Φένια Παπαδόδημα, πόσο ιαματική είναι μία ζωντανή παράσταση;

φένια-παπαδόδημα-πόσο-ιαματική-είναι

Το ElaiΩnas Festival, το μοναδικό site-specific φεστιβάλ της Αθήνας, επιστρέφει για 7η συνεχή χρονιά από τις 26 Ιουλίου υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Φένιας Παπαδόδημα και του Γιώργου Παλαμιώτη, σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Αττικής, συνεχίζοντας την πολιτιστική ανασκαφή των πιο απόκρυφων ιστοριών της πόλης, μέσα από ιαματικές παραστάσεις αρχαίου δράματος, με σπουδαία ελληνικά ονόματα και μουσικούς της διεθνούς σκηνής, που επιστρέφουν στη χώρα αποκλειστικά για τη συμμετοχή τους στον θεσμό αυτό. Παράλληλα, ένα σπάνιο πολυμεσικό αφιέρωμα στον σπουδαίο αθηναιογράφο Δημήτρη Καμπούρογλου, δίνει το στίγμα της φετινής διοργάνωσης.

Επιστροφή και ίαση. Αυτές είναι οι δύο έννοιες – πυλώνες του φετινού ElaiΩnas Festival που αυτό το καλοκαίρι επανέρχεται εκεί όπου ξεκίνησε το 2015. Ανάμεσα στις σύγχρονες βιοτεχνίες του Βοτανικού, σ’ έναν χώρο ξεχωριστό όπου η αύρα του αρχαίου ελαιώνα θα ζωντανέψει ξανά μέσα από τα κείμενα του Δημήτρη Καμπούρογλου τα οποία θα ακουστούν στην έναρξη του φεστιβάλ, συλλογή φωτογραφιών του Ελαιώνα σήμερα, αλλά και μέσα από βίντεο και αφιερώματα στον αγαπημένο αθηναιογράφο που θα παρουσιάζονται σε όλη τη διάρκεια του φεστιβάλ με διαφορετικές αφορμές – εκπλήξεις.

Εμείς μιλήσαμε με την Φένια Παπαδόδημα στην προσπάθειά μας να μάθουμε όσο το δυνατόν περισσότερα για το φεστιβάλ αυτό.

%cf%86%ce%ad%ce%bd%ce%b9%ce%b1-%cf%80%ce%b1%cf%80%ce%b1%ce%b4%cf%8c%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%b1-%cf%80%cf%8c%cf%83%ce%bf-%ce%b9%ce%b1%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b90
Η Φένια Παπαδόδημα

Τι θα δούμε φέτος στο ELAIΩNAS FESTIVAL Vol.7;

Φέτος το πρόγραμμα του Ελαιώνα εμπεριέχει τέσσερις συναυλίες σημαντικών νέων μουσικών που συμμετέχουν με μικρότερα η μεγαλύτερα σύνολα. Ο Σωκράτης Σινόπουλος, η Τάνια Γιαννούλη, ο Alex Danke και ο Γιώργος Παλαμιώτης. Ως επί το πλείστον οι μουσικοί που συμμετέχουν στα συγκεκριμένα σχήματα ζουν και παίζουν κυρίως εκτός Ελλάδας. Επιστρέφουν μαζί με μας στον Ελαιώνα για να δώσουν κι αυτοί το δικό τους πολύτιμο παρόν στη φετινή μας διοργάνωση. Στο φεστιβάλ ακόμη παρουσιάζεται ένα τριήμερο αφιέρωμα στο αρχαίο δράμα με τρείς ομάδες νέων και δημιουργικών ηθοποιών και σκηνοθετών. Πρόκειται για τον Γιώργο Φριντζήλα και τη Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου που παρουσιάζουν μία σπουδή πάνω στις Ευμενίδες του Αισχύλου, τη Ρηνιώ Κυριαζή που παρουσιάζει με τη διεθνή ομάδα της μία σπουδή πάνω στις Βάκχες του Ευριπίδη και τη δική μου ομάδα με την οποία παρουσιάζουμε μία σπουδή πάνω στην Αντιγόνη του Σοφοκλή.

