Η Σοφία Καραγιάννη μιλά στο Infowoman.gr: Έχουμε περάσει πολλές πανούκλες. Μας έχουν συμβεί αδιανόητα πράγματα την τελευταία δεκαετία

η-σοφία-καραγιάννη-μιλά-στο-infowoman-gr-έχουμε-π

Δεν είναι υπερβολή αν πούμε πως η φετινή θεατρική χρονιά ανήκει, στην ομάδα GAFF και στη σκηνοθέτιδα, Σοφία Καραγιάννη καθώς οι δύο παραστάσεις, η «Πανούκλα» του Καμύ και ο «Κατά Φαντασίαν Ασθενής» του Μολιέρου γνώρισαν τεράστια επιτυχία, παίρνοντας παράταση. Σε μια περίοδο όπου η πανδημία μετρά δύο χρόνια και την κανονικότητα να μην επιστρέφει, αλλά και άλλα αδιανόητα να συμβαίνουν, όπως τελευταία ο πόλεμος στην Ουκρανία, και τα δύο έργα – και περισσότερο η Πανούκλα – μοιάζουν πιο επίκαιρα από ποτέ.

Εμείς με αφορμή τις δύο παραστάσεις μιλήσαμε με τη σκηνοθέτιδα, Σοφία Καραγιάννη, η οποία μάλιστα στον «Κατά Φαντασίαν Ασθενή» επιστρέφει και πάνω στη σκηνή, μετά από χρόνια.

Να ξεκινήσουμε με την «Πανούκλα» του Καμύ; Ένα από τα πιο σημαντικά και αλληγορικά κείμενα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Είναι για εσάς μία προσωπική πρόκληση να δουλέψετε πάνω στο έργο αυτό του Καμύ;

Eίναι πρόκληση για μένα το αφηγηματικό θέατρο. Η λογοτεχνία στη σκηνή είναι μια διαδικασία που αγαπώ πολύ. Οι περισσότερες σκηνοθεσίες μου είναι μεταφορές λογοτεχνίας. Είναι καταρχήν μια συνομιλία με τον ίδιο τον συγγραφέα, έχω μεγάλη αγωνία να δίνω σκηνική μορφή στις ατελείωτες σελίδες που περιγράφουν συναισθήματα, πρόσωπα, τοπία και έννοιες. Πόσο μάλλον όταν έχεις να κάνεις με το πιο εμβληματικό έργο του μεγάλου αυτού συγγραφέα. Με συγκινεί πολύ ο στόχος του Καμύ και η αγωνία του, καθώς έχει ζήσει τη φρίκη του πολέμου και του ναζισμού, να δώσει νόημα στον άνθρωπο και του δίνει μέσα από την θέληση του για αντίσταση και αλληλεγγύη.

Σοφία Καραγιάννη: Όλα αυτά που ζήσαμε στ’ αλήθεια μας έκλεψαν ότι είχαμε επινοήσει στη θεατρική ζωή

Το έργο το είχατε επιλέξει πριν την πανδημία. Αφού ήρθε ο κορονοϊός, αλλάξατε τον τρόπο που θα προσεγγίζατε το έργο, μιας και η Πανούκλα μοιάζει σαν να είναι ένα προφητικό έργο για όσα βιώνουμε σήμερα;

Η επιλογή της «Πανούκλας», αλλά και οι πρόβες, ξεκίνησαν πριν το ξέσπασμα του covid-19. Όμως η βιωμένη εμπειρία άλλαξε την οπτική μου. Όλα αυτά που ζήσαμε στ’ αλήθεια μας έκλεψαν ότι είχαμε επινοήσει στη θεατρική ζωή. Βρέθηκα κι εγώ και οι συνεργάτες μου σε αμηχανία. Αφού ζήσαμε τον εγκλεισμό, τον φόβο, την απόγνωση, τον τρόμο, πως τα μεταφέρουμε όλα αυτά σκηνικά; Ήταν παράλογο. Χρειάστηκε να μπει ένα φίλτρο για να καθαρίσει το προσωπικό στοιχείο και να αναδείξει το βαθειά ανθρώπινο. Εστίασα στην αισιοδοξία που έχει αυτό το συγκλονιστικό κείμενο, είδα δίπλα στον θάνατο την ανθρώπινη τρυφερότητα, την αλληλεγγύη και την ήττα της αρρώστιας. Ο Καμύ μας χάρισε ένα «κήρυγμα» αισιοδοξίας και ελπίδας, με ποίμνιο του όλη την ανθρωπότητα. Άφησε κληρονομιά μια μαρτυρία υπέρ των θυμάτων της πανούκλας και μια προειδοποίηση για τον «βάκιλλο» που πάντα θα είναι έτοιμος να ξυπνήσει αν δεν βρισκόμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση.

