Η Αλεξία Στολιδάκη στο Infowoman.gr: “Η θανατική ποινή ως τιμωρία δεν θα έπρεπε να αποτελεί καν θέμα συζήτησης”

Η “Γιορτή του Θερισμού” είναι μία παράσταση που φωτίζει ουσιαστικές πτυχές της θανατικής ποινής, καθώς πραγματεύεται το εξαιρετικά αυτό ευαίσθητο θέμα, βασισμένη στην αληθινή ιστορία της Άγκνες Μάγνουσντότιρ, μιας γυναίκας καταδικασμένης σε θάνατο. Και είναι θλιβερή αλήθεια πως τις τελευταίες, ειδικά μέρες, πολλοί είναι εκείνοι που σε ιδιωτικές συζητήσεις ή σκέψεις έχουν επαναφέρει το θέμα της θανατικής ποινής εξαιτίας της υπόθεσης της Πάτρας.

Η εξαιρετική παράσταση – σε σύλληψη και σκηνοθεσία της ομάδας Αντιστροφή που ανεβαίνει για λίγες ακόμα παραστάσεις στο Θέατρο 104 –  μοιάζει πιο επίκαιρη από ποτέ. Όχι μόνο για το θέμα που πραγματεύεται, αλλά και γιατί υπάρχουν κοινά στοιχεία της παράστασης με τη σημερινή πραγματικότητα.

“Ήταν ιδιαίτερα σοκαριστικό και ανατριχιαστικό για εμάς όταν παρακολουθήσαμε στα Μ.Μ.Ε τον κόσμο να μαζεύεται έξω από το σπίτι της κατηγορουμένης και να αντιδρά με αυτόν τον τρόπο….γιατί η παράσταση μας ξεκινά ακριβώς έτσι”, λέει στο Infowoman.gr η Αλεξία Στολιδάκη που πρωταγωνιστεί στη Γιορτή του Θερισμού.

Και να φανταστεί κανείς πως η ιστορία της Άγκνες, της τελευταίας θανατοποινίτισσας στην Ισλανδία, διαδραματίστηκε μόλις το 1829.

Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση

“Η Γιορτή του Θερισμού” είναι μια παράσταση που η Ομάδα ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ προετοίμαζε ασταμάτητα εδώ και δύο χρόνια. Η επιλογή των έργων μας δεν είναι ποτέ τυχαία. Οι ανησυχίες, οι προβληματισμοί και οι αναζητήσεις μας, την εκάστοτε χρονική περίοδο, μας οδηγούν σχεδόν μαγικά στην επόμενη δουλειά μας.

Η παράσταση αυτή είναι εμπνευσμένη από την αληθινή ιστορία της Άγκνες Μαγκνουσντότιρ, μιας γυναίκας που καταδικάστηκε σε θάνατο για τη δολοφονία του εραστή της. Μέχρι ωστόσο την ημέρα της εκτέλεσής της, η θανατοποινίτισσα ‘φιλοξενείται’ στο υποστατικό μιας έντιμης οικογένειας στην Ισλανδική επαρχία.

Όσο παρακολουθούμε την ιστορία της Άγκνες να ξεδιπλώνεται μπροστά στα μάτια μας, οι ισορροπίες και οι σχέσεις μεταξύ των ηρώων μεταβάλλονται και το αρχικό εχθρικό κλίμα απέναντι στη ‘φόνισσα’ δεν αργεί να μετατραπεί σε μια ζεστή αγκαλιά, γεμάτη θαλπωρή και κατανόηση.

Αλεξία Στολιδάκη: Οι άνθρωποι είμαστε φτιαγμένοι για να κάνουμε λάθη

Γιατί επιλέξατε την ιστορία της Άγκνες; Τι είναι αυτό που σας ενέπνευσε περισσότερο;

Οι λόγοι που επιλέξαμε αυτήν την ιστορία ήταν πολλοί και όσο πιο βαθιά μπαίναμε στη ζωή της Άγκνες γίνονταν όλο και περισσότεροι. Το γεγονός ότι η εκτέλεση αυτής της γυναίκας καταγράφεται ως η τελευταία θανατική ποινή που εφαρμόστηκε στην Ισλανδία μόλις το 1829, μας κέντρισε το ενδιαφέρον. Μια χώρα αντιλήφθηκε πολύ νωρίς πως η εκδικητική τιμωρία δεν θα μπορούσε ποτέ να θεωρηθεί μια αποτελεσματική λύση ενάντια σε κάθε είδους παραβατική συμπεριφορά. Η ιστορία της Άγκνες, χωρίς ποτέ να παρακάμπτει την ατελή φύση του ανθρώπου, αναβλύζει κατανόηση, ανθρωπιά και αγάπη. Άλλωστε οι άνθρωποι είμαστε φτιαγμένοι για να κάνουμε λάθη, άλλοτε μικρά και άλλοτε μεγαλύτερα. Το θέμα είναι πώς η κοινωνία θα καταφέρει να χρησιμοποιήσει την τιμωρία ως μέσο σωφρονισμού.