%cf%86%ce%ad%ce%bd%ce%b9%ce%b1-%cf%80%ce%b1%cf%80%ce%b1%ce%b4%cf%8c%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%b1-%cf%80%cf%8c%cf%83%ce%bf-%ce%b9%ce%b1%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b92

Επιστροφή και ίαση. Μιλήστε μας για τις δύο αυτές έννοιες γύρω από τις οποίες κινείται φέτος το φεστιβάλ

Επιλέξαμε φέτος την έννοια της ίασης γιατί βιώνοντας όλους αυτούς τους μήνες εγκλεισμού, νιώσαμε πολύ περισσότερο νομίζω όλοι, καλλιτέχνες και κοινό, πόσο σημαντική είναι η ύπαρξη των ζωντανών παραστάσεων, πόσο αναντικατάστατο είναι το ζωντανό θέατρο και η μουσική. Πολλές φορές σκέφτηκα ξανά και ξανά μία φράση που είχε δηλώσει ο Πήτερ Γκάμπριελ, ότι κάθε καλό άλμπουμ, κάθε καλή ηχογράφηση συμβαίνει γιατί έχει προυπάρξει μία δυνατή ζωντανή συναυλία. Η μυστική ανταλλαγή που συμβαίνει με τους θεατές- ακροατές είναι ιαματική και για τα δύο μέρη της δράσης.

Καθώς το θέατρο λοιπόν στον αρχαίο κόσμο συνδέονταν άρρηκτα με μία διαδικασία θεραπείας που αφορούσε το σώμα και την ψυχή – όπως είναι γνωστό δεν υπήρχε αρχαίο θέατρο χωρίς Ασκληπιείο, θεωρήσαμε επίκαιρη και ενδιαφέρουσα αυτή τη σύνδεση με το πνεύμα που θα θέλαμε να διέπει το φετινό φεστιβάλ.

Η έννοια της επιστροφής ήρθε για να ενδυναμώσει αυτήν της ίασης. Θέλαμε να επιστρέψουμε στις ρίζες μας. Να θυμηθούμε γιατί, για ποιους λόγους είχαμε ξεκινήσει αυτό το φεστιβάλ το 2015. Δεν ήταν μόνο για να παρουσιάσουμε αξιόλογες παραστάσεις. Θέλαμε να αφυπνίσουμε το κοινό φέρνοντας στο φως το έργο του Δημήτρη Καμπούρογλου, να κάνουμε τους θεατές να ψάξουν τι ήταν ο Ελαιώνας, τι σήμαινε , πως εξελίχθηκε, γιατί είναι σ’ αυτή την κατάσταση σήμερα.

%cf%86%ce%ad%ce%bd%ce%b9%ce%b1-%cf%80%ce%b1%cf%80%ce%b1%ce%b4%cf%8c%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%b1-%cf%80%cf%8c%cf%83%ce%bf-%ce%b9%ce%b1%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b94

Πώς επιλέχθηκαν οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν, αλλά και ο χώρος του;

Τόσο οι μουσικοί όσο και οι θεατρικές ομάδες που συμμετέχουν φέτος, είναι καλλιτέχνες ίσως πολύ διαφορετικοί μεταξύ τους ως προς τα μέσα και τους κώδικες της έκφρασης τους, έχουν όμως όλοι ένα κοινό χαρακτηριστικό. Μία ιδιαίτερη ευαισθησία η οποία τους ωθεί να εξαντλούν τα όρια της προσφοράς τους στον θεατή- ακροατή. Με άλλα λόγια είναι καλλιτέχνες ιδιαίτερα παθιασμένοι μ’ αυτό που κάνουν κι όταν αυτό συμβαίνει, η συνομιλία, η συνύπαρξη με το κοινό είναι πολύτιμη αμφίδρομα. Είναι όντως ιαματική. Δεν είναι κάτι δεδομένο αυτό. Έχει να κάνει ίσως με το κίνητρο πριν την ίδια την πράξη της δημιουργίας. Δεν μαθαίνεται και δεν αντιγράφεται. Γι’ αυτό και αρκετοί αληθινά σπουδαίοι καλλιτέχνες ως προς τη μαεστρία με την οποία πλάθουν τα έργα τους, μπορεί να σ’ αφήσουν παγερά αδιάφορο ή να σου προκαλέσουν ακόμη και μία έντονη απώθηση. Το κίνητρο πίσω από την πράξη της δημιουργίας είναι σημαντικό. Ίσως πιο σημαντικό κι από την ίδια τη δημιουργία.