%ce%b7-%cf%83%ce%bf%cf%86%ce%af%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%cf%81%ce%b1%ce%b3%ce%b9%ce%ac%ce%bd%ce%bd%ce%b7-%ce%bc%ce%b9%ce%bb%ce%ac-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-gr-%ce%ad%cf%87%ce%bf%cf%85%ce%bc%ce%b5-%cf%800

Πείτε μας λίγα λόγια για τους 3 χαρακτήρες της παράστασης τον γιατρό Ριέ, την Πόλη και την Πανούκλα

Η δραματουργία επικεντρώθηκε σε τρία πρόσωπα. Θεωρώ πως το αφήγημα του Καμύ είναι πολύ κοντά στην τεχνική της αρχαίας τραγωδίας, έτσι προέκυψαν μόνο τρία πρόσωπα. Ο γιατρός Ριέ και αφηγητής αυτού του παράλογου χρονικού, η Αρρώστια και η Πόλη. Ο γιατρός Ριέ είναι αυτός που προσπαθεί να γλυτώσει την πόλη, ο γιατρός που σηκώνει όλο τα βάρος της. Έρχεται αντιμέτωπος με την αρρώστια, που στην παράσταση μας είναι προσωποποιημένη. Η Πόλη από την άλλη έρχεται να φέρει επί σκηνής κάποια από τα πρόσωπα του αφηγήματος και να δώσουν έναν ανθρώπινο αγώνα για τη σωτηρία τους. Είναι πρόσωπα που εκπροσωπούν την πολιτική και εκκλησιαστική εξουσία, αλλά και απλούς πολίτες που απειλεί νε εξαφανίσει η πανούκλα.

Έχουμε περάσει πολλές πανούκλες. Μας έχουν συμβεί αδιανόητα πράγματα την τελευταία δεκαετία

Όταν τελειώσει η σημερινή “πανούκλα”, πώς πιστεύετε ότι θα βγούμε από αυτήν;

H «πανούκλα» που βιώνουμε δεν είναι σημερινή. Έχουμε περάσει πολλές πανούκλες. Μας έχουν συμβεί αδιανόητα πράγματα την τελευταία δεκαετία, μνημόνια, ανεργία, ασφυξία πανδημία, ενεργειακή κρίση και τώρα, πάλι, πόλεμος. Δεν θα ήθελα να βγει αληθινός ο Καμύ καθώς υποστηρίζει πως ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος να ξεχνά, όσες φορές κι αν έχει υποφέρει, δυστυχώς ο μηχανισμός της μνήμης του είναι αυτός που νοσεί. Δεν απειλείται μόνο η υγεία μας αλλά και η ελευθερία μας. Στην «πανούκλα» του Καμύ το πλήθος τρέχει χαρούμενο στους δρόμους όταν φεύγει η αρρώστια. Θα ήθελα πολύ να δω τα πλήθη να τρέχουν με γέλια και φωνές καθώς θα συντρίβεται κάθε είδους «ιός», να ξαναγυρίσουμε στις μικρές μας απολαύσεις, στην κανονικότητα, όπως συνηθίζουμε να λέμε. Κανονικότητα σημαίνει παίρνω τη ζωή μου πίσω, ζω με ελευθερία, αξιοπρέπεια, δεν φοβάμαι. Εύχομαι να μην είναι μια νίκη εφήμερη.

«Ο κατά φαντασίαν ασθενής» είναι εξίσου επίκαιρος λόγω πανδημίας. Η επιλογή του πώς έγινε; Και αν σκηνοθετικά τον έχετε προσεγγίσει με το σήμερα

Η επιλογή του «Κατά φαντασίαν ασθενή» έγινε λόγω πανδημίας, μάλιστα επιλέξαμε το κείμενο μέσα στην πρώτη καραντίνα, εκεί που ήμασταν κλεισμένοι στα σπίτια μας και ακούγαμε ευλαβικά τους λοιμοξιολόγους, πλέναμε τα πράγματα που κουβαλούσαμε από το σούπερ μάρκετ, καταναλώναμε με τα κιλά τη χλωρίνη, πλέναμε εκατομμύρια φορές τα χέρια μας και όλα αυτά που κάναμε για να διώξουμε μακριά τον ιο. Έπρεπε να διασκεδάσουμε λίγο όλη αυτή την παράλογη συμπεριφορά της αυτοπαρατήρησης και του φόβου και το κείμενο του Μολιέρου κάνει ακριβώς αυτό, με όχημα το φόβο στήνει μια φάρσα και κάνει όλο αυτό το σκοτάδι μια γιορτή.