Ο τίτλος της παράστασης “Γιορτή του Θερισμού’ σημαίνει κάτι;

Με έναν παράδοξο τρόπο ο τίτλος κούμπωσε πολύ εύκολα στην παράσταση μας! ‘Γιορτή του Θερισμού’, γιατί πάντα σε αυτήν την τόσο όμορφη περίοδο του Καλοκαιριού, η Άγκνες ‘συναντιόταν’ με τα πιο κομβικά σημεία της ζωής της. Όμορφες και ανέμελες στιγμές, στιγμές γεμάτες πόνο, απογοήτευση και εγκατάλειψη, όλες τους ανακατεμένες, μπλεγμένες θα έλεγε κανείς, με τα κομμένα στάχυα. Ενώ λοιπόν ο Θερισμός εμπερικλείει κάτι μεγάλο και σπουδαίο που έχει να κάνει με τη συγκομιδή και τη συλλογή του ζωοδότη καρπού, ταυτόχρονα συμβολίζει και το θάνατο που θερίζει κάθε ίχνος ζωής γύρω του. Μια Γιορτή, λοιπόν, είναι η παράσταση μας. Μια γιορτή για τον τελευταίο άδικο θάνατο της Ισλανδίας, ενός θανάτου που άλλαξε τη ροή της Ιστορίας.

Η θανατική ποινή ως τιμωρία για την διάπραξη οποιουδήποτε εγκλήματος, δεν θα έπρεπε να αποτελεί καν θέμα συζήτησης

Η παράσταση αναδεικνύει το θέμα της θανατικής ποινής και δεν μπορώ να μη σας ρωτήσω για την υπόθεση της Πάτρας, μιας και πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν πως για τέτοια αδιανόητα εγκλήματα – αν αποδειχθεί εννοείται στη συγκεκριμένη υπόθεση – θα έπρεπε να υπάρχει η θανατική ποινή. Ποια είναι η άποψή σας πάνω σε αυτό το θέμα; Έχει η θανατική ποινή θέση σήμερα στον ποινικό κώδικα;

Ο πατέρας μου γεννήθηκε και μεγάλωσε σε μια χώρα που συνεχίζει μέχρι και σήμερα να εφαρμόζει την θανατική ποινή. Τον ευχαριστώ, γιατί από τότε που ήμουν παιδάκι, φρόντιζε να μου μεταφέρει ιστορίες και να μου περιγράφει περιστατικά που βίωσε ο ίδιος και είχαν να κάνουν με αυτήν την τόσο άδικη αφαίρεση της ανθρώπινης ζωής. Για μένα, η θανατική ποινή ως τιμωρία για την διάπραξη οποιουδήποτε εγκλήματος, δεν θα έπρεπε να αποτελεί καν θέμα συζήτησης.

Καταλαβαίνω πως στο άκουσμα τόσο αποτρόπαιων και ειδεχθών εγκλημάτων όπως αυτό της Πάτρας, που η οργή και η αγανάκτηση μοιραία φωλιάζει μέσα μας, το ανθρώπινο μυαλό μπορεί να παίξει περίεργα παιχνίδια και να κάνει σκοτεινές σκέψεις έστω και για λίγα κλάσματα του δευτερολέπτου. Όμως εγώ πιστεύω στον άνθρωπο. Πιστεύω στην εξέλιξη του. Και γι ‘αυτό πιστεύω πως κάποια στιγμή θα  καταφέρουμε να νικήσουμε ακόμη και αυτά τα λίγα δευτερόλεπτα σκοτεινών και εκδικητικών σκέψεων.

Αν η θανατική ποινή έχει θέση στον ποινικό κώδικα?

Ο Βίκτωρ Ουγκώ στην ‘Τελευταία μέρα ενός κατάδικου’ έγραψε:

‘Κάποιοι θα πουν ότι η κοινωνία πρέπει να εκδικηθεί, να τιμωρήσει. Τίποτα από τα δύο δεν πρέπει να συμβεί. Η εκδίκηση αφορά τον άνθρωπο και η τιμωρία ανήκει στον Θεό. Η κοινωνία βρίσκεται στο ενδιάμεσο. Η κοινωνία δεν πρέπει ούτε να τιμωρεί, ούτε να εκδικείται, αλλά οφείλει να διορθώνει, ώστε να βελτιώνεται.’