Το βιομηχανικό πάρκο είναι ένας πολύ ατμοσφαιρικός εξωτερικός χώρος που θυμίζει ντεκόρ ταινίας. Τον διαχειρίζονται καλλιτέχνες που εκτιμώ πολύ και τους ευχαριστώ που μας φιλοξενούν.

%cf%86%ce%ad%ce%bd%ce%b9%ce%b1-%cf%80%ce%b1%cf%80%ce%b1%ce%b4%cf%8c%ce%b4%ce%b7%ce%bc%ce%b1-%cf%80%cf%8c%cf%83%ce%bf-%ce%b9%ce%b1%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%b5%ce%af%ce%bd%ce%b1%ce%b96

Πόσο δυσκολευτήκατε να διοργανώσετε ένα φεστιβάλ εν μέσω πανδημίας;

Θέλαμε με κάθε τρόπο να βρούμε έναν χώρο που να είναι στην καρδιά του Ελαιώνα. Θέλαμε να επιστρέψουμε εκεί που ξεκίνησε το πρώτο φεστιβάλ το 2015. Ανάμεσα στις βιοτεχνίες, τις ελιές που έχουν απομείνει και την γλυκιά ατμόσφαιρά αυτής της γειτονιάς, στο Βοτανικό.

Αυτό μας ανάγκασε να ψάξουμε περισσότερο και τελικά να βρούμε αυτόν τον χώρο τόσο ιδιαίτερο και πολύ πιο ταιριαστό στο δικό μας φεστιβάλ, όχι μόνο γιατί βρίσκεται στην καρδιά του Ελαιώνα αλλά κυρίως γιατί είναι ένας χώρος που τον διαχειρίζονται καλλιτέχνες με τους οποίους νιώθουμε κοντά.

Ποιος είναι φέτος ο στόχος σας; Τι προσδοκάτε για τους θεατές;

Θα θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα ‘‘καταφύγιο’’ για τους πολίτες της Αθήνας, ένα όμορφο, ήσυχο καταφύγιο όπου μπορεί κανείς να απομακρυνθεί για λίγο από τα τρέχοντα μιας καθημερινότητας όλο και πιο πιεστικής, να ξεφύγει από την τρομοκρατία των μέσων ενημέρωσης, και ν’ ακούσει κείμενα, να δει εικόνες και παραστάσεις που θα τον ‘‘μετακινήσουν‘‘ έστω και για λίγο, θα τον κάνουν να δει από μια διαφορετική οπτική γωνία τον εαυτό του μέσα σ’ αυτή την πόλη. Που θα φέρουνε έστω για λίγο μέσα του μία δροσιά. Την χαρά της δημιουργίας. Κι ένα μήνυμα πολύ σημαντικό. Τίποτα δεν μπορεί να παύσει την βαθιά ανάγκη δημιουργίας και του μοιράσματος. Της ζωντανής επαφής με το κοινό.

Μετά από έναν χρόνο πολιτιστικής σιωπής, θεωρείτε πως ο Πολιτισμός στη χώρα μας έχει τη θέση που του αξίζει;

Μετά από έναν χρόνο σιωπής, γίνονται κάποιες προσπάθειες ώστε να υπάρξουν, έστω και για λίγο μουσικοί και άνθρωποι του Θεάτρου αυτό το καλοκαίρι, ωστόσο βρίσκω πολύ άδικη την αντιμετώπιση των καλλιτεχνών και των τεχνικών, του ζωντανού θεάματος γενικότερα και δεν καταλαβαίνω γιατί απαγορεύεται σε πολλές περιπτώσεις η ζωντανή μουσική. Το θεωρώ αδιανόητο.

Τι είναι αυτό που σας θυμώνει περισσότερο γύρω σας;

Το ότι διαισθάνομαι ότι τα μέτρα που αφορούν στην τέχνη, στον πολιτισμό αλλά και σε κάθε μορφή πνευματικής ζωής γενικότερα, όχι μόνο είναι άδικα και παράλογα αλλά έχουν αρχίσει να δημιουργούν στους καλλιτέχνες μία ψυχαναγκαστική ή απελπισμένη συμπεριφορά. . Εύχομαι να βγω υπερβολική.