%ce%b7-%cf%83%ce%bf%cf%86%ce%af%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%cf%81%ce%b1%ce%b3%ce%b9%ce%ac%ce%bd%ce%bd%ce%b7-%ce%bc%ce%b9%ce%bb%ce%ac-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-gr-%ce%ad%cf%87%ce%bf%cf%85%ce%bc%ce%b5-%cf%802

Ο Μολιέρος χτυπάει τους “τσαρλατάνους” γιατρούς και την “ευκολόπιστη” πελατεία. Κάτι που το βλέπουμε και τώρα με τον κορονοϊό. Στην παράσταση πώς θα το δούμε;

Ο Αργκάν δεν είναι πραγματικά άρρωστος αλλά έτσι τον αντιμετωπίζει το περιβάλλον του. Η εξαπάτηση από τους ανθρώπους που εισβάλουν στο σπίτι του και η αυτοεξαπάτηση είναι οι δυο όψεις του ίδιου νομίσματος. Η ανθρώπινη ικανότητα για εξαπάτηση και το ψεύδος κινούν όλους τους ήρωες του έργου.

Τι είναι αυτό που κάνει τον “Κατά φαντασίαν ασθενή” σπουδαία κωμωδία;

Ο σπουδαίος αυτός συγγραφέας έχει καταφέρει μέσα σ’ αυτήν την κωμωδία να σκιαγραφήσει την ανθρώπινη φύση. Μας έδωσε ένα κείμενο με ψυχικές νευρώσεις και χαρακτήρες που μπορεί να ανήκουν σε μια άλλη εποχή αλλά τα ελαττώματα τους είναι τόσο διαχρονικά. Ένα κείμενο που έρχεται από το 17ο αιώνα και καταφέρνει να συνομιλήσει με το σήμερα. Και αν σκεφτεί κάνεις πως ο Μολιέρος όταν το έγραψε ήταν ο ίδιος άρρωστος, δηλαδή ο ασθενής Μολιέρος έπαιξε τον αρρωστοφοβικό Αργκάν, αντιλαμβανόμαστε πόσο σπουδαίος συγγραφέας και θεατρίνος υπήρξε.

Σοφία Καραγιάννη: Νομίζω πως όπου υπάρχει εξουσία, όποια κι αν είναι αυτή, υπάρχει και φόβος

Όπως και στο έργο, έτσι και με τον κορονοϊό ο φόβος είναι αυτός που κυριαρχεί. Φόβος για τον θάνατο, φόβος για την αρρώστια, φόβος για το εμβόλιο, φόβος ακόμα και για το αύριο. Αυτόν τον φόβο πιστεύετε πως εκμεταλλεύονται οι διάφοροι “επιτήδειοι”; Και πώς μπορούμε να μη φοβόμαστε;

Νομίζω πως όπου υπάρχει εξουσία, όποια κι αν είναι αυτή, υπάρχει και φόβος. Εξουσία και φόβος πάνε χέρι χέρι. Πίσω από κάθε είδους προπαγάνδα, πολίτική ή θρησκευτική, είναι καλοσχεδιασμένη η εκμετάλλευση του ανθρώπινου φόβου που πάντα θα εξυπηρετεί πολιτικές και οικονομικές σκοπιμότητες. Τα ΜΜΕ μας βομβαρδίζουν με τόσες αρνητικές ειδήσεις, δολοφονίες, βιασμούς, οικονομικές καταστροφές, κλοπές, πολέμους, και ενώ οι ευκολόπιστοί τηλεθεατές νομίζουν ότι ενημερώνονται, την ίδια στιγμή ο φόβος και η ανασφάλεια τους μεγαλώνουν. Απέναντι στο φόβο το μόνο που μπορώ να σκεφτώ είναι η τόλμη της ζωής, η αλληλεγγύη, η αξιοπρέπεια, η αντίσταση και ο σεβασμός στον άνθρωπο.

Ποιος είναι για εσάς ο μεγαλύτερος φόβος;

Να χάσω το μυαλό μου, να μην θυμάμαι τους ανθρώπους μου, την οικογένεια μου, τους φίλους μου. Συγκλονίζομαι με τους ανθρώπους που ζουν με άνοια, πρόσφατα έχασα έναν ξάδερφό μου και η αγαπημένη μου θεία δεν έκλαψε ποτέ για το παιδί της γιατί δεν το θυμόταν. Kαι βέβαια ένας ακόμη φόβος, που τώρα πια δεν είναι προσωπικός, οι σειρήνες του πολέμου. Μακάρι να σταματήσουν σύντομα, νομίζω πως τώρα πια πρέπει να επενδύσουμε όλοι στην ειρήνη. Αν ο τρίτος παγκόσμιος πόλεμος είναι στο κατώφλι μας, είναι βέβαιο πως το ανθρώπινο είδος θα έχει αποτύχει.

