εδέμ;»
Η Αλεξάνδρα Στεργίου στο Infowoman.gr: «Ποιος δεν ψάχνει ακόμα την προσωπική του Εδέμ;»

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του