Μελλοντικά σχέδια;

Μόλις τελειώσει η παρουσίαση της παράστασης που σκηνοθετώ στο φεστιβάλ με τίτλο ‘‘Αντιγόνης Παραλλαγές’’, θα ολοκληρώσω το μοντάζ της ταινίας ντοκιμαντέρ που έχω σκηνοθετήσει ‘‘Το καταφύγιο στην Ομόνοια’’, συμπαραγωγή του Ε. Κ. Κ. και της ΕΡΤ. Θα κυκλοφορήσω ένα μουσικό άλμπουμ με τίτλο Nostalgia που ηχογραφούμε παράλληλα με τον Γιώργο Παλαμιώτη, τον Γιοελ Σόττο και τον Κάρλος Μενεντέζ.

Info

Από τις 26 Ιουλίου έως την 1η Αυγούστου, με ελεύθερη είσοδο, στον μοναδικό χώρο του Βιομηχανικού Πάρκου των παλιών Πλεκτηρίων-Υφαντηρίων. 

Πρώην Βιομηχανικό Πάρκο ΠΛΥΦΑ, Κορυτσάς 39, 10447 – Βοτανικός.

Ελεύθερη είσοδος με ηλεκτρονική έκδοση δελτίου εισόδου στο www.elaionasfestival.com (αρχική σελίδα/δελτία εισόδου).

Διαβάστε επίσης

Ο Σταμάτης Σπανουδάκης τραγουδά για τις…. Καρδιές όλων μας

Φορεσιές ανεκτίμητης ιστορικής σημασίας βγαίνουν στο φως μετά από δύο αιώνες

Σχετικά Άρθρα
Μαριάννα Κάλμπαρη: «Με τρελαίνει η ιδέα ότι μια γυναίκα συνεχίζει να θεωρείται "κτήμα" ενός άνδρα»
Μαριάννα Κάλμπαρη: «Με τρελαίνει η ιδέα ότι μια γυναίκα συνεχίζει να θεωρείται “κτήμα” ενός άνδρα»
danai-nielsen-%ce%bf-%ce%ba%cf%8d%ce%ba%ce%bb%ce%bf%cf%82-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%ad%cf%81%cf%89%cf%84%ce%b1-%ce%bc%ce%bf%ce%b9%ce%ac%ce%b6%ce%b5%ce%b9-%ce%bd%ce%b1-%ce%b1%ce%ba%ce%bf%ce%bb0
Danai Nielsen: «Ο κύκλος του έρωτα μοιάζει να ακολουθεί την πορεία της εκτόξευσης στα σύννεφα»
%cf%83%cf%80%cf%8d%cf%81%ce%bf%cf%82-%ce%ba%ce%bf%cf%85%ce%b2%ce%b1%cf%81%ce%ac%cf%82-%ce%bc%ce%b5-%cf%84%cf%81%ce%bf%ce%bc%ce%ac%ce%b6%ce%b5%ce%b9-%ce%bf-%ce%bd%ce%b5%ce%bf%cf%83%cf%85%ce%bd0
Σπύρος Κουβαράς: «Με τρομάζει ο νεοσυντηρητισμός και η λογοκρισία στη σύγχρονη τέχνη»
Δανάη Στράτου, ποιο έργο τέχνης αντικατοπτρίζει την Ελλάδα του σήμερα;
Δανάη Στράτου, ποιο έργο τέχνης αντικατοπτρίζει την Ελλάδα του σήμερα;
Μαριάννα Παπαθανασίου: Τα ζαλισμένα αεράκια και ο Espresso με τον Σταμάτη Κραουνάκη
Μαριάννα Παπαθανασίου: Τα ζαλισμένα αεράκια και ο Espresso με τον Σταμάτη Κραουνάκη
Ιουλίτα Ηλιοπούλου: «Την εποχή την φτιάχνουμε εμείς. Ας αντισταθούμε λοιπόν εμείς!»
Ιουλίτα Ηλιοπούλου: «Την εποχή την φτιάχνουμε εμείς. Ας αντισταθούμε λοιπόν εμείς!»

Ακολουθήστε μας στο Google News
και ενημερωθείτε πρώτοι για τα νέα άρθρα του