Η περφόρμερ Νικόλ Δημητρακοπούλου μιλά στο Infowoman.gr για την έμφυλη βία και στέλνει ένα δυνατό μήνυμα!

η-περφόρμερ-νικόλ-δημητρακοπούλου-μι

Οι «Μάγισσες | Μέρος 3ο: Επιδόρπιο», που ανεβαίνουν στο Βιομηχανικό Πάρκο Πλύφα, αποτελούν την τρίτη εκδοχή της εν εξελίξει παράστασης που σκηνοθετεί ο Θανάσης Δόβρης. Οι “Μάγισσες” βασίζονται στο βραβευμένο ομώνυμο έργο της Νατάσας Σιδέρη που γράφτηκε με αφορμή τα γεγονότα βίας κατά των γυναικών.

Με υλικό από ιστορικές καταγραφές έμφυλης βίας στην Ευρώπη, αλλά και από την ελληνική προφορική παράδοση (το δεύτερο μέρος της παράστασης συνομιλεί με την παραλογή «Του Γεφυριού της Άρτας»), καθώς και τη σύγχρονη παράδοξη «ελληνικότητα», το έργο αναδεικνύει τη διαχρονικότητα των γυναικείων ζητημάτων, που υπάρχουν ήδη σε αφηγήσεις του παρελθόντος, αλλά παραμένουν ολοζώντανα ως αιτήματα μέχρι σήμερα.

Η βία κατά των γυναικών που τον τελευταίο καιρό βρίσκεται όλο και συχνότερα στην κορυφή της ειδησεογραφίας, δείχνει πως παρά τη δημοσιότητα που έχει πλέον λάβει, το ζήτημα όχι μόνο δεν εξομαλύνεται, αλλά αντιθέτως φαίνεται πως μόλις τώρα έχει αρχίσει να αποκαλύπτεται η τεράστια έκτασή του

Εμείς, με αφορμή την παράσταση είχαμε μία εκτενή κουβέντα με την περφόρμερ Νικόλ Δημητρακοπούλου, κι επειδή συμπίπτει και με την Παγκόσμια Ημέρα εξάλειψης της βίας κατά των γυναικών (25 Νοεμβρίου), η συζήτηση απέκτησε ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

%ce%b7-%cf%80%ce%b5%cf%81%cf%86%cf%8c%cf%81%ce%bc%ce%b5%cf%81-%ce%bd%ce%b9%ce%ba%cf%8c%ce%bb-%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%b7%cf%84%cf%81%ce%b1%ce%ba%ce%bf%cf%80%ce%bf%cf%8d%ce%bb%ce%bf%cf%85-%ce%bc%ce%b90

Θέλουμε να αφήσουμε την δική μας επίγευση σε αυτό το μεγάλο τρομακτικό ανθρωποφάγο γεύμα

Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση. Τι καινούριο θα δούμε στη νέα μορφή της;

Η παράσταση «Μάγισσες | μέρος 3ο : Επιδόρπιο» είναι μια παράσταση που εξελίσσετε σε συνομιλία πάντα με τον χώρο που διαδραματίζεται, με τις νέες κάθε φορά κοινωνικόπολιτικές συνθήκες αλλά και με την προσωπική μας εξέλιξη και θέση γύρω από τα ζητήματα που διαπραγματεύεται. Η αυξανόμενη βία που υπάρχει γύρω μας και η γιγάντωση του φόβου έχουν ενσωματωθεί από τον Θανάση Δόβρη με πολύ καίριο τρόπο στην δραματουργία της παράστασης. Επίσης η μουσική αποτελεί ένα πολύ σημαντικό μέρος της παράστασης και η χρήση της πραγματικά σπάνιας μεσαιωνικής βιέλας είναι μια νέα σημαντική προσθήκη. Η Ειρήνη Μπιλίνη Μωραΐτη παίζει αυτό το όργανο και τραγουδά σε μη ομιλούμενες πλέον γλώσσες όπως τα οξιτανικά, τα γαλικιανά και τα σεφραδίτικα τραγούδια που μιλούν για έρωτες γυναικών και για την αρχετυπική γυναίκα που δεν είναι άλλη από την Παναγία. Η συνομιλία με τις μουσικές αυτές στην παράστασή μας είναι με έναν τρόπο και μια συνομιλία με το παρελθόν και τις πρακτικές εκείνων των εποχών, την αόρατη παράλληλη ιστορία της γυναίκας μέσα στους αιώνες.