Σοφία Καραγιάννη: Η σκηνή είναι ένας μαγικός χώρος

Στον “Κατά φαντασίαν ασθενή” επιστρέφετε στη σκηνή μετά από αρκετά χρόνια. Πώς είναι αυτή η επιστροφή;

Όμορφη και περίεργη. Υπάρχουν στιγμές που ξεχνιέμαι και χαζεύω τους συναδέλφους μου ή παρακολουθώ την παράσταση. Όπως και να ‘χει η σκηνή είναι ένας μαγικός χώρος, αυτός ο χρόνος που ζεις σκηνικά είναι ότι πιο αδιανόητο έχει εφεύρει ο άνθρωπος.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

Ακόμη μια μεταφορά ενός αγαπημένου μου βιβλίου, «…καλά, εσύ σκοτώθηκες νωρίς» του Χρόνη Μίσσιου.

Info παραστάσεων

ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΗ ΗΜΕΡΩΝ
ΑΠΟ 25 ΜΑΡΤΙΟΥ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΉ 9.15 ΚΑΙ ΣΑΒΒΑΤΟ 6.15
Ο κατά φαντασίαν ασθενής, του Μολιέρου
Στο Σύγχρονο θέατρο
Σκηνοθεσία Σοφία Καραγιάννη
Η ΠΑΝΟΥΚΛΑ του A. Καμύ

Κάθε Δευτέρα & Τρίτη στις 21.15

ΘΕΑΤΡΟ 104

Σκηνοθεσία Σοφία Καραγιάννη
Οι φωτογραφίες είναι της Χριστίνας Φυλακτοπούλου

Διαβάστε επίσης

Η Άρτεμις Γρύμπλα στο Infowoman.gr: Το μόνο πράγμα που μας διδάσκει η ιστορία, είναι ότι δεν μας διδάσκει τίποτα

Οι πρωταγωνίστριες της συγκλονιστικής παράστασης “Πτέρυγα” μιλούν στο Infowoman.gr για τη μητρότητα και τα στερεότυπα

Η Μαίρη Μηνά στο Infowoman.gr: “Η επαγγελματική επιτυχία, δεν είναι ευτυχία”

Σχετικά Άρθρα
Η Αγοραστή Αρβανίτη μιλά στο Infowoman.gr κι εξηγεί γιατί δεν αφήνει να την κυνηγούν τα στερεότυπα
Η Αγοραστή Αρβανίτη μιλά στο Infowoman.gr κι εξηγεί γιατί δεν αφήνει να την κυνηγούν τα στερεότυπα
%ce%b7-%cf%83%ce%ba%ce%b7%ce%bd%ce%bf%ce%b8%ce%ad%cf%84%ce%b9%cf%82-%ce%b3%ce%b5%cf%89%cf%81%ce%b3%ce%af%ce%b1-%ce%b1%ce%bd%ce%b4%cf%81%ce%ad%ce%bf%cf%85-%cf%83%cf%84%ce%bf-infowoman-gr-%cf%84%ce%b70
Η σκηνοθέτις Γεωργία Ανδρέου στο Infowoman.gr: Τη δυστυχία μας τη φτιάχνουμε μόνοι μας, όπως και την ευτυχία μας
Η Δήμητρα Ιωάννου στο Infowoman.gr: Στους φίλους που έχουν θέματα άγχους συστήνω πάντα ένα καλό βιβλίο
Η Δήμητρα Ιωάννου στο Infowoman.gr: Στους φίλους που έχουν θέματα άγχους συστήνω πάντα ένα καλό βιβλίο
Η Δρ Νάνσυ Μαλλέρου εξηγεί στο Infowoman.gr πώς μπορείς να ζήσεις χωρίς ενοχές και να αγαπήσεις εσένα!
Η Δρ Νάνσυ Μαλλέρου εξηγεί στο Infowoman.gr πώς μπορείς να ζήσεις χωρίς ενοχές και να αγαπήσεις εσένα!
"Χορέψτε μην ντρέπεστε.. Χορέψτε γιατί χανόμαστε..." - Οι διοργανωτές του Dare Dance Festival μιλάνε στο Infowoman.gr
“Χορέψτε μην ντρέπεστε.. Χορέψτε γιατί χανόμαστε…” – Οι διοργανωτές του Dare Dance Festival μιλάνε στο Infowoman.gr
Η Αιμιλία Υψηλάντη μιλά στο Infowoman.gr: Μια κατάκτηση της εποχής μας είναι ότι τα θέματα της ψυχικής υγείας δεν είναι ταμπού πια
Η Αιμιλία Υψηλάντη στο Infowoman.gr: Μια κατάκτηση της εποχής μας είναι ότι τα θέματα της ψυχικής υγείας δεν είναι ταμπού πια

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του