Όλο αυτό τον χαμό για τη συγκεκριμένη υπόθεση πώς τον βλέπετε; Για παράδειγμα, μόλις συνελήφθη η Ρούλα Πισπιρίγκου, πολύς κόσμος μαζεύτηκε έξω από το σπίτι της αλλά και στη ΓΑΔΑ. Πώς βλέπετε αυτές τις σκηνές και τις αντιδράσεις; Βλέπετε κοινά με την παράσταση;

Ήταν ιδιαίτερα σοκαριστικό και ανατριχιαστικό για εμάς όταν παρακολουθήσαμε στα Μ.Μ.Ε τον κόσμο να μαζεύεται έξω από το σπίτι της κατηγορουμένης και να αντιδρά με αυτόν τον τρόπο….γιατί η παράσταση μας ξεκινά ακριβώς έτσι! Η τοπική κοινωνία, ο κόσμος μαζεύεται γύρω από την Άγκνες και εκφράζει την οργή, το μίσος, την αγανάκτησή του. Φωνάζει, βρίζει, κατηγορεί… Η ιστορία της Πάτρας έφερε σε όλους μας αυτό το σφίξιμο στο στομάχι, αυτήν τη θλίψη και τον φόβο που σε κρατά ξάγρυπνο. Καλό θα ήταν όμως σε τέτοιες κτηνωδίες εμείς να απαντάμε σαν άνθρωποι.

Όταν οι άνθρωποι βρίσκουμε το θάρρος και την εσωτερική δύναμη να αφήσουμε πίσω μας προκαταλήψεις, φόβους και ταμπέλες, είμαστε ικανοί να κάνουμε θαύματα!

Στην παράσταση υπάρχει κάποια σκηνή που να σας συγκινεί περισσότερο;

Πόσο δύσκολο μου είναι να ξεχωρίσω μια σκηνή! Ακούγεται κάπως τετριμμένο αλλά νιώθω πως κάθε σκηνή, κάθε αφήγηση, κάθε εξομολόγηση των χαρακτήρων του έργου οδηγεί στο λυτρωτικό φινάλε της παράστασης. Ίσως λοιπόν, τώρα που το σκέφτομαι, αυτή να είναι και η σκηνή του έργου που με συγκινεί περισσότερο, η τελική. Γιατί μου αποδεικνύει πως όταν οι άνθρωποι βρίσκουμε το θάρρος και την εσωτερική δύναμη να αφήσουμε πίσω μας προκαταλήψεις, φόβους και ταμπέλες, είμαστε ικανοί να κάνουμε θαύματα! Είμαστε ικανοί να φτιάξουμε έναν νέο καλύτερο κόσμο που περήφανα θα παραδώσουμε στις επόμενες γενιές.

Τα επόμενα επαγγελματικά σας σχέδια;

Στις 14 Απριλίου ολοκληρώνεται αυτό το υπέροχο ταξίδι της Γιορτής του Θερισμού (που ελπίζω και εύχομαι κάπως, κάπου, κάποτε να συνεχιστεί) και από κει και πέρα περιμένω με χαρά και ανυπομονησία ό,τι όμορφο και δημιουργικό που επιφυλάσσει η ζωή…

Διαβάστε επίσης

Ο διακεκριμένος πιανίστας Άρης Γραικούσης στο Infowoman.gr: Η μουσική μπορεί να ενώσει και να φέρει κοντά όλο τον κόσμο!

Η Ελντίνα Παπαναστασίου μιλά στο Infowoman.gr: Η Μητρότητα είναι καριέρα

H Eρατώ Αγγουράκη στο Infowoman.gr: Όχι δε θα κάτσω φρόνιμα

Δημητρα Ζαρκου

Recent Posts

Ο Πέτρος Φιλιππίδης πήρε εξιτήριο από το νοσοκομείο κι επέστρεψε στο σπίτι του

Εξιτήριο από το νοσοκομείο πήρε ο Πέτρος Φιλιππίδης κι επέστρεψε στο σπίτι του στο Ψυχικό,…

38 λεπτά ago

Ζήσε την απόλυτη εμπειρία ήχου με τα νέα HUAWEI FreeBuds Pro 2!

Τα νέα κορυφαία ακουστικά HUAWEI FreeBuds Pro 2 είναι διαθέσιμα και στην ελληνική αγορά και…

1 ώρα ago

Σαν σήμερα γεννήθηκε η Φρίντα Κάλο, η πιο ασυμβίβαστη ζωγράφος στην ιστορία

Η Φρίντα Κάλο υπήρξε μία από τις πιο διάσημες και αναγνωρίσιμες ζωγράφους, που  γεννήθηκε σαν…

1 ώρα ago

Έριξε βραστό νερό στα γεvvητικά όργανα του συζύγου της επειδή ονειρευόταν άλλη γυναίκα στον ύπνο του

Μία απίστευτη ιστορία κακοποίησης ενός άνδρα από τη σύζυγό του κάνει τον γύρο του διαδικτύου…

2 ώρες ago

Άγριες Μέλισσες: Δείτε την αποψινή συγκλονιστική σκηνή με την εξομολόγηση της Μυρσίνης στις αδελφές Σταμίρη

Μία ανάσα πριν το οριστικό φινάλε είναι οι Άγριες Μέλισσες και στα τελευταία επεισόδια της…

2 ώρες ago

Άμβλωση…. Συνταγματικό δικαίωμα ή ποινικό αδίκημα;

Μετά τον παγκόσμιο κοινωνικό διχασμό που προκάλεσε η νομολογιακή μεταστροφή δικαστηρίου των ΗΠΑ με πρόσφατη…

3 ώρες ago