Ο τίτλος της παράστασης σας είναι: Μάγισσες | μέρος 3ο: Επιδόρπιο. Το επιδόρπιο σημαίνει κάτι συγκεκριμένο και το επιλέξατε;

Το επιδόρπιο σερβίρεται στο τέλος για να σου αφήσει μια γλυκιά επίγευση της βραδιάς για να θυμάσαι. Εμείς θέλουμε να αφήσουμε την δική μας επίγευση σε αυτό το μεγάλο τρομακτικό ανθρωποφάγο γεύμα που είναι πια συνονόματο με αυτό που ονομάζουμε «πραγματικότητα».

%ce%b7-%cf%80%ce%b5%cf%81%cf%86%cf%8c%cf%81%ce%bc%ce%b5%cf%81-%ce%bd%ce%b9%ce%ba%cf%8c%ce%bb-%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%b7%cf%84%cf%81%ce%b1%ce%ba%ce%bf%cf%80%ce%bf%cf%8d%ce%bb%ce%bf%cf%85-%ce%bc%ce%b92

Ο φόβος είναι τόσο βαθιά ριζωμένος στην ύπαρξη της γυναίκας λόγω της πατριαρχίας

Πείτε μου για το ρόλο σας στην παράσταση.

Ο ρόλος μου είναι ο ρόλος της γυναίκας που μοχθεί κάτω από διαφορετικές συνθήκες και εξαιτίας διαφορετικών απειλών κάθε φορά. Μεταμορφώνομαι από μητέρα που προσπαθεί να προετοιμάσει την κόρη της όσο γίνεται καλύτερα για έναν επερχόμενο μαζικό βιασμό κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, σε αστυνομικό που καταθέτει ενώπιον του δικαστηρίου σχετικά με το μυστήριο της εξαφάνισης γυναικών στο χτίσιμο του γεφυριού της Άρτας, σε δικηγόρο που υπερασπίζεται τον πρωτομάστορα και τέλος σε γιατρό που μεταφέρει τις πρακτικές της μαιευτικής του Ιπποκράτη. Ο ρόλος μου είναι μια μεταμόρφωση της απελπισίας που βιώνει η γυναίκα διαχρονικά σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής της.

Το έργο καταπιάνεται με τη βία κατά των γυναικών που δυστυχώς δεν είναι επικαιρική, πάντα υπήρχε. Όμως, τώρα ακούμε όλο και πιο συχνά περιστατικά γυναικείας κακοποίησης. Πιστεύετε πως έχουν αυξηθεί ή οι γυναίκες πλέον δεν φοβούνται και μιλάνε; Καταγγέλλουν τον κακοποιητικό σύντροφο;

Νομίζω πως ο φόβος είναι τόσο βαθιά ριζωμένος στην ύπαρξη της γυναίκας λόγω της πατριαρχίας που δεν μπορούμε να πούμε πως οι γυναίκες πλέον δεν φοβούνται. Θα πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλες δομές στήριξης προκειμένου όλο και περισσότερες να τολμούν να ξεπεράσουν τον φόβο και να καταφέρουν να καταγγείλουν την κακοποίηση.

Η “Μαιευτική του Ιπποκράτη”

Διαβάζω στο σημείωμα πως η έρευνα πάνω στη θέση και τη φύση της γυναίκας, γίνεται αυτή τη φορά με βάση τη “Μαιευτική του Ιπποκράτη”. Θέλετε να μας πείτε τι είναι η “Μαιευτική του Ιπποκράτη”;

Είναι ένα απίστευτο κείμενο όπου ο Ιπποκράτης αναφέρει τις μεθόδους με τις οποίες θεράπευε τις γυναίκες προκειμένου να μπορέσουν να συνεχίσουν όπως χαρακτηριστικά αναφέρει «να πάνε με τον άντρα». Το κείμενο του Ιπποκράτη ακούγεται ατόφιο στο τελευταίο μέρος και αποτελεί από μόνο του ένα κείμενο στα όρια της παράνοιας. Μια μέθοδος για παράδειγμα ήταν «Ξύνετε την μήτρα και την πλένετε με αφέψημα από κλαδιά πεύκου. Έπειτα δένετε την γυναίκα από τα πόδια σε μια σκάλα, την ταρακουνάτε από την μεριά του κεφαλιού και σπρώχνετε με το χέρι σας την μήτρα προς τα μέσα. Ύστερα δένετε τα πόδια της σταυρωμένα μεταξύ τους και την αφήνετε εκεί, ακίνητη για ένα μερόνυχτο. Της δίνετε να πιει μόνο λίγο κρύο αφέψημα από κριθάρι και τίποτα άλλο.»

Επίσης αναφέρεται στην «ιερή νόσο» την επιληψία δηλαδή για την οποία θεωρεί ότι αιτία είναι ότι η γυναίκα που βρίσκετε σε ηλικία γάμου δηλαδή στην εφηβεία της δεν έχει «παντρευτεί». Και καταλήγει «προτρέπω τα κορίτσια να παντρευτούν όσο γίνεται πιο γρήγορα. Γιατί αν συλλάβουν γίνονται καλά, διαφορετικά κατά την εποχή της εφηβείας τους, ή λίγο αργότερα, θα προσβληθούν από την ασθένεια αυτή ή κάποια άλλη.

%ce%b7-%cf%80%ce%b5%cf%81%cf%86%cf%8c%cf%81%ce%bc%ce%b5%cf%81-%ce%bd%ce%b9%ce%ba%cf%8c%ce%bb-%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%b7%cf%84%cf%81%ce%b1%ce%ba%ce%bf%cf%80%ce%bf%cf%8d%ce%bb%ce%bf%cf%85-%ce%bc%ce%b94

Θεωρώ ότι γυναικεία αλληλεγγύη υπάρχει και γίνεται όλο και πιο συγκροτημένη όσο περνούν τα χρόνια

Η θέση της γυναίκας σήμερα ποια είναι; Γιατί αν και είμαστε στα τέλη του 2022, τα στερεότυπα καλά κρατούν, όπως και οι σεξιστικές συμπεριφορές, ενώ παρατηρώ πολλές φορές πως τα πιο σεξιστικά και στερεότυπα σχόλια γίνονται από γυναίκες προς γυναίκες. Εδώ, τι λάθος γίνεται; Γιατί δεν υπάρχει η γυναικεία αλληλεγγύη;

Θεωρώ ότι γυναικεία αλληλεγγύη υπάρχει και γίνεται όλο και πιο συγκροτημένη όσο περνούν τα χρόνια. Ωστόσο το θέμα της αλληλεγγύης είναι προβληματικό γενικότερα σήμερα. Ζούμε σε μια εποχή φόβου στην οποία μπήκαμε ακόμη πιο βαθιά λόγω της απομόνωσής μας εξαιτίας του κορονοϊού. Τα αποτελέσματα αυτού του φόβου τώρα τα βλέπουμε. Και η καταστολή της αλληλεγγύης είναι ένα από αυτά. Ο κόσμος προσπαθεί να επιβιώσει τρομοκρατημένος από μια αόρατη διαρκή απειλή και έτσι δεν ασχολείται με τον άλλον, τον δίπλα, τον καθρέφτη του ουσιαστικά.

Εσείς όταν έρχεστε αντιμέτωπη με σεξιστικές συμπεριφορές πώς αντιδράτε;

Έχω παρατηρήσει (και έχω σοκαριστεί) πως πολύ συχνά αντιλαμβάνομαι εκ των υστέρων την σεξιστική συμπεριφορά. Είναι τόσο βαθιά ριζωμένες κάποιες συμπεριφορές που ακόμη και αν θεωρητικά τις αντιλαμβανόμαστε όταν μας συμβαίνουν τα αντανακλαστικά μας, μας οδηγούν αρχικά να τις θεωρήσουμε λογικές, καθημερινές. Εξίσου συχνά βέβαια μιλάω εκείνη τη στιγμή προσπαθώντας να εξηγήσω ότι η συμπεριφορά αυτή δεν είναι αποδεκτή από μένα και από κανέναν. Συνήθως οι περισσότεροι είναι σαν να ακούν για πρώτη φορά αυτή την άποψη. Μπορεί και να είναι.

Η έμφυλη βία δυστυχώς βρίσκεται ακόμα παντού γύρω μας και πάνω μας

Η παράσταση παρουσιάζεται στο Βιομηχανικό Πάρκο Πλύφα. Πείτε μου λίγο για τον χώρο αυτό και πώς δένει με την παράσταση;

Ο χώρος αυτός είναι πραγματικά ιδιαίτερος και η παράσταση στήθηκε λαμβάνοντας υπόψη την ίδια την αισθητική του . Η παράσταση διαδραματίζεται τόσο στον εσωτερικό όσο και στον εξωτερικό χώρο ο οποίος μετασχηματίζεται σε ένα άχρονο στρατηγείο/ καταφύγιο.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Έμφυλης Βίας (25 Νοεμβρίου) ποιο μήνυμα θα θέλατε να στείλετε;

Η έμφυλη βία δυστυχώς βρίσκεται ακόμα παντού γύρω μας και πάνω μας και ο καθένας με τον τρόπο του οφείλει να φωτίζει το ζήτημα αυτό. Εμείς το κάνουμε με τον τρόπο που ξέρουμε και με τον τρόπο που μπορούμε. Μέσω του θεάτρου.

%ce%b7-%cf%80%ce%b5%cf%81%cf%86%cf%8c%cf%81%ce%bc%ce%b5%cf%81-%ce%bd%ce%b9%ce%ba%cf%8c%ce%bb-%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%b7%cf%84%cf%81%ce%b1%ce%ba%ce%bf%cf%80%ce%bf%cf%8d%ce%bb%ce%bf%cf%85-%ce%bc%ce%b96

Ειρήνη Μπιλίνη-Μωραΐτη: Μόνη ελπίδα να μην ανεχόμαστε, να μην συνηθίζουμε, να αναζητάμε καθαρή φωνή και ανοιχτά αυτιά

Στις «Μάγισσες» η μεσαιωνική βιέλα και το τραγούδι της Ειρήνης Μπιλίνη-Μωραΐτη θα ακούγονται από τον προαύλιο χώρο, παρακολουθώντας από μακριά την εξέλιξη του έργου και προσδίδοντας ίσως μία αίσθηση εγκλεισμού που συνομιλεί με τη γυναικεία εμπειρία που αφηγείται η παράσταση.

Η Ειρήνη Μπιλίνη-Μωραΐτη μίλησε στο Infwoman.gr για το μουσικό μέρος της παράστασης, ενώ έστειλε κι εκείνη το δικό της μήνυμα με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Έμφυλης Βίας

Για το μουσικό κομμάτι μάς είπε: “Νέο στοιχείο από μουσικής πλευράς είναι η μεσαιωνική βιέλα (έγχορδο με δοξάρι με εντέρινες χορδές, πρόγονος του σημερινού βιολιού) και τα τραγούδια από την εποχή της μεσαιωνικής Ευρώπης (12ος-15ος αι.), της εποχής των μαγισσών. Ενώ η μία γυναίκα μιλάει, η άλλη παίζει και τραγουδά σε γλώσσες παλιές (παλιά αγγλικά, παλιά γαλλικά, σεφαραδίτικα, γαλικιανά, λατινικά, οξιτανικά). Η σχέση μεταξύ τους είναι πολύ δυνατή, όπως μια σχέση μάνας και κόρης. Όλα τα τραγούδια που ακούγονται στην παράσταση μιλούν για τη γυναικεία φύση, είτε ως ερωτική, είτε ως λατρευτική (η ιδανική γυναικεία μορφή ήταν η Παναγία, ο λεγόμενος “Μαριανισμός” του μεσαίωνα). Μόνο στο τέλος ακούγεται ένας αντιφωνικός ψαλμός της Hildegard von Bingen, όταν η καταστροφή έχει συντελεστεί και η Αγάπη (Caritas) απλώνεται -αν τα καταφέρει- να επουλώσει τις πληγές μετά τη μεγάλη μάχη”.

Για τα φαινόμενα έμφυλης βίας και το μήνυμα που στέλνει: “Σε έναν κόσμο λοιπόν ετοιμόρροπο, όπου υπάρχει αδιανόητη έμφυλη βία -αλλά και η βία προς τον αδύναμο γενικώς, τον φτωχό, το διαφορετικό, βία προς το φυσικό περιβάλλον- το ανθρώπινο είδος τρώει τις σάρκες του και παράλληλα προσπαθεί να επουλώνει τις πληγές του. Μόνη ελπίδα να μην ανεχόμαστε, να μην συνηθίζουμε, να αναζητάμε καθαρή φωνή και ανοιχτά αυτιά”.

Διαβάστε επίσης

Ο Κώστας Γάκης στο Infowoman.gr: “Οι επίσημες βραβεύσεις στη ζωή μου ήρθαν σε σημεία κομβικά”

H χορογράφος Χλόη Αλιγιάννη στο Infowoman.gr: “Το πώς ζούμε επηρεάζει τον τρόπο που κινούμαστε και σκεφτόμαστε”

Σχετικά Άρθρα
Ο Κώστας Γάκης στο Infowoman.gr: "Οι επίσημες βραβεύσεις στη ζωή μου ήρθαν σε σημεία κομβικά σαν μια παραίνεση να συνεχίσω"
Ο Κώστας Γάκης στο Infowoman.gr: “Οι επίσημες βραβεύσεις στη ζωή μου ήρθαν σε σημεία κομβικά”
H χορογράφος Χλόη Αλιγιάννη στο Infowoman.gr: "Το πώς ζούμε επηρεάζει τον τρόπο που κινούμαστε και σκεφτόμαστε"
H χορογράφος Χλόη Αλιγιάννη στο Infowoman.gr: “Το πώς ζούμε επηρεάζει τον τρόπο που κινούμαστε και σκεφτόμαστε”
Αλεξάνδρα Μαρτίνου, η νέα πρόεδρος της «Κιβωτού του Κόσμου»
Αλεξάνδρα Μαρτίνου, η νέα πρόεδρος της «Κιβωτού του Κόσμου»
Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ: Ο καθηγητής Ιατρικής Βασίλης Βερδούκας στην εκπομπή «Πρόσκληση σε γεύμα»
Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ: Ο καθηγητής Ιατρικής Βασίλης Βερδούκας στην εκπομπή «Πρόσκληση σε γεύμα»
Σταρ Ελλάς 2022 η Σαμάνθα Μίσοβιτς: Από το Big Brother... εστεμμένη!
Σταρ Ελλάς 2022 η Σαμάνθα Μίσοβιτς: Από το Big Brother… εστεμμένη!
Χριστίνα Ωνάση: 33 χρόνια από τον... ανεξιχνίαστο θάνατο της «χρυσής» κληρονόμου
Χριστίνα Ωνάση: 34 χρόνια από τον… ανεξιχνίαστο θάνατο της «χρυσής» κληρονόμου

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του